2017-07-29, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Craiova - Milan 0-1

Kul att se detta Milan spela tävlingsmatch.
Märks att de inte är helt samspelat ännu och de tappade lite emellanåt, men såg på det hela väldigt stabila ut och flera spelare briljerade.
Såg matchen på en liten bar i en liten by långt uppe i de italienska bergen. De hade musikvideor, som jag trodde dog ut under 1990-talets första hälft, men övertalades lätt att ändra till Matchen. Jag dunkade i mig öl medan sonen svepte coca.

En ok uppställning utan t ex Bonucci m fl, men borde vara tillräckligt bra för att vinna över ett rumänskt lag som ingen har koll på.

Donnarumma (6,5): Abate(6,0), Zapata(6,5), Musacchio(7,0), Rodriguez(6,5); Kessie(6,5), Montolivo(6,0), Bonaventura(6,0); Niang(6,5), Cutrone(6,5), Borini(6,0).

(betyg från la Gazzetta)

Milan var ok, men samtidigt så krävdes en riktigt kvalificerad räddning från Donnarumma för att hålla nollan, samtidigt som Cutrone var löjligt nära att göra mål. André Silva gorde ett patetiskt dåligt inhopp där han misslyckades med allt samtidigt som han visade att han normalt skulle kunna klara en hög teknisk nivå. Nervös.

Återigen så inbilla jag mig att man hoppar på Montolivo, men han spelar säkert och tänker rätt.Han misslyckas dock med de långa uppspelen. Där inbillar jag mig att det är Bonnucci som ska ta steget fram och briljera.

Oavsett har du rätt. En bortaseger utan att imponera är alltid lite imponerande. Hemma ska de dundra och naturligtvis gå vidare. Milan kan bli bra och ska absolut ta en CL-plats dvs bland de fyra främsta. Men det blir inte lätt...
Senast redigerad av Brille68 2017-07-29 kl. 00:24.
Citera
2017-07-29, 15:32
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Såg matchen på en liten bar i en liten by långt uppe i de italienska bergen. De hade musikvideor, som jag trodde dog ut under 1990-talets första hälft, men övertalades lätt att ändra till Matchen. Jag dunkade i mig öl medan sonen svepte coca.
Där visar sig din skånskhet; av någon anledning säger ni ofta Coca medan övriga landet säger Cola.

Citat:
En ok uppställning utan t ex Bonucci m fl, men borde vara tillräckligt bra för att vinna över ett rumänskt lag som ingen har koll på.

Donnarumma (6,5): Abate(6,0), Zapata(6,5), Musacchio(7,0), Rodriguez(6,5); Kessie(6,5), Montolivo(6,0), Bonaventura(6,0); Niang(6,5), Cutrone(6,5), Borini(6,0).

(betyg från la Gazzetta)

Milan var ok, men samtidigt så krävdes en riktigt kvalificerad räddning från Donnarumma för att hålla nollan, samtidigt som Cutrone var löjligt nära att göra mål. André Silva gorde ett patetiskt dåligt inhopp där han misslyckades med allt samtidigt som han visade att han normalt skulle kunna klara en hög teknisk nivå. Nervös.

Återigen så inbilla jag mig att man hoppar på Montolivo, men han spelar säkert och tänker rätt.Han misslyckas dock med de långa uppspelen. Där inbillar jag mig att det är Bonnucci som ska ta steget fram och briljera.

Oavsett har du rätt. En bortaseger utan att imponera är alltid lite imponerande. Hemma ska de dundra och naturligtvis gå vidare. Milan kan bli bra och ska absolut ta en CL-plats dvs bland de fyra främsta. Men det blir inte lätt...
Det känns väldigt italienskt att aldrig överglänsa i tidiga matcher.
VM 2006 minns jag bäst med att man trodde Italien skulle åka ur i gruppspelet, men i kvarten så la man i en till växel. Slappt, italienskt, underbart.
Citera
2017-07-29, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Där visar sig din skånskhet; av någon anledning säger ni ofta Coca medan övriga landet säger Cola.

Det känns väldigt italienskt att aldrig överglänsa i tidiga matcher.
VM 2006 minns jag bäst med att man trodde Italien skulle åka ur i gruppspelet, men i kvarten så la man i en till växel. Slappt, italienskt, underbart.

