2018-04-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Förlåt för mina smailies men de är nog på sin plats nu

Altruism???
Att med berått mod mörda två mentalt friska flickor mitt i ungdomens knoppande blomning när vuxenlivet närmar sig, två inte döende flickor som följer sin läroplan och presterar väl. Som stojade i poolen tidigare och gick i affären i mellandagarna?

Vad i h*lvete har morden av dem med altruism eller barmhärtighet att göra?
Bara för att det påståtts i ett av mördarna underskrivet avskedsbrev. Som "I don't like mondays" när man skjutit ner alla på skolgården.

Tycker du Dalaröpappan utförde "barmhärtighetsmord" på sina söner som slapp växa upp som skilsmässobarn med en deppad far??

Hur du fick in honom samtidigt med altruism övergår totalt mitt förstånd. Han satte eld på sina inlåsta barn driven av ett hämndmotiv till sin exfru!
Citera
2018-04-14, 22:37
Medlem
Citat:
Den finns en beskrivning av att flickorna vid ett tillfälle stojat i poolen under sommaren och en beskrivning av att Moa och O syntes i affären en gång i mellandagarna.

Det finns ingenstans beskrivet att flickorna varit utanför tomten utan sina fångvaktare/föräldrar sista halvåret för Moa och ännu längre tillbaka för Agnes.

Hur ofta har du vittnen till allt vad du pysslar med hemma eller bakom höga staket på din egen tomt/trädgård? Finns dom göromålen eller upplevelserna inte då?

Det är vad du påstår nämligen.
Citera
2018-04-14, 22:38
Bannlyst
Citat:
Förlåt för mina smailies men de är nog på sin plats nu

Altruism???
Att med berått mod mörda två mentalt friska flickor mitt i ungdomens knoppande blomning när vuxenlivet närmar sig, två inte döende flickor som följer sin läroplan och presterar väl. Som stojade i poolen tidigare och gick i affären i mellandagarna?

Vad i h*lvete har morden av dem med altruism eller barmhärtighet att göra?
Bara för att det påståtts i ett av mördarna underskrivet avskedsbrev. Som "I don't like mondays" när man skjutit ner alla på skolgården.

Tycker du Dalaröpappan utförde "barmhärtighetsmord" på sina söner som slapp växa upp som skilsmässobarn med en deppad far??

Det är lite märkligt om du inte förstår vad som menas med barmhärtighetsmord i detta fall. Jag såg någon länk tidigare från Karolinska institutet som beskrev forskning om denna typ av mord där en del rubricerades just som just altruistiska barmhärtighetsmord. Jag tror inte heller de menade att de som dödade sin barn verkligen gjorde en god gärning objektivt sätt. Däremot trodde det de själva i sin förvirring. Förstår du verkligen inte denna skillnad?
Citera
2018-04-14, 22:38
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om du inte kan se skillnad på föräldrarnas syn på det hela och din egen/våran syn på det så lär du få fortsätta med dylika smajlisar för evigt.

Mördarna syn på sina mord eller mördarnas nedskrivna förklaring till mordorsaker gör inte att mord nödvändigtvis hamnar i den kategorin mördaren själv vill hävda. Se bara på Madsen-fallet.

Om man vill framstå som ädel och bryr sig om sitt eftermäle, till exempel raderar, sorterar och städar på nätet, kan en mördare mycket väl hävde att vederbörande hade helt andra motiv än vad verkligheten visar.

Ulf Nilsson - DNA-verifierad mördare av 10-åriga Heléne och kvinnan Jannike, skev ett självmordsbrev där han nekade innan han hängde sig.

Altruistiska mordmotiv bygger på att det också finns altruistiska skäl.
Det fanns inga skäl att mörda Agnes och Moa - det fanns ingen dödlig sjukdom, ilidligt smärtsamt mentalt svårt handikapp eller förestående fiende utanför dörren, Föräldrana led inte av psykos som gjorde att de kunde se en fiende som inte fanns. Det var troligen vid tillfället inte psykotiska föräldrar som planerat mördade sina barn och hade kylan att skriva ett avskedsbrev där de beskrev att de mördat flickorna.

