2018-04-07, 13:30
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast du VET ju hur Madsen ser på sina farkoster. De är hans barn, de är en del av honom (ordagranna citat). Du VET hur hatisk och hotfull han blev mot ubåtsföreningen när de försökte ta N ifrån honom. Och TILL detta har vi episoden där han bjöd in Ditte till hangaren i tron att hon var en kvinna. Vad som sas mellan dem när han fick veta vem hon var, kan man liksom bara föreställa sig. Om man "känner" M, och det gör vi ju nu...

Fast nu handlade det inte om PM's syn på sina ubåter, eller på Ditte.
Utan på om Ditte var partisk eller inte.

Inte heller vet du om det var så att PM kände till Dittes bakgrund eller inte, och om det kanske till och med var så att PM bjöd in henne av just den anledningen. Han drogs ju till det avvikande och extrema. Det är det mest sannolika. Han ville ju få dit Ditte, han var vänligt inställd till henne och såg upp till henne. Hon hade ingen anledning att hysa agg mot honom, han var ett av hennes fan!

Citat:
EDIT: du bryr dig inte om ifall M får en rättvis dom eller inte, va? Bara han blir fälld så helgar ändamålen medlen?

Jag är intresserad av att få fram så mycket fakta och sanning som möjligt, att förstå vad som hänt.
Till skillnad från dig så skiter jag fullständigt i vad som händer med PM. Jag är opartisk, objektiv. Det är inte du. Det är skillnaden på oss två. Det är därför jag kan se detta sakligt, men inte du.
Senast redigerad av trngw 2018-04-07 kl. 13:48.
Citera
2018-04-07, 13:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Hahaha, hade någon annan hittat på ett scenario och låtsas att det var argument så hade du - med all rätt - gått lös på den personen. Det vill säga om detta scenario hade talat till PM:s nackdel. Det är intressant att du inte ser dubbelheten i din argumentation...

Nejdu. Jag skulle aldrig försvara jäviga vittnen i en rättssal. Rättssäkerheten kommer först.
Citera
2018-04-07, 13:34
Medlem
Citat:
Det har jag väl aldrig sagt heller? Jag talar om episoden där han bjöd in en användare med kvinnligt namn i en Facebookgrupp om raketbränslen till hangaren, förmodligen för att han hoppades att hon skulle bli elskerinde nummer 348. Och så visade det sig vara Ditte. Har du sett hur hon ser ut - hon ser hemsk ut, inte alls kvinnlig, snarare som ett stort, bastant, tvåkönat bergtroll med oklar könstillhörighet. Vad som sades mellan de två då... helt säkert med tanke på M:s temperament och D:s stora känslighet för sitt underliv, sin kropp och sitt kön - har nog utlöst ett livslångt hat.
Hon ser ut som en stor majoritet äldre storvuxna damer ser ser ut, finns en ålder där det är svårt att se om män är män och kvinnor är kvinnor om de tillhör den överviktiga delen av befolkningen.
Citera
2018-04-07, 13:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Förstår inte riktigt vad du menar med "hon var bunden mot upprätt"? Kan du förklara?
Tänker också att PM kan ha använt en improviserad gagball, tagit något föremål av lämplig storlek från ubåten, och antingen lämnat den i ubåten eller kastat den för sig som du föreslår. Eller så använde han skärpet, som PhDSalander föreslog.

Jag menar att hon stod upprätt. Jag tänkte först skriva ” mot stegen” men ångrade mig eftersom jag tror att hon var bunden där man hittat stropparna. Jag redigerade och lyckades glömma ordet mot☺️

Ja, något liknande en gagball, eller en riktig, tror jag också på, sedan har den kastats för sig i sjön.
Citera
2018-04-07, 13:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Att han skulle ha använt något som en ställföreträdande gagball eller sådan prylsom på bilden på Sasha känns inte helt otroligt, det håller jag med om. Lär ju både öka PMs makt- och kontrollkänsla och offrets rädsla. Minns inte heller om skärpmärkena var på hals eller huvud, har för mig huvud, men har inte tid att dubbelkolla nu eftersom jag måste gå hemifrån för 2 minuter sedan ;P Ska försöka komma ihåg att kolla upp detta imorgon.
Skärpmärken på huvud.

