2018-04-10, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag har länkat till den där bloggen tidigare, jag läste inte alla inlägg men det du skriver här är

Här tycker jag att du generaliserar för mycket, det finns inte ett sätt för barn att reagare på knasiga föräldrar. Barn till dominanta föräldrar blir oftast fogliga eller utåtagerande. Moa Tjoa och de andras beskrivningar av barnen tyder inte på det.

Stehlitz (?) påpekade också att barnen hade psykologkontakt, så det fanns all chans i världen att upptäcka att något var knas med Skolkurator för att vara korrekt.
Att Oskar tog över ansvaret för barnen var för att mammans psyke vacklade. Hon hade enligt anhöriga varit självmordsbenägen en längre tid.
Han hade 3 sjuklingar att ensam rodda runt med Karln.

Som jag säger, så kan det vara, det är mer troligt att de var sjuka, eftersom så många instanser var inblandade och alla hade psykologkontakt, utom Oskar men hade i alla fall läkarkontakt för sitt mående. Mamman pratade, och flickorna gick till BUP.
Ifrågasätter man sjukdomen så ifrågasätter man alla inblandade. Det är allltså mer troligt att de av omvärlden bemöttes som första inlägget jag citerar. Med mistro.

Från vilka anhöriga då ? Mig veterligen så arbetade H normalt fram till jul och har inte visat tecken på vare sig depression el.nedstämdhet och känns främmande att anhöriga har uttalat detta !?

Åter igen skolkurator !
Senast redigerad av Elli09 2018-04-10 kl. 08:11.
Citera
2018-04-10, 07:48
Medlem
Stavn

Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Såhär har det sett ut med min senaste källa som tog kontakt med mig.
Hade inte tänkt visa detta innan jag fått alla (13) svaren.
Men såhär gick det till nu senast.

Här kommer en lång (men kanske intressant) berättelse om hur just denna kontakten och infon hamnade i mina händer.

Har tyvärr raderat den absolut första kontakten som jag fick med denna person.
Den var nått i stil med.....

1.
Hej.
Jag ser att du är aktiv i tråden, och jag har läst dina inlägg.
Jag känner nån, som vill vara anonym, men som har insyn i morden/självmorden.
Om du är intresserad av information, så kanske jag kan hjälpa dej.
OM JA – Hör av dig
OM NEJ – Så kan du glömma det här
Du får i så fall inte lägga ut nått innan jag har ett OK, då informationen inte får härleda till
denna person.

Nått sånt, typ... fick jag först.
Jag visste inte om personen menade allvar, eller var ett troll, då jag hade haft några hätska diskussioner i tråden om just detta, med några.
Därför drog jag öronen åt mig, och bestämde mig för att ”testa personen” först.

2.
Först svarade jag med ett ganska kort svar, där jag ifrågasatte personen och om varför hen ville lämna info just till mig, och skrev att det fanns ganska mycket troll på FB.
Sen ångrade jag mig, och tänkte att jag kan väll ändå se vad han/hon har att erbjuda, och då skrev jag ännu ett nytt.....

Hej Igen.
Här kommer ett bättre svar.
Självklart hjälper jag till, om jag kan.
Och jag tackar för förtroendet att du vill skicka informationen just till mig.
Jag skulle aldrig publicera nått utan ett stensäkert OK från källan.
Infon jag la ut igår, fick jag den 31/1.... så det är bara att vänta på ett OK.
Kan vi göra såhär.
Skicka över infon, så får jag läsa den, ordentligt.
Sen kontaktar jag dig igen.
Funkar det?

3.
Sen hörde jag inte av personen, och tänkte att, - det var nog bara ett troll ändå.
Då, efter 2-3 veckor kommer detta svaret....

Hej, är inte jätteaktiv på Flashback längre och glömde bort detta, här kommer en sammanställning.

1. Uppgifterna om hur de har hittats, stämmer. 3 stycken låg i sängar och 1 hängd.
2. Agnes var pigg som en mört senast den 22/12. Även Moa var hyfsat pigg och glad samma dag, hon hade köpt julklappar och såg fram emot julen.
3. Föräldrarna hade planerat allt sedan i höstas och hade ljugit för alla i sin omgivning, inkl. sin släkt.
4. Hanna var den som var drivande i detta.
5. Barnen var bevisligen sjuka, men inte isolerade.
6. Det hela var ett sjukt beslut av föräldrarna i tron om att efter döden skulle de få vara tillsammans.
7. Ingen av barnens vänner fick ta avsked av sina vänner då begravningen var sluten och meddelades aldrig ut.
8. Skolan har/hade läkarintyg om att båda barnen var sjuka.