Ha ha du har såklart en poäng med coca. Jag använder normalt talspråk när jag skriver, dock kan jag inte förmå mig att skriva det skånska ”han” istället för ”honom” samt föredrar ”de” och ”dem” istället för ”dom”. Lite gammeldags…

Däremot överanvänder jag ”vafan” som ligger fint i limbo mellan den svenska svordomen som syftar på religion och den italienska som syftar på sex. Och det är ett återkommande tema. Svenska svordomar syftar ofta på religion eftersom vi med protestantismen varit fundamentalistiskt religiösa, medan italienarnas svordomar ofta handlar om förbjuden sex.

Oavsett har Milan en balansgång som italienska lag ibland misslyckas med. Tänk Roma förra säsongen. Man vill spela ihop ett lag och träna för att klara en lång säsong där toppen ska nås under nästa vår. Men samtidigt måste man vara tillräckligt bra redan nu för att klara de europeiska kvalen samt inte tappa poäng mot mer samspelta smålag i de första omgångarna i Serie A. En balansgång.

Coppa Italia tjuvstartade idag med att Moscardellis Arezzo förlorade hemma mot Triestina med 0-1. Imorgon spelas desto fler matcher:

http://www.legaseriea.it/it/tim-cup/calendario-e-risultati/2017-18/1TURN/UNI/1
Citera
2017-07-29, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myskankan
Jag tänkte precis fråga dig om det fanns någon klausul så att Juventus kan köpa tillbaka Romagna. Affären är precis klar, så detaljerna kanske kommer senare. Eller så har Cagliari verkligen köpt Romagna.
Del Fabro går till Juventus.

Romagna är bra, i och för sig har jag inte sett han spela så mycket seniorfotboll. Han fick inte mycket speltid i Novara i början av förra säsongen när jag försökte följa honom. I julas gick han till Brescia och där gjorde han mycket fler matcher. Jag såg inte så mycket Brescia då. Men av vad jag sett i primavera och u-landslagen så tror jag att han kan bli en väldigt bra mittback. Läser spelet bra och är trygg med bollen. Jag trodde inte han var till salu, fast satsar Juventus på Rugani och Caldara så litar jag på att klubben gör rätt.
Tre miljoner euro plus Del Fabro och ett femårskontrakt med Romagna verkar vara dealen. Välkomnar såklart Romagna som jag hoppas kan spela en viktig roll i Cagliari de närmaste säsongerna, men saknar redan Murru och Del Fabro som var viktiga för att förankra truppen på ön. Nu är det främst Sau och framförallt Barella som visar vägen för sarderna. Hoppas att Deiola kan få lite speltid, och dit får man väl kanske även räkna Dessena, som härstammar från Sardinien. Men även han kan få svårt med speltid trots att stora namn har lämnat laget.

Men vafan! Romagna kan kanske bli en ny Gigi Riva eller Conti, som kom till den vackra än och blev en bandiera?!
Citera
2017-07-29, 23:46
Medlem
Jag har inte särskilt bra koll på unga talanger, men inbillad mig att Barella och Romagna räknas till de allra främsta inom sin ålder. Har jag någorlunda rätt?

Och Cagliari har långtidskontrakt med båda. Frågan är om det inte är viktigare än att ha namn som Bruno Alves, Isla osv...

Inte låna talanger, utan äga dem och ha långtidskontrakt. Satsa på någon enstaka gammal hjälte som kanske kan komma in i andra andningen. Jag trodde inte att Borriello skulle lyckas på det sätt som han gjort. Playboy med glimten i ögat som gärna syns på stranden med vackra kvinnor. Men han var en gigant förra säsongen. Hoppas att det håller i sig, och kul att han ville förlänga...
Citera
2017-07-31, 12:11
Medlem
Roibots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Skönt inlägg!

Det finns en förkärlek både från klubbarnas sida och från spelaras sida att spela länge. Klubbarna vill ha erfarenhet och spelarna vill spela fotboll. Det gör att man i Italien är världsledande på att kunna förlänga karriärer.

En annan aspekt finns att de mycket väl kan fortsätta spela långt bortom den stora scenen. Lucarelli (född 1977) följde med Parma ned till Serie D och tog som kapten upp dem till Serie B. Vem vet, nästa år är han kanske tillbaka i Serie A?

