2018-04-14, 11:56
Medlem
Miniwas avatar
Fifan, trådar som den här får mig att önska efter en "filtrering av användare" funktion på flashback.
Så mycket trams höger och vänster, konspirationsteorier, värdelösa länkar till twitter "journalister", säkert en och annan betald ryssjävel också.

OnT:
Funderar på om attacken faktiskt orsakade någon reell skada eller om det bara är ett politiskt utspel.
Också förvånad över hur svensk media har skött rapporteringen. Vanligtvis brukar de ju förespråka diplomatiska lösningar men här gick man full fart fram med krigshetsen, snabbt gick det också.
Citera
2018-04-14, 11:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Läs vad jag skriver.

"Ge det ett par dagar så har nog ryssarna kommit fram till att man skjutit ner 400% av alla robotar". Det är alltså ironi mot det skrattretande uttalandet att man skulle ha skjutit ned 70% av robotarna, om du inte förstod det.

För att svara på huruvida det var ett lyckat anfall eller inte måste vi veta vad man avsåg slå ut, och hur väl man lyckades med detta. Precis som jag tidigare skrev är jag övertygad om att man slog ut det man sköt på, men vi får vänta på bilder och mer information.

Nej, men det var inte heller målet enligt Pentagon.
Jag frågade inte vad som slogs ut. Uppenbart var det inte lager av kemiska vapen; det verkar ha varit universitetsbyggnader så då får väl studenterna ledigt på måndag:

https://twitter.com/WaelAlRussi/status/985088075079585792
https://twitter.com/WaelAlRussi/status/985089324239777793
https://twitter.com/WaelAlRussi/status/985089985979338752

Jag frågade vad man hade uppnått militärt, strategiskt och geopolitiskt.
Citera
2018-04-14, 12:03
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miniwa
Funderar på om attacken faktiskt orsakade någon reell skada eller om det bara är ett politiskt utspel

Tydlig signal till Moskva (vi törs och vi vet att ni inte kan svara), skulle jag tippa på var enda reella skälet. Assad och kemvapen tror jag spelade mindre roll.

Skulle tippa på att det kommer mer konflikter i Syrien inom en vecka, men inte US/UK/FR-Ryssland, utan Iran/Hisbollah-Israel. Extremt nära att det tänder till på riktigt. I/H har lovat hämnas senaste israeliska attacken och Israel har hotat avsätta Assad om så sker.

http://www.jpost.com/Arab-Israeli-Conflict/Senior-security-officials-If-Iran-acts-against-Israel-well-topple-Assad-549457
Citera
2018-04-14, 12:05
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag frågade inte vad som slogs ut. Uppenbart var det inte lager av kemiska vapen; det verkar ha varit universitetsbyggnader så då får väl studenterna ledigt på måndag:

https://twitter.com/WaelAlRussi/status/985088075079585792
https://twitter.com/WaelAlRussi/status/985089324239777793
https://twitter.com/WaelAlRussi/status/985089985979338752

Jag frågade vad man hade uppnått militärt, strategiskt och geopolitiskt.

Men jag orkar inte med ditt tramsande.

Du frågade inget om "vad som uppnåtts militärt och geopolitiskt", du frågade om operationen var lyckad. Det måste man ju bedöma utifrån operationens mål, och hur utfallet sammanföll med dessa mål, inte utifrån random twitterbilder.

Vi kan dock konstatera att man enligt uppgift slog till mot tre mål, där forskningsenheten var ett av dessa. De två andra fanns i närheten av Homs.
Citera
2018-04-14, 12:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Men jag orkar inte med ditt tramsande.

Du frågade inget om "vad som uppnåtts militärt och geopolitiskt", du frågade om operationen var lyckad. Det måste man ju bedöma utifrån operationens mål, och hur utfallet sammanföll med dessa mål, inte utifrån random twitterbilder.

Vi kan dock konstatera att man enligt uppgift slog till mot tre mål, där forskningsenheten var ett av dessa. De två andra fanns i närheten av Homs.
Förstår att du är så smal i ditt tänkande; det märks på kvaliteten på dina inlägg.

Assad sitter starkare än någonsin och har de inte varit det förut så är oppositionen betraktad som paria av alla andra.

Hemmavid går tydligen UK till lokalval i maj (behöver bekräftelse här) och sopbergen växer i Paris. Vi ska inte tala om Trump där hans nyckelsupportrar skriker "impeach" på nätet just nu.

Samtidigt verkar resten av värden implicit och explicit uttrycka skepticism mot hela operationen inklusive partnerna i Europa.
Citera
2018-04-14, 12:36
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Förstår att du är så smal i ditt tänkande; det märks på kvaliteten på dina inlägg.

Assad sitter starkare än någonsin och har de inte varit det förut så är oppositionen betraktad som paria av alla andra.

Hemmavid går tydligen UK till lokalval i maj (behöver bekräftelse här) och sopbergen växer i Paris. Vi ska inte tala om Trump där hans nyckelsupportrar skriker "impeach" på nätet just nu.

Samtidigt verkar resten av värden implicit och explicit uttrycka skepticism mot hela operationen inklusive partnerna i Europa.

