2018-04-07, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Detta har jag redan kopierat in en gång idag, det är från EB:s liverapportering och vittnet är Ditte:

Forsvarsadvokaten spørger nu, hvordan vidnet har undersøgt ubådens filtre.
Vidnet fortæller, at man har afmonteret filtrene, taget billeder af dem og lavet en aftørring med klude af dem.
- Kludene var helt hvide. Der var ikke noget at se, siger vidnet.
- Det er din opfattelse, at der skulle have været sod på dem? Hvorfor?, spørger forsvarsadvokaten
- Det ville give en sortere røg, hvis tingene var foregået som fortalt, siger vidnet.
- Er det noget, du har undersøgt?, spørger advokaten
- Nej, siger vidnet.

Om det är D själv som fuskar, så övergör hon det. För alla fattar att de inte kunde vara helt rena, om de inte var nybytta.

Ja, men K:s pojkvän var ju inget särskilt. Han hade inte den där - jag höll på att skriva gudabenådade, men det blir ju fel, snarare djävulska - förmågan att charma kvinnor som M har när han lägger manken till. Och det gjorde han med K, helt säkert, oavsett vilka planer han hade för natten med henne.

Och jag tycker att det är omoget av kvinnor som är så gamla som 30, att se på en man på 46 som "en gammal gubbe". Faktiskt. I den åldern har man fattat att 40-50-åringar inte står med ena foten i graven, och även att åldrandet är mycket individuellt. M varken röker, dricker eller tar droger t.ex. - det måste vägas in. Det gör att han är åtminstone 15 år yngre i kroppen och hjärnan, än en jämnårig man som börjat med tobak och sprit i mellersta tonåren.

Lustigt, exakt det togs upp på den tyska sidan idag av en skribent. Som också såg PMs stora engagemang och kreativitet. Ni tycker lika så PM har minst två beundrarinnor plus Deirdre förstås.

Eftersom hon först låtit analysera lufttankarna hade hon redan ett stöd för att det Madsen påstod inte kunde stämma. Utpumpningen av vatten ur ubåten skedde via mkt små pumpar under lång tid, så hon hade redan svaret på vad luften i ubåten innehöll när hon utförde undersökningen inne i ubåten.

Jag tror att en sådan kunnig expert som DD kunde avgöra att Madsens teori om förgiftning inte stämde via vissa strategiska kontroller.
Senast redigerad av Remark 2018-04-07 kl. 23:27.
Citera
2018-04-07, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Detta har jag redan kopierat in en gång idag, det är från EB:s liverapportering och vittnet är Ditte:

Forsvarsadvokaten spørger nu, hvordan vidnet har undersøgt ubådens filtre.
Vidnet fortæller, at man har afmonteret filtrene, taget billeder af dem og lavet en aftørring med klude af dem.
- Kludene var helt hvide. Der var ikke noget at se, siger vidnet.
- Det er din opfattelse, at der skulle have været sod på dem? Hvorfor?, spørger forsvarsadvokaten
- Det ville give en sortere røg, hvis tingene var foregået som fortalt, siger vidnet.
- Er det noget, du har undersøgt?, spørger advokaten
- Nej, siger vidnet.

Om det är D själv som fuskar, så övergör hon det. För alla fattar att de inte kunde vara helt rena, om de inte var nybytta.

Ja, men K:s pojkvän var ju inget särskilt. Han hade inte den där - jag höll på att skriva gudabenådade, men det blir ju fel, snarare djävulska - förmågan att charma kvinnor som M har när han lägger manken till. Och det gjorde han med K, helt säkert, oavsett vilka planer han hade för natten med henne.

