Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-09, 10:32
Medlem
Alfheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Nilsson
https://www.expressen.se/nyheter/mikael-jansson-lamnar-sd-for-nya-partiet/

Vad jag undrar är hur det kommer sig att just Expressen fått förhandsinformation om Janssons övergång. Rör det sig om något spionage eller har någon från AfS eller SD meddelat tidningen? Eller Jansson själv?
Citera
2018-04-09, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
SD och dess förespråkare har försatt sig i en zon med två spärrlinjer:

1. "Läget är jävligt allvarligt - landet måste räddas!"

2. "Ta det dock varligt - inga radikala åtgärder och förslag!"

Detta är dålig kommunikation, eftersom budskapet tar ut sig självt. Om landet är hotat med undergång - vilka åtgärder är då för stark medicin? Om problemen bara är marginella - varför alls välja ett parti som fortfarande har dålig image och tveksam regeringsförmåga?
Finns ingen motsättning.

Om man vill åstadkomma bestående samhällsförändringar har man inget annat val än att ha is i magen och skynda långsamt. Radikala, samhällsomstörtande paniklösningar av revolutionär natur, oavsett om det gäller hobbynivån självmordsbomb eller större skala typ statskupp, resulterar ytterst sällan i bestående förändringar. De kan fungera som lock som håller spänningar under kontroll på kort och medellång sikt, ibland i decennier, men till slut tar någon eller något av locket och då släpps krafterna loss igen. Saddam Hussein och Moammar Gadaffi var lock. Kimdynastin är ett lock.

Den vänsterliberala makthegemonin har kunnat ta över så totalt tack vare att den gjort det med myrsteg. Ingen har märkt något från en dag till nästa. Det är bara när betraktarna i ögonblick av tillfällig klarsyn blickat tillbaka 10 eller 20 år som de insett vidden av förändringen som skett. Vid provocerande hårda och snabba framryckningar triggas larmet, och smygrevolutionärerna tacklas tillbaka in i väggen så hårt att de hamnar i gipsvagga. Se bara på Sveriges och övriga EUs förhållande till invandringen. Invällartsunamin hösten 2015 triggade larmet och folket tacklade tillbaka kaozliberalerna in i väggen. Utan detta självmål från vänsterliberalernas sida hade vi fortfarande varit kvar i samma olidliga limbo som innan 2015. Löfven hade fortfarande varit kvar på den upphakade skivan ”övriga EU måste ta ett större ansvar”.

Min största fruktan med Trumps otåliga framfart var just att det skulle trigga en motreaktion av bibliska proportioner, och det är just vad som hänt. Med fasa har jag kunnat konstatera hur Woke, fittmössor och BLM nu har omfamnats av de breda massorna som tar vad fan som helst som är anti-Trump, utan eftertanke. Fringetugget från intersektarna har på nolltid sipprat in i mainstream. Den vänsterliberala retoriken har förflyttats ljusår och är nu mer GAL än i Europa, så till den grad att valfri talkshowvärd kan låta som Gudrun Schyman utan att någon höjer på ögonbrynen.

Men för den som vill kissa i byxan så att det blir varmt ett tag är det givetvis mer attraktivt med politiska självmordsbombare än SD och deras tråkiga, torra byxor...
Citera
2018-04-09, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Symboliskt är det ett ganska hårt slag mot SD. Jansson har trots allt varit en historisk länk inom partiet även om det kanske inte har så stor betydelse i dagsläget. Den gamla generationen av SD:are är ingen stor del av det "nya" SD men nog är Janssons avhopp en klar påminnelse om att det nuvarande hälsoläget inom SD inte är särskilt gott.
Jag tror också det kan bli viktig symbolisk fråga även om det kanske inte har någon praktisk betydelse. Jansson är inte någon röstmagnet med det visar att SD inte längre är det parti det en gång varit.

Sen behöver det inte vara negativt för SD om dom nu vill bli en del av etablissemanget. Jansson tillhör den gamla stammen som dom nu blir av med.
Citera
2018-04-09, 10:41
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Jag tror tvärtom att detta enbart är positivt för SD. Många av de politiker som förknippas med SD's ursprung och den mer hårdföra kompromisslösa politiken samlas nu hos AFS. Det gör SD mer rumsrent och svårare för de etablerade partierna och etablerade medier att angripa.

