2018-04-04, 20:03
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Och för att då vara lite jobbig mot er....
(som vanligt)
Så har jag en mening från 1 av 3 som var lite närmare familjen än vi var.

"Xxxx och Xxxxxx och många vänner ställer sig frågan om brevet och dess ordalag i det......det är inte Oskars ord."

Det är ett utdrag från en konversation vi har haft.
Jag har ingen aning, men det kan ju vara Hanna som skrev brevet.

Jag har tänkt på det där.
En människa som inte är vid sina sinnen använder språket på ett inte helt korrekt sätt. Det räcker med att vara trött för att bli en aning osammanhängande och svårbegriplig.

Man kan knappast säga att occhams razor är populär i tråden.
(inte personligt mot dig)
Senast redigerad av Gertrud1 2018-04-04 kl. 20:10.
Citera
2018-04-04, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag har tänkt på det där.
En människa som inte är vid sina sinnen använder språket på ett inte helt korrekt sätt.

Man kan knappast säga att occhams razor är populär i tråden.
(inte personligt mot dig)

Tack.
Tar inte åt mig.
Kom bara på att jag hade just den meningen.
Bara för att hålla igång diskussionen.
Citera
2018-04-04, 20:16
Medlem
Citat:
(som vanligt)

"Xxxx och Xxxxxx och många vänner ställer sig frågan om brevet och dess ordalag i det......det är inte Oskars ord."

Intressant!
Jag hade tänkt påminna om en tidigare skribent som nämnde att brevet var svårbegripligt, förvirrat, "sjukt": Jag minns inte ordalydelsen exakt, men vad jag tänkte säga var att nu efteråt, när anhöriga och vänner tänkt igenom deras situation, så blir kanske texten mer begriplig? Där finns kanske åtminstone några nyckelord -fraser som ger bättre anvisningar om hur de egentligen tänkte.
Citera
2018-04-04, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Det är väl på deras egen sk ”skola” som de har i sin sk ”kyrka”. Alltså i deras egna lokaler.

Har de något överhuvudtaget som de själva benämner "skola"?
Citera
2018-04-04, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Att bli misstänkliggjord och av samhället få sin föräldraförmåga ifrågasatt samtidigt som barnen mår dåligt kanske kan upplevas vara en sådan skymf av detta övre medelklasspar att det i kombination med social isolering och sömnbrist triggat igång psykisk sjukdom?

Många föräldrar till exempelvis barn med autism som skolvägrar anmäls och blir misstänkliggjorda.

Till skillnad från paret H/ B så har de flesta inte råd att emigrera.

Även om H och O läst om fallet Donia Hassan och andra fall där omhändertagna barn avlidit pga vanvård/ ovilja att ge dem läkarvård eller utsatts för övergrepp i familjehem så borde inte det i sig skrämt dem så pass att de i panik mördat sina två flickor

Tom. Donia Hassans ensamstående och jämförelsevis mkt resurssvaga mor lyckades lämna landet och flytta till Tyskland med sin andra dotter för att undvika tvångsomhändetagande av även henne.

Ett upplevt hot från soc kan rimligtvis inte triggat BÅDE H och O till att besluta att döden är att föredra.

Om tex H fått panik borde O kunnat lugna henne och arrangera en landsflykt. Bädda bak i en skåpbil om nu flickorna inte orkat sitta upp under färden.

Det är något som inte stämmer med teorin att hot om orosanmälan skulle lett till detta...

HB/OH kan ha brottats med psykisk sjukdom under lång tid, därav att HB jobbade halvtid. Syns inte utanpå. Känner till en kvinna som hade allt det yttre och bra jobb, få märkte att hon led av sjukligt kontrollbehov. HB arbetade fritt som jurist på Skatteverket gissar jag?

Vilka ärenden handlade hon? Känns långsökt att någon under utredning skulle lyckas ta en hel familj av daga och slänga på skulden på båda föräldrarna i ett enda svep.

Båda föräldrarna kan alltså ha varit fångar under extremt kontrollbehov. Morden pekar på att de ville ha slutlig kontroll över sina öden, även flickornas.
Senast redigerad av rappytt 2018-04-04 kl. 20:39.
Citera
2018-04-04, 20:40
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
(som vanligt)

Om brevet var handskrivet - då är det enkelt att avgöra vem som höll i pennan.
Den närstående som du citerar kommer säkert från Oscars sida. Med all respekt och empati för anhörigas vedermödor, de kan inte vara objektiva. Inte i ett fall som detta.
Citera
2018-04-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Har de något överhuvudtaget som de själva benämner "skola"?

Ja, de äger en skola i Bandhagen. Googla. Tror inte att skolan är i kyrkan i Arlöv, det är fritt fram att starta skolor i Sverige. Det är synd om barn att staten inte skyddar barn bättre här. Groteskt är det.

Att barnen hölls hemma kan verkligen ha många bottnar.
Citera
2018-04-04, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Om brevet var handskrivet - då är det enkelt att avgöra vem som höll i pennan.
Den närstående som du citerar kommer säkert från Oscars sida. Med all respekt och empati för anhörigas vedermödor, de kan inte vara objektiva. Inte i ett fall som detta.

