Citat:
Ursprungligen postat av
J-dilla
Tack för en utomordentlig beskrivning. Det här låter lovande.
Kollar lite statistik och ser följande:
2016: 28 matcher 9 gula kort och 1 rött kort
2017: 26 matcher 9 gula kort och 1 rött kort
Han snittar alltså ungefär 1 gult kort var 3:e match.
Brukar han spela hårt och hamna fel i sina satsningar?
Sedan undrar jag om det finns någon spelare han påminner om? Baserat på din beskrivning kan jag inte komma på någon, han verkar vara en unik spelare som vi inte har sett på länge. Spännande.
Född 1997, liten och väger lätt (172 cm och 68 kg), och ser ut som sin ålder. Från Cagliaris hemsida:
https://www.cagliaricalcio.com/team/prima-squadra/17/nicolo-barella
Samtidigt spelar han i Cagliari som har rykte om sig att vara stenhårda och lite småfula. Och han har spelat i olika oller där han ofta hamnar i en roll som bollvinnare. Men han får samma kritik som Verratti har fått. Att det ibland är onödiga varningar som sätter laget i problem. Det är dock något som man hoppas att han växer ifrån. Viktigt att kunna värdera situationerna. Gult kort är inte nödvändigtvis fel utan det beror på situationen. Conti var en mästare på att värdera situationen och han är med all sannolikhet den spelare i Italien som har flest gula kort under hans karriär.
Jag anser att han är bättre offensivt och borde få lov att koncentrera sig mer på den rollen. Dock en lyx i ett lag som Cagliari som ofta kämpar mot övermäktigt motstånd.
Men han är redan Cagliaris viktigaste spelare. Han har tekniken och framförallt speluppfattningen. Aningen långsam men det hindrade inte t ex Pirlo.
Han är allsidig och därför svår att jämföra med andra spelare. Beroende på behov och möjligheter så kan han kanske i framtiden jämföras. Just nu ser jag bara stora möjligheter.
Rätt tränare och kanske lag kommer att avgöra hur stor han kan bli. Men jag ser honom som en viktig spelare i gli Azurri under de närmaste 15 åren.