Och jag tycker att det är omoget av kvinnor som är så gamla som 30, att se på en man på 46 som "en gammal gubbe". Faktiskt. I den åldern har man fattat att 40-50-åringar inte står med ena foten i graven, och även att åldrandet är mycket individuellt. M varken röker, dricker eller tar droger t.ex. - det måste vägas in. Det gör att han är åtminstone 15 år yngre i kroppen och hjärnan, än en jämnårig man som börjat med tobak och sprit i mellersta tonåren.
Om DD nu fuskade skulle hon självklart gjort det trovärdigt. Hon är Ubåtsexpert.
För övrigt var hon inte ensam på Ubåten även om hon gick ner som förste man. Dessutom (kommer inte ihåg var jag läst det men på flera ställen) så undersöktes självklart allt, även avgasrör, maskiner, rubbet! Och som sagt hon var inte ensam och båten undersöktes i flera dagar (nästan en vecka som jag minns det). Så hur troligt, sannolikt är det med minsta fusk????
Det fetade: Yttrerligare ett bevis för hur inskränkt du är. SMAKEN ÄR SOM BAKEN DELAD!
Mitt första intryck av PM, var en liten fyrkantig gubbe som såg ut som en komisk karikatyr på en åldrande Tintin. Han såg väldigt komisk ut, där han knatar framåtlutad efter normallånga polisen som han inte klarar av att hålla jämna steg med, samtidigt som han pladdrar, snurrigt, maniskt och oavbrutet. Medans du tydligen såg en sexig hingst(?) och föll pladask. Smaken är delad. Men de flesta tycker nog att det är insidan som är viktigast.
Så väldigt förvånande med din kyska "uppfostran".
PS. Kände du igen dig i massor när du tittade på Develis fotogalleri igår, av Madsens våta dröm Sasha med tortyratiraljer??
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-07 kl. 23:33.
Citera
2018-04-08, 00:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Ja, stämmer, på det spåret är jag inne, men kommer inte längre.
Åklagaren poängterade att sticken satt spridda, men jag förstår inte vart han vill komma. Sen rörigt med info om hur många stick o vart, så bäst att avvakta slutplöderingen. Något med att haft påse på huvudet som del i MO är sannolikt åklagarens ”återkommer till det”
Sett till live påbörjade ÅK en förklaring - han jämför skadorna på påsen med skadorna på Kims huvud - utifrån krim.teknisk undersökning.
- Sticken i påsen är bredare än sticken på Kims huvud.
- Sticken i påsen är mer spridda än sticken på Kims huvud (som sitter mer centrerat på ett visst ställe).

Han ämnar återigen spräcka PM's påståenden om aktuella skär- och stickskador och hur de uppkommit.

"Det får Jakob Buch-Jepsen til at vise billeder af posen.
Han påpeger, at stikkene i posen er bredere end stikkene i Kim Walls hoved.
Anklageren vil gerne have, at retten lægger mærke til, at stikkene i Kvickly-posen er mere spredt, end stikkene i Kim Walls hoved, som sidder meget samlet.
"Som man kan se, sidder alle stikkene i højre side af hovedet" live seoghör

Han verkar ha tänkt sig återkomma vid slutpläderingen, som då möjligen blir en beskrivning av gärningsförlopp kontinuerligt förankrat med teknisk bevisning.
Ska bli en oerhört intressant dag. Även sett till detta:
Citat:
"Resten af mentalerklæringen skal dokumenteres, når sagen genoptages den 23. april."
http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-04-05-det-kom-frem-paa-tiende-dag-af-retssagen-mod-peter-madsen

"Mentalerklæringen var det siste som ble lagt fram før retten tar pause fram til 23. april.
Den dagen er satt av til prosedyrer, men aktor Jakob Buch-Jepsen blir nødt til å fullføre framleggelsen av mentalerklæringen på starten av den dagen."
https://www.nrk.no/urix/mentalerklaering_-madsen-ga-ikke-uttrykk-for-anger-eller-medlidenhet-1.13991758
Senast redigerad av develi 2018-04-08 kl. 00:15.
Citera
2018-04-08, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Japp, jag vet vad du hänvisar till. Skuldbelägger motpart.
Skyll dig själv, du inviterade till det..
Sexualbrottslingar ägnar sig åt kognitiv förvrängning. Krumbuktar och förminskar händelser, skyller på offret, inbillar sig att offret rent av önskar utsättas för hemskheterna eller att offret inbjöd till sex.
Det går hand i hand med deras föraktfulla syn på medmänniskor.

