2018-02-26, 22:46
Medlem
mastejags avatar
Någon som känner till dessa knivar och kan säga bu eller bä generellt. Har kikat på att skaffa en Akifusa PM men blev lite nyfiken på dessa från Eden Kanso Aogami.

https://www.knivesandtools.com/en/pt/-eden-kanso-aogami-santoku-18-cm.htm#tabbutton3
Citera
2018-02-27, 09:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Någon som känner till dessa knivar och kan säga bu eller bä generellt. Har kikat på att skaffa en Akifusa PM men blev lite nyfiken på dessa från Eden Kanso Aogami.

https://www.knivesandtools.com/en/pt/-eden-kanso-aogami-santoku-18-cm.htm#tabbutton3
Bra knivar för de som gillar kol. Det är förmodligen Shiro Kamo som tillverkar denna serie och det bådar gott .

~Paul~
Citera
2018-02-27, 09:29
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Bra knivar för de som gillar kol. Det är förmodligen Shiro Kamo som tillverkar denna serie och det bådar gott .

~Paul~
Ok tack för input!

Då det är kolstål är väl de generellt något billigare men kan alltså vara en vettig väg att gå innan man tar steget (upp?) till Akifusa osv?
Citera
2018-02-27, 11:36
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

~Paul~
Precis samma låda med text och allt som min Shiro Kamo santoku. Min är 16,5cm i AS. Så det stämmer nog.

Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Ok tack för input!

Då det är kolstål är väl de generellt något billigare men kan alltså vara en vettig väg att gå innan man tar steget (upp?) till Akifusa osv?
Absolut. Min santoku är den mest använda kniven hos mig men håll den torr.
Citera
2018-02-27, 13:45
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Precis samma låda med text och allt som min Shiro Kamo santoku. Min är 16,5cm i AS. Så det stämmer nog.

Absolut. Min santoku är den mest använda kniven hos mig men håll den torr.
Kalas låter som att det blir en sak till inköpslistan för köket

Slipper man bråka för mycket med sambon om att lägga ca: 2k på en kniv (istället för på gardiner, mattor osv)
Citera
2018-02-27, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Cleancut och kitchenlab har båda bra sortiment på knivar. Osäker om dom har modellerna i fråga men kika vetja.

Stort tack!
Citera
2018-02-28, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neret
Jag har ögonen på både Yaxell och Victorinox Fibrox. Gillar inte trähandtag, därav Fibrox-kollektionen. Men Yaxell kanske (endast) har trähandtag?

Oavsett så skulle jag vilja känna på dessa knivar, hur de ligger i handen. Men vilka affärer i Stockholm har dessa i butik? Cervera har ju bara Global typ.
Victorinox Fibrox finns hos Lars Öqvist i Gröndal: http://www.oqvist.se/knivar-tillbehor/victorinox/fibroxskaft/
Citera
2018-02-28, 10:15
Medlem
Hittade den här nyheten på Ikea
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90257576/

Gjord av Damascus stål och med VG 10 kärna så verkar lovande. Kan det vara ett Fynd? Någon som har testat Briljera knivarna? Har själv några Satake knivar med Damascusstål men de ligger en stratosfär högre i pris. Jag drabbades av lite köpsug när jag såg nya Ikea knivarna för 4-500 spänn.

Mvh
Senast redigerad av Suay 2018-02-28 kl. 10:25.
Citera
2018-02-28, 10:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suay
Hittade den här nyheten på Ikea
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90257576/

Gjord av Damascus stål och med VG 10 kärna så verkar lovande. Kan det vara ett Fynd? Någon som har testat Briljera knivarna? Har själv några Satake knivar med Damascusstål men de ligger en stratosfär högre i pris. Jag drabbades av lite köpsug när jag såg nya Ikea knivarna för 4-500 spänn.

Mvh
Det är några detaljer i beskrivningen som får mig att dra åt öronen.

För det första är bladet allt för kort för att fungera på ett effektivt sätt som kockkniv (20 cm).

För det andra som skriver man att bladet är tjockt för att tåla stora påfrestningar (det innebär tyvärr att det förmodligen inte skär speciellt väl).

Och för det tredje så är bladet utrustat med en onödig och ful häl som effektivt tar bort en del av arbetseggen.

Priset är dessutom inte speciellt lågt för att vara en kniv tillverkad i Kina. Visserligen i VG-10 men värmebehandlingen är förmodligen utförd på plats, vilket inte alltid är så lyckat .

~Paul~
Citera
2018-02-28, 11:09
Medlem
Citat:
Det är några detaljer i beskrivningen som får mig att dra åt öronen.

För det första är bladet allt för kort för att fungera på ett effektivt sätt som kockkniv (20 cm).

För det andra som skriver man att bladet är tjockt för att tåla stora påfrestningar (det innebär tyvärr att det förmodligen inte skär speciellt väl).

Och för det tredje så är bladet utrustat med en onödig och ful häl som effektivt tar bort en del av arbetseggen.

Priset är dessutom inte speciellt lågt för att vara en kniv tillverkad i Kina. Visserligen i VG-10 men värmebehandlingen är förmodligen utförd på plats, vilket inte alltid är så lyckat .

~Paul~

Tack dePaul för dina expertråd... Jag kanaliserar nog köpsuget mot Eden Kanso Aogami, Santoku 18 cm istället. Den som diskuterades för några inlägg sedan.

Ha det Gott!
Citera
2018-02-28, 11:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suay
1. Jag kanaliserar nog köpsuget mot Eden Kanso Aogami, Santoku 18 cm istället.

2. Ha det Gott!
1. Det är nog klokt .

2. Detsamma!

~Paul~
Citera
2018-03-01, 14:12
Medlem
Sabatier kolstål. Föredrar den före mins japanska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in