Listan ovanför är sanningsenlig och anspelar mest på att detta var ingen handling av barmhärtighet av föräldrarna, det var ett regelrätt mord då deras eget lidande var större än barnens, och detta skapade ett slut på det.

4.
Jag vet inte riktigt vad jag skall tro när jag får detta.
Så jag vänder mig till några i kulisserna och ber om lite råd.
Kan denna info stämma? Är det ett troll? Kan jag lägga ut det i tråden?
Eftersom jag inte vet 100 % med denna person, så frågar jag följande....

Tack Tack Tack
Ovärderlig information, om det stämmer.
Jag har först två frågor.
1. Hur vet du detta, Vem har informerat dig?
2. Vill du att detta skall ut i tråden?

5.
Sen väntar jag nån vecka, inget svar.
Efter det blir jag avstängd i en vecka, men samma dag som jag får kliva
in i tråden igen så kommer följande svar....

Hej
Tyvärr kan jag inte svara på vem ifrån informationen kommer då personen vill vara absolut anonym, mest p.g.a. relationen till familjen.
Och informationen får gärna delas i tråden så bringar det kanske större klarhet.
Hör av dig om det är fler frågor.

6.
Jag funderar ett tag, och kommer fram till att det ligger nära min teori, förutom små detaljer.
Jag vänder och vrider en stund, för att sen komma fram till att JAG KÖPER DETTA.
Denna källa verkar trolig, och jag vill se om jag kan få fram mer info.
Då jag tror på källan, och tror på att infon är korrekt, så använder jag mig av hans info i mitt långa svar i tråden.
Sen ställer jag följande (13st) frågor till han/hon.....

Hej.
Och tack för att du håller kontakten med mig.
Självklart respekterar jag din källa, och självklart skall källan förbli anonym.
Hälsa din källa att hela FB beklagar sorgen och att vi är tacksamma för informationen.
TACK.

Om du kan få fram svaren på frågorna här nedan, så kommer jag vara dig evigt tacksam.
Se vad du kan få fram....

1. Hur var det med Hannas hälsa?
Fysiskt o Psykiskt. Man pratar om återkommande cancer, MRSA, depression.
Hur låg det till egentligen?

2. Hur vet du att beslutet fattades i höstas?
Stod det i avskedsbrev, någon nära som vet?
Hur vet du det?

3. Hade Oskar någon sjukdom?
Det finns info om att han tappade 8-9kg i början av 2017.
Tappat hår, ögonbryn, sliten, deppig... Osv
Cancer?

4. Vi vet att det finns ett avskedsbrev, och jag har info om att det finns någon form av inspelning typ video. Stämmer det?

5. Hur levde barnen på sin fritid?
Hade de kompisar, kom kompisar hem till dem, aktiviteter, eller var de isolerade hemma? Hemskola, hur funkade det?

6. Vi vet att de hade läkarintyg.
Var det svenska läkarintyg från den svenska sjukvården?

7. Finns det någonting som tyder på att Oskar var elak mot sin familj?
Förtryckte han familjen.?
Styrde han hemmet med järnhand?

8. Umgicks de med båda familjerna?
Jul, födelsedagar, skolavslutningar mm.
Eller höll de sig för sig själva?

9. På vilket sätt var Hanna drivande, och vad var det som drev henne?
Varför ville hon dö.?
Hon kunde ju söka psykhjälp, så vad var det som drev henne?

10. Vilken tro hade familjen.
Att det fanns nått religiöst vet jag, men vad var det? Scientologerna? Pingstvänner? Mm mm?

11. Vilken sjukdom tror du barnen hade, och Hanna hade?

12. Vet du vart de kommer begravas, och kommer dom begravas tillsammans?

13. Jag vet att Hanna försökte ta livet av sig på samma sätt som barnen, och jag vet att det inte fungerade så Oskar fick hjälpa henne att dö. Det vet jag! Men hur?
Hur hjälpte Oskar henne att dö?
Ströp han henne, en kniv..... Hur?

Kan du hjälpa mig att få svar på de här frågorna, så har du hjälpt mig, och jättemånga andra.
Det enda vi vill veta är VARFÖR?
SNÄLLA DU, Hjälp mig.
Stort och ödmjukt TACK!!

Mvh//Avd.9

Och nu väntar jag på svaren.
Vem vet?

Funderade och blev lite besviken: VEM med ”relation till familjen” kan veta pkt 3, 4,och 6 som källan säger sig ha fakta på. Att Hanna var mest drivande, att de planerat sedan i höstas och att de trodde på ett evigt liv, och ffa HUR kan den fått veta det?
Senast redigerad av CountMyshkin 2018-04-10 kl. 07:51. Anledning: Stavn
Citera
2018-04-10, 08:06
Bannlyst
God morgon.

