2018-04-06, 14:25
Medlem
NotBads avatar
Har inte läst hela tråden, men de kan ju börja med att sköta sitt jobb innan de kräver extra avgifter...? Jag har väntat på mitt paket i 2 månader nu, de svarar mig inte när jag skriver till dem på Facebook, de svarar inte på mina mail som väntat i 6 dagar nu, och telefonkön är svinlång. De är lika sega på att svara som på att leverera paket...

Edit: Jag beställde mitt paket från Kina innan regeln angående avgifter kom. Men bara för att frakten tog så lång tid till Sverige och ännu längre tid i Sverige så ska jag behöva betala en extra avgift som kostade mer än paketet multiplicerat med frakten... Jag har fått nog av PostNord, de är kort sagt dumma i huvudet.
Senast redigerad av NotBad 2018-04-06 kl. 14:28.
Citera
2018-04-06, 14:32
Medlem
Det skulle vara bra om ebay la ner lite produktutveckling på sin sida och la in alternativet ups, dhl, tnt eller liknade när man beställer från kineserna. Det är fan så mycket billigare att skicka dhl från kina till sverige mot att skicka till kina. Det har faktiskt hänt en gång och då var det kinesen själv som valde dhl för en lite större apparat som kostade 2000 på ebay, frakt 450 spänn, tull + moms 500 till. Totalt 3000 spänn på en pryl som kostar 7000-8000 hemma. Tycker jag är helt ok. Om det kostaf 450 för en 3kg låda direkt hem till dörren med dhl på mindre än 1 vecka, vad fan kan det då kosta all frakta en liten påse på 200g ? Dhl ocb dom andra borde vakna till liv här och ta den här kakbiten som är kvar och ge ett bra pris på frakten. PN är ett handlingsförlamat företag i dagsläget som lever kvar i ett oldschool tänk.
Citera
2018-04-06, 14:42
Medlem
Svenska staten har alltid satt svenska folket i andra hand sedan minst 500år tillbaka. Övermyndarmentalitet som man spyr åt. Frihet under kontroll
Citera
2018-04-06, 15:12
Medlem
Zeta9s avatar
Fick ett momsbrev för två dagar sedan med ett svenskt kollinummer. Det gick inte att se någon bild på försändelsen.

Idag fick jag svar på förfrågan om innehållet och tänkte betala. Men summan i brevet visar sig inte stämma överens med den som jag ska betala. Visserligen en obetydlig skillnad, men man blir osäker. Är det samma paket jag betalar för nu? Mitt förnamn var också felstavat i brevet och mobilnumret som syns på webben är felaktigt. Förmodligen därför som jag inte fått sms just på den här försändelsen. Det kan inte vara fel på paketetiketten. Jag använder samma info på Ebay till alla, har inte ändrat något och kineserna skriver inte in något manuellt.

Man blir så trött på allt slarv hos PN. Skapar en massa merarbete för oss kunder samt försenar paketen. Deras hantering är under all kritik.

Om jag mailar och frågar om det här paketet tar det väl minst en vecka innan jag får svar, som jag i sin tur inte kan svara på för att ställa följdfrågor om jag inte är nöjd med beskedet, inte fått någon klarhet i vad som gäller.
Senast redigerad av Zeta9 2018-04-06 kl. 15:19.
Citera
2018-04-06, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotBad
H Jag har fått nog av PostNord, de är kort sagt dumma i huvudet.

Tvärt om, Detta är smart affärsstrategi.

De tjänar bra på paket från svenska handlare, så dessa prioriterar man.

Enligt internationella avtal kan man inte vägra paket från utlandet som man tjänar sämre på, då hade det varit avtalsbrott. Då löser man det med att ta ut skyhöga avgifter under förevändningen att det är under tvång från tullen och så försenar man försändelserna med 2 månader, ger urusel service och är allmänt nedlåtande mot dessa kunder, så kommer snart att alla utlandskunder att försvinna självmant utan att man behöver bryta några avtal.
Citera
2018-04-06, 15:38
Medlem
Enydrions avatar
[quote=EnAnonymTyp|63706431]
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9

Intressant text....

Does not ship to Germany | See details

Item location:
Berlin, Germany

Grejjerna finns i Tyskland men kan inte köpas i Tyskland

Ok, det hade jag inte sett, de har fått en del omdömen på tyska, gällande resväskor, och dessa skickas inte till Sverige....

Jag får nog gräva lite om det här Taobao, det verkar vara värt allt besvär, om man kan fortsätta handla som vanligt men få flera grejor i samma paket...

Men man får nog vänta ett par månader tills Postnord inte har en halv miljon paket som man inte ens aviserat ännu...
Citera
2018-04-06, 16:35
Medlem
NotBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Tvärt om, Detta är smart affärsstrategi.

