Citat:
Ursprungligen postat av
MoaMy
Fyra kvinnor har vunnit Idol, åtta män. Tre kvinnor har vunnit Let’s Dance, tio män. PK? Så fort folket får bestämma så vinner män. Förra året blev det rikspanik för att ”ännu en kvinna” vann Mästerkocken. Har aldrig upplevt nån rikspanik över att nästan bara män vinner andra såpatävlingar.
”Män- när folket själv får välja”.
Nu går jag på rykten, men allting jag har hört om Idol (och Melodifestivalen) tyder på att det är en övervikt av tonårstjejer som röstar. Kan tänka mig liknande orsaker i Let's Dance. Så det är inte folket som väljer män, det är flickor som väljer pojkar.
I en tävling som Sveriges Mästerkock där man har en kvalifikation och praktisk tävling borde antalet vinnare vara ungefär representativt, inte nödvändigtvis mot antalet som ställer upp utan mot antalet som kvalificerar och tar sig till final. Ändå har antalet vinnande män varit försvinnande litet, så man kan ana fulspel. Om det sker någon sort kvotering, om juryn föredrar x så blir det fler x som vinner. Och det är rimligt att det är så, kvinnor är mer fotogeniska och förknippas i större utsträckning med matlagning i Sverige. Förmodligen är det så enkelt att målgruppen för kokboken i större utsträckning föredrar kvinnor. Därför har juryn stallorder att gynna kvinnor i tveksamma fall.
Case in point. Året som Sigrid Barany vann fanns det en annan tävlande Urban Nånting, han och hon vann ungefär lika många deltävlingar (har inte exakt koll). Det logiska vore att de skulle mötas i finalen. Istället mötte han den tredje tävlande, som var bäst på bakning, i en baktävling! Har också för mig att denna tävlande var helt chanslös i finalen. Inte uppenbart fusk (det _kan_ ju ha varit bestämt i förskott att det skulle vara baktävling), men jävligt, jävligt mysko.