2018-04-10, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Ah vad bra att du utvecklar, och rättar om det blir fel.

Det ger i alla fall vid handen att Familjen inte var främmande för att barnen fick psykiatrisk hjälp.

Nej som jag hört var det tvärt om att bup inte tyckte de kunde göra nåt för töserna.
Citera
2018-04-10, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Mäklare har upplysningsplikt gällande objektet. Vi har gått igenom detta i tråden.

Har s k anhöriga redan lagt ut huset till försäljning? Osmakligt i så fall.
Citera
2018-04-10, 20:22
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
3. Föräldrarna hade planerat allt sedan i höstas och hade ljugit för alla i sin omgivning, inkl. sin släkt.
4. Hanna var den som var drivande i detta.
5. Barnen var bevisligen sjuka, men inte isolerade.
6. Det hela var ett sjukt beslut av föräldrarna i tron om att efter döden skulle de få vara tillsammans.

Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Funderade och blev lite besviken: VEM med ”relation till familjen” kan veta pkt 3, 4,och 6 som källan säger sig ha fakta på. Att Hanna var mest drivande, att de planerat sedan i höstas och att de trodde på ett evigt liv, och ffa HUR kan den fått veta det?

Jag har fått det här presenterat för mig i min inkorg, som om avsändaren kände en person i familjen som kände Oskars föräldrar.
Lite snabbt googlande så visar det sig att Oskars pappan är 76 ....
Och nej jag tror inte längre de läser tråden.

Min tanke jag hade vid den här informationen var att om Oskars mamma fått reda på att Oskars fru vill ta livet av sig, varför gör man inget då?
Jag tänkte då inte på åldern, utan tänkte att det kanske var lite efterhandskonstruktioner, jag menar man ser inte sin son som skyldig, man skulle på svärdottern. Att det var hon som var drivande.

Jag har också fått info om att hon var sjuk, mycket sjuk, men inte fysiskt.

Informationen har framförts på ett lockande sätt, som om just jag fått en godbit. Och kanske kan få mer.

Samma källa uppgav att Oskar älskade sin fru så mycket och inte kunde leva utan henne.

Jag har trott att det här var en förälders "rationaliserande" det vill säga förälderns sätt att bearbeta och ta skuld ifrån sin son och därmed sig själv.

Men om man kan gå från att skriva att barnen var bevisligen sjuka ena dagen, till att det var pigga och glada ett par dagar efter, så verkar det ju vara fråga om något annat än en seriös källa.

Likaså det faktum att en närstående skulle veta att dådet var planerat sedan i höstas och inte göra något.

Användaren har också anpassat sin information till mig beroende på vad jag vet från mer seriösa källor.
Citera
2018-04-10, 20:23
Bannlyst
Citat:
Nu har jag väldigt stor integritet och har aldrig någonsinn hängt ut någon som skrivit till mig. Men jag börjar bli sugen på det, bara så du vet, och jag håller med om att det verkar som du vill vispa igång diskussionen igen.

Jag tänker inte låta mig vispas upp, jag bara påpekar att ME fungerar så att en lite bättre dag kan folk göra mer, men att all ansträngning leder till förvärring av symptomen. Det här gör att den är svår att hantera, för det är svårt att sluta anstränga sig.

Det jag vill komma till är att om dessa barn tjoar i polen en gång och grannarna har hört dom inte bevisar vare sig det ena eller det andre.

Vi kan säga såhär, att i mitt sinne så har du tappat all kred.

Jag betvivlar inte en sekund att ME är en riktig sjukdom.
Och jag tror att det är en fruktansvärt jobbig sjukdom.
För mej så är denna sjukdom ytterst verklig.

Däremot så finns det ingenting som säger att flickorna hade just denna sjukdom.
Det är nått vi har hittat på här i tråden, och som har blivit en trådsanning.
Inget är bevisat att barnen hade just ME.
Enligt många här inne, så var barnen fullt friska, och nått annat har inte bevisats.

Men att sjukdomen finns och att dom som är drabbade är ordentligt sjuka, det tror jag verkligen.

(och vad det gäller kred, så skiter jag fullständigt i det)
Citera
2018-04-10, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det finns tyvärr inget som bevisar att flickorna var sjuka.
Än så länge var flickorna friska.
Dom var" goa o glada" och har visst tjoat i poolen i somras.
Grannen har faktiskt hört dom.
Läkarintygen har ingen sett så dom är än så länge bara en trådsanning.
Vad vi vet idag så var barnen friska och absolut inget fel på dom.
Förmodligen har Oskar bara hittat på allt.
Nått annat är inte bevisat.

Alla i Bjärred vet att det handlade om den kroniska trötthetssjukdomen. Jag förstår inte varför Oskar och Hanna skulle hitta på det.
Citera
2018-04-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja det är ett märkligt resonemang om föräldrarna har trott och sett fram emot att de skulle alla komma till himlen som döda.
Brukar inte just såna tankar innehas av personer som också hävdar att det finns ett annat, varmare ställe dit mördare kommer, exempelvis barnamördare?

De kanske inte föreställde sig himmel o helvete, utan ett nytt liv att leva?
Citera
2018-04-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskinutid
Har s k anhöriga redan lagt ut huset till försäljning? Osmakligt i så fall.

Nej, huset har inte lagts ut till försäljning. Det var väl mer en diskussion i tråden om någon skulle vilja köpa huset med tanke på det horribla som utspelat sig där inne. Samt en del förslag om vad som ev skulle kunna göras med huset.
Citera
2018-04-10, 20:34
Bannlyst
Citat:
Jag har fått det här presenterat för mig i min inkorg, som om avsändaren kände en person i familjen som kände Oskars föräldrar.
Lite snabbt googlande så visar det sig att Oskars pappan är 76 ....
Och nej jag tror inte längre de läser tråden.

