2018-04-08, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Apropå köpta så kommer jag att tänka på något jag inte blir klok på.
Varför är Spanien så mycket bättre än Italien?
Spanien är inte ett rikare land än Italien. Det bor ungefär samma andel människor och italienare har en längre historia av fotboll och framgång.
Spelare borde lockas lika mycket av livet i Italien som i Spanien. Mer tom.

Varför är inte Real Madrid och Barcelona Juventus och Milan?
Det finns inga logiska förklaringar.
Lagen betalar betydligt lägre skatt på lönerna, och har helt andra kontakter med de som styr. Dessutom är doping mer eller mindre ok i Spanien. Åtminstone för de stora lagen.
Citera
2018-04-08, 00:32
Medlem
Hellas mot Cagliari. I en kamp om la Salvezza i Serie A.

Hellas 22 poäng medan Cagliari har 29 poäng. Jag har tidigare berättat om den legendriska matchen 2003:

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

I sammanhanget ska man inte glömma bort när Cagliari 2003 åkte till Verona för att rätta till balansen.

https://www.youtube.com/watch?v=0jIccc5Air0

Hellas hade tillsammans med en falang inom Cagliaris ultras överfallit Sconvolts i Cagliari. Sconvolts bidade sin tid och väntade stillsamt tills det var dags för bortamatchen i Verona. Efteråt fick man respekt av Hellas och den andra falangen inom Cagliari upplöstes.

Sconvolts sysslar normalt inte med våld utan hör till den gamla stilen som sjunger matchen igenom. Och Cossu är medlem i Sconvolts sedan före tiden han började spela i Hellas…

Klassisk Cossu i Verona (6 sekunder):

https://www.youtube.com/watch?v=a3FBDNVceXQ

Poängen är att han spelade i Hellas innan…

Klubbarna respekterar numera varandra. Ibland måste ultras agera fysiskt för att etablera sin position.
Citera
2018-04-08, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Tack för en utomordentlig beskrivning. Det här låter lovande.

Kollar lite statistik och ser följande:
2016: 28 matcher 9 gula kort och 1 rött kort
2017: 26 matcher 9 gula kort och 1 rött kort

Han snittar alltså ungefär 1 gult kort var 3:e match.
Brukar han spela hårt och hamna fel i sina satsningar?

Sedan undrar jag om det finns någon spelare han påminner om? Baserat på din beskrivning kan jag inte komma på någon, han verkar vara en unik spelare som vi inte har sett på länge. Spännande.

Född 1997, liten och väger lätt (172 cm och 68 kg), och ser ut som sin ålder. Från Cagliaris hemsida:

https://www.cagliaricalcio.com/team/prima-squadra/17/nicolo-barella

Samtidigt spelar han i Cagliari som har rykte om sig att vara stenhårda och lite småfula. Och han har spelat i olika oller där han ofta hamnar i en roll som bollvinnare. Men han får samma kritik som Verratti har fått. Att det ibland är onödiga varningar som sätter laget i problem. Det är dock något som man hoppas att han växer ifrån. Viktigt att kunna värdera situationerna. Gult kort är inte nödvändigtvis fel utan det beror på situationen. Conti var en mästare på att värdera situationen och han är med all sannolikhet den spelare i Italien som har flest gula kort under hans karriär.

Jag anser att han är bättre offensivt och borde få lov att koncentrera sig mer på den rollen. Dock en lyx i ett lag som Cagliari som ofta kämpar mot övermäktigt motstånd.

Men han är redan Cagliaris viktigaste spelare. Han har tekniken och framförallt speluppfattningen. Aningen långsam men det hindrade inte t ex Pirlo.

Han är allsidig och därför svår att jämföra med andra spelare. Beroende på behov och möjligheter så kan han kanske i framtiden jämföras. Just nu ser jag bara stora möjligheter.

