2018-04-10, 18:27
Medlem
LameBulls avatar
@AlSuraEnglish
Följ Följ @AlSuraEnglish
Mer
#BREAKING - #Russian Su-34 jets now over #Latakia sea with anti-ship cruise missiles. #Syrian air space has been bustling with activity since #US threats of strikes. #OPCW Investigators arrival in Syria soon is anticipated to prevent conflict.

https://twitter.com/AlSuraEnglish/status/983739794827108352

Vågar knappt hända på vad som kan hända om det smäller....
Citera
2018-04-10, 18:33
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
USA kommer att backa undan. Alldeles för många röster som höjts denna gång mot USA, både på hemmaplan och i Europa vilket endast kommer göra att man tappar i anseende som nation om man slår till. Ryssarna har gjort ett oerhört bra jobb med i förväg att förvarna om attacken. Putin du är ett jävla geni!

Den ryska björnen segrar. Återigen. Samtidigt spänner man musklerna här och är redo att försvara Syriens suveränitet om psykopaterna skulle få för sig något förhastat.

https://twitter.com/AlSuraEnglish/status/983739794827108352

Har EU-staterna höjt sina röster i opposition gentemot det här meningslösa eskalerandet? Eller syftar du på för stor intern press?

Läste nyligen att det var en ganska enad röst från väst. Frankrike krigshetsar som satan lika väl så har arabiska ligan och andra indirekt uttryckt sig positivt i fall av en militär respons.
Citera
2018-04-10, 18:36
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Har EU-staterna höjt sina röster i opposition gentemot det här meningslösa eskalerandet? Eller syftar du på för stor intern press?

Läste nyligen att det var en ganska enad röst från väst. Frankrike krigshetsar som satan lika väl så har arabiska ligan och andra indirekt uttryckt sig positivt i fall av en militär respons.

Menar självklart folket, att politikerna håller ihop i väst är ju inget nytt. Bara att ta en titt på sociala medier, Twitter, Facebook och så vidare. Inte särskilt många som köper det. Bara Youtube ger dig 5000 resultat det senaste dygnet om du söker på 'false flag'. Det säger mycket.

Håller med för övrigt att det är ett meningslöst eskalerande men glädjer mig att Ryssland drar en gräns här.

För 20 år sedan hade folket i Europa aldrig varit lika insatta som man är idag. Vem trodde inte att Saddam hade massförstörelsevapen för 20 år sedan? Inte många. Idag är det mycket svårare att sprida desinformation likt det vi ser USA m.fl. länder göra nu.
Senast redigerad av Cents4 2018-04-10 kl. 18:40.
Citera
2018-04-10, 18:38
Medlem
chimpsky666s avatar
Tror ni amerikanerna är villiga att gå så långt som att förkasta OPCW:s undersökning efter dess uppdrag eller alternativt slå till innan undersökning genomförts? (Det är väl medvetna om att bevisunderlaget är lika med noll utan är bara ute efter att legitimera ett militärt angrepp genom att offentligöra att orsaken till angreppet är på grund av humana motiv.)

Svårare att få stöd för ett krig i folkopinionen om upprätthållandet av Hegemoni framförs som målet med givet krig.
Senast redigerad av chimpsky666 2018-04-10 kl. 18:41.
Citera
2018-04-10, 18:38
Medlem
Citat:

Bara lyssnat lite på FN-mötet, och Frankrike samt Storbritannien verkar inte göra någonting för att dämpa läget. De ställer sig på USAs sida.
Citera
2018-04-10, 18:39
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Det säger jag inte heller. Det jag säger är att ju bättre det går för Slaktaren i Damaskus ju mer har han att förlora på att använda det.

Att göra det i dagsläget är väldigt usel risk/reward.

Med det sagt, det är omöjligt för mig att avgöra vad som hänt eller inte.
Det har gått bättre för Assad sedan 2015. Därefter har det blivit bättre och bättre för varje gång. Det underliga, och du har ju rätt till din egna bedömning, är att du betvivlar Assads skuld utifrån en grund som även gällde förra året i Khan Sheikoun. Du har, såvitt jag förstår, accepterat att Assad låg bakom attacken, trots att det visserligen gick mycket bättre för Assad även under den perioden. Då förstår jag inte hur du kan harmonisera dessa två ställningstagande.

Kemvapen används inte enbart i självförsvarslägen. Om det går bra för Assad i Aleppo men lider förluster i Ghouta betyder inte det att det vore orimligt av honom att använda dessa i just Ghouta. Vapnen används av taktiska skäl för att bryta ned fienden utan att utsätta områden för materiell förstörelse samt försvaga stridsmoralen då kemvapen har en psykologisk inverkan (se mer om detta ang. kemvapens ändamål). Vi vet också i efterhand att rebellerna kapitulerade. Den fick den avsedda effekten.