Måste också gå nu!😁
Citera
2018-04-07, 13:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Så du menar att man inte kan använda vänster hand om man är högerhänt? Eller att man inte kan sträcka över höger hand diagonalt till den mittemotstående personens högra sida? Eller att en högerhänt gärningsman som använt höger hand bara kan ha stått mittemot, inte bakom eller på offrets högra sida? Låter himla konstigt i mina öron.

Nej, det har du rätt i att vi inte kan veta.

Det fetade, där påpekar du något viktigt som du tyvärr själv verkar glömma att applicera på dina egna uttalanden. Vi vet inte hur hon lät när hon sa det, men du bara utgår ifrån att hon skulle ha låtit föraktfull eller hånande och velat "trycka till" PM i hjärtetrakten genom att förlöjliga Nautilus, eftersom det passar dina egna syften och förhoppningar. Det är väl sannolikare att man i rätten försöker vara neutral och professionell eftersom det även kan ha konsekvenser för en själv om man inte är det, tror du inte? Det är verkligen synd att du inte är smartare när det kommer till dig själv och din självinsikt/självmedvetenhet, äkta waste of intelligence. Sedan att det tog 3-4 dagar och ungefär lika många påminnelser från min sida är för mig ett tecken på att du har en stor ovillighet att ta till dig information som inte går i linje med dina åsikter, förhoppningar och känslor. Det gör dig tyvärr till en svårrespekterad diskussionspartner, oavsett vad du häver ur dig om offer, könsroller och andra subjektiva teman som man ju absolut kan ha olika åsikter om. Det är verkligen svårt för mig att få det att gå in att du är minst 30 bast och har en dotter och allt, du påminner mest om en förälskad och förblindad 19-åring. Sorry.

Enligt åklagaren var ju K fastbunden mot stegen som flyttats från den förliga luckan och fästs med stroppar i stående ställning i (?) i mässen. Kasper Feld förde in tanken att stropparna i ankelhöjd tydde på att något (d.v.s. Kim) fjättrats liggande raklång på golvet i mässen. I vilket fall som helst så kan M inte ha stått bakom henne.

Klart att det GÅR att skära på höger ansiktshalva med höger hand, stående mittemot, men varför? Det blir ju krångligt, känns inte naturligt, man får inget bra grepp, och inte sin fulla styrka. Huvudet ska ju ha varit fixerat, och i så fall kunde han inte vrida det. Och han ville väl se henne i ögonen medan han gjorde det, OM motivet stämmer som åklagaren vill ha det till. Detta skulle ha varit mer troligt om hon varit sargad på BÅDA ansiktshalvorna. Men varför välja den som blir krångligast från där man står, om man bara ska skära i ena?

Ditte ville säkert vara trovärdig, men hon kunde inte ens i rättssalen låta bli att sammanlikna Nautilus med en tvålkopp, för att såra M där det tar mest. Hatet vann över hennes önskan att uppträda professionellt.

Jag har p.g.a. min arbetssituation inte haft tid att läsa och svara på allting. Har alltså inte hoppat över dina inlägg med flit.
Citera
2018-04-07, 13:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Fast nu tyckte ju även Betina som jag. Jag undrar bara varför hon inte reagerade INNAN vittnet släpptes fram till skranket?

Ska bli intressant att se vad rätten beslutar, för jag har inte sett något beslut än. Det finns fortfarande två rättegångsdagar kvar, så de hinner fixa en annan ubåtsexpert.

Det är endast du som pratar om ett hat från Dyreborgs sida gentemot Madsen. Detta är helt ogrundat.
Det står ju fullständigt klart att du inte tror att Byretten kommer att fatta ett oberoende beslut och att du siktar in dig på att bli en rätthaverist efter att domen vunnit laga kraft - eller dansk motsvarighet till detta.