Jag vill även betona ordval som "svaghet" då det enbart är en psykopats syn på andra och lyfter in det jag skrivit tidigare om empati och intuition - för ordvalet kan störa mig när man talar om ett offers svagheter. Jag skulle hellre vilja använda ord som sårbarhet.
Jag tror att rädsla är vad de tänder på. Att jag klarade min serievåldtäcksman så bra (förutom att jag trillade baklänges och landade ovanpå GM) var att jag blev fly förbannad då jag trodde att det var ett rån. Jag vrålskällde på honom och jagade honom med en träsko i högsta hugg. När jag kom ned på den folktomma gatan såg jag GM gå österut. Jag tyckte det var bra att gå samma väg på andra sidan gatan och ha ögonen på honom. Kommer han över gatan hoppar jag ur träskorna och försvarar mig,tänkte jag. Så det var ombytta roller här. Offret förföljde GM i en halv km. Då och då vände han sig om och ropade j-a ho-a och andra otidigheter till mig. Men jag bara blängde tillbaka och han vågade inte komma över och angripa mig igen trots att det var park på båda sidor och helt öde.. Han blev dömd för tre våldtäkter samt misslyckade överfallet på mig sedan. En annan gång när jag blev stalkad (kände igen beteendet från första överfallet när någon går precis i ens fotspår) bestämde jag mig för att snurra runt och se förbannad ut.
I samma stund flög han upp för en trappa i övergångstunneln precis bakom mig.Jag hann inte ens se honom. Så rädsla är vad som triggar och eggar dem. Mitt bästa råd,-harkla äkkligt och spotta loskor.
Och framförallt konfrontera dem innan de konfronterar er. Är ni inte rädda för dem dryper de iväg.
De tänder på tjejer som pilar på som rädda harpaltar,fortare och fortare. Då känner de att de har makten och kontrollen över er. De är jägaren och ni är bytet. Blir ni påhoppade bakifrån kasta er bakåt på GM så denne tappar balansen och faller. Kom ihåg att de bara är små rädda skitar när de kommer till kritan. Jag har lärt min dotter att både spräcka Tesa Tape och knäcka buntband (finns försvarsfilmer på Youtube).
Kanske OT men det var viktigt OT isåfall.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-08 kl. 00:27.
Citera
2018-04-08, 00:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag tror att rädsla är vad de tänder på. Att jag klarade min serievåldtäcksman så bra (förutom att jag trillade baklänges och landade ovanpå GM) var att jag blev fly förbannad då jag trodde att det var ett rån.
Citat:
Ja, man kan reagera så - det vore det bästa - och rekommendationer är alltid bra. Jag är orädd som person. Jag har agerat i situationer där det varit våld. Utbildad i självförsvar. Jag är bland det mest rationella i akuta situationer via lång arbetserfarenhet, men reagerade dock tvärtom när det gällde mig själv.
Inledningsvis paralyserad, fortsättningsvis helt irrationellt.
Så lärdomen i mitt fall blev att offer kan reagera exakt hur som helst oavsett bakgrund och personlighet - det tog jag med mig, vis av förskräckelse.
Senast redigerad av develi 2018-04-08 kl. 00:28.
Citera
2018-04-08, 00:45
Medlem
Citat:
Ja, man kan reagera så - det vore det bästa - och rekommendationer är alltid bra. Jag är orädd som person. Jag har agerat i situationer där det varit våld. Jag är bland det mest rationella i akuta situationer via lång arbetserfarenhet, men reagerade dock tvärtom när det gällde mig själv.
Inledningsvis paralyserad, fortsättningsvis helt irrationellt.
Så lärdomen i mitt fall blev att offer kan reagera exakt hur som helst oavsett bakgrund och personlighet - det tog jag med mig, vis av förskräckelse.
Hur man reagerar i en krissituation kan man inte veta på förväg. Man kan reagera olika från gång till gång. Men genom att känna till generellt vad som oftast triggar (kan också vara olika) dvs att offrets rädsla är vad de njuter av kan hjälpa en, även om man blir rädd. För det blir man självklart. Det är ju oftast makt, kontroll och dominans våldsmän är ute efter. Samt att rädsla kan ses som en inbjudan i deras vrickade hjärna. PS Den enda av Bundys offer som klarade sig var hon som slogs tillbaka.
Men det går inte att säga generellt tyvärr.
Citera
2018-04-08, 00:46
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Sett till live påbörjade ÅK en förklaring - han jämför skadorna på påsen med skadorna på Kims huvud - utifrån krim.teknisk undersökning.
- Sticken i påsen är bredare än sticken på Kims huvud.
- Sticken i påsen är mer spridda än sticken på Kims huvud (som sitter mer centrerat på ett visst ställe).

Han ämnar återigen spräcka PM's påståenden om aktuella skär- och stickskador och hur de uppkommit.

"Det får Jakob Buch-Jepsen til at vise billeder af posen.
Han påpeger, at stikkene i posen er bredere end stikkene i Kim Walls hoved.
Anklageren vil gerne have, at retten lægger mærke til, at stikkene i Kvickly-posen er mere spredt, end stikkene i Kim Walls hoved, som sidder meget samlet.
"Som man kan se, sidder alle stikkene i højre side af hovedet" live seoghör

Han verkar ha tänkt sig återkomma vid slutpläderingen, som då möjligen blir en beskrivning av gärningsförlopp kontinuerligt förankrat med teknisk bevisning.
Ska bli en oerhört intressant dag. Även sett till detta:

Jadå, den delen har jag inga problem att fatta.