Rätt tränare och kanske lag kommer att avgöra hur stor han kan bli. Men jag ser honom som en viktig spelare i gli Azurri under de närmaste 15 åren.
Citera
2018-04-08, 01:04
Medlem
Citat:
Lagen betalar betydligt lägre skatt på lönerna, och har helt andra kontakter med de som styr. Dessutom är doping mer eller mindre ok i Spanien. Åtminstone för de stora lagen.

Och i Italien älskar man tomma läktare, obefintlig läktarkultur och att muta domaren.
Citera
2018-04-08, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YungSosa
Och i Italien älskar man tomma läktare, obefintlig läktarkultur och att muta domaren.
Det man försöker göra är att tämja bortapubliken. Vansinnigt eftersom motsättningarna är det som sporrar till de fantasktiska höjder som Calcio är känd för. Det man vill se är bortapubliken möta hemmapubliken.
Citera
2018-04-08, 02:41
Medlem
Salvatore.s avatar
Citat:

Så där säger bara en person som aldrig varit på någon match i Italien.
Citera
2018-04-08, 03:47
Medlem
Knugen37s avatar
Citat:
Född 1997, liten och väger lätt (172 cm och 68 kg), och ser ut som sin ålder. Från Cagliaris hemsida:

https://www.cagliaricalcio.com/team/prima-squadra/17/nicolo-barella

Rätt tränare och kanske lag kommer att avgöra hur stor han kan bli. Men jag ser honom som en viktig spelare i gli Azurri under de närmaste 15 åren.

Vilken klubb tror du skulle ge han allra mest utveckling ifall han nu lämnar Cagliari?
Citera
2018-04-08, 17:49
Medlem
Cagliari förlorade. Igen.

Fär att förstå så kommer Hellas från tre raka förluster; Atalanta hemma 0-5, Inter borta 3-0 och Benevento borta 3-0! Vi snackar om ett riktigt uselt lag.

Men de besegrar Cagliari… som förlorade hemma mot Torino med 0-4 senast.

Tabellen just nu kring la Salvezza:

Chievo 29 poäng
Cagliari 29 p
Sassuolo 29 p
SPAL 27 p
Crotone 27 p
Hellas 25 p
Benevento 13p

Cagliari känns som det formsvagaste laget. (Jag bortser från Benevento)

PS
Observera att Sassuolo spelar sin match ikväll.
Citera
2018-04-08, 18:29
Medlem
Citat:

Kolla in tråden. Isglass vet vad han snackar om .

(FB) Spanien skakas av ny dopning-skandal

Några av hans brillianta inlägg:

osv.

Senast redigerad av Brille68 2018-04-08 kl. 19:19.
Citera
2018-04-08, 18:49
Medlem
Det som kan vara positivt är att Cagliari spelar med många italienska talanger. Man startar med åtta italienare där Romagna och Barella är de främsta talangerna (födda 1997). Cragno kan kanske inte räknas in, men som ålder på målvakt så är ju rimligen 23 år fortfarande tämligen ung.

Men det gör att laget är viktigt eftersom man inte väljer den lätta vägen att ta in afrikaner eller sydamerikaner för att höja kvaliteten. Man är istället en del av att satsa på gli Azzurri.

Man tar naturligtvis en stor risk och man kan ångra denna strategi. Men jag tror att den är viktig. Inte så mycket för klubblaget även om det är viktgt med lokala förmågor, utan ännu mycket mer för italien.
Senast redigerad av Brille68 2018-04-08 kl. 19:19.
Citera
2018-04-08, 19:55
Medlem
Ser en match mellan Udinese och Lazio och tror att det fan inte ens finns fem italianare på planen. Jag kan absolut ha fel.
Citera
2018-04-08, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby

Skulle så bli fallet så skulle vi få dessa fem lag i CL nästa år;
Juve
Napoli
Roma
Inter
Lazio

Det är ingen dålig line-up.

Lägg därtill ett Milan i EL som förhoppningsvis gör en starkare satsning så bådar säsongen 2018/2019 bra för Europacalcion.

Du har såklart rätt.

Men nu ligger Lazio på CL-plats. Därmed minskar deras insats i EL och ökar i Serie A.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in