Charmigt du.
Citera
2018-04-07, 13:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är ju du som är så här trög på riktigt, det är ju därför du inte fattar den alldeles uppenbara poängen!

När det nu är så viktigt som du säger att undvika jäv, hur vet man då att inte vilket annat expertvittne som helst i vilken rättegång som helst, agerar på samma vis som du beskriver ovan?

Och jag upprepar att man frågar den åtalade om han känner till någon anledning till att ett vittne ska hata honom.
Citera
2018-04-07, 13:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det tvivlar jag inte på att han har sagt.
Och det kan sannolikt inte åklagaren motbevisa. Tvärtom är det väl mycket troligt att det är så. PM har förberett lagt i allt, knytit ihop, fått en påse som en ballong, och sedan stuckit kniven i den. Vissa stick kan ha skadat huvudet, andra inte. Omöjligt att veta säkert. Huvudet kan ha "hoppat" omkring i påsen när sticken gjorts, det har ju inte precis varit fixerat i påsen om man säger så. Så att kunna matcha varje hål i påsen, som rör sig väldigt lätt, mot en skada på huvudet är i det närmaste omöjligt, särskilt med målsättningen att bevisa att skador uppkommit på annat vis. Det enklaste i så fall torde vara att sonika räkna skadorna och jämföra antal. Men det kan vara stycket flera gånger i samma hål i påsen också. En rättsläkare hade sannolikt svarat likadant som de gjort på nästan varenda fråga - Det kan vara så, men det är inte säkert att det är så. Jag är övertygad om att KW fått skador på huvudet både innan och efter huvudet hamnade i påsen. Åklagaren har gjort vad han har kunnat, han har påtalat beskaffenheten på skadorna på påsen samt på huvudet, och sedan får var och en dra sina egna slutsatser. Och det kan man absolut göra, däremot kan man inte påstå att åklagaren sagt, eller att det bevisats något, som inte har sagts eller bevisats

Nu måste vi vara juridiskt korrekta här, och då se till exakt vad som sägs och inte. Om PM säger att skadorna på KWs huvud uppkommit när han stack hål i påsen, så är frågan exakt vilka skador han talar om. ATT det uppkommit skador på KW's huvud när han stack hål i påsen är ju inte alls osannolikt. ATT det uppkommit skador på hennes huvud innan huvudet hamnade i påsen är ju helt uppenbart. Så huruvida det PM säger är fel eller inte, beror på vad som avses, och detta är då återigen en sådan del där man inte gått till botten med saken. Jag kan dock tycka att det är mindre viktigt i just denna specifika fråga, eftersom det har mindre betydelse för de avgörande delarna i målet. Det som framkommit är tillräckligt. Åklagaren vill bara försöka förmedla en uppfattning han inte kan bevisa. Gott så. Domstolen ser detta klart och tydligt, påsen är si, huvudet är så, sambanden är inte bevisade, bara "implicerade".

Ja, det är möjligt, men osannolikt tror jag

Jag gissar att vi egentligen är rätt överens här. Det jag påpekade initialt vara bara att ännu en trådsanning i vardande var just det, och inte något som de facto framkommit i rättegången.

Min konklusion är följande

* Det finns ingen anledning att inte tro att skador på KW's huvud uppkommit i samband med att det stacks hål på påsen.
* Det finns all anledning att tro att det uppkommit skador på KW's huvud innan det hamnade i påsen.

Och det är det senare som åklagaren vill påtala.

Snabbt svar, återkommer senare. En tanke ( vill inte glömma den, jag måste iväg nu)

Varför var det viktigt att poängtera att också ytterpåsen ( vi vet att det var 2 påsar) hade spår av huvudet?

Om bägge påsarna har stickhål är det ju oundvikligt att det även uppstår spår av huvudet i den yttre påsen?

Innan jag läst in mig igen på EB live rapporten hade jag inte sett uttryckt i skrift att där fanns två påsar men nu såg jag det.

Då jag enbart gick på det jag trodde mig komma ihåg fick jag då intrycket att den inre påsen var intakt.

