2018-03-29, 11:19
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kickikott
Fast då förutsätter ju det att det man köper i det egna landet är tillverkat där...
Att handla en kabel från ex. Mediamarkt betyder ju inte att man stödjer något annat än andra länders profiterande mellanhänder...grejorna är inte tillverkade i Sverige ändå.
Finns i princip ingen tillverkning av konsumentprodukter kvar i Sverige.

Absolut. Därför jag skrev "Svensk Tillverkning". Men Sverige går inte i förlust av en kabel från Kina - utan det generella tankesättet att man skiter i svenska företag / industri etc. Jag menar, Haglöfs är sålt till Japan (Asics Corp). Det finns ingen nationell heder kvar (och jag är inte ens född i det här landet).

Citat:
Ursprungligen postat av Sleeptalker
Självklart köper (eller snarare köpte) de från Kina samma vara på nätet - och får vänta någon ynka vecka längre - för kanske en tredjedel av priset för vad de skulle få ge/betala för exakt samma vara hos en svensk mellanhands krämare .... eh, handlare som ju självklart och givetvis importerat från Kina!

Jag ser inga problem med import/export som sådan - men att gnälla om att Sverige går dåligt eller att argumentera om 75 kronors förlust för svenska staten vs folket - det är inte bara att sparka sig själv i pungen, utan också helt fel. (Nu säger jag inte att just du hade det argumentet - det kom tidigare i tråden.)

Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Du menar som de gjorde i DDR, importerade ingenting, gjorde allt själva, egna bilar (Trabant) osv

Ja det vet vi ju alla hur alldeles underbart de hade det.... Nordkorea är väl ett land som än i dag tillverkar allt inom landet.

1. Tyskland är Europas mest industriellt framgångsrika land och fjärde största räknat på GDP i världen, trots två världskrig bakom sig (eller tack vare... uttråkade historiker debatterar fortfarande).

För 2016 köpte svenskar DUBBELT så många tyska bilar som "svenska". Volvo står blott för 20% av bilförsäljningen, trots att Volvo Cars representerar svensk industri mer än något annat bilmärke som säljs i Sverige (svenska jobb, underleverantörer osv).

2. Nord Koreas industriella know-how kommer från Kina och Ryssland. Kina får mineraler och Kim får fordon och teknik. Om du trodde att Nord Korea utvecklat sin egen industriella R&D så överskattar du deras tekniska kompetens. (Bara soff-liggare tror att Nord Korea utvecklat kärnvapen.) Faktum är att Ryssland så sent som mitten av 90-talet gav Nordkoreanerna mat pga dåligt väder och dålig skörd.

Ps. Är det du Stefan? Förklarar en del...
Citera
2018-03-29, 11:40
Medlem
scorzenyno1s avatar
Läste att administrationen kring Kina paket kostar mer än inkomsten av avgifter för staten/postnord.
Citera
2018-03-29, 12:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scorzenyno1
Läste att administrationen kring Kina paket kostar mer än inkomsten av avgifter för staten/postnord.
Ja det gör den säkert, men tidigare kostade det ännu mer då man delade ut alla paket i stort sett utan att få något betalt alls för det.
Citera
2018-03-29, 12:43
Medlem
MrBraxs avatar
Alltså va... På det andra paketets inbetalningskort så finns kollinr, men det går inte att söka upp det i spårningen/appen.

Visst, det är ett sånt där paket med gratis frakt utan spårning från Asien, men nu har de ju paketet, tagit fram kollinr, bestämt att det ska till mig, och tagit 75kr avgift... Kan de inte lägga in spårning då? 🤔
Citera
2018-03-29, 12:47
Medlem
RoofleTrains avatar
Beställt två böcker från USA, fått AVI på det efter att det suttit fast i 3 veckor i sverige.
Betalat 100% i moms + avgioften på 75 kronor. Vad fan är dert? Köper en vara för 50 kronor och betalar 200 kronor i frakt för att det ska komma fram snabbt, sen ska jag betala 50 kronor i moms + 75 kronor avgioft på det när det kopmmer till Sverige? Tack för den era jävla judar.

Väntat över en vecka sedan jag betalade utpressningsavgiften också? Jävligt välfungerande system.
Inte ens säkert att jag betalat för det jag beställt då det är äöver 2 timmar kö i telefonsupporten och "chatten" på deras hemsida ger blanka fan i att svara. Ingen bild på paketet, ingen beskrivning, ingenting.

