2018-01-20, 11:35
  #601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oceandrive
"Postnord kommer att införa en avgift på paket som beställs från Kina via nätet.

En administrationsavgift på 125 kronor plus moms, som normalt sett ligger på 25 procent, ska införas även om varan bara kostade tio kronor att köpa. Det rapporterar Breakit."

DDR Sverige fortsätter framåt...

Det är väl snarare tvärtom. Rätt att lägga på kostnaden för detta Porto som tidigare varit orimligt billigt.
Citera
2018-01-20, 11:56
  #602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Hur kan det vara samma när det står 6.99 EUR frakt?
EDIT:Ungefär samma, 9 Euro med frakt 95 spänn
Här har du snarlik från Aliexpress för 10 dollar gratis frakt = ca 86 spänn
https://www.aliexpress.com/item/Onever-FM-Transmitter-Aux-Modulator-Bluetooth-Handsfree-Car-Kit-Car-Audio-MP3-Player-with-3-1A/32840371000.html

som sagt 20kg bilreservdelar tyskland -sverige ups standard 85 kr hem till dörr
Citera
2018-01-20, 11:59
  #603
Medlem
RabiPunjabis avatar
Hahahaahhahahahahahahahahahahahhaahhaahhahaha jävla luffare som beställer paket från Kina.
Till alla...
HUR VET DU ATT DU ÄR WT - DU BESTÄLLER PAKET FRÅN KINA
speciellt smink som är testat på grisar eller en kopia av en kopia rolex....
Hur ska de gå för svenska folket?
Citera
2018-01-20, 12:14
  #604
Medlem
Ukiwazas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EkoMargit
Sluta gnälla era snikna kverulanter. Just nu är det i princip gratis att få saker hemskickade från Kina. Tycker ni det verkar rimligt när det kostar ca 40-50 kr per kg att skicka saker inrikes? Nej självklart inte. Anledningen är att Postnord MÅSTE subventionera fraktkostnader från Kina eftersom detta bestämdes då Kina räknades som ett U-land. Sådana avtal tar tid att ändra samtidigt som att Kinas ekonomi växer så det knakar i kombination med att e-handeln tar över.

Det är HELT rimligt att ta några hundralappar för att få saker hitflugna 8000 km.

Hur förklarar du då att ett paket som kostar 13 Euro i frakt von Tyskland till mig kostar 34 Euro att skika tillbaka??
Citera
2018-01-20, 12:22
  #605
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RabiPunjabi
Hahahaahhahahahahahahahahahahahhaahhaahhahaha jävla luffare som beställer paket från Kina.
Till alla...
HUR VET DU ATT DU ÄR WT - DU BESTÄLLER PAKET FRÅN KINA
speciellt smink som är testat på grisar eller en kopia av en kopia rolex....
Hur ska de gå för svenska folket?

Du tänker inte längre än vad näsan räcker". Det finns mängder av bra anledningar att importera något. Jag reparerar äldre elektronik som gamla datorer och deras tillbehör. Då behövs det speciella reservdelar och dessa tillverkas/existerar enbart i just kina. Varför ? jo kineserna har köpt upp gamla patent och företag i västvärlden och tagit upp produktionen och deras lager av delar.

Väst företagen ansåg det inte lönsamt att sitta på stora lager och bryr sig inte om att olika maskiner och apparater behöver servas.

Gamla antika datorer får ett samlarvärde där en dator med 30 år på nacken kan kosta som 3-4 nya PC. Komponenterna till att hålla dessa vid liv existerar helt enkelt inte längre i västvärlden och går inte att handla någon annan stans ifrån. Samma gäller bildelar till äldre bilar,kameror,vitvaror och mycket annat.

Genom denna utförsäljning av teknik och patent så har västvärlden skapat ett beroende av Kina.

Som hobby företagare så kommer dessa avgifter hamna på kunderna som vill ha sina saker reparerade. Och kunderna vill helt enkelt inte betala dessa avgifter.
Citera
2018-01-20, 12:24
  #606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malloy2
Helt rätt. Varför ska Post Nord hantera paket gratis???? Ni som kräver det är ju antingen helt obegåvade eller så har ni er loserbizniz där den bärande delen är gratis! frakt från Kina. Idioter!!

Gratis? Dom har ju för fan sin lön betald av oss skattebetalare din jävla idiotjävel!
Kan dom inte utföra sitt arbete för betald lön ska dom inte ha något arbete.
Ner med PostNord och in med privata aktörer.
Hoppas ALLA slutar handla grejer över nätet om detta blir sanning, låt dom jävlarna gå under helt.
Citera
2018-01-20, 12:27
  #607
Medlem
RabiPunjabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Du tänker inte längre än vad näsan räcker". Det finns mängder av bra anledningar att importera något. Jag reparerar äldre elektronik som gamla datorer och deras tillbehör. Då behövs det speciella reservdelar och dessa tillverkas/existerar enbart i just kina. Varför ? jo kineserna har köpt upp gamla patent och företag i västvärlden och tagit upp produktionen och deras lager av delar.

