2018-04-12, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Nog kan det väl vara så att vi människor har litet olika förutsättningar att anpassa oss utifrån förändrade livsomständigheter? Och olika kapacitet att acceptera det som går oss emot?

När livet plötsligt tar en annan väg (än den vi hade tänkt oss, än den vi först trampade oss fram på) kan vi behöva olika lång tid för att ställa om och orka orientera oss i tillvaron på ett nytt sätt?

Vi har också olika sätt att handskas med motgångar, besvikelser, sorg och smärta. De flesta av oss känner väl någon som i en mycket svår situation lyckats bli starkare, och tagit upp kampen med det svåra, med en nästan osannolik energi?

Att lära sig leva livet på ett nytt sätt - det kan vara svårt.

Finns det några exempel på hur familjen anpassat sig utifrån barnens sjukdom? Och då tänker jag inte på hemundervisningen, eller på att Moa syntes i en affär under mellandagarna eller att barnen stojade i poolen. Någonting annat?

Utifrån den knappa information vi har, får man ju en känsla av att familjen hade ett "allt eller inget"-tänkande (svart-vitt). Som exempel: kunde flickorna ha vistats ute i något socialt sammanhang om de hade använt rullstol? Kunde man ha lagt ner skolundervisningen under en viss tidsperiod för att spara krafter till någonting roligt som barnen istället fick vara med på? Någon som sett familjen ute tillsammans sedan flickorna blev sjuka?

Jag kommer inte på några fler eller bättre exempel just nu - men kunde man någonsin se att familjen försökte leva "normalt" men med anpassningar utifrån de nya förutsättningarna?

Hanna och Oskar satte sig in i sociala medier, musik och andra ungdomsföreteelser för att kunna ge töserna en så normal uppväxt som möjligt och förbereda dem inför en framtid om de tex skulle kunna gå på gymnasiet. Inte av kontroll, utan av omsorg så att de inte skulle missa viktiga saker och vara utanför när eller om de blev bättre.
Citera
2018-04-12, 18:56
Medlem
Som vi varit inne på tidigare, så är det kanske inte bara i den situation när barnen mördades som vi kan hitta någon form av förklaring? Det är väl minst lika mycket - eller mest - tiden innan morden som kan innehålla ledtrådar...?
Citera
2018-04-12, 18:58
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
/.../
Alltså jag känner absolut ingen sympati för gm, när man använder definitionen ”känslomässig samhörighet”. Och jag vill inte känna någon empati så länge jag inte vet mer. Jag vill inte inleva mig i gm och vill inte uppleva gms känslor (enligt ovan). Jag vill inte inleva mig i någon som till exempel har kontrollerad en familj i ett decennium. Som sagt bakgrund/motivet är mycket avgörande för mig här. Om jag någon gång får reda på mer fakta så kan det kanske förklara vad som hände. Men för det behöver man väl ingen empati eller sympati för gm? Alltså jag kan förstå vad som har händ i fallet Kim Wall, utan att ha någon sympati eller empati för gm. Jag har absolut inget intresse att inleva mig i denna gm, därför kommer jag inte aldrig att fatta allt. Men det behöver jag inte heller.
/.../
Är med och instämmer i dina rader.
I det här fallet försöker jag med, att på ett intellektuellt plan, sätta mig in i deras situation med de livsmål och förväntningar de kan antas ha haft på en jordisk tillvaro, livssyn, värderingar, erfarenheter, personlighetsdrag mm. Det är en form av empati där jag kliver några steg bakåt och betraktar. Utan att blanda in medkänsla.

I fallet KW ser det annorlunda ut och jag resonerar likadant som du där.
Citera
2018-04-12, 18:58
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Hanna och Oskar satte sig in i sociala medier, musik och andra ungdomsföreteelser för att kunna ge töserna en så normal uppväxt som möjligt och förbereda dem inför en framtid om de tex skulle kunna gå på gymnasiet. Inte av kontroll, utan av omsorg så att de inte skulle missa viktiga saker och vara utanför när eller om de blev bättre.

Ja, det låter ju hippt. Kvartssamtal då och då. Avstämning däremellan.....
Citera
2018-04-12, 19:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Jag tror inte man kan finna svaret i det yttre, lidande och smärta är alltid subjektivt.

Att inte kunna hjälpa sina barn kan jag dock se som en stark faktor.
Men då utgår jag ifrån att barnen verkligen var sjuka. Och där skiljer sig ju våra åsikter åt.
😉

Oavsett om du tror att barnen var sjuka, gissar på att du tror att de hade en ME-diagnos, eller om barnen nu inte var sjuka alls eller bara "lite" sjuka - så var de faktiskt inte dödssjuka. De hade mycket väl idag kunnat bli helt återställda även med en ME-diagnos.