Även Moscardelli (1980), kapten i Arezzo, har nu spelat tre säsonger i Serie C.

Cossu (1980) lämnade Cagliari samtidigt som Conti slutade. Men Cossu slutade inte, utan gick till Olbia i Serie D. Han tog som kapten upp dem till Serie C, och denna säsongen är han nu tillbaka i Serie A.

Och på tal om stora spelare så verkar Gilardino ta ny fart i Serie B med Pescara. Inte helt olikt hur Pazzini tog fart med Hellas förra säsongen. På tal om det hade det kanske varit fint med Gilardino istället för Cassano i Hellas?
Angående Cossu så menar du nog "tillbaka i Serie C", antar jag? En spelare som faktiskt är tillbaka i Serie A efter ett halvår i Serie B är Sergio Floccari. Lämnade Bologna i januari för spel för då Serie B-fyran SPAL. Belöningen blev en snabb biljett upp till högstadivisionen igen.

Jag tror att synen på gamla spelare i Italien återspeglas av hur det ser ut överlag i landet. På samma sätt som att Japan blivit symbol för seglivade människor så har jag fått intrycket av att Italien är den europeiska motsvarigheten. För inte så länge sedan var 40% av jordklotets tio levande äldsta människor bosatta i just Italien. Den sista levande 1800-talisten i världen var italienare.

Om jag minns rätt gjordes det en studie där Sardinien utpekades som en av de s.k. Blue Zones, där folk lever längst. Medelhavsdieten brukar sägas vara en viktig faktor. För att återknyta till fotboll så fanns det en klockren bild där Gianluigi Buffon poserade med en kvinna som var 110 eller nåt. Visserligen var han inte särskilt gammal då, men med tiden har han blivit symbol för italienskt åldrande inom fotbollen. 39 är som 110 inom de flesta idrotter.

Fenimola Farinelli-Beghetti (1894-2005) hette hon: http://i.imgur.com/b4DsDOx.jpg

Förresten, det är alltså 100% bekräftat att Cassano lämnar Hellas? Gilardino hade definitivt varit ett intressant alternativ. Vill lära mig mer om båda Verona-lagen och trodde först att någon svensk lustigkurre hade vandaliserat engelska Wikipedia när jag såg den svenska flaggan i artikeln om staden.

Hellas verkar vara mer historiskt förankrat, medan Chievo har gjort en resa som påminner om lag som Villarreal & Hoffenheim. Under det här århundradet (2000/2001 och framåt) har Chievo spelat 15/17 säsonger i Serie A, lika många som Fiorentina. Endast storklubbarna Inter, Milan, Juventus, Roma, Lazio samt Udinese har bättre statistik i det avseendet. Snart 10 raka Serie A-säsonger dessutom. Hade ärligt talat ett helt annat intryck av Chievo, trodde alltid att det var en typisk jojo-klubb som kom tillbaka till högstaligan vart tredje år eller nåt.

Men visst, har man haft lirare som Simone Perrotta, Andrea Barzagli, Nicola Legrottaglie, Amauri, Simone Barone, Oliver Bierhoff, Bernardo Corradi & Mario Yepes genom åren så kanske det inte är jättemärkligt ändå. För att inte tala om sidleds-Danne & Fredrik Risp.
Senast redigerad av Roibot 2017-07-31 kl. 12:28.
Citera
2017-07-31, 18:58
Medlem
Vilodags avatar
Intressanta inlägg om ålderdom i Italien. Jag gillar att man hyllar sina gamla hjältar istället för att trycka bort dem i skymundan när de börjar nå kritisk ålder - ett fenomen som jag upplever är vanligare på de brittiska öarna. Under Zlatans sejour i United läste jag mycket på engelska forum och gillade inte alls den överdrivna kritiken Rooney fick. Ofta rena hån som fick stå oemotsagda. Det är ovärdigt mot en spelare som varit så viktig för sin klubb i många år.

