2018-04-06, 14:50
Medlem
fernebos avatar
Herregud... Det här kommer akademin aldrig återhämta sig från.
Citera
2018-04-06, 14:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Och nu tar Peter Englund adjö också.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1qBgR/peter-englund-hoppar-av-fran-svenska-akademien
Kan vi få ett litet citat?
Citera
2018-04-06, 14:53
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kan vi få ett litet citat?

Sorry, här kommer det.

Citat:
”När krisen över den s.k. Kulturprofilen inleddes i november förra året härskade från början något som verkade vara samsyn i Svenska Akademien. Med tiden har dock en växande spricka uppenbarat sig – Sara Danius åtgärder har i samband med detta utsatts för en växande intern kritik, en kritik jag själv finner både oberättigad och orättfärdig. När det så blivit dags att dra slutsatserna av den utförda advokatutredningen har majoriteten i sina avvägningar, enligt mitt sätt att se det, tagit alltför stor hänsyn till enskilda, och alltför liten hänsyn till stadgarna, ja till vad som är själva idén med sammanslutningen. Beslut har fattats som jag varken tror på eller kan försvara, och jag har därför bestämt mig för att inte längre delta i Svenska Akademiens arbete.”

Citat:
Peter Englund blir det tredje ledamoten att hoppa under fredagen efter att Klas Östergren och Kjell Espmark tidigare i dag meddelat sin avgång.

Aftonbladet har tidigare i dag rapporterat om att det under gårdagens veckovisa torsdagsmöte i akademien uppstått konflikt om ett pressmeddelande som ska skickas ut under nästa vecka.

Uppgifterna bekräftas av Sture Allén, tidigare ständig sekreterare, som deltog på mötet.

– Ja, vi beslöt i går att vi skulle formulera ett pressmeddelande som skulle skickas ut i nästa vecka. Vi fick helt enkelt jämka ihop oss och ta beslut om en exakt formulering, säger Sture Allén.

Bakgrunden ska bland annat vara en omröstning som hållits tidigare i år gällande en ledamot med kopplingar till den man som benämns som ”Kulturprofilen” och som anklagas för en rad sexuella ofredanden och övergrepp.

Historikern Peter Englund var ständig sekreterare för Svenska akademien 2009–2015.
Citera
2018-04-06, 15:30
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Sorry, här kommer det.

Ja, Han tillhör de mer kända medlemmarna. I likhet med Östergren så säljer hans böcker också.
Förtroendet för resten av Akademien är, tror jag, rätt svagt bland de som överhuvudtaget intresserar sig för sällskapet.
Kanske avgår även Danius som det spekuleras i.

Kvar verkar vara ryggradslösa karriärister med Engdahl i spetsen.

Striden, eller vad det ska kallas, inom Akademien gäller vilken utformning som pressmeddelandet om resultatet av den utredning, som tillsattas angående Frostenson/Arnaultaffären före jul, ska ges.
Senast redigerad av srinivasa 2018-04-06 kl. 15:36.
Citera
2018-04-06, 15:48
Medlem
Uncle Dukes avatar
Nu måste de ju ändra stadgarna så att folk inte blir invalda på livstid vare sig de vill eller inte. Annars kommer ju Akademin implodera. Snart, när de äldsta dinosaurierna trillat av pinn, kommer mötena bara bestå av att Horace och Frostensson sitter och tjatar på Kristina Lugn och Danius om att Jean-Kladd borde tilldelas minst en stol och ett nobelpris.
Citera
2018-04-06, 16:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Herregud... Det här kommer akademin aldrig återhämta sig från.

Eller möjligen är just detta som behövs. Går liksom inte längre att leva efter 1700-tals regler utan det kanske behövs en revolt för att organisationen ska bli mer tidsenlig. Människor lever t.ex mycket längre idag vilket gör detta med plats på livstid något som man bör ändra på direkt.

Tänk en person som blivit invald som ca 40 år gammal sitter med och styr och ställer i många fall ett halvt århundrade. Vad han/hon kanske tycker är rätt om litteratur idag kanske inte är det om 50 år. Så nej ändra så personer som hoppar av blir av med sin stol och att personer bara kan sitta säg max 7 år.
Citera
2018-04-06, 16:23
Medlem
Mikojans avatar
Självklart att ett sällskap som ger USA:s Thore Skogman världens mest prestigefyllda litteraturpris hamnar i multumkris.

Såväl Bob som Thore har lämnat stora kulturskatter efter sig, men Nobelpris ska förstås ingen av dom ha. Där måste krisen har börjat.

Att Frostensons fransos tycker om att våldföra sig på unga litteraturintresserade flickor verkar ha varit känt i åratal. Blir liksom bara anledningen till att nu förnya G III:s skapelse
Citera
2018-04-06, 16:27
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vad han/hon kanske tycker är rätt om litteratur idag kanske inte är det om 50 år.

Fast den saken ändras ju inte bara för att man byter ut folk vart sjunde år. De kommer fortfarande att ha fel åsikter i eftervärldens ögon.
Citera
2018-04-06, 16:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Fast den saken ändras ju inte bara för att man byter ut folk vart sjunde år. De kommer fortfarande att ha fel åsikter i eftervärldens ögon.

Nej men blir mer skillnad och mer i nivå med modern tid istället för att vi har en som kommer tycker detsamma och kommer rösta detsamma i 50 år.
Citera
2018-04-06, 17:16
Medlem
macys avatar
Spelet fortsätter:

Citat:
Svenska Akademien ändrar reglerna kring utträde

Enligt Svenska Akademiens ständige sekreterare Sara Danius ändrar institutionen reglerna för utträde, det uppger Svenska Dagbladet.
– Om en ledamot själv vill lämna Akademien ska det vara möjligt, säger Sara Danius till SvD.
https://www.svt.se/kultur/sara-danius-jag-fortsatter-sa-lange-jag-orkar
Citera
2018-04-06, 17:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Spelet fortsätter:

https://www.svt.se/kultur/sara-danius-jag-fortsatter-sa-lange-jag-orkar

Det gick snabbt. Över 200 års regler bara bortblåsta som inget. Borde innebära att dessa ledamöter borde få ok och säga exakt varför de lämnar också. De verkar ha Sara Danius på sin sida och hon kan ändra regler hux flux.
Citera
2018-04-06, 18:13
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det gick snabbt. Över 200 års regler bara bortblåsta som inget. Borde innebära att dessa ledamöter borde få ok och säga exakt varför de lämnar också. De verkar ha Sara Danius på sin sida och hon kan ändra regler hux flux.

Och hur f-n har det gått till? Är det Kungen eller Landsfadern som gett henne klartecken? Regler som G III spikade upp kan plötsligt bara stoppas upp i nåns...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in