Men du förstår inte. Det kommer inte bli någon mer attack förrän Assad använder kemvapen nästa gång, men då kommer det troligen smälla ännu mer. Alla viktiga allierade har uttryckt stöd för attacken, från NATO-länderna och från partnerländer i Stilla havet.

Syftet var inte att slå mot Assad, det tåget har gått och skulle troligen kräva en enorm insats just nu för att göra sig av med honom; detta handlar dels om kemvapnen men också om att ändra narrativet i USA. Att sedan ryssarna inte gjorde det minsta när det väl small och tvingades hitta på lögner om massa nedskjutna robotar var dock en positiv bieffekt.

När det gäller lokalvalen i UK den 3e maj fattar jag inte vad det har att göra med någonting, men detta kommer inte påverka dem det minsta. De flesta platserna som går till val nu i vår är klassiska Labour-fästen.
Citera
2018-04-14, 12:37
Medlem
Då fick liberaler, natorunkare, terroristavskum, sionister, rysshatare och media som de ville, Trump med krigsförbrytarna i UK och Frankrike bryter folkrätten och attackerar ett land!
Vissa här i tråden jublar också de är helt hjärnvättade av propagandan för krig.
Senast redigerad av -93 2018-04-14 kl. 12:40.
Citera
2018-04-14, 12:52
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ja, jag tror fortfarande att man sköt ner minst 400% av robotarna. Ge ryssarna ett par dagar till så har man nog kommit fram till det också.

Förlåt, men det här heter tramspost.
Ska vi kalla admin hit?
Citera
2018-04-14, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Förlåt, men det här heter tramspost.
Ska vi kalla admin hit?

Du pratar med en av de största tramsarna på hela flashback. Hans huvud är extremt långt uppkört i sitt egna arsle.
Citera
2018-04-14, 13:04
Medlem
humanlifes avatar
Kina motsätter sig våldet mot Syrien och manar till återupprättande av internationell rätt och respekt för länders suveränitet.
Citat:
China Opposed to Use of Force in Syria

TEHRAN (FNA)- China said Saturday it was "opposed to the use of force" following US-led air strikes against Syria and called for a "return to the framework of international law".

"We consistently oppose the use of force in international relations, and advocate respect for the sovereignty, independence and territorial integrity of all countries," Foreign Ministry Spokeswoman Hua Chunying said in a statement, Channel News Asia reported.

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13970125000526
Citera
2018-04-14, 13:18
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Tydlig signal till Moskva (vi törs och vi vet att ni inte kan svara), skulle jag tippa på var enda reella skälet. Assad och kemvapen tror jag spelade mindre roll.
Håller med om att detta var en maktdemonstration från USA, UK och Frankrike. Men det är inför väljarna i Väst som man behöver demonstrera sin makt.

I Syrien vet alla, på alla nivåer vad Väst och deras terrorister är kapabla till. De är totalt hänsynslösa och de begår brott mot internationell rätt hela tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Skulle tippa på att det kommer mer konflikter i Syrien inom en vecka, men inte US/UK/FR-Ryssland, utan Iran/Hisbollah-Israel. Extremt nära att det tänder till på riktigt. I/H har lovat hämnas senaste israeliska attacken och Israel har hotat avsätta Assad om så sker.

http://www.jpost.com/Arab-Israeli-Conflict/Senior-security-officials-If-Iran-acts-against-Israel-well-topple-Assad-549457
Nej, Hizbollah tänker inte attackera Israel på eget bevåg.

Summa summarum: USA; Israel, Saudi och EU kommer undan med en massa skit i Syrien och backas upp i media med horribla lögner som få ifrågasätter.

Men alla som kan tänka själva vet att detta inte håller i längden. Syrien kommer att få sin fred, de är på god väg. Och vi kommer att rösta bort ledare som deltagit i detta avskyvärda spektakel i ett oskyldigt litet land, vars stora olycka är att vara granne med Israel.
Citera
2018-04-14, 13:20
Medlem
Max3xs avatar
Liten uppdatering över var robotarna träffade. Tyvärr verkar det inte kommit någon engelsk version ännu.

https://www.youtube.com/watch?v=DdyjC0c0AUM

Citat:
The Defense Ministry spokesman said.
The Americans used 103 Tomahawk cruise missiles.
And also managed air bombs GBU38
71 the missile was intercepted.
The US used F15 and F16 aircraft, and B1b bombers
Britain used the Tornado aircraft.
There are no victims.
Syrian air defense used С125, С200, "Buk", "Square" and "Wasp" of Soviet manufacture, 30 years ago.
As a result of the event, we think that the issue of supplying the C300 to Syria and other states will be considered.

According to objective control:
Duvalli Airport was attacked by 4 missiles. All intercepted.
Dumeir Airport was attacked by 12 missiles. All intercepted.
Bley Airport was attacked by 18 missiles. All intercepted.
Shayrat Airport was attacked by 12 missiles. All intercepted.
Meze Airport was attacked by 9 missiles. 5 intercepted.
Homs airport was attacked by 16 rockets. 13 intercepted.

The objects in the Barza and Jeramani area were attacked by 30 rockets. 7 intercepted. These objects have not been used for a long time. There were no people and no equipment.
Russian air defense was not used.
Further, Rutskoi criticizes the US administration and the Pentagon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in