1/10 vuxna blir helt bra - ännu fler andel barn blir helt återställda och många blir väldigt mycket bättre även vid ME. Vi har ingen aning om framtidens behandlings möjligheter. Barnen var sannolikt inte döende i någon sjukdom överhuvudtaget - de skulle ha uppnått vuxen ålder.

Men Oskar och Hanna tyckte liksom inte det var någon ide att ge barnen denna chans. De räknade ut barnen och såg till att radera ut deras existens. Barnen fick aldrig ens försöka att bli vuxna individer och leva ett eget liv. Ett liv som H och O själva fått uppleva med förälskelse, kärlek, parbildning, utbildning, karriärer och egna barn.
Det är total egoism och förtjänar ingen empati.
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-12 kl. 19:05.
Citera
2018-04-12, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Skam och hopplöshet håller jag med dig om är starka skäl till att någon kanske tar sitt liv.

Med vad hade dessa "perfekta" föräldrar att skämmas för?
Vad är "hopplöst" i en situation med sammanhållen familj, två fina döttrar, fint hus med pool, bilar, jobb, karriärer, god ekonomi och antagligen älskade de vuxna varandra.

Vad i h*lvete var hopplöst eller skamfyllt hos familjen Henkow??
Vi har ju trots tre månaders diskussion inte kommit på en enda grej.

Denna skrift, som bl.a. #tey länkat till tycker är en nyttig läsning. Bl.a. nämns just Bjärred-fallet som ett exempel på ett familicide med altruistiskt motiv.

Syftet med informationsskriften är ett försök att mer generellt förklara "Varför dödar föräldrar sina barn" genom att förklara vad olika forskare kan se via olika studier.

Man tar särskilt upp de självmördande barnadödarna.

"Det här är något som skiljer filicid från andra former av mord, där det är mycket mer ovanligt att mördaren tar sitt liv.

Förutom allt annat, så ställer det här till det för forskarna. En viktig aspekt i kartläggningen av fallen är så klart att undersöka gärningspersonernas psykiska hälsa.

Det är svårt med självmördarna.

– I vår studie har vi har inte alls tittat på deras psykiatriska diagnoser, men det finns skäl att tro att många av dem har lidit av depression. Det finns en amerikansk studie där man utifrån psykologiska obduktioner visat att nästan alla individer som begått dödligt våld och samtidigt tagit sitt eget liv lidit av depression, säger Jonatan Hedlund.

Det finns även en engelsk studie som visar att ca 40 % led av psykiska sjukdomar och att siffran var högre för kvinnor.

"Det var nästan tre gånger så vanligt bland kvinnor som män. I de fall där gärningspersonen led av psykisk sjukdom vid själva mordtillfället var depression vanligast (även det vanligast bland kvinnliga förövare)."

"Jonatan Hedlunds studie visar att de vanligaste psykiska sjukdomarna hos svenska föräldrar som dödar sina barn är psykos-sjukdomar och någon form av personlighetsstörning. Förmodligen skulle andelen med depression öka vid en analys av de föräldrar som tagit sina liv, eftersom självmord ofta är förknippat med just depression. Den brittiska studien har även analyserat de föräldrar som tagit sina liv."

Kan man då förhindra att detta händer? Här i tråden har många menat att skolan borde agerat, BUP, läkare, arbetskamrater, föräldrar, grannar mfl. Det är inte så enkelt.

"– Men man måste vara ödmjuk för svårigheterna att förhindra filicid, jag tror tyvärr att en nollvision är orimlig. Det är komplexa situationer och fallen är ändå så pass få och olika att det är oerhört svårt att förutse dem."

Den skribent som skrivit denna text och ansvarig för innehållet heter Tomas Arnrot
"Jag ville ta reda på varför föräldrar dödar sina barn. För det läste jag flera studier från forskare i Sverige och England, samt intervjuade forskaren och överläkaren Jonatan Hedlund".

Jonatan Hedlund disputerade 2018 med
"Child and Adult Homicide in Sweden: Epidemiological and Forensic Features"
Senast redigerad av Remark 2018-04-12 kl. 19:12.
Citera
2018-04-12, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Skam och hopplöshet håller jag med dig om är starka skäl till att någon kanske tar sitt liv.

Med vad hade dessa "perfekta" föräldrar att skämmas för?
Vad är "hopplöst" i en situation med sammanhållen familj, två fina döttrar, fint hus med pool, bilar, jobb, karriärer, god ekonomi och antagligen älskade de vuxna varandra.

Vad i h*lvete var hopplöst eller skamfyllt hos familjen Henkow??
Vi har ju trots tre månaders diskussion inte kommit på en enda grej.