De tjänar bra på paket från svenska handlare, så dessa prioriterar man.

Enligt internationella avtal kan man inte vägra paket från utlandet som man tjänar sämre på, då hade det varit avtalsbrott. Då löser man det med att ta ut skyhöga avgifter under förevändningen att det är under tvång från tullen och så försenar man försändelserna med 2 månader, ger urusel service och är allmänt nedlåtande mot dessa kunder, så kommer snart att alla utlandskunder att försvinna självmant utan att man behöver bryta några avtal.
Visst är det en bra affärsstrategi, men det är en väldigt dålig stil. Det är inte för affärsstrategin jag kallar dem idioter, det är för ett flertal andra anledningar. Så fort jag får chansen kommer jag använda DHL eller Schenker. Egentligen vad som helst förutom PostNord. Jag vill inte stötta dem även om det kostar lite mer med annat fraktsätt än PostNord. Man får vad man betalar för, dvs ett paket som inte är försenat eller misshandlat.
Citera
2018-04-06, 16:39
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Visst är det en bra affärsstrategi, men det är en väldigt dålig stil. Det är inte för affärsstrategin jag kallar dem idioter, det är för ett flertal andra anledningar. Så fort jag får chansen kommer jag använda DHL eller Schenker. Egentligen vad som helst förutom PostNord. Jag vill inte stötta dem även om det kostar lite mer med annat fraktsätt än PostNord. Man får vad man betalar för, dvs ett paket som inte är försenat eller misshandlat.

Ja, för att inte tala om när frakten är gratis, som från tex Apotea, de har både DHL och Schenker att välja på förutom Postnord...
Citera
2018-04-06, 16:41
Medlem
NotBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ja, för att inte tala om när frakten är gratis, som från tex Apotea, de har både DHL och Schenker att välja på förutom Postnord...
Just Apotea för det är viktigt att man får sin medicin i tid
Citera
2018-04-06, 17:04
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion

Citat:
Just Apotea för det är viktigt att man får sin medicin i tid

Apotea skickar även som varubrev, postpaket eller företagspaket genom PostNord.

Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Hur i helvete kan kinabolagen packa en frigolitbakgrund till ett akvarium i en stor sopsäck? Fick givetvis en talong från postnord som jag fick betala och sedan hämta på ICA. Totalt trasig. Har klagat och begär pengarna tillbaka efter att ha skickat in fotobevis till dem. Ska få en likadan snart och det blir väl samma visa där.

Och inte fn får jag tillbaka pengarna från postnord eller tullverket. Ren skandal.

Det där är ju en situation där hanteringsavgiften verkligen är orimlig.
Senast redigerad av TKD_1337 2018-04-06 kl. 17:07.
Citera
2018-04-06, 17:17
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonocronic
Finns många här i tråden som undrar varför de inte får sitt paket inom rimlig tid efter det att de betalat postnord.
Jag har funderat lite på det och tror det fungerar såhär:
Postnord får in några tusen paket. De tar ett foto på paketet, eventuellt knyter fotot till ny etikett med nytt kolli om varan inte är spårningsbar. Paketen läggs nu i ny bur/box med datumstämpel på.
Nu löper tiden på tills tiden går ut för möjlighet att betala sin vara. Därefter gås paketen igenom en gång till. Denna gången scannar man paketet och får direkt upp information om paketet är betalt eller ej.
De som är betalda går ner i bur för utskick. De som inte är betalda går ner i bur för tillbakaskick till Kina.

Alltså. Oavsett när man betalar så tror jag att alla måste vänta tills "betalningstiden" går ut.
De kan inte gräva fram enstaka paket som betalats för.

Som sagt. Detta är en spekulation från min sida, men känns rimlig.

Jag har tänkt på något liknande men jag tror inte de väntar tills betalningstiden förfallit. Jag tror och hoppas PostNord har flera körningar. Man lägger de på rullbandet då och då för att sortera bort och skicka ut de betalda försändelserna medan de som är obetalda får vara kvar tills betalningsdatumet passerat.
Senast redigerad av TKD_1337 2018-04-06 kl. 17:20.
Citera
2018-04-06, 17:57
Medlem
Lyzzas avatar
Nu slutar jag handla utomlands tills postnord slutar med sin illegala avgift.

Beställde vara från kina 21 februari och det anlände hit till Sverige den 2 mars.

Fick hämta paketet i brevlådan dag!! Det har alltså legat i Sverige från 26 februari tills dags dato 6 april.

Hade gått snabbare att skaffa sig ett pass och åkt ner och hämtat det i Kina än att lita på post nord.
Dom skulle betala straffavgift för att de håller på paketen så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in