2018-04-12, 19:38
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Det förstår inte jag heller men nu undrade du över vad Hanna och Oskar hade att må dåligt över. Barnen var så sjuka att de inte kunde gå till skolan.

Ja, barnen var så sjuka att de inte kunde gå till skolan - men de följde anpassad läroplan i den lärarledda undervisningen i hemmet som föräldrarna uppges ha varit väldigt nöjda med. Det planerades för barnens gymnasieansökan i vart fall för Agnes. Vad är bäcksvart i denna situation?
Citera
2018-04-12, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Är med och instämmer i dina rader.
I det här fallet försöker jag med, att på ett intellektuellt plan, sätta mig in i deras situation med de livsmål och förväntningar de kan antas ha haft på en jordisk tillvaro, livssyn, värderingar, erfarenheter, personlighetsdrag mm. Det är en form av empati där jag kliver några steg bakåt och betraktar. Utan att blanda in medkänsla.

I fallet KW ser det annorlunda ut och jag resonerar likadant som du där.

Jag ungefär så. Om någon annan än föräldrarna hade varit gm och dödad två flickor. Det hade inte funnits en enda människa här som hade försökt att ha empati, sympati eller förståelse för gm. Men ändå hade man sökt efter en förklaring. Att det är en sådan skillnad när föräldrarna begår detta brott.
Citera
2018-04-12, 19:42
Medlem
Citat:
Nu förstår jag inte eller rättare sagt du förstår inte. Det var ju just tösernas egna maskin som inte fungerade som den skulle.

Vet du om det fanns någonting som den ena eller båda flickorna klarade av att göra utanför hemmet?

Jag försöker få en bild av hur barnens dagar såg ut.
Citera
2018-04-12, 19:45
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Nu förstår jag inte eller rättare sagt du förstår inte. Det var ju just tösernas egna maskin som inte fungerade som den skulle.

Innan! Innan påstådda sjukdomar och livskvaliteter! Någon skrev att de aldrig gick på kalas och det när de bodde i Göteborg. Fick flickorna någonsin göra något UTAN sina föräldrars övervakande?
Isolering och kontroll verkar ha varit den springande punkten, ständigt övervakade av en till två föräldrar + uppvisande av döttrarna i offentliga sammanhang, som skolavslutningar. Kände flickorna någon tillhörighet till andra utöver sina föräldrar? Jo, Moa och pianolärarinnan verkade ha funnit varann.

Var barnen av fel kön? ("a girl has nothing to say")
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tycker du att alla döda verkligen är en löst situation?

Det är det situation vi har att förhålla oss till att föräldrarna inte såg någon annan utväg än det som hänt.

Inget kan förändra den saken.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ja, barnen var så sjuka att de inte kunde gå till skolan - men de följde anpassad läroplan i den lärarledda undervisningen i hemmet som föräldrarna uppges ha varit väldigt nöjda med. Det planerades för barnens gymnasieansökan i vart fall för Agnes. Vad är bäcksvart i denna situation?
Att barnen inte blev bättre och att Hanna och Oskar inte orkade mer? Att töserna inte orkade gå i skolan, ha fritidssysselsättningar och leva som barn ska måste känts hemskt för alla. Varför tror du Hanna och Oskar mådde dåligt?
Citera
2018-04-12, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Men fick de göra något för egen maskin, sitt egna huvud och tanke, eller gick/låg de bara i föräldrarnas ledband? T ex hänga på sig jackan och gå gatan ner?
Man har sakta men säkert krympt livsrummet för A och M. Hård kontroll, noll frihet. Ingen konditionshöjande aktivitet, i princip utan att träffa andra i normala sammanhang..Tjejerna har missat det som jämngamla gör.
En orosanmälan borde gjorts tex av lärare.
Citera
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är det situation vi har att förhålla oss till att föräldrarna inte såg någon annan utväg än det som hänt.

Inget kan förändra den saken.

För att en eller bägge var sjukare än flickorna. Flickorna var friskast!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Vet du om det fanns någonting som den ena eller båda flickorna klarade av att göra utanför hemmet?

Jag försöker få en bild av hur barnens dagar såg ut.
Det som jag fått berättat för mig är att när töserna gjorde saker blev de helt utmattade flera dagar efteråt. Behövde inte vara så stora saker tex gå på bio, shoppa eller vara ute med kamrater.
Citera
2018-04-12, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om man inte lär känna någon i grannskapet på sex år så är isoleringen självvald. Vad berodde den på?
Men jösses då är vi också isolerade ?! Vi umgås inte med våra grannar.Vi låter det stanna vid just lite kallprat om väder och vind etc.
Varken H O A el M var isolerade ?! De var med ut på aktiviteter så som studentfester, midsommarfirande med vänner m.m
Citera
2018-04-12, 19:49
Medlem
Citat:

Nej, barnen kunde alltså inte gå i skolan.

Om man vänder på resonemanget: vad kunde de då? Det vore intressant att veta vad de sysselsatte sig sig med där hemma (eftersom de tillbringade så mycket tid i hemmet). Kunde de använda sociala medier någon stund då och då? Eller var deras krafter slut efter att de haft undervisning med sina lärare, så att kvällarna användes till att återhämta sig och samla nya krafter inför kommande dags undervisning?
Citera
2018-04-12, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Nej, barnen kunde alltså inte gå i skolan.

Om man vänder på resonemanget: vad kunde de då? Det vore intressant att veta vad de sysselsatte sig sig med där hemma (eftersom de tillbringade så mycket tid i hemmet). Kunde de använda sociala medier någon stund då och då? Eller var deras krafter slut efter att de haft undervisning med sina lärare, så att kvällarna användes till att återhämta sig och samla nya krafter inför kommande dags undervisning?
De hade tillgång till både dator och mobil. De sov mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in