Någon dör inte i krig eller av en trafikolycka för att mördaren beskriver stridstrupper utanför dörren en lastbil som rammar huset snart.
Citera
2018-04-14, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Hypotetisk fråga men: Menar du att föräldrarna skulle dömts till något annat än livstid?
Dalaröpappan, som bra exempel, fick stå till svars för sina handlingar.

Att försöka skapa ett samband eller göra en liknelse mellan två helt olika saker är ett argumentationsfel som kallas syllogism. Det innebär att man från två olika premisser försöker dra en slutsats. Det du tar upp är två helt olika fall med olika premisser. Det går inte att döma någon utan att veta vad som hänt och det vet ingen i Bjärredfallet. I ditt andra exempel finns det en utredning, rättegång och dom. Förstår du skillnaden?

Du får försöka köra dina retoriska knep med någon annan. Jag går inte på dom.
Citera
2018-04-14, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Vi är alla olika. Jag är inte på facebook. Men nästan alla jag känner är det. Och alla har då någon facebookvän via jobb, bostadsort etc i regionen. Den närmaste facebookvän 250km borta? Det tycker jag är ovanligt. I alla fall när man har jobb, har barn som är i skolålder etc. och har bott på ett stället i 6 år. Antingen säger det att man heller omgås i den reale världen eller inte alls.

Den ända jag har på facebook är min chef från jobb. Annars är det vänner från orten jag bodde i innan. Nu har jag ju inte 250 km dit utan "bara" 30 km. Tycker inte alls det är konstigt.

Du själv har ju inte facebook och det är väl lika konstigt i så fall. Så om man tolkar detta så är du en osocial människa då du inte har facebook.

De flesta facebook vänner jag har är Familjen/släkten och gamla arbetskamrater. Har skolbarn själv men det intresserar mig inte att skaffa "nya" vänner här då man aldrig hinner träffa dem ändå för man jobbar och har familjen.

Vissa människor vill vara privata av sig alla är inte såna som är över sociala och dela med sig av allt.

Vad jag menar är att alla är vi olika och fungerar på olika sätt. Finns inget rätt eller fel. Denna Familj var en familj som kanske inte ville dela privatlivet med alla. De hade kanske problem med släkten och ville inte att de skulle få veta allt. finns så många förklaringar till varför de var "hemliga" men jag tror fortfarande att denna familj var som vilken annan men med för många problem och kanske ingen hjälp från släkt och vänner eller myndigheter mm mm
orken tog slut för dem.

Tänk efter innan ni säger något. Sätt er in i situationen innan ni klagar på någon/ något.
Citera
2018-04-14, 22:42
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Ser att jag var tvåa på bollen.

Det verkar vara främmande för en dela att kunna sätta sig in i gärningsmannens tankar, utan att för den delen dela dem.

Om man gör det så tror dom att man håller med GM och tycker det var rätt osv.
Citera
2018-04-14, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Att försöka skapa ett samband eller göra en liknelse mellan två helt olika saker är ett argumentationsfel som kallas syllogism. Det innebär att man från två olika premisser försöker dra en slutsats. Det du tar upp är två helt olika fall med olika premisser. Det går inte att döma någon utan att veta vad som hänt och det vet ingen i Bjärredfallet. I ditt andra exempel finns det en utredning, rättegång och dom. Förstår du skillnaden?

Du får försöka köra dina retoriska knep med någon annan. Jag går inte på dom.

Der hade räckt med ett ja eller nej.
Citera
2018-04-14, 22:45
Bannlyst
Citat:
Vi hade juridiskt kunniga personer i tråden tidigare, jurister i media har uttalat sig. Alla sa samma sak - förövarna till morden på Agnes och Moa hade fått livstid.

Dubbelmord i Sverige straffas med livstid.
Om fängelseförbud föreligger pga allvarlig psykisk sjukdom och mördaren inte förstått handlingens innebörd kan rättpsykiatrisk vård istället utdömas.

