Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Finns det någon typ av betong vars uppvärmning vs. ej uppvärmning är helt irrelevant för hur WTC 7’s kollaps kan ha gått till?
Det beror igen helt på om det är draghållfasthet eller Tryckhållfasthet vi talar om. Och vilket typ av betong etc, etc.'
Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Och det är alltså helt irrelevant för en förklaring till hur WTC 7 kollapsade, menar du?
Se ovanstående.
Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Nja, pudelns kärna är fortfarande om uppvärmning av stålet men inte betongen är helt irrelevant för hur NIST’s tänkta kollapsförlopp gick till.
Att betong expanderar på liknande sätt som stål har jag hämtat från Tony Szamboti och är det så att det finns typer av betong som expanderar på ett dramatiskt annorlunda sätt, samt att sådan användes i WTC 7, så får du som sagt gärna visa det här.
Som lekman är min spontana tanke att användning av sådan betong i så fall torde utgöra en säkerhetsrisk just vid brand eftersom den då torde splittras sönder och försvaga strukturen avsevärt.
Som sagt, att NIST inte ens verkar diskutera frågan är i sig anmärkningsvärt givet deras uppdrag.
Det tycker inte du?
Hur mycket betong expanderar beror som sagt på hur mycket cement man har i betongen, vilken ballast som används, vilken typ av cement, Olika tillsatsmedel, ev. fibrer,
Så innan jag kan säga mer behöver vi fastställa dessa frågor.
Nu är det ju DU som påstår att Betongen är en orsak till varför NIST ljuger, så bevisbollen ligger på din sida. Beroende på vilken typ av hållfasthet och betongtyp så kan betongen spela all eller ingen roll alls, och jag har ingen orsak att misstro NIST.
Hur och när de olika betongerna används brukar läggas in av arkitekter/byggingejörer. Det brukar stå t.ex. hållfasthetsklass och X-klassificiering på ingenjörens ritningar och papper. Där kan det vara en start att kolla om du vill undersöka detta närmare.
Appropå roliga ord så är byggbranchen fulla av dem. Det är ju i grund en branch för "nyktra" alkoholister och andra spännande nissar.
Som en kollega sa för ett tag sedan "Det finns en orsak att alla våra tjänstebilar numer har alkolås.."