2018-04-12, 18:14
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jo, en eller båda satt och mätte och värderade flickornas liv precis när de mördat eller var till att mörda dem - för bristande livskvalitet. Vem f-n använder ens det ordet mitt i krisens kaos? Det kallar jag iskyla.

Fetat: Hur vet du att mamman visste detta?

Du har ingen aning om hur det gick till eller den stora frågan varför det skedde. Dessutom har jag inte läst någonstans att det var exakt dom orden föräldrarna använda om jag har missat det får du gärna länka till det. Jag tror det kan vara polisens formulering och ord på presskonferensen.
Citera
2018-04-12, 18:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Nej, där kan jag inte hålla med. Så tror jag helt enkelt inte en människa fungerar. De flesta inser livets förgänglighet.

Skam och hopplöshet tror jag däremot får människor över kanten.

Skam och hopplöshet håller jag med dig om är starka skäl till att någon kanske tar sitt liv.

Med vad hade dessa "perfekta" föräldrar att skämmas för?
Vad är "hopplöst" i en situation med sammanhållen familj, två fina döttrar, fint hus med pool, bilar, jobb, karriärer, god ekonomi och antagligen älskade de vuxna varandra.

Vad i h*lvete var hopplöst eller skamfyllt hos familjen Henkow??
Vi har ju trots tre månaders diskussion inte kommit på en enda grej.
Citera
2018-04-12, 18:20
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Att förklara empati och sympati på förskolenivå:
Medverkande: personerna A, B och C.

Person A säger: - Alla är dumma!
Person B svarar empatiskt: - Förstår att du är ledsen, men nu gör vi något roligt.

Person A säger: - Alla är dumma!
Person C säger sympatiskt: - Jaa verkligen! Tycker precis som du. Alla är dumma!
Citera
2018-04-12, 18:24
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Angående EMPATI så betyder det väl bara förmågan att leva sig in i någon annans situation.

Någon annans känslor.
Citera
2018-04-12, 18:28
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du har ingen aning om hur det gick till eller den stora frågan varför det skedde. Dessutom har jag inte läst någonstans att det var exakt dom orden föräldrarna använda om jag har missat det får du gärna länka till det. Jag tror det kan vara polisens formulering och ord på presskonferensen.

Livskvalitet eller livskvalité omnämner polisen. Det ordet kallar jag mätverktyg. Man jämför med något. I det här fallet mäter författaren till självmordsbrevet värdet på tredje person, dvs döttrarna och avlivar dem.
Polisen ska inte i det läget sammanfatta vad någon skrivit, utan stå objektiv. Så jag kan nog vara ganska säker på att ordet fanns med i brevet.
Citera
2018-04-12, 18:31
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Skam och hopplöshet håller jag med dig om är starka skäl till att någon kanske tar sitt liv.

Vad är "hopplöst" i en situation med sammanhållen familj, två fina döttrar, fint hus med pool, bilar, jobb, karriärer, god ekonomi och antagligen älskade de vuxna varandra.

Ja just ja, poolen har jag missat. Då borde allt vara frid och fröjd. 😉
Citera
2018-04-12, 18:39
Medlem
Nog kan det väl vara så att vi människor har litet olika förutsättningar att anpassa oss utifrån förändrade livsomständigheter? Och olika kapacitet att acceptera det som går oss emot?

När livet plötsligt tar en annan väg (än den vi hade tänkt oss, än den vi först trampade oss fram på) kan vi behöva olika lång tid för att ställa om och orka orientera oss i tillvaron på ett nytt sätt?

Vi har också olika sätt att handskas med motgångar, besvikelser, sorg och smärta. De flesta av oss känner väl någon som i en mycket svår situation lyckats bli starkare, och tagit upp kampen med det svåra, med en nästan osannolik energi?

Att lära sig leva livet på ett nytt sätt - det kan vara svårt.

Finns det några exempel på hur familjen anpassat sig utifrån barnens sjukdom? Och då tänker jag inte på hemundervisningen, eller på att Moa syntes i en affär under mellandagarna eller att barnen stojade i poolen. Någonting annat?

Utifrån den knappa information vi har, får man ju en känsla av att familjen hade ett "allt eller inget"-tänkande (svart-vitt). Som exempel: kunde flickorna ha vistats ute i något socialt sammanhang om de hade använt rullstol? Kunde man ha lagt ner skolundervisningen under en viss tidsperiod för att spara krafter till någonting roligt som barnen istället fick vara med på? Någon som sett familjen ute tillsammans sedan flickorna blev sjuka?

Jag kommer inte på några fler eller bättre exempel just nu - men kunde man någonsin se att familjen försökte leva "normalt" men med anpassningar utifrån de nya förutsättningarna?
Senast redigerad av Kryptogam 2018-04-12 kl. 18:41.
Citera
2018-04-12, 18:42
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Livskvalitet eller livskvalité omnämner polisen. Det ordet kallar jag mätverktyg. Man jämför med något. I det här fallet mäter författaren till självmordsbrevet värdet på tredje person, dvs döttrarna och avlivar dem.
Polisen ska inte i det läget sammanfatta vad någon skrivit, utan stå objektiv. Så jag kan nog vara ganska säker på att ordet fanns med i brevet.