Jävligt bra gjort där, är bara lite förbannad. Sen att folk i tråden skriver kapitalism? Snarare kommunism era jävla pund.
Citera
2018-03-29, 12:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoofleTrain
Betalat 100% i moms...
Då har du helt klart blivit feldebiterad. Momsen på böcker är 6%.
Citera
2018-03-29, 12:57
Medlem
Citat:
Beställt två böcker från USA, fått AVI på det efter att det suttit fast i 3 veckor i sverige.
Betalat 100% i moms + avgioften på 75 kronor. Vad fan är dert? Köper en vara för 50 kronor och betalar 200 kronor i frakt för att det ska komma fram snabbt, sen ska jag betala 50 kronor i moms + 75 kronor avgioft på det när det kopmmer till Sverige? Tack för den era jävla judar.

Väntat över en vecka sedan jag betalade utpressningsavgiften också? Jävligt välfungerande system.
Inte ens säkert att jag betalat för det jag beställt då det är äöver 2 timmar kö i telefonsupporten och "chatten" på deras hemsida ger blanka fan i att svara. Ingen bild på paketet, ingen beskrivning, ingenting.

Jävligt bra gjort där, är bara lite förbannad. Sen att folk i tråden skriver kapitalism? Snarare kommunism era jävla pund.

Du missar hela poängen, Hela grundtanken är ju att ta död på privatpersoners handel över gränserna och tvinga över handeln till svenska bokhandlare i ditt fall, och finns inte boken att köpa här, så ska du helt enkelt inte läsa den, så det är ingen ursäkt.

Nu kan man ju inte förbjuda handel för privatpersoner då det skulle kollidera med internationella avtal, men man kan göra det så dyrt, tidskrävande och krångligt att man får stopp på det i alla fall, och man uppnår resultatet man är ute efter.

Ungefär som när man inte kunde fängsla Al Capone för alla mord som han var ansvarig för som ganster, så man spärrade in honom för att han missat betala in momsen istället (han satt inne för skattebrott)
Citera
2018-03-29, 13:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Beställt två böcker från USA...
Nu kanske du vill ha fysiska böcker, men om inte: Jag beställde precis ett dataprogram från USA, och slapp momsen och avgift.

Men man får passa på, snart kommer det garanterat att krävas momsinbetalning även för sådana köp. Och för en digital version av en bok är momsen 25% istället för 6% för ett tryckt exemplar.
Citera
2018-03-29, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nu kanske du vill ha fysiska böcker, men om inte: Jag beställde precis ett dataprogram från USA, och slapp momsen och avgift.

Men man får passa på, snart kommer det garanterat att krävas momsinbetalning även för sådana köp. Och för en digital version av en bok är momsen 25% istället för 6% för ett tryckt exemplar.

På gång ...

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/ita...katt-1.4947809
Citera
2018-03-29, 13:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Du missar hela poängen, Hela grundtanken är ju att ta död på privatpersoners handel över gränserna och tvinga över handeln till svenska bokhandlare i ditt fall...
Kan inte tänka mig att det är tanken. Momsen betalar man i vilket fall, så Skatteverket får inte in mer bara för att du köper från Sverige (jo, om varan kostar mer).
Och PostNord vill helt enkelt få in pengar för vad det kostar för dom att hantera momsinbetalningarna. Något de numera måste göra och anses vara ansvariga för.

Det ovan har förklarats åtskilliga gånger i tråden.
Citera
2018-03-29, 13:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
På gång ...

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/ita...katt-1.4947809
Vi har redan skatt (moms) på exempelvis dataprogram som köps från andra länder, på samma sätt som att vi "alltid" har haft moms på fysiska produkter som importeras.

Grejen är att det har gått att slippa undan vid köp från exempelvis Ali-Express, och fortfarande vid köp av digitala böcker och dataprogram.

Frågan är väl bara när vi kommer krävas på moms även för sådant.

Din länkade artikel verkar mer handla om företagsskatt. Moms är ingenting som företag betalar, det är en skatt för privatkonsumentkonsumtion. Vilket ord! :-)
Senast redigerad av constant 2018-03-29 kl. 13:26.
Citera
2018-03-29, 13:31
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Då har du helt klart blivit feldebiterad. Momsen på böcker är 6%.

6% på boken som kostade 50kr, ja.
Men det är 25% på frakten som var 200kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in