Det är uteslutet att föräldrarna inte förstod att de mördat döttrarna med tanke på avskedsbrevet.
Några barnhärtighetsmotiv tas ingen hänsyn till när det gäller icke döende barn - och knappast ens då. Att det var just vårdnadshavarna som begick morden är försvårande.

Vad tror du rättsväsendet skulle utdömt för straff till levande mördare här?

Jag såg också det inlägget. Som jag minns det så reserverade han sig väldans och ville egentligen inte döma alls men när han blev pressad så beskrev han att utifrån de och de förutsättningarna som vi egentligen inte vet något om så skulle straffat troligtvis bli så som du beskriver. Men det är långt ifrån säkert eftersom vi har har så lite fakta än så länge om vad som hände vilket han var noga med att påpeka.
Citera
2018-04-14, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Det jag inte får ihop riktigt är hur man med säkerhet kan veta att avskedsbrevet är handskrivet av just Hanna.
De få personer (polisen, ev 112-personal od) som läst eller bara sett brevet känner kanske inte igen hennes handstil? Handskrivna brev bör väl dessutom analyseras extra noga för att säkerställa vem som skrivit det.

Någon som känner igen Hannas handstil med säkerhet måste ju ha läst brevet i så fall, men jag förstod det som att anhöriga inte själva sett brevet utan bara fått det som stod där i återberättat. Brevet bör ju finnas på analys och skyddas för ytterligare åverkan i form av fingeravtryck och annan åverkan av läsare. Eller hur funkar det?

Får inte ihop heller att någon vet att det är just Hanna som handskrivit det och sen kommer nästa person och hävdar med bestämdhet att det var datorskrivet. Då måste ju en av dessa personer fara med osanning - men VARFÖR...?
Kan det finnas datautskrift på innehållet i ett handskrivet brev, som polisen gjort? Och en scannad signatur? Då skulle båda sidor ha rätt helt plötsligt.
Citera
2018-04-14, 22:49
Medlem
Citat:
Mördarna syn på sina mord eller mördarnas nedskrivna förklaring till mordorsaker gör inte att mord nödvändigtvis hamnar i den kategorin mördaren själv vill hävda. Se bara på Madsen-fallet.

Om man vill framstå som ädel och bryr sig om sitt eftermäle, till exempel raderar, sorterar och städar på nätet, kan en mördare mycket väl hävde att vederbörande hade helt andra motiv än vad verkligheten visar.

Ulf Nilsson - DNA-verifierad mördare av 10-åriga Heléne och kvinnan Jannike, skev ett självmordsbrev där han nekade innan han hängde sig.

Altruistiska mordmotiv bygger på att det också finns altruistiska skäl.
Det fanns inga skäl att mörda Agnes och Moa - det fanns ingen dödlig sjukdom, ilidligt smärtsamt mentalt svårt handikapp eller förestående fiende utanför dörren, Föräldrana led inte av psykos som gjorde att de kunde se en fiende som inte fanns. Det var troligen vid tillfället inte psykotiska föräldrar som planerat mördade sina barn och hade kylan att skriva ett avskedsbrev där de beskrev att de mördat flickorna.

Någon dör inte i krig eller av en trafikolycka för att mördaren beskriver stridstrupper utanför dörren en lastbil som rammar huset snart.

Hur vet just du allt detta? Det tycks stämma med din bild av händelsen, det är uppenbart.

Hur friska/sjuka föräldrarna var i detta ögonblick vet ingen. Ännu. Men att deras tankar inte var helt klara kan vi nog förmoda.
Citera
2018-04-14, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Der hade räckt med ett ja eller nej.

Bara på frågor med två givna svarsalternativ. Eftersom vi inte vet exakt vad som hände i huset i Bjärred så är alternativen betydligt fler. Vi vet inte ens vad respektive förälder har gjort, hur ska jag då kunna ge ett hypotetiskt svar på om dom skulle dömts till nåt annat än livstid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in