Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-10, 10:45
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag såg på twitter för några dagar sedan att just nu idag skulle ett spelbolag öppna spel på om AfS och MED kommer in i riksdagen. Kan inte komma ihåg vilket bolag men har ett svagt minne av att det var Betfair.

Om du hittar det får du gärna länka i tråden.

Detta kommer jag att hålla utkik efter! Uppmanar även jag till den som ser något om det att posta i tråden. Kan fortfarande återkalla den söta smaken av vinst från både Brexit och Trump
Citera
2018-04-10, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I studiesyfte kollade jag på morgonnyheterna på SVT. Där fanns ett inslag om de senaste avhoppen från SD till AfS. Man redogjorde ganska sakligt om vem som hoppat av & hur det gått till.

Men det intressanta var att man inte någon gång använde ord som "högerextremister", "högerpopulister", "främlingsfientliga", "islamofober", "rasister" eller något liknande värdeord. Vare sig om SD eller AfS.

Det enda beskrivande ord som användes ett par gånger var att AfS framhölls som ett mer "radikalt" alternativ till SD. Man nämnde vidare att AfS förespråkade aktiv återvandring, medan SD bara talar om minskad invandring.

Vidare trodde man inte att AfS hade någon chans att komma in i Riksdagen, det skulle vara en "jätteskräll".

Nu kollar jag väldigt lite på SVT, men jag vet ju att dom har interna riktlinjer hur man skall benämna olika företeelser, partier mm. Så jag utgår ifrån att detta inslag följer SVTs policy. Det skall bli väldigt intressant att följa hur språkbruket förändras om nu AfS börjar närma sig 4%-spärren.

Även om journalister för det mesta är lågbegåvade tror jag att i alla fall några lärt sig läxan från hanteringen av SD. Att säga "främlingsfientliga AfS" eller liknande är inget vinnande koncept, det väcker bara sympati för AfS, som tittarna uppfattar blir påhoppade av någon med större muskler, och folk är redan misstänksamma nog mot MSM. Jag tror dock att "högerpopulistiska" är det ord man vanligtvis kommer att använda. Det är värderande men inte direkt förolämpande: AfS skulle förmodligen gå med på att kalla sig själva för populister.
Citera
2018-04-10, 10:59
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I studiesyfte kollade jag på morgonnyheterna på SVT. Där fanns ett inslag om de senaste avhoppen från SD till AfS. Man redogjorde ganska sakligt om vem som hoppat av & hur det gått till.

Men det intressanta var att man inte någon gång använde ord som "högerextremister", "högerpopulister", "främlingsfientliga", "islamofober", "rasister" eller något liknande värdeord. Vare sig om SD eller AfS.
I AfS fall tror jag att det är som så att man helt enkelt underskattar både partiet och stödet för partiet ute bland folket. Man ser det som en lustig liten petitess som enbart går ut över de i etablissemangsmedia så förhatliga SD men som i allt övrigt inte drabbar någon annan. När man väl blir på det klara med att vi håller på att få in ännu ett "rasistparti", den här gången ännu radikalare, så kommer paniken och demoniseringen att rulla igång. Då kommer man att jaga folk på riksdagslistan, kalla dem för nazister och fascister och försöka få dem sparkade från sina jobb. Men där är vi ännu inte. Jag tippar på att det hinner bli sensommar innan "The Powers that Be" vaknar upp och förstår vad som håller på att hända.

Etablissemangsmedia kommer inte att ha lärt sig ett smack från kampen mot SD eftersom de lever i en helt annan verklighet än vi andra. Det här är en religion för dem och på samma vis som att katolska präster inte kommer att fundera över hur man ska bemöta Satan så mycket som att motarbeta honom vid varje tillfälle så kommer översteprästerna på redaktionerna inte heller att utmana sina egna ramar. I deras ögon har de rätt och alla andra fel. Om alla andra håller kvar vid sin åsikt efter att redaktionen har talat om för dem att de har fel så beror det på att alla andra inte bara har fel utan också är onda.
Senast redigerad av Haverism 2018-04-10 kl. 11:27.
Citera
2018-04-10, 11:04
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det är tyvärr den här typen av hård retorik som man måste undvika. Brottslingar ska skickas tillbaka men för resten handlar det mer om att historien kring migranterna i sina diasporor måste omformuleras till en berättelse om att de i själva verket får det bättre hemma hos nära och kära.

Ett liv i Husby på socialbidrag är inte värdigt. Bättre är ett fullvärdigt liv där Mustafa kan bygga upp Somalia till Wakanda.

Ditt Wakanda är dött redan från början. Somalia ÄR ett skithål, och vi vill skicka folk dit.

Du undrade i ett senare inlägg om jag var medveten om att media är emot denna förändring.

Din snällmjuka linje är att vi hjälper somalierna och alla andra genom att de får återvända till sina hemländer. Därför att de får det bättre där än en förort i Sverige. Du vill bara vara god och snäll, hade de inte fått det bättre hade du självklart inte skickat hem dom.

