2018-04-14, 11:41
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Det är framför allt Pantsir som attackerar raketer. Som sagt, effektiviteten är minst 70%. Assad har över 40 stycken, ryssar säkerligen mycket mer i Syrien.

Med S-systemet skjuter man enbart flygplan, inte raketer.

Då är det ju intressant att den ryske generalen nämner flera S-system men inte Pantsir. Hm.
Citera
2018-04-14, 11:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Eftersom det är helt tyst om döda och skadade människor och samma sak med materiella skador är nog sanningen den att missilattacken som US, UK och Frankrike gjorde blev till ett fiasko.
Det hade stått klart ett par dagar var de skulle bomba så syrierna hade evakuerat. Klart det inte blir förluster då. Det var en maktdemonstration och ett fruktansvärt slöseri med pengar, men de som tillverkar missiler i väst och missilförsvar i öst gnuggar väl händerna.

Nu väntar vi med spänning på att dessa länder även skall straffa Saudiarabien för de hänsynslösa bombningarna av Jemen och Israel för hur de skjuter in i Gaza...
Citera
2018-04-14, 11:45
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Skillnaden mellan siffrorna verkar iaf delvis ha med översättningssvårigheter att göra. T.ex. siffran 12/13 gällde vad jag vet bara ett mål.

Ja, jag tror fortfarande att man sköt ner minst 400% av robotarna. Ge ryssarna ett par dagar till så har man nog kommit fram till det också.

När vi återgått till verkligheten och dammet lagt sig kommer man nog kunna se att alla mål som man avsåg bekämpa med den begränsade attacken blivit förstörda. Mer intressant är om rapporterna stämmer att det var Mattis som fick sin vilja igenom om att slå mot begränsade mål istället för ett större angrepp som Trump velat ha.
Citera
2018-04-14, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Skillnaden mellan siffrorna verkar iaf delvis ha med översättningssvårigheter att göra. T.ex. siffran 12/13 gällde vad jag vet bara ett mål.

Stämmer att Reuters siffror om 13 nerskjutna enbart gällde en region. Verkar vara de uppgifterna svensk och flertalet västmedia går efter.
Citera
2018-04-14, 11:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Jag väljer att göra mina egna bedömningar och valideringar.

Trovärdigheten hos Ryska försvarsministeriet och deras uppgifter, är 0=NOLL hos mig.
Men du litar USA-administrationens "bevis":
Laboratory criteria for diagnosis
Biologic: No biologic marker for chlorine exposure is readily available.
Environmental: Detection of chlorine in environmental samples.
https://emergency.cdc.gov/agent/chlorine/casedef.asp
Citera
2018-04-14, 11:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Då är det ju intressant att den ryske generalen nämner flera S-system men inte Pantsir. Hm.
De hör ihop.
Citera
2018-04-14, 11:47
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Det är framför allt Pantsir som attackerar raketer. Som sagt, effektiviteten är minst 70%. Assad har över 40 stycken, ryssar säkerligen mycket mer i Syrien.

Med S-systemet skjuter man enbart flygplan, inte raketer.

Det finns något tillägg till iaf de nyare s-systemen som gör att de även får bättre kapacitet att bekämpa robotar. Kommer inte ihåg namnet. Länge sedan jag läste det. Utvecklat av ett ryskt företag. Minns inte om det var ett mer fristående system.
Citera
2018-04-14, 11:48
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy

En kryssningsrobot är ingen raket, så ni har båda rätt!
Citera
2018-04-14, 11:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Ja, jag tror fortfarande att man sköt ner minst 400% av robotarna. Ge ryssarna ett par dagar till så har man nog kommit fram till det också.

När vi återgått till verkligheten och dammet lagt sig kommer man nog kunna se att alla mål som man avsåg bekämpa med den begränsade attacken blivit förstörda. Mer intressant är om rapporterna stämmer att det var Mattis som fick sin vilja igenom om att slå mot begränsade mål istället för ett större angrepp som Trump velat ha.
Var har de sagt det? Eller sitter du och fabuklerar som vanligt. De här är vad som sagts:

The Associated Press
‏@AP

Citat:
BREAKING: Russian military says Syrian air defense units downed 71 out of 103 cruise missiles launched by US and its allies.

https://twitter.com/AP/status/985067805610569728

Och en fråga: tyckte du att det var en lyckad operation?
Citera
2018-04-14, 11:50
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law

Har de förstört Syriens kapacitet att använda kemvapen nu? Tänk noga innan du svarar. Nästa gång får du äta upp det här när samma maffiastater ska "markera" mot kemvapen i Syrien...
Citera
2018-04-14, 11:53
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Var har de sagt det? Eller sitter du och fabuklerar som vanligt. De här är vad som sagts:

The Associated Press
‏@AP

https://twitter.com/AP/status/985067805610569728

Och en fråga: tyckte du att det var en lyckad operation?

Läs vad jag skriver.

"Ge det ett par dagar så har nog ryssarna kommit fram till att man skjutit ner 400% av alla robotar". Det är alltså ironi mot det skrattretande uttalandet att man skulle ha skjutit ned 70% av robotarna, om du inte förstod det.

För att svara på huruvida det var ett lyckat anfall eller inte måste vi veta vad man avsåg slå ut, och hur väl man lyckades med detta. Precis som jag tidigare skrev är jag övertygad om att man slog ut det man sköt på, men vi får vänta på bilder och mer information.

Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Har de förstört Syriens kapacitet att använda kemvapen nu? Tänk noga innan du svarar. Nästa gång får du äta upp det här när samma maffiastater ska "markera" mot kemvapen i Syrien...

Nej, men det var inte heller målet enligt Pentagon.
Citera
2018-04-14, 11:56
Medlem
arbetets avatar
Vissa gråter ut idag iaf:

Breaking: Syrian rebels not satisfied with US coalition’s attack

Citat:
The Syrian rebels were not satisfied by the U.S. coalition’s airstrikes against the Syrian government this morning, the AFP News Agency reported.

“According to the AFP report, the Syrian rebels called the airstrikes a ‘farce’ because Syrian President Bashar Al-Assad is still in power.

No further details were released.

It is not clear how much information was passed onto the U.S. and Gulf-backed groups in Syria; however, the strikes took place far away from the main militant front-lines.

https://www.almasdarnews.com/article/breaking-syrian-rebels-not-satisfied-with-us-coalitions-attack/

De har dessutom gjort sig till förrädare i den syriska befolkningens ögon. Tala om att dra det kortaste strået.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in