Det tvivlar jag inte på att han har sagt.
Och det kan sannolikt inte åklagaren motbevisa. Tvärtom är det väl mycket troligt att det är så. PM har förberett lagt i allt, knytit ihop, fått en påse som en ballong, och sedan stuckit kniven i den. Vissa stick kan ha skadat huvudet, andra inte. Omöjligt att veta säkert. Huvudet kan ha "hoppat" omkring i påsen när sticken gjorts, det har ju inte precis varit fixerat i påsen om man säger så. Så att kunna matcha varje hål i påsen, som rör sig väldigt lätt, mot en skada på huvudet är i det närmaste omöjligt, särskilt med målsättningen att bevisa att skador uppkommit på annat vis. Det enklaste i så fall torde vara att sonika räkna skadorna och jämföra antal. Men det kan vara stycket flera gånger i samma hål i påsen också. En rättsläkare hade sannolikt svarat likadant som de gjort på nästan varenda fråga - Det kan vara så, men det är inte säkert att det är så. Jag är övertygad om att KW fått skador på huvudet både innan och efter huvudet hamnade i påsen. Åklagaren har gjort vad han har kunnat, han har påtalat beskaffenheten på skadorna på påsen samt på huvudet, och sedan får var och en dra sina egna slutsatser. Och det kan man absolut göra, däremot kan man inte påstå att åklagaren sagt, eller att det bevisats något, som inte har sagts eller bevisats
Nu måste vi vara juridiskt korrekta här, och då se till exakt vad som sägs och inte. Om PM säger att skadorna på KWs huvud uppkommit när han stack hål i påsen, så är frågan exakt vilka skador han talar om. ATT det uppkommit skador på KW's huvud när han stack hål i påsen är ju inte alls osannolikt. ATT det uppkommit skador på hennes huvud innan huvudet hamnade i påsen är ju helt uppenbart. Så huruvida det PM säger är fel eller inte, beror på vad som avses, och detta är då återigen en sådan del där man inte gått till botten med saken. Jag kan dock tycka att det är mindre viktigt i just denna specifika fråga, eftersom det har mindre betydelse för de avgörande delarna i målet. Det som framkommit är tillräckligt. Åklagaren vill bara försöka förmedla en uppfattning han inte kan bevisa. Gott så. Domstolen ser detta klart och tydligt, påsen är si, huvudet är så, sambanden är inte bevisade, bara "implicerade".
Ja, det är möjligt, men osannolikt tror jag
Jag gissar att vi egentligen är rätt överens här. Det jag påpekade initialt vara bara att ännu en trådsanning i vardande var just det, och inte något som de facto framkommit i rättegången.
Min konklusion är följande
* Det finns ingen anledning att inte tro att skador på KW's huvud uppkommit i samband med att det stacks hål på påsen.
* Det finns all anledning att tro att det uppkommit skador på KW's huvud innan det hamnade i påsen.
Och det är det senare som åklagaren vill påtala.