Citat:
Ursprungligen postat av
tradet
Nej, betong reagerar självklart på värme, som alla andra ämnen i universum. Det jag menar är som sagt att det är väldigt stor skillnad mellan hur betongen reagerar beroende på vilken typ det är. Och det finns många. Jävligt många.
Är det tryckhållfasthet eller draghållfasthet vi pratar om nu förresten?
Finns det någon typ av betong vars uppvärmning vs. ej uppvärmning är helt irrelevant för hur WTC 7’s kollaps kan ha gått till?
Citat:
Betong som ej expanderar vid uppvärmning? Allt material expanderar vid uppvärmning, det handlar ju bara om hur mycket. Med det sagt så handlar det mycket om hur mycket vätska det finns i betongen, och hur länge den brunnit som påverkar expansionsgraden.
Och det är alltså helt irrelevant för en förklaring till hur WTC 7 kollapsade, menar du?
Citat:
Nja, stavfel från min sida. "helikoptrad" heter det, och är ett av behandlingssätten för just betong. Vilket spelar roll för t.ex. hållfastheter och brandskydd. Man kan även Vacuumbehandla ytan för att få den att brinna snabbare (och sänka VCT på ytan).
Det var värst? Kul ord.
Citat:
Detta är den egentliga pudeln kärna angående betongen, right?
Nja, pudelns kärna är fortfarande om uppvärmning av stålet men inte betongen är helt irrelevant för hur NIST’s tänkta kollapsförlopp gick till.
Att betong expanderar på liknande sätt som stål har jag hämtat från Tony Szamboti och är det så att det finns typer av betong som expanderar på ett dramatiskt annorlunda sätt, samt att sådan användes i WTC 7, så får du som sagt gärna visa det här.
Som lekman är min spontana tanke att användning av sådan betong i så fall torde utgöra en säkerhetsrisk just vid brand eftersom den då torde splittras sönder och försvaga strukturen avsevärt.
Som sagt, att NIST inte ens verkar diskutera frågan är i sig anmärkningsvärt givet deras uppdrag.
Det tycker inte du?