2018-04-01, 19:06
Medlem
Tillbringat sex timmar med att äta påsklunch. Oändligt många rätter där huvudrätten var grillat dilamm. Fantastisk delikatess där köttet smälter i munnen.

Mycket vin och skönt dillande om Calcio.

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Det är för övrigt Zolas tanke om gli Azzurri också. De är mindre viktigt vem som blir nästa tränare, utan det är spelarnas kvalitet som är grundproblemet.
Zola har en poäng och en viktig aspekt är antalet italienare som klubblagen ställer upp med. Och där vill jag hylla Cagliari.

Cagliari startade med tio italienare, och framförallt tre som är födda i Cagliari. Vackert som fan, men det är ocså fint att de spelade med flera unga italienare, där jag framförallt vill lyfta fram Barella och Romagna som båda är födda 1997. Båda är framtida landslagsspelare även om jag ser det svårare för Romagna att lyckas ta en plats ifrån Bonucci & Romagnoli de närmaste åren.

Och på tal om Bonucci & Romagnoli så har Milan ett bra försvar, men sämre mittfält. Alltför långt lag. De spelade bra mot Juventus men Allegri har en bättre bänk och kunde växla upp de sista 20 minuterna för att avgöra matchen.

Juventus har oftast varit ryggraden i gli Azzurri men nu hade de tre italienare i sitt lag. Buffon, Barzagli och Chiellini. Knappast gli Azzurris framtid.

Milan hade däremot i startuppställningen Donnarumma, Bonucci, Romagnoli, Calabria och Bonaventura. Dessutom Cutrone och Locatelli på bänken. Samtliga skulle eventuellt kunna vara med i truppen till nästa VM.

Så trots förlusterna för Milan respektive Cagliari så tror jag att de är på rätt väg. Behåll talangerna och spetsa dem med ännu större utländska stjärnor så kan detta leda till att både klubblagen och gli Azzurri går mot ljusare framtid.
Senast redigerad av Brille68 2018-04-01 kl. 19:08.
Citera
2018-04-02, 18:22
Medlem
Fantantonios avatar
Citat:

Milan hade däremot i startuppställningen Donnarumma, Bonucci, Romagnoli, Calabria och Bonaventura. Dessutom Cutrone och Locatelli på bänken. Samtliga skulle eventuellt kunna vara med i truppen till nästa VM.

Så trots förlusterna för Milan respektive Cagliari så tror jag att de är på rätt väg. Behåll talangerna och spetsa dem med ännu större utländska stjärnor så kan detta leda till att både klubblagen och gli Azzurri går mot ljusare framtid.

Milan är definitivt på rätt väg, har en del spännande spelare från akademin som kan slussas in. Duon Romagnoli-Bonucci har växt. Potentialen att bli något alldeles speciellt existerar. Ser väldigt stabila ut.

Mittfältare lär anlända under sommaren.

Det stora frågetecknet för Milan på plan är vilken tränare man skall satsa på. Är Gattuso verkligen rätt person? Ska man försöka hämta Conte eller någon annan tränare?
Citera
2018-04-02, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantantonio
Milan är definitivt på rätt väg, har en del spännande spelare från akademin som kan slussas in. Duon Romagnoli-Bonucci har växt. Potentialen att bli något alldeles speciellt existerar. Ser väldigt stabila ut.

Mittfältare lär anlända under sommaren.

Det stora frågetecknet för Milan på plan är vilken tränare man skall satsa på. Är Gattuso verkligen rätt person? Ska man försöka hämta Conte eller någon annan tränare?
Jag håller med.

Och även jag såg Gattuso som en tränare enbart för denna säsong. Och därefter en stor tränare där Conte var den mest troliga. Men nu är jag inte lika säker. Gattuso har gjort det jävligt bra, pch om han avslutar lika starkt så tror jag att han kan stanna.

Derbyt kan bli avgörande.
Citera
2018-04-02, 23:19
Medlem
Fantantonios avatar
Citat:
Jag håller med.

Och även jag såg Gattuso som en tränare enbart för denna säsong. Och därefter en stor tränare där Conte var den mest troliga. Men nu är jag inte lika säker. Gattuso har gjort det jävligt bra, pch om han avslutar lika starkt så tror jag att han kan stanna.

Derbyt kan bli avgörande.
Dessutom glömde vi Conti, som är Italiens bästa högerytterback när han är frisk och i form.

Gattuso lär stanna men det ska finnas farhågor över huruvida han klarar av leda laget en hel säsong eller ej.
Citera
2018-04-03, 11:18
Medlem
JayGatsbys avatar
Juventus - Real Madrid ikväll! Vad tror vi?
Missade Juve-Milan, hur ser formen ut?
Citera
2018-04-03, 16:35
Avslutad
Citat:
Barella är född i Cagliari 1997 och har alltid varit en gigantisk talang, som hittills har infriat förväntningarna. Han är nu Cagliaris viktigaste spelare.

Spelat i för gli Azzurri från U15 till U21. Betyg från senaste matchen mot Serbien i tisdags:
http://www.mondoprimavera.com/2018/03/27/under-21-serbia-italia-le-pagelle-degli-azzurri/

Hans styrka är speluppfattningen (både offensivt och defensivt) vilket gör att han kan spela på flera platser på mittfältet (tuttocampista), regista, mezzala eller trequartista. En hårt arbetande bollvinnare vars teknik och passningsskicklighet gör honom riktigt stark i offensiven. Det gör att han är otroligt viktig för laget eftersom han kan anpassa sitt spel och sin position efter motståndare, medspelare och behov.

