2018-04-10, 17:17
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
"Bevis"? Du menar så att Ryssland kan blåneka, Lavrov kan stå och flina, håna och ironisera och i stället högljutt presentera bisarra konspirationsteorier som sanning samt hota med apokalypsen om resten av världen inte böjer sig för det Ryska narrativet?

Försök få in i huvudet att "bevis" inte är värda ett jävla skit om den som anklagas för brott har rätt att förkasta bevisningen, vilket är fallet bland annat i Säkerhetsrådet.

400.000 döda i Syrien - hittills. En gigantisk flyktingkatastrof i svallvågorna som håller på att slita isär Europa. En tyrann som mördar sitt eget folk i en omfattning och på sätt som får Saddam att framstå som en dagisfröken i jämförelse.

Hur har "internationell rätt och vanligt folkvett" hittills funkat för snart en halv miljon döda Syrier, tycker du?

Vi, som i hela Västvärlden, är nära ett krigstillstånd i förhållande till Ryssland. Och smäller det inte i Syrien så är det bara en tidsfråga innan det sker någon annan stans. Nu finns möjligheterna att sparka in tänderna på Ryssland på ett sätt som gör att de fattar att det är allvar nu, och som jag skrev tidigare, hellre i Syrien än i Baltstaterna.

Men för all del. Fråga dig om Putinregimen och Medel-Ivan verkligen är redo att dö för Assad tillsammans med resten av oss och efter du funderat över det ett tag så kanske du lugnar ned dig lite grann?

Det är klart det är för mycket begärt. Ryssland spelar inte efter reglerna och därigenom är de irrelevanta. Dags att agera.
Nu har du kastat dig in i en diskussion där du inte vet ett smack. Läs på, är mitt bästa råd.
Citera
2018-04-10, 17:17
Medlem
I-van-Toers avatar
En sak är helt säkert (finns några till) och det är att om scenariot från Irak och Libyen upprepar sig i Syrien, d v s att väst/NATO anfaller landet på riktigt så kommer Putin avfyra ett taktiskt kärnvapen. Det står redan inskrivet i den ryska militära doktrinen sen några år att Ryssland förbehåller sig rätten att använda kärnvapen först. Jag är helt säker på det och om hökarna och bankirerna i väst vill ha ett tredje världskrig så kommer de få det. Ett sådant taktiskt kärnvapen kan mycket möjligt gå i bana från Kaspiska Havet till Negevöknen i Israel. Radera ut Dimona kommer att ske i ett sådant scenario och det kan bli första målet. Bara så att alla vet. Sen skryter Israel om Talpiot-programmet. Vi får se.

Nu tror jag att USA, Storbritannien, Frankrike och resten av väst som vill ut och kriga kommer att pudla just för att de vet att Putin inte kommer att dra sig för att göra just det han kan göra. NATO/väst har fått tillräckligt många varningar.
Citera
2018-04-10, 17:19
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag tror också att kongressen egentligen skall godkänna krigsinsatser, men det är nog inte alltid det efterlevs.
Jag förstår inte varför vi ens har demokrati och regler för hur presidenter ska gå tillväga, när presidenterna ändå gör som dom vill? Bort med kongressen och senaten då dom är onödiga. Bättre att presidenten får bestämma allt själv, än att låtsas som att folk har nåt att säga till om. En fars är vad det är.

Trump måste fan gå igenom kongressen om inte han vill dra igång ett inbördeskrig. Hans anhängare kommer inte att vara glada om dom inser att dom ännu en gång har blivit lurade. Usa´s demokrati ligger risigt till om Trump bombar Syrien. Tilltron till politikerna är redan låg som den är, och värre blir det om man går ut i ännu ett krig och offrar medborgarna och deras barn. Dom har ju redan nu stora problem med soldater som som lider utav PTSD och värre blir det med ett storkrig. Bryr man sig om landet och medborgarna? Verkar inte så.
Senast redigerad av tauceti 2018-04-10 kl. 17:35.
Citera
2018-04-10, 17:22
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Ett sådant taktiskt kärnvapen kan mycket möjligt gå i bana från Kaspiska Havet till Negevöknen i Israel. Radera ut Dimona kommer att ske i ett sådant scenario och det kan bli första målet. Bara så att alla vet. Sen skryter Israel om Talpiot-programmet. Vi får se.

Du får drömma vidare, Netanyahu är premiärminister tack vare mycket Likud-röster från konservativa ryssar. Putin å sin sida kommer inte straffa ett av få högteknologiska länder som inte bojkottar Ryssland.
Citera
2018-04-10, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Nu har ju Assad inte enbart använt kemvapen 2013.

Det säger jag inte heller. Det jag säger är att ju bättre det går för Slaktaren i Damaskus ju mer har han att förlora på att använda det.

Att göra det i dagsläget är väldigt usel risk/reward.

Med det sagt, det är omöjligt för mig att avgöra vad som hänt eller inte.
Citera
2018-04-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Jag bjuder på ölen när Baathismen består, starkare och bättre än någonsin!

Vad ska du fira? Att baathismen lever kvar under Slaktaren i Damaskus i södra, väatra och centrala Syrien, medan Idlib, Afrin och norra Allepo blir en del av Turkiet samt att nordöstra och östra kör eget under SDF?

Fira på du.
Citera
2018-04-10, 17:26
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Du får drömma vidare, Netanyahu är premiärminister tack vare mycket Likud-röster från konservativa ryssar. Putin å sin sida kommer inte straffa ett av få högteknologiska länder som inte bojkottar Ryssland.

