2018-03-01, 18:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blixten343
Sabatier kolstål. Föredrar den före mins japanska.
OK . Vilken Sabatier-modell och vilken Japansk kockkniv?

~Paul~
Citera
2018-03-01, 19:32
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suay
Tack dePaul för dina expertråd... Jag kanaliserar nog köpsuget mot Eden Kanso Aogami, Santoku 18 cm istället. Den som diskuterades för några inlägg sedan.

Ha det Gott!
Hojta gärna till när du får hem den då jag som sagt också är sugen framöver!
Citera
2018-03-12, 10:21
Medlem
Hejsan!

Går i tankarna på att förnya knivarna här hemma.
Fick ett presentkort på Bagaren och Kocken nu när jag fyllde år och har hittat två MAC-paket jag väljer mellan.

Det första är:
https://bagarenochkocken.se/koksknivar/mac-knivar/mighty/mac-knivset-3-delar-kockkniv-mbk-85-gronsakskniv-pkf-50-och-bryne/?nosto=productpage-nosto-5

och det andra är:
https://bagarenochkocken.se/koksknivar/mac-knivar/chef/mac-chef-knivset-2-delar-hb-85-och-hb-55/?group=prod_prod_grp-s1%2F342

Köper jag det andra kommer jag även köpa MACs keramiska bryne till.

Men vilket av dem skulle ni rekommendera och varför?
Är varken så jätteprofessionell på att laga mat eller så jäkla kunnig men jag har märkt att ju bättre grejer jag har hemma desto roliga blir det och desto mer utvecklas jag.
Citera
2018-03-12, 10:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavallin
https://bagarenochkocken.se/koksknivar/mac-knivar/mighty/mac-knivset-3-delar-kockkniv-mbk-85-gronsakskniv-pkf-50-och-bryne/?nosto=productpage-nosto-5[/url]

och det andra är:
https://bagarenochkocken.se/koksknivar/mac-knivar/chef/mac-chef-knivset-2-delar-hb-85-och-hb-55/?group=prod_prod_grp-s1%2F342

Men vilket av dem skulle ni rekommendera och varför?
Uppriktigt sagt skulle jag köpa det billigare, andra setet, dvs det som inkluderar HB-85-kniven. Den första serien är på tok för dyr med tanke på materialvalet.

Bolster kan se snyggt ut men har ingen praktisk betydelse på fabrikstillverkade knivar där bolstret är antingen fastsvetsat/lött eller limmat efteråt. Om däremot bolstret är en del av en obruten och behandlad bit stål så är det förstås en annan sak .

Själv föredrar jag knivar helt utan bolster. Dessa känns bekvämare i min hand.

Stålet i båda serierna är likvärdigt och något av en hemlighet från MAC-s sida. Jag vet dock att det handlar om ett vanligt CrMoV-stål av japanskt ursprung. Detta stål härdas till ca 58 RC-grader.

~Paul~
Citera
2018-03-14, 23:26
Medlem
Jag behöver lite tips inom sharpmakerns ädla konst.

En Ohishi VG-5 som fått lite stryk. Eggen har vikt sig lite grann på några ställen. Det är en 15 cm petty som är så tunn och fin ändå så kan det vara en idé att bryna 40 grader med de fina stavarna? Lite tåligare men troligen inte märkbart sämre skäregenskaper. Den kommer att få slita hårt även i fortsättningen.

Så är det en Fujiwara FKH Sujihiki som inte var så bra grundslipad från fabriken. Räcker det med att ta fram en brynegg eller måste man profilera om?

Tack på förhand!
Citera
2018-03-19, 00:14
Medlem
ugglans avatar
Jag behöver lite tips om nästa kniv...

Har klarat mig bra på enbart en akifusa 240mm gyuto i ett par år nu som jag är supernöjd med, men känner att jag skulle behöva komplettera med något mindre när det är dags att finhacka t.ex. charlottenlök eller andra småsaker. Har dock inte riktigt någon koll på vilken typ av kniv och vilken längd som passar bäst.

+ i kanten om den kan dubbla som kockkniv för min fru som upplever gyuton som ett tvåhandssvärd

tack på förhand
Senast redigerad av ugglan 2018-03-19 kl. 00:22.
Citera
2018-03-19, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Jag behöver lite tips om nästa kniv...

Har klarat mig bra på enbart en akifusa 240mm gyuto i ett par år nu som jag är supernöjd med, men känner att jag skulle behöva komplettera med något mindre när det är dags att finhacka t.ex. charlottenlök eller andra småsaker. Har dock inte riktigt någon koll på vilken typ av kniv och vilken längd som passar bäst.

+ i kanten om den kan dubbla som kockkniv för min fru som upplever gyuton som ett tvåhandssvärd

tack på förhand

Det låter som att du behöver en santoku!
Citera
2018-03-21, 11:17
Medlem
Hej!

Är sugen på att införskaffa mig en Bunka-kniv, men hur användbara är dom om man jämför med en vanlig kockkniv? Finns det någon fördel alls rent funktionsmässigt?
Citera
2018-03-23, 12:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigzoore
Hej!

Är sugen på att införskaffa mig en Bunka-kniv, men hur användbara är dom om man jämför med en vanlig kockkniv? Finns det någon fördel alls rent funktionsmässigt?
Personligen så värderar jag denna knivtyp högre än både Santoku liksom Nakiri eftersom spetsen är riktigt användbar.

Det handlar dock trots allt inte om en traditionell kockkniv så man behöver byta skärteknik. Den s k Rocking Push-Cut funkar visserligen hjälpligt men inte optimalt. Endast mindre ingredienser/råvaror går på ett någorlunda sätt att skära med denna metod (Rocking Push-Cut).

Det lustiga är att jag också funderat på den här modellen. Mitt öga föll på en Takeshi eftersom jag redan äger en serie knivar med hjorthornsgrepp och R2-stål: https://japanesechefsknife.com/collections/bunka/products/takeshi-saji-r-2-custom-damascus-wild-series-bunka-175mm-6-8-inch-stag-bone-handle

~Paul~
Citera
2018-03-25, 16:01
Medlem
Jag har två Mac-knivar som jag gillar skarpt..
21,5 och 13,5 cm
Citera
2018-03-27, 18:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmaco1
Jag har två Mac-knivar som jag gillar skarpt..
21,5 och 13,5 cm
Mac tillverkar hyfsade knivar. Den allra första kockkniven som jag funderade på var just en Mac (Professional). Pratade då med Mac-s chef som var bosatt i Kanada. Harold Tanaka eller något liknande hette han. En trevlig man som kunde sina knivar.

Hur som helst så är dessa knivar idag akterseglade av framför allt renodlade japanska märken. En Mac är ju trots allt inte så billig att inhandla, varför det förmodligen finns bättre alternativ. Men dina knivar är kanske av äldre datum?

~Paul~
Citera
2018-04-05, 02:51
Medlem
Kock redan 25år, kör uteslutande sen kanske 10år tillbaka med Global både i köket och hemma. Ser inte va som skulle få mig att ändra uppsättning när man ser pris kontra kvalite
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in