Det tror inte jag heller.
Och tydligen är dom lite osams, tyvärr.
Citera
2018-04-04, 21:06
Bannlyst
Citat:
Det tror inte jag heller.
Och tydligen är dom lite osams, tyvärr.

Det var nån i tråden tidigare som menade att anhöriga skyllt på varandra under begravningen.
Citera
2018-04-04, 21:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Nu tror inte jag heller att det var så det gick till med intygen, men kan man drista sig till att ta sina barn av daga, kan man nog tusan förfalska ett intyg.
/.../
Jag har svårt att se att skammen över ett förfalskat intyg skulle vara tillräckliga bevekelsegrunder för att en far skulle ta livet av hela sin familj. Det hade räckt med att flytta till en ny kommun och börja om på nytt, något som familjen tidigare visat att de inte var främmande för.

Jag delar uppfattningen om att barnen inte var införstådda med att de skulle tas ur daga och att giftet gavs till dem i lönndom. Däremot börjar jag alltmer luta åt att Hanna var den drivande, även om Oskar är att betrakta som (nästan?) lika skyldig.
Citat:
Nu tror inte jag heller att det var så det gick till med intygen, men kan man drista sig till att ta sina barn av daga, kan man nog tusan förfalska ett intyg.
Ja, möjligen efter att barnen tagits av daga; dessförinnan tyder en intygsförfalskning i föreliggande fall endast på att man velat uppnå något som på ett eller annat sätt varit positivt för det enskilda barnet eller för familjen som helhet, och då lämnar man inte en blotta som samtidigt riskerar få klara följdverkningar för familjen, och detta i all synnerhet inte som det finns så många läkare som i princip skriver ut vad som helst. Skolan fick också i det här fallet vänta på intyget eftersom barnet skulle undersökas och utredas.

Betr. M:s undervisning tror jag det handlar om att föräldrarna under sommaren såg (eller tyckte sig se) att M började få samma symptom som A, och eftersom höstterminen närmade sig med stormsteg var det naturligtvis angeläget att hemundervisning kom till stånd snarast möjligt. - Utredning pågick och skolan hann få ett intyg innan beslut fattades. Vid mötet som föregick intyget bör föräldrarna ha redogjort för det aktuella läget inkl. sjukhus, läkare mm.

För att kunna presentera en mer sammanhållen hypotes betr. händelseförloppet erfordras fler uppgifter betr. HB, men man kan dock med hjälp av uteslutningsmetoden skönja eller sluta sig till vissa saker: Det var OH som i huvudsak ombesörjde kontakterna med skolan, det var OH som under mellandagarna tog med sig M ut och handlade på ICA, det var OH som lånade en borrmaskin av grannen för att fixa praktiska ting, det var OH som tränade fotboll med A, det var OH som tillsammans med skolsköterskan talade med A:s klasskamrater om A:s sjukdom, osv. - OH var i kraft av sin starka personlighet och - när det verkligen gällde - dominanta natur familjens ansikte utåt, eller familjens överhuvud, om man så vill.

Det sägs att OH riggat upp kameror i hemmet och i övrigt kontrollerat sin familj. - Ja, men det mesta kan ha fyllt ungefär samma funktion som det pianolärarinnan ojat sig över: att barn ska lära sig att inte prata i munnen på vuxna, eller att barn inte ska fläka ut sig på nätet, att barn ska vara väluppfostrade och lära sig vett och etikett, rättas om de gör fel, inte öppna dörren om de inte vet vem som kommer, osv. - Var sedan barnen också sjuka plus att HB kan ha haft MRSA (och cancer) ställde detta också krav på att jaga både bakteriefällor inkl. vara ytterst noga med handhygienen.

I takt med döttrarnas fortskridande sjukdom ökade OH:s normalt sett rel. måttliga kontrollbehov. Han blev också livrädd för att göra fel så att det skulle kunna orsaka att döttrarna/hustrun blev sämre. Ett exempel är att han (av bara farten) tog av sig skorna innan han gick in i ett skitigt garage; ett annat att han i hög grad ogillade att döttrarna klappade främmande hundar.

Vissa människor klarar bara av ett liv som går som på räls; de förmår inte anpassa sig efter omständigheterna; eller hantera en inre kompassnål som dallrar eller svänger alltför mycket. - En tillvaro som ofta byter skepnad bryter successivt ned en sådan persons försvarsförmåga och omdöme och personen finner varken tid eller möjlighet att ställa om sig efter nya krav och förutsättningar. Personens agerande kommer ibland därför att bli både oförutsägbart och irrationellt; rentav tokigt.

Och inte minst kan sjukdomar allvarligt bryta ned en persons stryktålighet som då i stället ersätts av villrådighet och vilja att spjärna emot så länge som möjligt.