På tal om media, nu blir du bombarderad av både svensk som internationell synkronmedia med reportage om hur förjävligt Abdullah har det hemma i Somalia (och vet du vad, de kommer inte ha fel i sak). Och enda anledningen till att du skickade hem dom är ju för att de skulle få det bättre.

Din mjuka retorik och linje har just satt dig på pottan inmålad i ett hörn. Ska du nu ändra dig? Börja gasta "Nu jävlar i mig ska du hem neger", helt tvärtemot din tidigare linje?

Inkonsekvent, opålitligt, svagt.

What do you do? Go!

Du får nog slipa på din idé, säger inte att den är hopplös. Men i dagens form enkel att förgöra helt på eget grepp.

Att Somalia är ett skithål vet vi redan innan du börjat med din retorik...
Citera
2018-04-10, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Det AfS också vill är att ompröva allas medborgarskap. För att man tror att det på något sätt kommer göra att flera tiotusentals om inte hundratusentals ytterligare kan skickas tillbaka.
Sker en omprövning så ska det självklart vara "bortom all rimlig tvivel" och självklart ska bevisbördan ligga på Sverige att bevisa detta. Jag har sett folk argumentera för att invandraren ska behöva bevisa det men det är alla former av idioti, verklighetsfrånvänt och rättsligt vidrigt. Det kommer inte ske. Så då ska man kunna bevisa att dessa personer medvetet(med vilja) vilselett myndigheterna när man kom till Sverige. Och man tror att genom att kolla igenom deras ansökningar och prata med personerna så tror man kunna hitta tillräckligt med bevis för att kasta ut en sådan stor samling människor? Det är inte realistiskt.

Varför är då "rättssäkerheten" så viktig just i frågan om återvandringen när den ofta ställts helt ur spel när det handlar om asylinvandringen? Ursäkta, men den standard som satts på området av ansvariga politiker, myndigheter, medier, asylaktivister etc kommer även att tillämpas omvänt, var så säker.

Du och andra pseudonationalister klandrar oss? Vi lär oss nog att leva med det. Vad du anser vara "realistiskt" är inte relevant i sammanhanget.
Senast redigerad av Amriswil 2018-04-10 kl. 11:16.
Citera
2018-04-10, 11:23
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLightstone
Berätta gärna mer!
Som sagt, konsekvenser…
Citera
2018-04-10, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
När kommer nästa opinionsundersökning ? Skulle vara kul att se om de växt

Novus är på gång. Svarade igår.
Citera
2018-04-10, 12:13
Medlem
orrtupps avatar
Har varit ytterst negativ till de som bara gnäller på SD och säger att de inte längre vill rösta på dem för att de inte är radikala nog. Dessa personer som låter det bästa bli det godas fiende.

Dock kan AFS vara positivt, de verkar ju till skillnad från NMR vara vettiga och riksdagslistan imponerar, jag tror inte på några fylleskandaler därifrån.

Hoppas att SD nu inte behandlar dem som sjuklövern behandlade SD utan istället ser AFS som ett möjligt stödparti, ungefär som S har haft V.
Citera
2018-04-10, 12:19
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yojada
Om något så visar dagens riksdagslista från AfS att Kasselstrand och hans närmaste har satt ribban extremt högt för vilka man vill ha med på sitt projekt.

Jo det håller jag med om, därför känns de seriösa i sammanhanget.

Citat:
Jämför det med SD där kompetens alltid är ett hinder i fall det inte kombineras med blind lojalitet till partiets trojka.

AfS kommer möta samma problem som SD om och när de växer.
Det kommer husera allt från nynazister till huliganer som de vill ta avstånd från när de står och för ut partiets ansikte genom provokationer och allmänt ohyss.
Alla behöver samlas till en gemensam punktlista, minsta lilla interna stridigheter gottar media på och det gör ett parti ineffektiv då allt handlar om att tjafsa och kämpa mot varandra.
Finns många karriärister som kommer armbåga sig fram mot snabb makt och söka hållhakar för att eliminera konkurrenter. Ska partistyrelsen få jobba i lugn och ro så måste sånt stävjas, sen går det säkert göra på olika sätt, SD har varit väldigt hårdhänt där.. kan ingen förnekar, går säkert ha åsikter om, tror många har kommit i kläm utan att riktigt förtjäna det och även om de gjort så bör de fått större uppskattning och belöning för sin jobb, idag har det varit tvärtom.

Samtidigt hade en för mjuk attityd skadat partiet också. Vad SD har saknat är en seriös och professionell framtoning, och det går inte om man inte tar i med hårdhandskar och rätar på leden.

Citat:
SD kommer aldrig bli ett S eftersom det skulle kräva att man släpper in kompetent folk i partiet, bildar nätverk med alternativa medier och opinionsbildare, bildar nätverk med likasinnade partier i andra länder etc. Dvs. saker som Kasselstrand och SDU alltid stod för och som SD alltid motarbetade.