Hopplöshet och skam över att inte kunna hjälpa sin sjuka töser?
Citera
2018-04-12, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja just ja, poolen har jag missat. Då borde allt vara frid och fröjd. 😉

Spelar ingen roll att barnen var för sjuka för att bada, föräldrarna hade i alla fall en pool så dom borde ha varit nöjda.
Citera
2018-04-12, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Denna skrift, som bl.a. #tey länkat till tycker är en nyttig läsning. Bl.a. nämns just Bjärred-fallet som ett exempel på ett familicide med altruistiskt motiv.

Syftet med informationsskriften är ett försök att mer generellt förklara "Varför dödar föräldrar sina barn" genom att förklara vad olika forskare kan se via olika studier.

Man tar särskilt upp de självmördande barnadödarna.

"Det här är något som skiljer filicid från andra former av mord, där det är mycket mer ovanligt att mördaren tar sitt liv.

Förutom allt annat, så ställer det här till det för forskarna. En viktig aspekt i kartläggningen av fallen är så klart att undersöka gärningspersonernas psykiska hälsa.

Det är svårt med självmördarna.

– I vår studie har vi har inte alls tittat på deras psykiatriska diagnoser, men det finns skäl att tro att många av dem har lidit av depression. Det finns en amerikansk studie där man utifrån psykologiska obduktioner visat att nästan alla individer som begått dödligt våld och samtidigt tagit sitt eget liv lidit av depression, säger Jonatan Hedlund.

Det finns även en engelsk studie som visar att ca 40 % led av psykiska sjukdomar och att siffran var högre för kvinnor.

"Det var nästan tre gånger så vanligt bland kvinnor som män. I de fall där gärningspersonen led av psykisk sjukdom vid själva mordtillfället var depression vanligast (även det vanligast bland kvinnliga förövare)."

"Jonatan Hedlunds studie visar att de vanligaste psykiska sjukdomarna hos svenska föräldrar som dödar sina barn är psykos-sjukdomar och någon form av personlighetsstörning. Förmodligen skulle andelen med depression öka vid en analys av de föräldrar som tagit sina liv, eftersom självmord ofta är förknippat med just depression. Den brittiska studien har även analyserat de föräldrar som tagit sina liv."

Kan man då förhindra att detta händer? Här i tråden har många menat att skolan borde agerat, BUP, läkare, arbetskamrater, föräldrar, grannar mfl. Det är inte så enkelt.

"– Men man måste vara ödmjuk för svårigheterna att förhindra filicid, jag tror tyvärr att en nollvision är orimlig. Det är komplexa situationer och fallen är ändå så pass få och olika att det är oerhört svårt att förutse dem."

Den skribent som skrivit denna text och ansvarig för innehållet heter Tomas Arnrot
"Jag ville ta reda på varför föräldrar dödar sina barn. För det läste jag flera studier från forskare i Sverige och England, samt intervjuade forskaren och överläkaren Jonatan Hedlund".

Det där låter ungefär som nån tidigare i tråden som hade funderingar åt just det hållet.
Citera
2018-04-12, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det där med planerat eller inte är nog svårt att veta. Det vet nog bara polisen. I alla fall skrevs ett brev och data raderades på datorn (fb sida), så några sansar måste man har haft i anslutning till dådet. Men att det skulle stå i brevet att man har planerad det sedan hösten, tror jag inte på. Varför skulle man skriva det? Själv om det var så.
Varför skulle han radera sina sociala konton före ett självmord? Det tyder snarare på att nån annan tagit sig in på hans konton och raderat för att han delat med sig av känslig information. Om det nu är han själv som raderat, vad är det rationella i det innan både mord och självmord....varför raderade han inte sin profil på LU när han endå höll på ??
Citera
2018-04-12, 19:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Hopplöshet och skam över att inte kunna hjälpa sin sjuka töser?

Hjälpa döttrarna med vad?
De var enligt uppgift glada töser, följde läroplanen, gick på skolavslutningen och i affären, syntes stojade i poolen.
För att döttrarna kanske led av något nu - behöver det ju inte betyda att detsamma gäller för morgondagen. Unga tillfrisknar ju redan idag ibland från "kronisk trötthetssjukdom, ME - om det nu var detta föräldrarna trodde flickorna led av. Och vi kanske kan bota detta framöver.
Så varför mörda dem?
Citera
2018-04-12, 19:13
Medlem
Är det någon som vet om båda barnen var lika sjuka? Såg sjukdomsbilden likadan ut för dem bägge? Av det lilla vi vet kan man få en känsla av att flickorna levde samma sorts liv? Med samma begränsningar och samma upplägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in