Citat:
Ursprungligen postat av
boboslacke
Åter professionellbegreppet som är meningslöst. Beteendet är kompetent och följer agerandemönster som t ex militär och spanare har. Träffbilden är optimal och agerandet enlig skolboken.
Sakligt sett finns inget i agerandet som talar för annat men det finns ju exempel på även kompetenta mördare som agerat under sinnesförvirring.
Sant, det är svårt att säga huruvidaGm var ett proffs eller inte.
Man kan väl diskutera om utförandet eller hurivida GM utför något åt någon annan är vad man relaterar till begreppet "professionell", vad man avser med begreppet. Men om man nu tänker på utförandet så antar jag att det som jag serdet att GM utför något bestämt med en "good enough" nivå på utförandet. Det framstår så gott som aldrig professionellt att överarbeta något. Att peppra någon med tio skott om det räcker med ett verkar bara töntigt.
Självklart kan även proffs vara klantiga, i vår del av världen är det mer sällan noviserna som råkar ut för allvarligare arbetsplatsolyckor, om man tar en jämförelse. Och det är den långa erfarenheten som kan bli en bedräglig vän, som orsakar att någon tar en genväg i förhållande till hur något borde utföras, något någon gjort många gånger förut, även om ett misstag i första ögonkast se ut som nybörjarens typiska misstag.
Måhända jag är ute och cyklar om jag jämför kriminellas arbetsstandard med vilken jobbare som helst, men jag gissar att någorlunda lika premisser gäller.