OH hade under flera års tid skjutsat sin dotter M till en pianolärarinna. Plötsligt upphörde detta och OH försvinner i tre månader (slutet av 2016/början av 2017) varefter han återkommer: 8-9 kg lättare och med svarta ringar under ögonen. Lägg därtill att han mitt i sommaren ska ha använt en liten svart mössa inomhus så får vi starka indicier på att han behandlats för en sjukdom som också kan ha gjort honom deprimerad. - Men han kämpar fortfarande på och pressar sig till det yttersta. Så sent som endast en dryg månad före dådet (24 nov) godkänns hans ansökan om en 10%-ig nedskärning av sin arbetstid: Den nedskärningen satt långt inne, var sent påkommen och ingenting han egentligen önskade; hans identitet satt i mångt och mycket i hans arbete; till 90% är ingen oäven gissning. Samtidigt ansöker han om en professorstjänst; fullt medveten om sakernas tillstånd men med en järnvilja att allt till slut ska... gå hans utstakade väg: Hans tidigare planering hade nu hunnit förvandlas till rent önsketänkande, och någonstans bör han också ha varit medveten om detta.

Hur många vuxna personer har skurit sig så illa med en brödkniv att de tvingats åka in till sjukhuset för att sys? - Hur många män har hanterat en brödkniv så vårdslöst, eller varit så stressade, att de skurit sig svårt i ena handen? - Hur många män vill sedan att allmänheten ska ta del av klantigheten - och varför..?

Ett knivsnitt i ena handen som måste sys kan vara ett tecken på att man inte förmår hantera känslomässig stress, att man har ett självskadebeteende, eller att man är så trött och tankspridd att man knappt vet vad man sysslar med.
Citat:
– Pappa du är lite konstig….
– Eller så är det Momslandet som är lite konstigt…
eller både och…
OH var på ett visst plan medveten om sina brister och kände ett undermedvetet behov av att penetrera dessa - vilket han inte i praktiken mäktade med pga bristfällig förmåga att hantera känslor. Han hade måhända lite fixa idéer som inte rubbades i brådrasket, och han hade förmodligen ett inre tvång att agera helt efter eget huvud; en egenskap som i vissa sammanhang kan betraktas som positiv men ofta riskerar att få negativa konsekvenser.

OH var en man med många goda egenskaper - och med höga krav på att allt skulle fungera på bästa sätt. De största kraven ställde han på sig själv; han sparade inte på krafterna när det gällde att ställa upp för omgivningen, sin hustru, sina barn eller för sin arbetsgivare. Han var också en omvittnat god vän och samtalspartner; sörjd och saknad av många.

Under jul- och nyårshelgen kom han till vägs ände: Han orkade helt enkelt inte mer; en pågående depression resulterade i en psykos som bröt igenom hans mödosamma och under flera års tid tappra försök att få tillvaron tillbaka på rälsen.

Under alltför lång tid hade en krissituation rått i familjen: Sjukdom och elände hade blivit en daglig gäst tillsammans med en massa hemundervisande lärare. Mitt i allt detta skulle två yrkesarbeten skötas varav det ena ställde krav på resor såväl inom- som utomlands. Till följd av alla påfrestningar kan också föräldrarnas hälsa antas ha börjat svikta; inte minst psykiskt. Om sedan också fysisk sjukdom tillkom till en redan kritisk familjesituation kan det facit som finns förklaras med att människan trots allt är människa och ingen maskin.

Slutscenariot kan inbegripa en eller två vuxna personer, och endast den tekniska undersökningen skulle kunna ge svar på frågan om det är ett dubbel- eller trippelmord; huruvida OH på randen till kollaps försökt få HB med på noterna, eller om han i ett förvirringstillstånd förmått inbilla sig själv att hon de facto varit delaktig eftersom hennes ev. sjukdom(ar) gett honom ”skälig grund” att enväldigt fastställa att så varit fallet.
Senast redigerad av letsdoit 2018-04-04 kl. 21:20.
Citera
2018-04-04, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av englad
Nu är det ju så att soc får inte stadigvarande omhänderta ett endaste barn utan att saken prövats i domstol - med advokater o allt!

Att som utomståenda blanda in soc i någon annans liv, utan att ha väldigt mycket under fötterna, kan vara att spela rysk roulett med andras liv som insats.

Googla "fosterbarnen i mark" och se ett exempel på vad jag kallar "lik i lasten"

Att göra en orosanmälan för lösa boliner kan leda till katastrof för de drabbade och ge en själv många sömnlösa nätter. Slumpen avgör; soc har även räddat mångas liv, barn som vuxna.

Helt ot, men jämförelser har gjorts tidigare i tråden; Johanna Möller, vem var hennes arbetsgivare innan hon började dränera välfärden med sin egen version av flyktingmottagande.

Det finns fler sådana i omlopp! Hade familjen hamnat i klorna på en sådan, hade utgången nog varit den samma förutom att hus och bilar varit sålda och alla tillgångar tömda.
Citera
2018-04-04, 21:25
Medlem
Citat:
Sant, men fram tills dess kan man hinna göra väldigt mycket skada om det är en häxjakt som ligger bakom domstolsprövningen.

Instämmer. Ett exempel på vad som kan ådstakommas:
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/20111101204433_de_blev_oskyldigt_anklagade_for_sex uella_overgrepp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in