Citat:
Fast då förutsätter ju det att det man köper i det egna landet är tillverkat där...
Att handla en kabel från ex. Mediamarkt betyder ju inte att man stödjer något annat än andra länders profiterande mellanhänder...grejorna är inte tillverkade i Sverige ändå.
Finns i princip ingen tillverkning av konsumentprodukter kvar i Sverige.
Att handla en kabel från ex. Mediamarkt betyder ju inte att man stödjer något annat än andra länders profiterande mellanhänder...grejorna är inte tillverkade i Sverige ändå.
Finns i princip ingen tillverkning av konsumentprodukter kvar i Sverige.
Absolut. Därför jag skrev "Svensk Tillverkning". Men Sverige går inte i förlust av en kabel från Kina - utan det generella tankesättet att man skiter i svenska företag / industri etc. Jag menar, Haglöfs är sålt till Japan (Asics Corp). Det finns ingen nationell heder kvar (och jag är inte ens född i det här landet).
Citat:
Självklart köper (eller snarare köpte) de från Kina samma vara på nätet - och får vänta någon ynka vecka längre - för kanske en tredjedel av priset för vad de skulle få ge/betala för exakt samma vara hos en svensk mellanhands krämare .... eh, handlare som ju självklart och givetvis importerat från Kina!
Jag ser inga problem med import/export som sådan - men att gnälla om att Sverige går dåligt eller att argumentera om 75 kronors förlust för svenska staten vs folket - det är inte bara att sparka sig själv i pungen, utan också helt fel. (Nu säger jag inte att just du hade det argumentet - det kom tidigare i tråden.)
Citat:
1. Tyskland är Europas mest industriellt framgångsrika land och fjärde största räknat på GDP i världen, trots två världskrig bakom sig (eller tack vare... uttråkade historiker debatterar fortfarande).
För 2016 köpte svenskar DUBBELT så många tyska bilar som "svenska". Volvo står blott för 20% av bilförsäljningen, trots att Volvo Cars representerar svensk industri mer än något annat bilmärke som säljs i Sverige (svenska jobb, underleverantörer osv).
2. Nord Koreas industriella know-how kommer från Kina och Ryssland. Kina får mineraler och Kim får fordon och teknik. Om du trodde att Nord Korea utvecklat sin egen industriella R&D så överskattar du deras tekniska kompetens. (Bara soff-liggare tror att Nord Korea utvecklat kärnvapen.) Faktum är att Ryssland så sent som mitten av 90-talet gav Nordkoreanerna mat pga dåligt väder och dålig skörd.
Ps. Är det du Stefan? Förklarar en del...