Väst företagen ansåg det inte lönsamt att sitta på stora lager och bryr sig inte om att olika maskiner och apparater behöver servas.

Gamla antika datorer får ett samlarvärde där en dator med 30 år på nacken kan kosta som 3-4 nya PC. Komponenterna till att hålla dessa vid liv existerar helt enkelt inte längre i västvärlden och går inte att handla någon annan stans ifrån. Samma gäller bildelar till äldre bilar,kameror,vitvaror och mycket annat.

Genom denna utförsäljning av teknik och patent så har västvärlden skapat ett beroende av Kina.

Som hobby företagare så kommer dessa avgifter hamna på kunderna som vill ha sina saker reparerade. Och kunderna vill helt enkelt inte betala dessa avgifter.

Ja du har rätt, men man får alltid räkna med svinn. Sluta gnälla..
Men för dom andra 99% i tråden..
Man kommer läsa i aftonho*n imorgon - hela WT Sverige i uppror..
Citera
2018-01-20, 12:29
  #608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukiwaza
Hur förklarar du då att ett paket som kostar 13 Euro i frakt von Tyskland till mig kostar 34 Euro att skika tillbaka??

Pga att svenska postnord är giriga inget annat = regeringen
Citera
2018-01-20, 12:36
  #609
Medlem
Det är inte PostNord som som vill förändra den rådande ordningen utan det är Tullverket som kräver en ändring:

"Tullverket hade igår ett möte med Postnord. Syftet med mötet var att tydliggöra att moms ska betalas in för alla postorderförsändelser som kommer från tredjeland, alltså från ett land utanför EU. Momsen ska tas ut från första kronan av alla varors värde. Tullverket har begärt att få en dokumenterad handlingsplan från Postnord, som ska presenteras senast den 1 mars 2018. Tullverket kommer att följa upp postflödet genom förstärkt kontrollnärvaro på Arlanda och Toftanäs postterminaler."
http://www.tullverket.se/nyheter/nyheter/tullverketbegarhandlingsplanfranpostnord.5.1595a16 515ebddfed512b7a.html
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-01-20 kl. 12:38.
Citera
2018-01-20, 12:38
  #610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det handlar troligen om det faktum att Postnord svämmas över av paket från Kina och att de på detta sätt försöker begränsa mängden. Eftersom folk som beställer billig elektronik från Kina brukar vara snåljåpar tror jag att den här strategin kan bli riktigt verksam.


Jag kan faktiskt förstår varför det blir så här. Moms (och andra skatter) är den största inkomstkälla för vilken stat som helst. Kinatrafiken gröper ur. Alltså måste staten göra något.

Men jo, visst fan svider det när man lägger på 125:- + moms på tre flatkablar man köpt för 6:90 från Kina. Tycker nog att jag har råd att betala detta. Man får väl bygga upp en större beställning bara..

EDIT: Vet någon om detta även gäller för "Privatförsändelser"? Kan tänka mig att det kommer en kontring från branschen....
Citera
2018-01-20, 12:44
  #611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Gratis? Dom har ju för fan sin lön betald av oss skattebetalare din jävla idiotjävel!
Kan dom inte utföra sitt arbete för betald lön ska dom inte ha något arbete.
Ner med PostNord och in med privata aktörer.
Hoppas ALLA slutar handla grejer över nätet om detta blir sanning, låt dom jävlarna gå under helt.

Varför skulle Postnord gå under om Kinatrafiken stannar av? Hur tänkte du nu?
Citera
2018-01-20, 12:45
  #612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjurskan
Full förståelse för er som dagligen klagar på postnord, det är en undermåligt skött företag i en bransch som varit dödsdömd i över 10år. Portot är hårt reglerat utav pappa staten, mängden brev rasar på över 18% per år och är ändå en förlust i sig. Det är helt enkelt ett företag som legat 5år efter utvecklingen i snart 20års tid.

Men att ni seriöst klagar på Postnord nu? Hur efterblivna är ni? Ni är smutsiga och snåla jävla socialdemokrater som sitter och beställer hem en skruv och lite el-kablar för att ni tjänar några kronor istället för att gå till butik.

LÄS PÅ, det är inte Postnords fel det här, det är samma statsreligion som ni samtidigt röstar på för att kunna leva på andra människors pengar i form utav bidrag och förtidspensioneringar. TULLVERKET ÄR EN STATLIG MYNDIGHET, det är efter PÅTRYCKNINGAR FRÅN REGERINGEN OCH TULLVERKET. Ni är inget annat än vidriga jävla utsugare, gör alla en tjänst och beställ hem ett rep att hänga er med. SKYNDA NU så ni slipper avgiften, snåla as.

Haft en dålig dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in