Milan har i detta nu sålt 56.000 biljetter till det avgörande hemmamötet mot rumänska Craiova. 1-0 från första mötet borde göra att Milan kan slappna av och rulla ut rumänerna tämligen enkelt. I vilket fall så är det roligt att se att folk börjar komma tillbaka till San Siro. Milanisti tror på laget i år.
Citera
2017-07-31, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roibot
Angående Cossu så menar du nog "tillbaka i Serie C", antar jag? En spelare som faktiskt är tillbaka i Serie A efter ett halvår i Serie B är Sergio Floccari. Lämnade Bologna i januari för spel för då Serie B-fyran SPAL. Belöningen blev en snabb biljett upp till högstadivisionen igen.

Jag tror att synen på gamla spelare i Italien återspeglas av hur det ser ut överlag i landet. På samma sätt som att Japan blivit symbol för seglivade människor så har jag fått intrycket av att Italien är den europeiska motsvarigheten. För inte så länge sedan var 40% av jordklotets tio levande äldsta människor bosatta i just Italien. Den sista levande 1800-talisten i världen var italienare.

Om jag minns rätt gjordes det en studie där Sardinien utpekades som en av de s.k. Blue Zones, där folk lever längst. Medelhavsdieten brukar sägas vara en viktig faktor. För att återknyta till fotboll så fanns det en klockren bild där Gianluigi Buffon poserade med en kvinna som var 110 eller nåt. Visserligen var han inte särskilt gammal då, men med tiden har han blivit symbol för italienskt åldrande inom fotbollen. 39 är som 110 inom de flesta idrotter.

Fenimola Farinelli-Beghetti (1894-2005) hette hon: http://i.imgur.com/b4DsDOx.jpg

Förresten, det är alltså 100% bekräftat att Cassano lämnar Hellas? Gilardino hade definitivt varit ett intressant alternativ. Vill lära mig mer om båda Verona-lagen och trodde först att någon svensk lustigkurre hade vandaliserat engelska Wikipedia när jag såg den svenska flaggan i artikeln om staden.

Hellas verkar vara mer historiskt förankrat, medan Chievo har gjort en resa som påminner om lag som Villarreal & Hoffenheim. Under det här århundradet (2000/2001 och framåt) har Chievo spelat 15/17 säsonger i Serie A, lika många som Fiorentina. Endast storklubbarna Inter, Milan, Juventus, Roma, Lazio samt Udinese har bättre statistik i det avseendet. Snart 10 raka Serie A-säsonger dessutom. Hade ärligt talat ett helt annat intryck av Chievo, trodde alltid att det var en typisk jojo-klubb som kom tillbaka till högstaligan vart tredje år eller nåt.

Men visst, har man haft lirare som Simone Perrotta, Andrea Barzagli, Nicola Legrottaglie, Amauri, Simone Barone, Oliver Bierhoff, Bernardo Corradi & Mario Yepes genom åren så kanske det inte är jättemärkligt ändå. För att inte tala om sidleds-Danne & Fredrik Risp.

Angående blue zones så finns det gemensamma värden och aktiviteter som sammanbinder dessa platser från olika delar av världen. Bilden visar Sardinien, Okinawa och Loma Linda:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/12/Vendiagram.gif

Jag kan snabbt konstatera att Sardinien verkar vara den skönaste platsen. Inte minst är det mängden vin som skiljer. Rött vin som är svart som natten och med mycket alkohol, och därmed innehåller stora mängder antioxidanter. Lugnt men ihållande tempo från tidig morgon till sen kväll, samt från tidig ålder till sen ålderdom. En ö mitt i medelhavet som skiljer sig från resten av världen men som nu hotas av undergång…

På en bergig ö där de flesta är sysselsatta inom jorbruk kan man inte hävda sig mot den globala konkurrensen. Priser pressas upp av turister, medan befolkningen dukar under:

”On the island of Sardinia, women had 1.07 children on average, while the only province where births rose was in Bolzano, near the border with Austria, where the fertility rate was 1.78.

If applied to the whole country, Bolzano's figures would put Italy among the most fertile countries in the European Union, ISTAT said, whereas with Sardinia's rate, "dangerously close to one child per woman, Italy would be in last place in Europe, and likely the world."