Även fast man tycker om mycket av ett visst partis politik så är det besvärande att formellt visa att man har långgående utbyte, partiet binder då upp sitt förtroende i nått externt som plösligt kan spåra ut och resultera i att det kladdar ner sitt eget parti.
När SDU kopplas ihop med väldigt ljusskygga kontakter i media så svärs det med all rätt i partistyrelsen.. det borde kasselstrand o co ha listat ut i förväg. Sen att de är ospecifika och taget från sitt sammanhang må va hänt men som politiker måste man veta alla risker och ha en tydlig mål med allt, de spelade högt genom att göra saker på egen hand och det fick sitt efterspel också.

Citat:
SD:s framtid ser däremot mörkare ut. Jimmie är som den gamla farfadern vars närvaro hindrar kusinerna och tremänningarna från att falla över varandra i en blodig släktfejd. När han avgår efter valet kommer inget hindra de få kvarvarande personerna med kapacitet till att faktiskt leda partiet från att slita varandra i stycken.

Kanske det.. hade de legat på 5-10% så tror jag så hade varit fallet.
Men som sveriges 3:e största parti så lockar de väldigt många kvalitativa ledare som ser regeringen och tjänstemanna yrket som mål, inte bara ideologiska medlemmar.
SD har gått över till att bli ett politiskt företag likt hur S och M fungerar där partiet alltid funnits och kommer finnas i framtiden med, allt handlar det om hur bra representant man är för partiet och hur bra man jobbar för att belönas med en intern karriärstege.

Tror du hittar få sossar eller moderater bland de top 100 som egentligen bryr sig om ideologin, allt handlar om att vårda sin resa och visa sig mest

Citat:
Min gissning inför valet är ändå att SD landar på ett resultat mellan 15 och 20 procent men att man den kommande mandatperioden kommer vara en fullkomligt inkapabel monolit, beskurna av inre maktstrider, allmän dysfunktionalitet och kompetensbrist, medan ett AfS på 4-6% kommer stå för den verkliga oppositionspolitiken.

Tror många fler går ut på sverigevänlig kant.. gissa uppemot 50% kommer säkert söka sig åt det hållet, det kommer maskeras i frågor som säkerhet och integration, men handlar eg om samma sak. SD är ju inte själv längre, så rimligt är nog kanske räkna på en fördelning..

• 15% av svergieväljarna går på light M. (de tycker det är bra, men berörs inte direkt, M får röster från annat håll med, så totalt blir de större)
• 25% till medel SD. (de som lägger frågan som prioriterad och vill få förändring)
• 5% till extremt (AfS) (de som lägger frågan som PANIK, nytt parti så folk är osäkra var rösten går.. blir bättre till nästa val)

Sen kommer det nog pendla mellan dom beroende på dagsform och vilka som visar bäst förtroende.
men stora målet är att fler in på ett sverigevänligt spår, handlar inte om att bråka sinsemellan eller smutskasta varandra, hindrar folk från att söka sig ut på den kanten.
Allt M kommer lägga fram i den sverigevänlig rikning kommer både SD och AfS tycka om och stödja, är nog ingen tvekan om. Allt SD kommer lägga fram i den riktnignen kommer AfS stödja (även om de ville ha hårdare tag så kommer de inte hindra det) osv..

Så lite vänligare ton sinsimellan, så vänder vi sverige åt rätt håll!
Senast redigerad av frdk 2018-04-10 kl. 12:23.
Citera
2018-04-10, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Varför är då "rättssäkerheten" så viktig just i frågan om återvandringen när den ofta ställts helt ur spel när det handlar om asylinvandringen? Ursäkta, men den standard som satts på området av ansvariga politiker, myndigheter, medier, asylaktivister etc kommer även att tillämpas omvänt, var så säker.

Du och andra pseudonationalister klandrar oss? Vi lär oss nog att leva med det. Vad du anser vara "realistiskt" är inte relevant i sammanhanget.

För man löser inte ett fel med att fortsätta göra fel. Den där dagisnivån ska man bort ifrån.
Är man så säker att någon har medvetet lämnat oriktiga uppgifter för att få sitt svenska medborgarskap så borde det väl inte vara några problem att hitta bevis som stödjer det. För inte ska vi slänga ut folk ur Sverige på antaganden.
Citera
2018-04-10, 12:33
Medlem
HejaFinlands avatar

De som röstar på AfS, är med i partiet och partiets företrädare tycker inte att det är "omprövning så ska det självklart vara "bortom all rimlig tvivel" och självklart ska bevisbördan ligga på Sverige att bevisa detta. Jag har sett folk argumentera för att invandraren ska behöva bevisa det men det är alla former av idioti, verklighetsfrånvänt och rättsligt vidrigt. " det är din åsikt så därför är du mycket långt från AfS. Så du argumenterar för att AfS har fel, är dåligt och att du inte vill rösta på AfS. Väldigt omständligt sätt att säga det.
Citera
2018-04-10, 12:40
Medlem
Finns SDU kvar som organisation med separata aktiviteter, möten etc, eller har man helt gått upp i AfS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in