Citat:
Ursprungligen postat av
NisseD
Det säger jag inte heller. Det jag säger är att ju bättre det går för Slaktaren i Damaskus ju mer har han att förlora på att använda det.
Att göra det i dagsläget är väldigt usel risk/reward.
Med det sagt, det är omöjligt för mig att avgöra vad som hänt eller inte.
Det har gått bättre för Assad sedan 2015. Därefter har det blivit bättre och bättre för varje gång. Det underliga, och du har ju rätt till din egna bedömning, är att du betvivlar Assads skuld utifrån en grund som även gällde förra året i Khan Sheikoun. Du har, såvitt jag förstår, accepterat att Assad låg bakom attacken, trots att det visserligen gick mycket bättre för Assad även under den perioden. Då förstår jag inte hur du kan harmonisera dessa två ställningstagande.
Kemvapen används inte enbart i självförsvarslägen. Om det går bra för Assad i Aleppo men lider förluster i Ghouta betyder inte det att det vore orimligt av honom att använda dessa i just Ghouta. Vapnen används av taktiska skäl för att bryta ned fienden utan att utsätta områden för materiell förstörelse samt försvaga stridsmoralen då kemvapen har en psykologisk inverkan (se mer om detta ang. kemvapens ändamål). Vi vet också i efterhand att rebellerna kapitulerade. Den fick den avsedda effekten.
Nu är det inte heller klarlagt att Assad gav order om attacken, eller ens tidigare attacker, men det framstår klart att regimen legat bakom dåden, vare sig det var militären eller enskilda personer. Tyska underrättelsetjänsten rapporterade exempelvis att militären bett Assad att använda kemvapen och han avslagit samt att Assad förmodligen inte gav sitt medgivande till dess användning (detta är från 2013). I vilket fall som helst var regimen ansvarig.