I nästa VM kan jag tänka mig att Verratti och Barella spelar huvudrollerna på mittfältet. Av den anledningen tycker jag att han redan nu borde ha plats i truppen på bekostnad av t ex Candreva, Parolo osv.

Tror inte att Cagliari kommer att kunna behålla honom särskilt länge. Tyvärr.

Tack för en utomordentlig beskrivning. Det här låter lovande.

Kollar lite statistik och ser följande:
2016: 28 matcher 9 gula kort och 1 rött kort
2017: 26 matcher 9 gula kort och 1 rött kort

Han snittar alltså ungefär 1 gult kort var 3:e match.
Brukar han spela hårt och hamna fel i sina satsningar?

Sedan undrar jag om det finns någon spelare han påminner om? Baserat på din beskrivning kan jag inte komma på någon, han verkar vara en unik spelare som vi inte har sett på länge. Spännande.
Citera
2018-04-03, 20:31
Medlem
gato12s avatar
Just Barella målade mot Genoa. Men det hjälpte nu inte.
Citera
2018-04-03, 22:08
Medlem
Allegri exposed.
Citera
2018-04-03, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intellectuo
Allegri exposed.
Du får gärna utveckla. Det jag såg var att Cristiano Ronaldo var avgörande, och att han spelar i Real Madrid. Juventus gjorde en ok match, men Dybalas utvisning var dödsstöten.
Citera
2018-04-03, 23:37
Medlem
snillet_1s avatar
Problemet för Juventus är framförallt att de inte har lyckats ta in den där spetsen som kan avgöra i stora Europa-matcher (och nej, Higuain-för-en-miljard och Dybala är inte de spelarna). Men det är inte så konstigt - Ronaldo och Messi går inte att matcha. De står så långt över alla andra än idag att det går liksom inte riktigt att göra något åt det. Barca och Real har tagit sex av de senaste nio CL-titlarna vilket sammanfaller väl med dessa spelares prime och peak.
Citera
2018-04-03, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Problemet för Juventus är framförallt att de inte har lyckats ta in den där spetsen som kan avgöra i stora Europa-matcher (och nej, Higuain-för-en-miljard och Dybala är inte de spelarna). Men det är inte så konstigt - Ronaldo och Messi går inte att matcha. De står så långt över alla andra än idag att det går liksom inte riktigt att göra något åt det. Barca och Real har tagit sex av de senaste nio CL-titlarna vilket sammanfaller väl med dessa spelares prime och peak.
Jag håller med, och på något vis har har Allegris framgångar med Juventus förblindat. För de ligger på tionde plats när det gäller omsättning och på tionde plats när det gäller löner. Det är svårt att se Juventus som en underdog med tanke på deras historia, deras dominans (ekonomiska och fotbollsmässiga) i Serie A samt framgångar i CL de senaste åren. Men sanningen är att man är ett mellanlag. Inte bland de riktiga jättarna, men ändå en stor klubb. Man ska inte förlora hemma med 0-3 mot Real Madrid, men det krävs något utöver det normala för att Juventus ska kunna utmana på riktigt.

Men självklart är och ska Juventus vara missnöjda med resultatet. Men om man ser till spelet så var det ok, åtminstone fram till utvisningen. De skapade chanser som de borde kunnat ha utnyttjat bättre. Det klassiskt cyniska spelet lyste med sin frånvaro. Kanske för att de ansåg sig vara underlägsna. Men det finns en mental bit när italienska lag numera möter spanska. Jag tror att Juventus hade haft en bättre chans mot Bayern München, och då rankar jag dem på ungefär samma nivå som Real Madrid.
Citera
2018-04-04, 00:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

Man hade en bra första period, och även en bra start på andra perioden. Higuain gjorde det bra just idag speciellt första halvleken, tyckte dock han hamnade på kanten ofta och det var även 1-2 situationer han kunde skött mycket bättre(Exempelvis borde han tagit emot en sidledspassning istället för att släppa den till Alex Sandro samt en situation där han stannade upp i löpningen).

Dybala däremot klarar inte den enorma pressen han får på sig inför varje stormöte. Snackas mycket om att han ska leda Juve i framtiden, han är nu 24 år och flertalet gånger visat att han inte klarar av press. Tar inte ifrån honom att han är en mycket duktig spelare men man borde flytta pressen från honom till någon annan och låta honom hamna lite i skuggan, ge honom lite andrum.

Visst, Ronaldo är på en annan nivå men tycker att Allegri, som det taktiska geni han är, la upp det för spelarna att få med sig ett bra resultat till returen. Han har bra anpassningsförmåga beroende på motstånd och idag såg man en väldigt högt press mot Madrid där man lyckas få till många lägen, man kom igenom och tryckte stundtals ner Real. Dybala sänkte tyvärr laget, även Chiellini var inte lik sig själv.
Väldigt sällsynt att se situationen med Chiellini och Buffon precis innan 0-2, som ledde till luften gick ur Juve. Dybalas röda kort var dödstöten.

En annan grej, blev tydligt för mig att Juve är på en helt annan nivå än Roma. Roma har svårt med att komma igenom och FRAMÅT, passningspelet är för långsamt och statiskt jämfört med Juve. Samtidigt är Romas avbytarbänk i jämförelse horribel, man har i stort sett Gerson medan Juve kan byta in spelare som Matuidi, Mandzukic och Marchisio.
Senast redigerad av J-dilla 2018-04-04 kl. 00:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in