Det som förbryllar är vad det innebär att huvudet varit i ytterpåsen från början. "Emballerad" uttrycker sig åklagaren. Och hur de kan avgöra det? Mitt försök till att besvara varför var att den yttre påsen kanske inte var blodig inuti, vilket kan bli ett tecken på att hon var vid liv utan skador och att påsen använts över huvudet i ett tidigt skede. Om perforeringarna på ytterpåsen sen överensstämmer med placering som ögonöppningar och mun, och att övriga hål då tjänat som lufthål , medför denna"tankemodell" till att anta att det varit en inledande manöver att göra offret inkapaciterad , tappa orientering och öka skräcken. Efter en viss tid, 10 minuter- 30 minuter kanske, har påsen tagits av igen och hela ansiktet blottats, då själva stick och punkteringsskadorna har tagit vid från och med nu. .
Blödningar har startat och sen vid styckning så används en annan påse som också perforeras. Nu med andra placeringar. En hypotes som mycket väl och troligen, kanske, kan visa sig helt fel, därför blir intressant att höra åklagarens förklaring. Kanske finns där ingen annan förklaring än att han vill påvisa att stickskadorna på huvudet härrör från tortyr och att ytterpåsens hål är gjorda efter packning. Men varför har huvudet först varit i den yttre påsen? Det han skulle återkomma till, nämligen utveckla orsaken till varför perforeringarna skiljer sig från ena påsen till den andra ser jag fram emot.
Senast redigerad av PhDSalander 2018-04-08 kl. 00:50.
Citera
2018-04-08, 00:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
(Liiiiite sen på läsandet, men vill svara så här ett dygn senare!)

Tack, så sanna ord. Detta mentala avvärjande har förvisso pågått konstant sedan start, men det var något med mina reaktioner på rapporteringarna och tråddiskussionerna om knivhuggen genom påsen, som fick mig att leta upp detta ditt inlägg och läsa det igen.
Du fångar det! Allt är så djävulskt gruvligt, och så kommer det ”små” vedervärdiga detaljer, likt dessa om PMs knivhugg genom påsen (som ju iofs inte är små detaljer, utan starka bevis!). Och man stänger av, och ”tonar ned” våldet för sig själv, precis som du skriver.

Och när man sen biter ihop och tvingar sin hjärna att skapa bilderna av PM och KWs huvud inpackad i dubbla plastpåsar.... Hur han står där, nersölad av blod och hugger med en kniv i hennes avhuggna och sargade huvud genom plasten. Det var som att få en mental magsurare.

Detaljer som ger glimtar av (för man klarar inte att helt ta in) det besinningslöst grova våld han utsätter henne för och dödar henne med. Därefter går han över till att skända hennes döda kropp på ett lika jävla bestialiskt sätt (och som är lika svårt att fullt ut förstå).

Fy fan. Arma anhöriga. Och utanför fönstret skiner vårsolen och fåglarna kvittrar och kämpar på med att bygga sina bon. Snacka om kast fram och tillbaka.
Tack själv för fortsatt beskrivning.
Ja, den här sortens förövare är så in i helsicke hemska att det är svårt att ta till sig. Man tror inte att en människa som går fritt runt i samhället kan vara så grotesk via dels avsaknad av empati, dels pervers sexualitet bortom alla gränser.
En fullblodsegoist som enbart drivs av sina egna begär och lustar på bas av en fullständigt absurd fantasi.
Jag kan ha mycket förståelse sett till tragedier men den här avarten är bortom all begriplighet för min del.
Vad jag ville betona är att det de facto är så här hemskt hur gärna vi än önskar alltihop ogjort och försöker spontant "normalisera". Vill inte läsa, vill inte veta. Man orkar helt enkelt inte ta in vidden av deras jävla, förbannade störda personlighet - att det är med fullt medvetet sinne, att det är utfört med flit. Därför är jag glad för varenda millimeter som ÅK kan kartlägga för att PM ska inlämnas för förvaring under mycket lång tid.
För Kims skull. För alla andra människor som behöver skyddas mot det här perversa störda helvetet.
Citera
2018-04-08, 00:51
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Åklagaren frågade specifikt ut rättsmedicinaren på den punkten. 7 timmar var osannolikt sedan räknade åklagaren ned 6 tim, 5, 4 ... Om jag inte minns helt fel så sa hon att 3 tim kanske.

Har följt både ekstrabladet och bt liverapportering men läst igen om allt.

Nu hittar jag inte igen var man kan läsa all rapportering i efterhand, har provat sökfunktion utan lycka ..