Det finns inte en chans att Ryssland backar från Syrien och alla vet vem som är cancern i regionen. När det scenariot kommer upp så betyder inte gamla allianser ett skit om Ryssland, i det stora hela, tar skada. Vi får se.
Citera
2018-04-10, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Det är fortfarande en militär provokation att bomba någon annan stat. Vilka tillfällen då Syrien angripit Israel syftar du på? Genom Hezbollah som proxy eller?

Länderna ligger redan formellt i krig.
Citera
2018-04-10, 17:33
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Inget är "värt" ett storkrig men nu kan det ju vara så att det inte går att undvika oavsett vad jag tycker. Å andra sidan har jag svårt att se att Putin och Medel-Ivan villigt skulle gå i döden för en dussindiktator som Assad dvs då tillsammans med stora delar av Europas befolkning.
Såklart att det går att undvika. Skicka ett team som undersöker platsen där den påstådda attacken har skett. Finns det bevis för att Assad har gjort det så går man in. Finns det inte det så var det väl tur att vi först undersökte det innan vi går ut i krig.

Du vet om att Usa skulle offra sig för sin allians med Saudi, trots att det är en diktatur. Så gör även Putin för sin allians med Syrien. Du säger saker utan att egentligen tänka till. Men jag förstår varför du gör det. Du hade själv varit snabb på bollen om Iran hade attackerat Saudi, och tyckt att Usa och Väst bör ställa upp, trots att det är en diktatur. Du är ju själv en militär och vet därför hur viktigt det är att man håller sina ord gentemot sina allierade.

Citat:
Jag har en gedigen militär utbildning syftande till att försvara mitt land mot ett militärt angrepp av Ryssland. I ett storkrig kommer Sverige att dras in, och då förväntas jag i likhet med hundratusentals andra svenskar göra min plikt i sammanhanget oavsett vad jag tycker om orsakerna. Och det köper jag.

Fast jag ser som sagt naturligtvis hellre att Ryssland slutligen konfronteras i Syrien än på andra sidan Östersjön.
Då är du en icke tänkande robot, som offrar dit liv för ingenting. ursäkta att jag säger så, men du offrar ditt liv för ngt som kanke är en lögn. Bra så min vän! Då vet jag hur du resonerar.
Citera
2018-04-10, 17:37
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Det är ett mycket intressant läge i Syrien just nu och jag skulle gärna höra hur diskussionerna går i Kreml nu. "Väst" har som du säger ett ypperligt tillfälle att nu ta fighten på ett "ofarligt" ställe, ganska långt från Europa och redan helt trasigt av krig. Vad jag menar med "mycket intressant" är att USA för första gången som jag kan minnas synar Putins kortlek nu, typ "det är mycket möjligt att ryssarna slår tillbaka, men vi skiter faktiskt i det". Detta är något helt nytt i Kreml, det är jag helt övertygad om.

Ja, nu finns många tänkbara spår att ta där ingen historisk precedens existerar. Frågan är om det blir fingertoppskänsla eller storslägga i sammanhanget när man bryter ny mark.

Om inte annat gör det faktum att Trump också är politisk trängd, dvs gisslan i sina egna uttalanden och skarpa kritik av Obamas misstag gällande Syrien att jag håller med dig här.

Och man ska inte heller underskatta det Europeiska politiska etablissemangets allt mer trängande behov av att få ett slut på ett krig och en tillhörande flyktingkris som riskerar att slita itu hela EU om det fortgår särskilt länge till. Något som också råkar vara ett av Putin och Kremls viktigaste strategiska mål.

Dvs Trump kan rimligen inte vika ned sig nu givet ovanstående utan att direkt jämföras med Obama, och som du skriver och jag själv uttryckt - tar man inte konfrontationen med Putin och Kreml nu dvs 1000 mil bort i ett för de flesta Amerikaner random, sönderbombat ökenland, så kan det i stället inom kort bli att man inte har något annat val än att ta striden på Europeisk mark, detta oavsett om man vill eller ej.

Eller i Nordatlanten, eller Medelhavet för den delen. Nu finns en sällan skådad möjlighet att välja slagfält, vilket jag tror man också inser.

Det känns lite som om handsken är kastad nu.
Citera
2018-04-10, 17:43
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Till er som försvarar USA:s rätt till att bomba bort andra länders ledare. Kan ni nämna något exempel där det har blivit bra?

De tre senaste demokratikrigen har inte slutat så bra direkt:

Afghanistan-inbördeskrig-flyktingar
Irak-inbördeskrig-flyktingar
Libyen-inbördeskrig-transitland nr 1 för afrikanska flyktingar att ta båten över till europa. Med khadaffi kunde ingen passera på det sättet.

Vad tror ni kommer att hända i syrien när den enda makten i landet kollapsar? Tror ni att folk kommer att lägga ner vapnen och sjunga "we shall overcome" och att sagan slutar där?

Vi kommer att få ytterliggare ett inbördeskrig och massmord av olika minoriteter, vi kommer att få fler flykringar till europa och framförallt riskerar vi ett ännu större krig, ett krig mellan världens starkaste länder. Är verkligen syrien så viktigt för er att ni kan försvara ett världskrig för att bli av med assad?
Citera
2018-04-10, 17:46
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Köttbulle
Jasså det är klarlagt att det är Assad som står bakom attacken? Det är mer än jag visste.
Och att använda kemisk gas är ALDRIG ok, inte ens för att gasa ut dom sista jihadist-terrotisterna ur deras hålor. Varför skulle det ens behövas? SAA hade stenkoll på situationen, så lite osannolikt att använda gas "bara för att".

Självklart är det Assad. Har man gjort det tidigare så är oddsen minimala att det inte skulle vara han igen. Han sitter ju på enorma mängder kemvapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in