Det finns en sak som förbryllar mig.
Visst att man kan mörka nått som man har gjort eller nått dumt som man skall göra.
Det har vi alla lyckats med nån gång i livet.
Men det här är ju nästan snudd på otroligt.
Jag köper inte att något oförutsett plötsligt hände den 6-7 jan som gjorde att detta kunde ske, utan
detta planerades redan i höstas.
Och hur dom har lyckats mörka det så att ingen, absolut INGEN kunde se detta komma, är för mig helt otroligt.
Skolan visste att det var en familj i kris men det fanns "inte detta på kartan", Arbetsgivarna hade ingen som helst tanke på att detta skulle kunna hända, och precis som Elli09 säger så kan inte familj och vänner förstå att detta har hänt.
Ingen har anat någonting att det skulle kunna gå så långt.
Visst, barnen var mer eller mindre sjuka, visst Hanna hade en depression, visst Oskar blev sämre och sämre, men ingen trodde att det skulle kunna gå så här långt.
Nån, vem som helst, borde ha anat nått kan jag tycka, men absolut ingen.
Det tycker jag är mycket märkligt.
Citera
2018-04-10, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Funderade och blev lite besviken: VEM med ”relation till familjen” kan veta pkt 3, 4,och 6 som källan säger sig ha fakta på. Att Hanna var mest drivande, att de planerat sedan i höstas och att de trodde på ett evigt liv, och ffa HUR kan den fått veta det?

Sant ! bra att det fortfarande finns de i denna tråd som ser på alla inlägg med lite kritiska ögon.
En sak kan jag med 100 % säkerhet informera dig om och det är att anhöriga fortfarande inte vet vare sig dödsorsak el varför.Och de är lika angelägna som alla här inne att få om en liten visshet i vad som hänt.
Varför skulle polisen undanhålla en video och låta anhöriga gå i ovisshet ?? Från början skrevs det att de skulle förklarat tillvägagångssätt och varför ?! Hade det varit så kanske allt hade klarnat både för anhöriga och inte minst utredningsmässigt sett !!Det är mycket som ska analyseras av rättsmedicin.
Citera
2018-04-10, 08:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Från vilka anhöriga då ? Mig veterligen så arbetade H normalt fram till jul och har inte visat tecken på vare sig depression el.nedstämdhet och känns främmande att anhöriga har uttalat detta !?

Åter igen skolkurator !

Jag det där förstår jag inte heller - en skolkurator är väl ingen "psykologkontakt." ?
Såvitt jag förstod det fanns det uttalande i media från föräldrarnas arbetsgivare att bägge föräldrarna också hade arbetat normalt fram till jul. Oskar skulle ju dessutom hålla i ett seminarium 9/1.
Citera
2018-04-10, 09:01
Medlem
[quote=CountMyshkin|63742191]Funderade och blev lite besviken: VEM med ”relation till familjen” kan veta pkt 3, 4,och 6 som källan säger sig ha fakta på. Att Hanna var mest drivande, att de planerat sedan i höstas och att de trodde på ett evigt liv, och ffa HUR kan den fått veta det?[/QUOTE

H och O skulle ju kunnat förklarat allt i videon. Att de planerat länge och tror på ett evigt liv. De två sakerna, giftdrinkar och tillvägagångssätt kan finnas på videon. Men låter väldigt konstigt att anhöriga inte vet om videons existens. Kan polisen ha rätt att vara tyst om den tills alla undersökningar är klara?
Eller om O och H skrivit separat lapp på videon att den endast är till för utredningen och absolut INTE får visas för anhöriga. För jag gissar att de filmat hela förloppet.

Men vem är det som berättar om att Hanna varit drivande och självmordstankar?
Citera
2018-04-10, 09:04
Medlem
Citat:
Sant ! bra att det fortfarande finns de i denna tråd som ser på alla inlägg med lite kritiska ögon.
En sak kan jag med 100 % säkerhet informera dig om och det är att anhöriga fortfarande inte vet vare sig dödsorsak el varför.Och de är lika angelägna som alla här inne att få om en liten visshet i vad som hänt.
Varför skulle polisen undanhålla en video och låta anhöriga gå i ovisshet ?? Från början skrevs det att de skulle förklarat tillvägagångssätt och varför ?! Hade det varit så kanske allt hade klarnat både för anhöriga och inte minst utredningsmässigt sett !!Det är mycket som ska analyseras av rättsmedicin.

RMV var nog klara redan efter några veckor. De vet dödsorsak och dödsögonblick. Polisen vill nog bara först stämma av de resultaten med analyssvaren från NFC (allt som skett utanför kroppen) innan de gör ett uttalande till anhöriga.