Jag har full förståelse för de som ogillar SD's strävan att bli ett accepterat parti, och som tycker att de bara blir en del av etablissemanget. Men just därför är det jättebra att det nu finns ett mer radikalt alternativ till höger om SD. Visst tar AFS en del röster från SD, men jag är ganska säker på att SD kan kompensera för detta genom att ta röster från S och M.
Det tror jag med.
Jag är själv på väg (med 95% statistisk sannolikhet...) till AfS från SD. Jag håller dock in mina hästar ett tag till tills jag ser att inga nynazister från NMR m fl får något inflytande - där går gränsen.

Beträffande massmedias behandling av AfS. Det är smått komiskt att notera de inte gärna skriver ut Alternativ för Sveriges namn utan fortfarande skriver "det nystartade partiet". Media avvaktar och bemöter AfS med största möjliga tystnad än så länge. Tror gränsen för när media börjar känna av risken för en valframgång för AfS går vid 2% i opinionsmätningarna. Än så länge tror media att AfS bara dränerar SD på röster och låter dem därför vara i medieskugga så gott det går, men når AfS en kritisk opinionsmassa inser såväl potentiella väljare som media att chansen/risken finns att AfS når Riksdagen. Då kommer det snabbt att bli ändring på medias hållning.
Idag tystnad, imorgon full brunsmetning, Ungern-facsism och stöveltramp
Citera
2018-04-09, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det är väl ganska så klart att om SD:s målsättning är att ta röster från M och S och se till att partiet inte går att angripa så blir partiet urvattnat och utan politisk betydelse även om de så skulle ha 30% av väljarkåren bakom sig. Bättre i så fall med ett parti på 5% som hela tiden säger sanningen och sticker de andra partierna i rumpan.

Tycker du det? Jag kan se en poäng med ett litet parti som eldar på de andra partierna, men skall man få verklig makt att genomföra sina idéer, då måste man växa i storlek, till kanske 20-30%. Och för att bli så stora måste man bli lite urvattnade och mindre radikala. Jag tycker inte det spelar någon roll, så länge man rent sakpolitiskt kan göra skillnad.

Jag tror att det på sikt finns en risk att SD blir en del av etablissemanget. Det är oundvikligt om man kommer i maktställning. I våra nordiska grannländer har liknande invandringskritiska partier bjudits in till regeringssamarbete för att tvinga dem ta ansvar. Men då ska man också komma ihåg att invandringspolitiken är betydligt strängare i våra nordiska grannländer, dvs de invandringskritiska partierna har fått resultat för sin politik.

Jag bryr mig inte om SD som parti, om det går bra eller dåligt för dem på kort eller lång sikt. Men jag ser SD som det just nu bästa alternativet att få en verklig förändring av svensk invandringspolitik. Om fyra år kanske AFS är det bästa alternativet, eller kanske t.o.m. S eller M.
Citera
2018-04-09, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim
Vad jag undrar är hur det kommer sig att just Expressen fått förhandsinformation om Janssons övergång. Rör det sig om något spionage eller har någon från AfS eller SD meddelat tidningen? Eller Jansson själv?

Min gissning är att det är AfS som står bakom det hela. Det gäller att spela ut korten i lagom tempo. När alla korten är utspelade så kommer det garanterat att utmynna i ett "fulspel" av sällan skådat slag.

Jag antar att det finns tusentals email, vittnesmål om märkligheter inom SD. De kommer säkerligen att läcka i lagom takt ända fram till valet. Kan bli en svår sak för SD att hantera. Dilemmat för SD har hela tiden varit att det inte har funnits några andra välavlönade tjänster i kulisserna att erbjuda för de som inte har hållit måttet.

Jmf. med andra partier som har ett helt annat kontaktnät utanför politiken. Det är nog så viktigt. Du kommer aldrig att få se en fd. SD:are som ambassör eller som chef för ex. Institutet för Politiska framtidsstudier etc. etc.