Därav min teori om att PM tagit ut huvudet ur den yttre och lagt den i en ny?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2018-04-07 kl. 13:55.
Citera
2018-04-07, 13:52
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
1. Gagball, se Remarks citat på mitt inlägg. Finns förklarat på wiki eller liknande. Jag tror att han slängde den i sjön. Fast jag vet inte, men om han hade lagt den i någon av påsarna så hade ju motivet genast blivit känt/tydligt. Den gången lyckades han tänka.

2. Madsen låg på knä framför kim, hon var bunden mot upprätt. Han hade redan torterat henne och blod hade flutit. Han fick därför blod på knäna då han använde skruvmejslen.

3. Det tror jag inte. Se min förklaring till varför där fanns spår i den yttre plastpåsen.

4. Mycket möjligt. Har en sådan ett minneskort?

1. Kan mycket vel ha varit en "gagball" äller något liknande. Orsaken att anvenda denne var att kontrollera/förhindra att hon skrek. Varför? Jo det skulle kunna avslöja hennes identitet. Om Madsens hemmagjorda snuffmovie nån gång skulle delas med andra var det essensiellt at offret var anonymt.

2 Jag tror nu att hon låg på golvet( blod på knena,remmar i golvhöjd etc), men det är inte viktigt. Det som var viktigt för Madsen var att dölja "bakgrunden" i filmen, då det skulle avslöja att innspelningen gått före sig i en ubåt. Det lettaste är då att legga ut en filt på golvet, men han kan forstås ha spent upp en sådan bakom henne även om hon stod upprest.

3. För att inte avslöja Kims identitet måste hon haft nån sorts mask. Om den omtalade("ventilerade") påsen med hål i är typ svart/omöjlig att se gjenom kan den mycket vel ha varit denna mask. Om den går att se gjenom, ja da har han anvend en annan mask.
mask: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1AlcdJXXXXXcqXXXXq6xXFXXX5/100-Natural-latex-mask-rubber-hood-SM-Fashion-Sexy-Mask-with-open-mouth.jpg

4. Ja, ingen film utan kamera. Kameran Madsen vidgått att ha med sig på ubåten saknar visst nog sitt minneskort. Tyder på att den är anvend på turen.

Tja, det här är vad jag tror. Madsen spelade inn mordet.
Senast redigerad av kugutt 2018-04-07 kl. 14:00.
Citera
2018-04-07, 13:55
Medlem
trngws avatar
Citat:
Och jag upprepar att man frågar den åtalade om han känner till någon anledning till att ett vittne ska hata honom.

Men man frågar inte vittnet?
Och det är den åtalades trovärdighet som är störst?

PM: - Hon underkände min ubåt för 15 år sedan och sedan tackade hon nej när jag bjöd in henne till min hangar. Alltså hatar hon mig.

DD: - I egenskap av myndighetsutövare besiktigade jag en privat ubåt för 15 år sedan. Jag tackade vid ett senare tillfälle nej till en inbjudan till ubåtsägarens verkstad.

Följaktligen hatar DD nu självklart PM.

Har din sista hjärncell lagt av fullständigt?

Inte undra på att du hyser sådant agg mot alla som inte tycker som du, Merwinna.....
Citera
2018-04-07, 13:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det tror jag med.

Hon ropade ju ” sluta fråga om ubåten”. Det tolkar jag som att pojkvännen haft många frågor om den och att hon blev frustrerad, inte bara för att hon blev påmind utan även för att han redan frågat många gånger. Hon hade redan svarat honom att hon inget visste, eller visste mycket lite. Han frågade säkerligen om och om igen.

Det är så otroligt dåligt refererat överallt. det framgår inte om det var så som du säger, eller om S menade att O skulle sluta ringa och springa runt och fråga en massa olika människor efter ubåten, så att han kanske drog igång ett sökpådrag. Om det var det senare, så undrar man ju om S visste vad M höll på med i ubåten, och unnande honom det och ville att han skulle komma undan med det? (Ponerar nu att han är skyldig.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in