Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-23, 15:46
Medlem
nexss avatar
Så var avtalet om remote tower påskrivet för de fyra Swedavia flygplatserna..

http://www.lfv.se/nyheter/nyheter-20127/lfv-och-swedavia-etablerar-flygtrafikledning-pa-distans-vid-fyra-flygplatser

Ryktas om ett protokoll från LFVs styrelse där de erkänner att det inte är kostnadseffektivt ö.h.t. utan man kanske till och med måste höja en-route avgifter för att finansiera detta fiasko. Vet inte om det stämmer, men det skulle inte förvåna mig och hade inte varit något annat än en skandal i så fall.

Ni som vill bli flygledare i framtiden kan mycket väl hamna bakom skärmar i Sundsvall eller Arlanda. Hoppas bara inte någon hackare får för sig att jävlas..
Citera
2017-11-29, 13:29
Medlem
Är det någon som gjort årets tester på EPN, hur gick det?
Citera
2018-03-30, 13:35
Medlem
Jag har gjort testerna och blivit antagen till EPN, någon mer än mig som skall börja inom närmaste tiden?
Citera
2018-04-06, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacAllanar
Jag har gjort testerna och blivit antagen till EPN, någon mer än mig som skall börja inom närmaste tiden?

När gjorde du tester och intervju? När är det sagt att utbildningen ska starta? Jag går och väntar på att intervjun ska bli av, april/maj var senaste beskedet.
Citera
2018-04-06, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuzzyStone
När gjorde du tester och intervju? När är det sagt att utbildningen ska starta? Jag går och väntar på att intervjun ska bli av, april/maj var senaste beskedet.

Jag har gjort testerna för rätt länge sedan men intervjun var i oktober 2017. Jag vet dom hade en kursstart nu i Januari 2018. Jag skall börja i höst typ augusti/september. Tror alla platser är fyllda till den kursstarten. När man klarar alla tester och intervjuer så läggs man i en ”bank” som dom tar ur efter hand vad jag har förstått.
Citera
2018-04-06, 20:47
Medlem
Citat:
Jag har gjort testerna för rätt länge sedan men intervjun var i oktober 2017. Jag vet dom hade en kursstart nu i Januari 2018. Jag skall börja i höst typ augusti/september. Tror alla platser är fyllda till den kursstarten. När man klarar alla tester och intervjuer så läggs man i en ”bank” som dom tar ur efter hand vad jag har förstått.

Ok, tack för svar! Hur lång tid tog det från intervju till besked? I feb/mar 2019 är det sagt att vi ska börja. Tja, om intervjun går bra...
Citera
2018-04-07, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuzzyStone
Ok, tack för svar! Hur lång tid tog det från intervju till besked? I feb/mar 2019 är det sagt att vi ska börja. Tja, om intervjun går bra...

Hmm kommer inte riktigt ihåg men 1-2 månader tror jag... tips inför intervjun är att tänka ut händelser i ditt liv där du hamnat i konflikt, varit stressen, arg och sådana saker. Annars tyckte jag intervjun var relativt smärtfri!

Okej så sent alltså... är det mot area eller torn då?
Citera
2018-04-11, 10:16
Medlem
Väntar också att bli kallad på intervju. Liksom Fuzzystone sa så är kursstarten v.6 nästa år. Inte sagt om det är mot area eller torn.

Angående intervjun, är det något angående flygledare som arbete eller mer kretsande runt hur du är som person och hur du reagerar i olika situationer?
Citera
2018-04-11, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rapturee
Väntar också att bli kallad på intervju. Liksom Fuzzystone sa så är kursstarten v.6 nästa år. Inte sagt om det är mot area eller torn.

Angående intervjun, är det något angående flygledare som arbete eller mer kretsande runt hur du är som person och hur du reagerar i olika situationer?

Okej, i år så kursen som började i januari var mot area och den som börjar i höst mot torn. Så logiskt borde det ju vara start mot area igen i januari...

För mig så var intervjun med en person från HR och två verksamma flygledare. Det började med att en av flygledarna berättade kort om jobbet. Sedan gick HR personen igenom ett formulär med frågor som kretsade runt dig som person, hur du är, hur du reagerar, hur du har varit i situationer och hur du är mot andra människor. Det var väl ca 90 % av intervjun. I slutet frågor flygledarna lite frågor som kretsar kring jobbet och hur du skulle hantera vissa händelser som kan hända som flygledare. Det var typ fem-tio frågor typ.
Det sista jag fick göra var att fylla i ett formulär där man fick kryssa i intresse mot area, torn reservofficer mot torn eller läggas i kandidat banken. Man kunde kryssa i dom man var intresserade av.

Hoppas det gav svar på din fråga!
Citera
2018-06-02, 20:21
Medlem
Citat:
Okej, i år så kursen som började i januari var mot area och den som börjar i höst mot torn. Så logiskt borde det ju vara start mot area igen i januari...

För mig så var intervjun med en person från HR och två verksamma flygledare. Det började med att en av flygledarna berättade kort om jobbet. Sedan gick HR personen igenom ett formulär med frågor som kretsade runt dig som person, hur du är, hur du reagerar, hur du har varit i situationer och hur du är mot andra människor. Det var väl ca 90 % av intervjun. I slutet frågor flygledarna lite frågor som kretsar kring jobbet och hur du skulle hantera vissa händelser som kan hända som flygledare. Det var typ fem-tio frågor typ.
Det sista jag fick göra var att fylla i ett formulär där man fick kryssa i intresse mot area, torn reservofficer mot torn eller läggas i kandidat banken. Man kunde kryssa i dom man var intresserade av.

Hoppas det gav svar på din fråga!

Intervjun gick väldigt bra skulle jag säga.
Hur fick du svar om att du var antagen? Via Mail eller ringde dom?
Citera
2018-06-04, 22:45
Medlem
Samma här. Håller tummarna!
De skulle höra av sig senast 14 juni om kursstart både i höst och början av nästa år
Citera
2018-06-13, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagen6
Samma här. Håller tummarna!
De skulle höra av sig senast 14 juni om kursstart både i höst och början av nästa år

Har du fått något svar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in