2018-04-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil

Angående flyktvägen: om inte GM hade kännedom om att OP skulle ta den vägen blir det lite fel att prata om "väl vald" flyktväg. Det var snarare OP som gav GM platsen, såvida GM hade ambitionen att komma undan, vilket även en ensam gärningsman kan ha.
Det var fortfarande GM som valde flyktvägen inte OP.
Vem vet kanske han hade avstått om förutsättningarna för säker flykt varit sämre?
Citera
2018-04-13, 18:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Åter professionellbegreppet som är meningslöst. Beteendet är kompetent och följer agerandemönster som t ex militär och spanare har. Träffbilden är optimal och agerandet enlig skolboken.

Sakligt sett finns inget i agerandet som talar för annat men det finns ju exempel på även kompetenta mördare som agerat under sinnesförvirring.

Sant, det är svårt att säga huruvidaGm var ett proffs eller inte.
Man kan väl diskutera om utförandet eller hurivida GM utför något åt någon annan är vad man relaterar till begreppet "professionell", vad man avser med begreppet. Men om man nu tänker på utförandet så antar jag att det som jag serdet att GM utför något bestämt med en "good enough" nivå på utförandet. Det framstår så gott som aldrig professionellt att överarbeta något. Att peppra någon med tio skott om det räcker med ett verkar bara töntigt.

Självklart kan även proffs vara klantiga, i vår del av världen är det mer sällan noviserna som råkar ut för allvarligare arbetsplatsolyckor, om man tar en jämförelse. Och det är den långa erfarenheten som kan bli en bedräglig vän, som orsakar att någon tar en genväg i förhållande till hur något borde utföras, något någon gjort många gånger förut, även om ett misstag i första ögonkast se ut som nybörjarens typiska misstag.
Måhända jag är ute och cyklar om jag jämför kriminellas arbetsstandard med vilken jobbare som helst, men jag gissar att någorlunda lika premisser gäller.
Citera
2018-04-13, 18:57
Medlem
Citat:
Jag kan bara konstatera att en person med någorlunda vapenvana och kyla hade kunnat göra likadant. Även en amatör kan lyckas träffa perfekt.

Angående flyktvägen: om inte GM hade kännedom om att OP skulle ta den vägen blir det lite fel att prata om "väl vald" flyktväg. Det var snarare OP som gav GM platsen, såvida GM hade ambitionen att komma undan, vilket även en ensam gärningsman kan ha.

Ja, men om jag fantiserar ganska fritt...
flyktvägen liksom attentat i sig kan ändå i någon mån vara spontant planerad, dvs med kort varsel. Om man nu leker med tanke att en bevakning av Palme skett genom att kanske följa efter parallellgator längs LOPs väg man släpper av GM som pinnar iväg och antingen genskjuter LOP eller följer dem. Och ta sig till antingen flyktbil GM ev. kom med eller att detta finns på motsatta sidan. I sammanhanget kan man fundera över bilen som blockerade vägen för Sigge C. avsikten var kanske att man ville ha vägen "fri" och inte ville låta polismagneten Sigge C köra där just då, om någon väntas komma i flykt i närheten?
Att GM dröjde sig kvar en stund indikerar ju viss kyla eller att det var önskvärt att inte omedelbart lägga benen på ryggen i vart fall.

Även om det än idag inte är fastslaget varför GM dröjde sig kvar så ligger det nära till hands, för mig i vart fall, att anta att han inte vill följa adrenalinpåslaget som antagligt följer på mordet, han vill inte rusa iväg hursomhelst och varsomhelst. Han kanske vet från tidigare att det är stor sannolikhet att några som betraktar en och samma person kommer att beskriva den på olika sätt?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-04-13 kl. 19:08.
Citera
2018-04-13, 19:13
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Jo, med lite tur är allt fullt möjligt.
Men du skriver ”någorlunda vapenvana”, och är det inte just det som kallas kompetens så säg?

Jag skrev inte att han var professionell utan ” kanske t.o.m proffessionellt” vilket betyder att han mycket väl kan vara det, men åtminstone kompetent.

Saken är att jag inte förstår att vissa förståsigpåare tycker att det skulle vara mera proffsigt att lämna vapnet på plats och därmed efterlämna sig onödiga spår eller stå kvar och tömma hela revolvern i onödan.
Nu har han ju säkert fyra kulor kvar som kan komma till användning vid ett nödläge.
Jaha, jo då håller jag med dig.

Anledningen till att lämna vapnet är att man inte vill bli gripen med det på sig, och man kan försvara sig om man har med ett extravapen.
Citera
2018-04-13, 19:19
Medlem
Citat:
Jaha, jo då håller jag med dig.