Min tanke jag hade vid den här informationen var att om Oskars mamma fått reda på att Oskars fru vill ta livet av sig, varför gör man inget då?
Jag tänkte då inte på åldern, utan tänkte att det kanske var lite efterhandskonstruktioner, jag menar man ser inte sin son som skyldig, man skulle på svärdottern. Att det var hon som var drivande.

Jag har också fått info om att hon var sjuk, mycket sjuk, men inte fysiskt.

Informationen har framförts på ett lockande sätt, som om just jag fått en godbit. Och kanske kan få mer.

Samma källa uppgav att Oskar älskade sin fru så mycket och inte kunde leva utan henne.

Jag har trott att det här var en förälders "rationaliserande" det vill säga förälderns sätt att bearbeta och ta skuld ifrån sin son och därmed sig själv.

Men om man kan gå från att skriva att barnen var bevisligen sjuka ena dagen, till att det var pigga och glada ett par dagar efter, så verkar det ju vara fråga om något annat än en seriös källa.

Likaså det faktum att en närstående skulle veta att dådet var planerat sedan i höstas och inte göra något.

Användaren har också anpassat sin information till mig beroende på vad jag vet från mer seriösa källor.

Det stod i avskedsbrevet att Oskar och Hanna planerat det här sedan hösten.
Citera
2018-04-10, 20:36
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Nej som jag hört var det tvärt om att bup inte tyckte de kunde göra nåt för töserna.
Om allt går rätt till när denna diagnos ställs så utesluts ju då psykiatriska orsaker innan diagnosen ges.
Då blir BUPs agerande mer förståeligt, men patienter behöver få hjälp att hantera förlusten av sitt friska liv. Den KBT som gavs på ST:Göran var inriktad på att lära sig hantera sjukdomen för att inte göra som de flesta det vill säga hamna i en cirkel av Push - Krasch.

De bra dagarna kan de som har sjukdomen känna sig friska och ånga på. För att när de sedan varvar ned må väldigt dåligt, vilket håller i sig flera dagar. Kroppen kan också gå igång på adrenalin, och patienten känner sig hur frisk som helst, för att sedan krascha än värre.

Jag kan tänka mig att för flickor i tonåren som inte har så utvecklad hjärna, och därmed känner sig både oövervinnerliga och saknar konsekvenstänk har väldigt svårt att hantera den här sjukdomen.

De som inte har den har ingen förståelse alls för hur det här fungerar, och vet därför inte hur de skall stötta eller hantera den. Det lär sig bara de som haft den i ett tiotal år, med lite tur, alla lär sig inte.
Jag kan tänka mig att den äldsta som var i tonåren hade väldigt svårt med sina känslor för det här. I den åldern är känslor också väldigt starka och man är inte så bra på att hantera dem, humöret växlar också fort. Det är en påfrestning att ha friska tonåringar, en förtvivlad tonåring med ME som dessutom blir sjukare ju mer förtvivlad hon är (extertion= ansträngning och förtvivlan är en stark ansträngande känsla= och kroppen tål inte ansträngning = extersion intolerance) behöver stöttning i både att hantera situationen och sina känslor för dem.
Många har sagt till mig att de kan få panik eftersom de är fångna i sin egen kropp, som inte tillåter någonting utan att reagera kraftigt)

Nu vet jag inte hur illa det var, men det är en mental påfrestning när kroppen slutar fungera.

En annan tanke, eftersom det inte finns riktlinjer, och heller inte pengar till våra tonåringar som mår psykiskt dåligt av många andra skäl, så hamnade de väl längst ned på prioriteringslistan.

Det värsta med det hela är ju att så känsliga som barn är, så hade de ju fångat upp vibbar av att något var på gång, men nu hade de ingen att berätta för.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-04-10 kl. 20:53.
Citera
2018-04-10, 20:40
Bannlyst
Citat:
Tack, du är bäst i tråden.

Du är den enda som kan styra upp det här.
Jag tycker bara alltesammans är så hemskt!
Citera
2018-04-10, 20:42
Bannlyst
Citat:
Det stod i avskedsbrevet att Oskar och Hanna planerat det här sedan hösten.

Inte riktat till dej Stehlitz
Nån helt annan.

Ojdå, stod det i avskedsbrevet.
Konstigt att min påhittade lögn, precis blev bekräftad av nån som känner familjen.

Men som tur är, så kommer det inga fler påhittade PM lögner från mej.
DU/ni slipper det.

Hej då.
Citera
2018-04-10, 20:50
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Jag tycker bara alltesammans är så hemskt!

Det är jättehemskt, och det berör många. Hur i hela friden fick de här föräldrarna för sig att döda sina barn? Det är omöjligt att få sitt huvud runt det. Vad det nu heter på svenska.

Jag tror att de flesta genuint vill förstå, jag har dock mått lite illa av de värsta konspirationsteorierna när det gått så långt att man gett sig på barnen.

Jag trodde först att det var den här sjukdomen som lockade till sig illasinnade människor, men har insett att illasinnade människor tar varje chans de får att få ur sig sitt dåliga mående. De ger sig på svaghet helt enkelt.

Om det stod att de planerat det hela länge, då borde de ha uppgett något skäl också.
Om man skriver ett brev till anhöriga, så är det för att de inte skall känna skuld.
Då borde det ha funnits någon, i deras ögon rimlig förklaring till varför de tog beslutet.

Vet du något om det?
Senast redigerad av Gertrud1 2018-04-10 kl. 20:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in