Okej men även om föräldrarna använt ordet livskvalité så tycker jag inte ordvalet är det minsta konstigt, använder det själv då och då.
Tycker hela denna händelse är fruktansvärd och tror de flesta av oss är väldigt berörda av den. Nu har ju några som verkar ha känt familjen berättat sina uppfattningar och även om de inte stämmer exakt sinsemellan så är det inte konstigt. De har olika uppfattningar om familjen och de vet förmodligen inte allt heller. Men mitt pussel börjar att gå ihop mer och mer. Tack alla ni som har känningar och berättar.

Edit I detta fall mäter ordet livskvalité i mina ögon kvalitén på livet för döttrarna och familjen inte värdet på döttrarna
Senast redigerad av 57Emma 2018-04-12 kl. 18:46.
Citera
2018-04-12, 18:44
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja de flesta verkar ha svårt att se denna tunna skiljelinje mellan empati för brottet och empati för hur en situation kan uppstå. Det är ingen mening att förklara för de som inte begriper men man får vara tacksam över att man har den gåvan. De tror dessutom att det är samma sak som sympati. Om någon mår psykiskt dåligt så hjälper det inte att personen blir informerad om hur hemskt folket i Syrien har det.

Nej, det går helt enkelt inte att uppbringa empati för en persons brott när denne mördat två barn.

Nej - det finns helt enkelt inte mycket empati för Anders Eklund sjukliga behov att våldta och döda 10-åriga Engla och kvinnan Pernilla, inte för Ulf Olsson som suiciderade efter morden på 10-åriga Helene och Jannike heller. Hos bägge förövarna låg mycket svårbehandlad psykisk sexual sadistisk störning bakom morden och Olsson suiciderade inlagd på Rättspsyk.

Ingen av dessa ville ha denna psykiska abnormitet - ingen av dessa kunde hejda sig. Men vi har absolut ingen empati för deras handling - inte för dem själva heller.

Anledningen till att ordet empati överhuvudtaget nämns i Bjärred fallet - beror på någon märklig uppfattning att det är mer synd om föräldrar som dödat egna barn än andras.
Någon slag föreställning om att föräldrarna ägde och beslutade över sina barn liv.

Därtill lägger man antagligen till något empatiskt för att bägge mördarna suciderade efteråt. Med det gjorde faktiskt en av de ovanstående barnamördarna också.
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-12 kl. 18:54.
Citera
2018-04-12, 18:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja just ja, poolen har jag missat. Då borde allt vara frid och fröjd. 😉

Förstår att du ironiserar.
Men ta istället och svara på varför dessa föräldrar såg tillvaron så hopplös att inget i hela världen längre var fyllt av framtidhopp och livkvalitet.
För oavsett vad det stått i avskedsbrevet var det nog exakt den slutsats de kom fram till å sina döttrars vägnar. Det var döttrarnas liv som inte hade något värde.
Det var döttrarna de mördade, avlivade, rensade ut och bedömde som värdelösa att fortsätta existera. Glöm inte det.
Citera
2018-04-12, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Jag tror inte man kan finna svaret i det yttre, lidande och smärta är alltid subjektivt.

Att inte kunna hjälpa sina barn kan jag dock se som en stark faktor.
Men då utgår jag ifrån att barnen verkligen var sjuka. Och där skiljer sig ju våra åsikter åt.
😉
Citera
2018-04-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Allt som polisen beslagtagit i familjens hem är sekretessbelagt och lämnas inte ut hur som helst. Polisen släpper normalt sett inte ut någonting ur ett dödsbo som är föremål för utredning. Inte ens ett avskedsbrev som är ställt till efterlevande personer lämnas ut innan alla frågor är utredda.

Nu är det ju förstås ingen ”vanlig” förundersökning som pågår hos polisen så sekretessfrågorna kanske inte är lika stränga som i mordfall där utredningen drivs mot ett åtal. Faktum kvarstår dock att polisens utredning ännu inte är klar. Man väntar fortfarande på svar från NFC.

Min hypotes är därför att brevet inte har lämnats ut till de anhöriga.

Så har verkligen de anhöriga fått veta mer om vad som står i brevet än de uppgifter som polisen lämnat ut i sitt pressmeddelande? Hur har det i så fall gått till?

Det jag kan tänka mig är att anhöriga har förhörts av polisen och då fått frågor omkring innehållet i brevet. Den som förhörts har kanske också fått läsa brevet eller någon del av det i samband med att frågor ställts vid något sådant förhör hos polisen.

Det är därför som jag undrar på vilket sätt uppgifter om vad som står i brevet och om vem som har skrivit det kan ha nått familjens bekanta i Bjärred.

Finns det verkligen sådana täta kopplingar mellan familjens anhöriga, som bor på andra orter, och familjens mer eller mindre ytliga bekanta i Bjärred?

Det är kanske möjligt att anhöriga efter morden/självmorden har tagit kontakt med olika personer i Bjärred för att försöka få veta mer och att uppgifter om brevet därför kan ha sipprat ut vid sådana kontakter.

Den sorg och bedrövelse som de anhöriga lämnats med kan jag bara föreställa mig. Jag känner djupt med dem och hoppas verkligen att de så småningom får svar på vad som hänt och varför.
Tack för ett distanserat inlägg.Det stämmer men anhöriga har fått se brevet vid förhör och naturligtvis säga sin sak om brevets formulering m.m
Inte troligt mer en rektorn.Och jag tror väl inte hon är på byn och skvallrar ?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in