Videon kan mycket väl existera men kanske inte anses ha samma juridiska värde som annat. Kanske inte ger någon relevant info till de efterlevande. Viktigt ändå att båda sidor av släkten får ta del av filmen om den existerar.
Citera
2018-04-10, 09:11
Medlem
[quote=Blonay|63742481]
Citat:
Funderade och blev lite besviken: VEM med ”relation till familjen” kan veta pkt 3, 4,och 6 som källan säger sig ha fakta på. Att Hanna var mest drivande, att de planerat sedan i höstas och att de trodde på ett evigt liv, och ffa HUR kan den fått veta det?[/QUOTE

H och O skulle ju kunnat förklarat allt i videon. Att de planerat länge och tror på ett evigt liv. De två sakerna, giftdrinkar och tillvägagångssätt kan finnas på videon. Men låter väldigt konstigt att anhöriga inte vet om videons existens. Kan polisen ha rätt att vara tyst om den tills alla undersökningar är klara?
Eller om O och H skrivit separat lapp på videon att den endast är till för utredningen och absolut INTE får visas för anhöriga. För jag gissar att de filmat hela förloppet.

Men vem är det som berättar om att Hanna varit drivande och självmordstankar?

Tack, så ser jag det också och återigen är tankesnurran tillbaka till ruta ett. En film men som inte någon med ”relation till familjen” fått ta del av. Informationen om ”drivande mm” kan inte någon släkting vetat innan för då skulle tragedin kunnat undvikas. Om filmen ger alla uppgifterna så tycker jag familjen borde fått se den också eller åtminstone fått budskapet i den återberättat.
Citera
2018-04-10, 09:24
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:

Tack för att du orkar hänga kvar i tråden om detta hemska fall.
Jo..vi är många som undrar och du verkar trovärdig i dina inlägg.
En fråga....var det du som skrev att barnen inte led av någon sjukdom typ M* ?
Vänligen.....
Citera
2018-04-10, 11:07
Medlem
Scientologys avatar
Citat:
Här kommer nog någon typ av religiös plattityd väl tillpass, för att synkronisera likriktningen.
Vilket är långt ifrån lätt och bör ha längre kulturella rötter väl fästa i emotionella och intelektuella hållpunkter enligt deras lokala tro.

Noterar att personliga profiler verkar varit aktiva tidigare, men att uppgifter tagits bort och insyn minskats, verkar nästan som om de fått råd i hur man går tillväga för att inte lämna spår tillbaka till det privata umgänget där trosriktningen ligger. (gissar jag)
Citera
2018-04-10, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Jag tycker det är ganska rörande att många har en sådan övertro på polisen och allt de säger.
Polisen utgår ifrån det faktaunderlaget som finns och vill yppa så lite som möjligt för att dämpa allmänhetens oro. Finns det ett gemensamt avskedsbrev där det står att föräldrarna har i samförstånd fattat beslut att avsluta sina och sina barns liv - så vidarebefordrar polisen det. Samtidigt säger de att de i dagens läge vet varken dödsorsaken eller i vilken ordning döden har inträffat för var och en. Inte heller avskedsbrevets äkthet är verifierad.
Ursäkta... vad är det ni tror på?!
Polisen kommer inte att vara generös med info. I bästa fall kan vi anstränga oss att avläsa mellan raderna det de inte vill säga. Fast det kan slå slint ibland..

Ja, jag förhåller mig till det polisen förmedlar. I min värld är det fakta.
Citera
2018-04-10, 11:45
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Jag tycker det är ganska rörande att många har en sådan övertro på polisen och allt de säger.
Polisen utgår ifrån det faktaunderlaget som finns och vill yppa så lite som möjligt för att dämpa allmänhetens oro. Finns det ett gemensamt avskedsbrev där det står att föräldrarna har i samförstånd fattat beslut att avsluta sina och sina barns liv - så vidarebefordrar polisen det. Samtidigt säger de att de i dagens läge vet varken dödsorsaken eller i vilken ordning döden har inträffat för var och en. Inte heller avskedsbrevets äkthet är verifierad.
Ursäkta... vad är det ni tror på?!
Polisen kommer inte att vara generös med info. I bästa fall kan vi anstränga oss att avläsa mellan raderna det de inte vill säga. Fast det kan slå slint ibland..

Polisen har naturligtvis undersökt att avskedsbrevet är ”äkta” och att ”det stämmer” innan dom skulle gå ut med en sådan sak. Allt annat vore katastrof. Dom väntande förmodligen på ett preliminärt utlåtande från obduktionen bl.a. innan uttalandet. De besked som väntas nu kommer bara att fastslå det hela. Tror inget nytt pressmeddelande kan väntas från polisen med typ: Är nu fastslaget att O avlidit till följd av slag från stekpanna där vi hittat Hs fingeravtryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in