Nu är det inte heller klarlagt att Assad gav order om attacken, eller ens tidigare attacker, men det framstår klart att regimen legat bakom dåden, vare sig det var militären eller enskilda personer. Tyska underrättelsetjänsten rapporterade exempelvis att militären bett Assad att använda kemvapen och han avslagit samt att Assad förmodligen inte gav sitt medgivande till dess användning (detta är från 2013). I vilket fall som helst var regimen ansvarig.
Citera
2018-04-10, 18:41
Medlem
SU-35s avatar
https://youtu.be/y-QV50MLpvE

USA har mer eller mindre gått ut och sagt att man ska anfalla Syrien, med eller utan FN:s tillåtelse. De låter sig inte ens vänta på provresultaten som ska komma ur OWCP:s undersökning.

Detta är en välsignelse mitt i förbannelsen. USA blir mer och mer gråtfärdiga och gör allt för att få det på sitt sätt.

Folk som Haley gör mig äcklad, en cyanidkapsyl i hennes glas med vatten hade passat bra! Egentligen i alla glas som USA:s imperialistskitar dricker ur. Men skitsamma, låt oss ignorera det och rikta vår kritik mot "slaktaren i damaskus" och "putler"..
Citera
2018-04-10, 18:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Du läser tydligen inte vad som skrivs i utländska tidningars kommentarsfält. Inte följer du med på Twitter heller. Jag kan bara säga så här: jag hoppas att västs ledare ror detta i land för gör de inte det då går det nog riktigt illa för liberalismen, och det utan att det blir krig.

Sedan består världen av 195 självständiga stater, bara SCO omfattar ett antal miljarder människor.
Citera
2018-04-10, 18:45
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35

USA har mer eller mindre gått ut och sagt att man ska anfalla Syrien, med eller utan FN:s tillåtelse. De låter sig inte ens vänta på provresultaten som ska komma ur OWCP:s undersökning.

Detta är en välsignelse mitt i förbannelsen. USA blir mer och mer gråtfärdiga och gör allt för att få det på sitt sätt.

Folk som Haley gör mig äcklad, en cyanidkapsyl i hennes glas med vatten hade passat bra! Egentligen i alla glas som USA:s imperialistskitar dricker ur. Men skitsamma, låt oss ignorera det och rikta vår kritik mot "slaktaren i damaskus" och "putler"..

Man bör av humana skäl motverka försök till eskalering oberoende om ens åsikter om syriska inbördeskriget. Om en militär intervention av Libya, Irak sort skall genomföras i Syrien kommer de världsomfattande konsekvenserna bli ödesdigra.
Citera
2018-04-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35

USA har mer eller mindre gått ut och sagt att man ska anfalla Syrien, med eller utan FN:s tillåtelse.

Ja, de har mer eller mindre sagt att de ska anfalla Syrien. USA har även skickat iväg USS Harry Truman från Norfolk. Ett hangarfartyg, samt sju stridsfartyg. Frankrike och Storbritannien verkar som sagt även stödja USA denna gången, och har kommit rapporter om ökad aktivitet vid basen på Cypern.

Ryssland anklagar även Israel för att ha attackerat en flygbas i Syrien, samtidigt anklagar USA Ryssland och Iran för hur de backar Assad villkorslöst. Man hade ju hoppats att Storbritannien och Frankrike i alla fall kunde sitta ner i båten och ta det lite lugnt, eller att Merkel kunde försöka lugna ner läget. Men inte hört något. Fast kanske missat?
Senast redigerad av yokisuci 2018-04-10 kl. 18:50.
Citera
2018-04-10, 18:48
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du läser tydligen inte vad som skrivs i utländska tidningars kommentarsfält. Inte följer du med på Twitter heller. Jag kan bara säga så här: jag hoppas att västs ledare ror detta i land för gör de inte det då går det nog riktigt illa för liberalismen, och det utan att det blir krig.

Sedan består världen av 195 självständiga stater, bara SCO omfattar ett antal miljarder människor.

Därav frågade jag om han åsyftade på internt motstånd som han gjorde. Undrade om han potentiellt hade information som jag inte hade tillgång till angående västerländska staters motstånd.

Annars är jag väl medveten om anti-imperialismens närvaro hos många länders opinion och på internet.
Citera
2018-04-10, 18:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Tror ni amerikanerna är villiga att gå så långt som att förkasta OPCW:s undersökning efter dess uppdrag eller alternativt slå till innan undersökning genomförts? (Det är väl medvetna om att bevisunderlaget är lika med noll utan är bara ute efter att legitimera ett militärt angrepp genom att offentligöra att orsaken till angreppet är på grund av humana motiv.)

Svårare att få stöd för ett krig i folkopinionen om upprätthållandet av Hegemoni framförs som målet med givet krig.
Hon har sagt så, Nikki Haley:

U.S. 'will respond' to Syria attack regardless of U.N. action - Haley

Sedan tror jag inte riktigt att Syrien är det primära målet här utan Iran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in