Just därför måste den interna partikulturen vara så mycket mer skonsam inom SD än inom andra partier annars slutar det ganska fort i en partikollaps.
Citera
2018-04-09, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Nilsson
SD:s tidigare partiledare Mikael Jansson är nästa nyförvärv till AfS, enligt Expressen.

https://www.expressen.se/nyheter/mikael-jansson-lamnar-sd-for-nya-partiet/

Synd att det var han. Ingen kanonvärvning direkt. Mikael Jansson är bara en trött gammal föredetting som inte har så mycket kvar att ge. Även om han är före detta partiledare så är han så gott som okänd för dom flesta svenskar.

AfS hade behövt nåt nytt för att kunna lyfta. Nån Janousch, Lamotte eller Paulo Roberto.
Inte bara avhoppade SD:are som är arga och besvikna på Jimmie och bunkergänget.
Citera
2018-04-09, 10:53
Medlem
Jag själv kan aldrig tänka mig att rösta på ett parti som förespråkar platt skatt på 20-25 procent så redan där faller afs.

Ska man ha en stark och utvecklad välfärd kan man inte sänka skatt så drastiskt. Speciellt för de som har högre inkomst.

Att alltid hänvisa till att vi utvisar invandrare så regnar pengar från himlen går inte in absurdum.

Så, med platt skatt förslaget är afs aldrig ett alternativ för mig tyvärr.

Vänligen.
Citera
2018-04-09, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Tycker du det? Jag kan se en poäng med ett litet parti som eldar på de andra partierna, men skall man få verklig makt att genomföra sina idéer, då måste man växa i storlek, till kanske 20-30%. Och för att bli så stora måste man bli lite urvattnade och mindre radikala. Jag tycker inte det spelar någon roll, så länge man rent sakpolitiskt kan göra skillnad.
Fast funkade det särskilt väl för vänstern att F! eldade på de andra? Vad gav det egentligen?

Hotet från F! hetsade MP att köra med mer radikalfeministisk retorik mot slutet (Romson i Almedalen etc). Det ansågs i eftervalsanalysen ha bidragit till MP:s relativa fiasko, för att vanligt folk som röstade på dem för miljöprofilens skull backade ut ur rummet och la rösten på nånting mindre mentalrubbat. Så allt som F! åstadkom i slutändan var 3,12% bortkastade vänsterröster OCH förlorade MP-röster, med följd att radikalismen i riksdagen totalt sett minskade mer än om F! inte hade funnits.

Risken är uppenbar att samma sak kan upprepas på högerkanten. 2% invandringskritiska röster kastas i papperskorgen och SD tappar till S/M för att Åkesson skrämdes att skruva upp retoriken till en nivå som blev för mycket för de mer försiktiga SD-väljarna. Lose-lose.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-04-09 kl. 10:58.
Citera
2018-04-09, 10:58
Medlem
Niggrationsverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
...
AfS hade behövt nåt nytt för att kunna lyfta. Nån Janousch, Lamotte eller Paulo Roberto.
Inte bara avhoppade SD:are som är arga och besvikna på Jimmie och bunkergänget.

Hoppas verkligen inte att AfS börjar ta in judar och blattar. De kan gott joina SD med deras "öppna svenskhet".
Citera
2018-04-09, 10:59
Medlem
Niggrationsverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag själv kan aldrig tänka mig att rösta på ett parti som förespråkar platt skatt på 20-25 procent så redan där faller afs.

Ska man ha en stark och utvecklad välfärd kan man inte sänka skatt så drastiskt. Speciellt för de som har högre inkomst.

Att alltid hänvisa till att vi utvisar invandrare så regnar pengar från himlen går inte in absurdum.

Vänligen.

DÅ har du som sosse ju alternativet SD.
Citera
2018-04-09, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla

Vänligen.

Exakt. Vi måste straffa de som bygger upp vårt välstånd så de flyttar utomlands istället.

Jag blir så trött på att folk har sån respektlöshet för frukterna av ANDRAS arbete.

Det är DITT ansvar att försörja dig, inte mitt eller någon annans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in