The overall national average was 1.34 children per woman.”

http://www.reuters.com/article/us-italy-birthrate-idUSKBN16D28U

Istället för att politiker försöker vända denna katastrofala utveckling så väljer man att deklarera att afrikanska immigranter ska befolka ön för att på så vis rädda den. Poängen är att afrikanerna inte vill stanna, eftersom det är ett hårt och hederligt liv. Trots att politiker slänger pengar på dem så vill de till Rom och Milano där man kan deala och greja med likasinnade.

Men poängen är att sarderna har en alldeles unik kultur som man är stolt över. Dels finns utbölingar som Gigi Riva och Conti, som tar till sig ön med dess kultur och verkligen blir fanbärare. Och dels finns Zola och Cossu som är redo att offra hu mycket som helst för sin ö.

Och för Cossu så är det en återvändo till Serie A, eftersom han denna säsong åter kommer att tillhöra Cagliaris trupp. Osäkert om han verkligen får speltid, men jag inbillar mig att man vill ha honom som en röst i omklädningsrummet samt en brygga till Sconvolts.

Och för svetsa samman Hellas med mitt dillande om Sardinien och Cagliari så använder jag återigen Cossu:

http://www.gazzetta.it/speciali/risultati_classifiche/calcio/giocatori/giocatore_andrea_cossu_19800503.shtml

Han spelade ju många säsonger i Hellas innan han fick plats i Cagliari. Men då han bar kaptensbideln borta mot Hellas, gjorde han klart var hans lojalitet låg.

https://www.youtube.com/watch?v=a3FBDNVceXQ

I sammanhanget ska man inte glömma bort när Cagliari 2003 åkte till Verona för att rätta till balansen.

https://www.youtube.com/watch?v=0jIccc5Air0

Hellas hade tillsammans med en falang inom Cagliaris ultras överfallit Sconvolts i Cagliari. Sconvolts bidade sin tid och väntade stillsamt tills det var dags för bortamatchen i Verona. Efteråt fick man respekt av Hellas och den andra falangen inom Cagliari upplöstes.

Sconvolts sysslar normlt inte med våld utan hör till den gamla stilen som sjunger matchen igenom. Och Cossu är medlem i Sconvolts sedan före tiden han började spela i Hellas…
Citera
2017-07-31, 23:19
Medlem
Stivalis avatar
När Craiova kommer på tal så tänker jag alltid på Gheorghe Popescu. Han spelade där. Det är väl en sådan grej som bara fastnat. Bläddrade väl i VM-albumet 1990 så många gånger att vissa grejer satt sig för livet. Hade ju mindre att tänka på då när man var i den åldern, så Popescu-Craiova utgjorde väl större del av medvetandet än vad det gjort idag. Briljant spelare som gjorde en säsong i Lecce på slutet av karriären.

Idag tränas Craiova av italienaren Devis Mangia & man har även en italienare på mittfältet, nämligen Fausto Rossi. Rossi har spelat med fyra olika lag i Serie B samt för Valladolid & Cordoba i den spanska högsta divisionen.
Citera
2017-08-01, 17:35
Medlem
bagarn29s avatar
Här kommer jag och tränger mig på. Jag vill bara säga att den 7 augusti så startar Serie A tipset.
Ligan startar 19/8 kl. 18:00 med Juventus - Cagliari.

Morganovic har fått ont om tid så jag startar så får vi se hur det blir framöver.

Så välkomna nya som gamla tippare till spännande säsong.
Citera
2017-08-02, 02:32
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Här kommer jag och tränger mig på. Jag vill bara säga att den 7 augusti så startar Serie A tipset.
Ligan startar 19/8 kl. 18:00 med Juventus - Cagliari.

Morganovic har fått ont om tid så jag startar så får vi se hur det blir framöver.

Så välkomna nya som gamla tippare till spännande säsong.

Tränger på och tränger på - är imponerad av hur du orkar hålla igång! Jag registrerar mig lagom inför nästa Serie A-tips.

---

Monchi har nu signat någon ung turk och nu någon ung sloven. Har dessa värvningar någonsin gett något för Roma? Sabatini höll på likadant men med undantag för Marquinhos kändes det som att alla dessa föll bort. Mahrez!
Senast redigerad av snillet_1 2017-08-02 kl. 02:37.
Citera
2017-08-02, 19:39
Medlem
Om jag förstår det rätt så försvinner äntligen tessera?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in