Anledningen till att lämna vapnet är att man inte vill bli gripen med det på sig, och man kan försvara sig om man har med ett extravapen.
Det är så enkelt att fastställa att han är skytten oavsett. Vapnet myllrar av avtryck och GM dryper av krutstänk.
Citera
2018-04-13, 19:20
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, men om jag fantiserar ganska fritt...
flyktvägen liksom attentat i sig kan ändå i någon mån vara spontant planerad, dvs med kort varsel. Om man nu leker med tanke att en bevakning av Palme skett genom att kanske följa efter parallellgator längs LOPs väg man släpper av GM som pinnar iväg och antingen genskjuter LOP eller följer dem. Och ta sig till antingen flyktbil GM ev. kom med eller att detta finns på motsatta sidan. I sammanhanget kan man fundera över bilen som blockerade vägen för Sigge C. avsikten var kanske att man ville ha vägen "fri" och inte ville låta polismagneten Sigge C köra där just då, om någon väntas komma i flykt i närheten?
Att GM dröjde sig kvar en stund indikerar ju viss kyla eller att det var önskvärt att inte omedelbart lägga benen på ryggen i vart fall.

Även om det än idag inte är fastslaget varför GM dröjde sig kvar så ligger det nära till hands, för mig i vart fall, att anta att han inte vill följa adrenalinpåslaget som antagligt följer på mordet, han vill inte rusa iväg hursomhelst och varsomhelst. Han kanske vet från tidigare att det är stor sannolikhet att några som betraktar en och samma person kommer att beskriva den på olika sätt?
Man kan vända och vrida på det hur mycket som helst men ändå aldrig komma ifrån att en ensam "galning" hade kunnat lyckas med utförandet, om man alltså isolerar det till just utförandet på mordplatsen. Vissa mördare upplever ett starkt lugn omedelbart efter de gjort vad de ville, det kan t ex vara så GM kände, vi kan bara spekulera.
Citera
2018-04-13, 19:22
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Det är så enkelt att fastställa att han är skytten oavsett. Vapnet myllrar av avtryck och GM dryper av krutstänk.
Ja, fast man kan ju också undra varför han valde ett sådant vapen.
Citera
2018-04-13, 19:29
Medlem
Citat:
Ja, fast man kan ju också undra varför han valde ett sådant vapen.
Vet inte, men den penetrerar en skottsäker väst utan vidare.
Jag håller med om att man kan diskutera just den frågan.
Lite klumpig kanske, men verkningsfull.
Tung att springa med.
Citera
2018-04-13, 20:09
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Vet inte, men den penetrerar en skottsäker väst utan vidare.
Jag håller med om att man kan diskutera just den frågan.
Lite klumpig kanske, men verkningsfull.
Tung att springa med.
Om det rör sig om en konspiration förstod nog de inblandade att OP inte hade skottsäker väst den här kvällen. Jag är inte vapenkunnig men antar att en pistol hade räckt, även om det kanske hade krävts ett extra skott. Om GM fick välja fritt bland alla tänkbara handeldvapen, hade han valt något annat då? Jag antar det. I så fall tyder det i alla fall på en viss form av impuls.
Citera
2018-04-13, 20:09
Medlem
Ibland ställs även professionell som motsats till Christer Pettersson, och visst finns skalor i helvetet, men han tog ju uppdrag som torped, även om det måhända ofta var så att han var nödd till det för att "jobba" av en skuld. Så i någon mån kannske han kunde ses som "professionell" om man med det menar att man går andras ärenden och ej nödvändigt agerar efter egen övertygelse eller sinnesstämning, även om nu skjutvapen inte var hans typiska tillvägagångssätt?
Citera
2018-04-13, 20:14
Medlem
Citat:
Om det rör sig om en konspiration förstod nog de inblandade att OP inte hade skottsäker väst den här kvällen. Jag är inte vapenkunnig men antar att en pistol hade räckt, även om det kanske hade krävts ett extra skott. Om GM fick välja fritt bland alla tänkbara handeldvapen, hade han valt något annat då? Jag antar det. I så fall tyder det i alla fall på en viss form av impuls.
Man kan inte dra den slutsatsen med hänvisningen till valet av skjutvapen.
På vilka grunder skulle konspiratörerna dragit slutsatsen att han inte bar väst menar du?
Citera
2018-04-13, 20:17
Medlem
Citat:
Man kan vända och vrida på det hur mycket som helst men ändå aldrig komma ifrån att en ensam "galning" hade kunnat lyckas med utförandet, om man alltså isolerar det till just utförandet på mordplatsen. Vissa mördare upplever ett starkt lugn omedelbart efter de gjort vad de ville, det kan t ex vara så GM kände, vi kan bara spekulera.

Jovisst. Men" galningarna" brukar strö spår efter sig. Fast med reservationen här att möjligt är att den ev "galningens" spår gick oupptäckta. Larmet ut sent så GM kan ha hunnit en bra bit, folk fick tillträde och trampa runt på platsen innan teknikern fick ta sig an undersökningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in