Madsen brukar blanda ett korn av sanning försåtligt invävt i sina lögner. Det har han gjort genomgående vilket får mig att tro att han mördade henne strax innan han dök i Köge Bukt, släpade in henne i duschen för avblödning och därefter vilade (sov tvivlar jag på). Styckningen tror jag gick fort.

Han var nere på botten ca 4 timmar.
I så fall skulle KW ha avlidit kring 04:40 (eller i vart fall inte så mycket senare) - Det kan stämma bra; sedan styckade och emballerade han 04:43 - 08:22 då han gick i undervattensläge, för att därefter dumpa likdelarna fram till c:a 10:00. - Att han sov är naturligtvis bara snack. - Ingen annan än han själv vet mer exakt hur han disponerade sin tid.
Citera
2018-04-08, 00:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Jadå, den delen har jag inga problem att fatta.

Det som förbryllar är vad det innebär att huvudet varit i ytterpåsen från början. "Emballerad" uttrycker sig åklagaren. Och hur de kan avgöra det? Mitt försök till att besvara varför var att den yttre påsen kanske inte var blodig inuti, vilket kan bli ett tecken på att hon var vid liv utan skador och att påsen använts över huvudet i ett tidigt skede. Om perforeringarna på ytterpåsen sen överensstämmer med placering som ögonöppningar och mun, och att övriga hål då tjänat som lufthål , medför denna"tankemodell" till att anta att det varit en inledande manöver att göra offret inkapaciterad , tappa orientering och öka skräcken. Efter en viss tid, 10 minuter- 30 minuter kanske, har påsen tagits av igen och hela ansiktet blottats, då själva stick och punkteringsskadorna har tagit vid från och med nu. .
Blödningar har startat och sen vid styckning så används en annan påse som också perforeras. Nu med andra placeringar. En hypotes som mycket väl och troligen, kanske, kan visa sig helt fel, därför blir intressant att höra åklagarens förklaring. Kanske finns där ingen annan förklaring än att han vill påvisa att stickskadorna på huvudet härrör från tortyr och att ytterpåsens hål är gjorda efter packning. Men varför har huvudet först varit i den yttre påsen? Det han skulle återkomma till, nämligen utveckla orsaken till varför perforeringarna skiljer sig från ena påsen till den andra ser jag fram emot.
Jag förstår vad du menar och självklart är det svårt då man ska förlita sig på liverapport och inte FUP. Man önskar förstå detaljer och händelseförlopp - det är dock väsensskilt från vad vi vill och vad ÅK sysslar med juridiskt sett.
Jag citerar min mening igen:

PM påstår som sagt att hennes hemska skador på huvudet skedde via att punktera påsen. Nej säger ÅK och lutar sig mot teknisk undersökning ( de fragment som vi då kan ana).

Tillägger att rätten däremot - via bilder osv - har full tillgång även om vi tycker det känns rörigt.
Senast redigerad av develi 2018-04-08 kl. 01:02.
Citera
2018-04-08, 01:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
I så fall skulle KW ha avlidit kring 04:40 (eller i vart fall inte så mycket senare) - Det kan stämma bra; sedan styckade och emballerade han 04:43 - 08:22 då han gick i undervattensläge, för att därefter dumpa likdelarna fram till c:a 10:00. - Att han sov är naturligtvis bara snack. - Ingen annan än han själv vet mer exakt hur han disponerade sin tid.
Är helt med dig på denna fundering, att hon dör i ett senare skede. För jag tror via en mycket lång ubåtsfärd att han njöt en hel del innan han agerade ut i Grand Finale.
Sov är ren BS.
Citera
2018-04-08, 01:09
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar och självklart är det svårt då man ska förlita sig på liverapport och inte FUP. Man önskar förstå detaljer och händelseförlopp - det är dock väsenskilt från vad vi vill och vad ÅK sysslar med.
Jag citerar min mening igen:

PM påstår som sagt att hennes hemska skador på huvudet skedde via att punktera påsen. Nej säger ÅK och lutar sig mot teknisk undersökning ( de fragment som vi då kan ana).

Tillägger att rätten däremot - via bilder osv - har full tillgång även om vi tycker det känns rörigt.

Jag är fullt medveten om syftet från åklagarens sida, och att vi endast har delar därför som jag skriver antagande och med förhoppning om att få förklaring.
Att den tekniska bevisningen tydligt kommer visa att Madsens påstående om håltagning för att säkra sänkning på huvudets packdel är lögn tvivlar jag inte en sekund på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in