2018-04-04, 19:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han berättade inlevelsefullt om Allt "blod, hemskt mycket blod, det plaskade om hans fötter ...."
Det tror jag var sant, men det har jag inte hört något specifikt om, om det inte nu omvandlats och ingår i "det fruktansvärda händelsen när Kim var död"+det var så hemskt att det kan jag inte berätta.
I nån häktningsförhandling?
Citera
2018-04-04, 19:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nja, en sanning med modifikation, tror jag. Hon hade ju redan fått vetskap om hur ubåten gick ned, och insåg redan då att det lär ha varit en medveten sänkning, då en ubåt annars inte "går under" på det viset, alltså exakt likadant som den normalt dyker. Men, det beror så klart också på varför den går under. Men, hade den gått under genom "normal dykning", dvs att den tar in vatten i dyktankarna, och inget annat. Så hade ju PM faktiskt kunnat rädda den i den meningen att det enda han hade behövt göra var att stänga luckan när han övergav ubåten. Då hade den gått till botten som ett helt vanligt dyk, men utan besättning. En bärgning av ubåten, som vi såg kunde göras mycket snabbt och relativt enkelt, hade då räddat den hel och hållen. Men tänka sig, PM stängde inte luckan ....

I vilket fall så fanns det fog för Dittes tankar. Däremot fanns väl i det läget tvärtom ingen anledning att misstänka en medveten sänkning, alltså ingen anledning till några sådana förutfattade meningar på andra grunder. Ditte hade istället en saklig grund för sin misstanke redan i det tidiga skedet, när många andra trodde att det faktiskt var en olycka. Det finns ju till och med en del nötter som fortfarande tror det

Det var ju inte "exakt likadant som den normalt dyker". Han lämnade ju som sagt tornluckan öppen, och vittnena i räddningsbåten (eller om det var den andra båten som åsåg räddningen av M) såg vattenånga spruta upp - "som när en val dyker" sa de - när ubåten sjönk. Och detta lär väl transan ha fått till sig...

Hen hade en "bias"...

Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Jadå lilla stumpan, det är säkert som du säger, "transan" fick ett avvisande utav Madsen när han fick reda på att det inte var en hon, utan en hen, och nu hämnas "transan" i rätten!

Att Kim Wall är mördad tyder på att Madsen blev avvisad och hämnades genom att tortera henne sexuellt och sedan mörda henne.

Vilket är mest osannolikt med tanke på vad vi faktiskt VET idag? Jävla pulver...

Faktum är att båda dom påståendena kan vara sanna på samma gång. Vad skulle motsättningen vara, menar du..?

Citat:
Jaha, var hon "säker" nu helt plötsligt?

Kan du nu inte ens skilja på att tänka en tanke, och att vara säker på något?
Säg mig, kan du mer om ubåtar än Ditte Dyreborg? Vet du exakt vilken information hon hade fått om "förlisningen" i bilen på väg dit?

Skulle inte tro det. Jag kan bara konstatera, att jag verkar kunna en hel del mer än dig när det kommer till dessa saker, och givet det som framkom i rätten idag fanns det goda grunder för de tankar som uppkom i Dittes huvud. Den stora frågan är snarare motsatsen, som du har att förklara, varför skulle hon ha anledning att ha en förutfattad mening om detta? Hennes erfarenhet av PM och hans ubåtar var ju att de var osäkra, så hon hade ju snarare all anledning att ha den motsatta förutfattade meningen, att den förlist just av en olycka till följd av den känt dåliga säkerheten. Så, du kan väl förklara, varför skulle hon tänka motsatsen utan anledning?

För att hon genast insåg, att hon kunde skada M mycket mera genom att genast säga till polisen att det var en medveten sänkning. Han togs ju mycket riktigt om hand av polis direkt också.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Varför sänkte han Nautilus? Det var ju på intet sätt nödvändigt? Han kunde väl seglat till närmsta hamn?

Det där har vi varit igenom så många gånger. ÄVEN om det var en olycka - vilket vi inte vet ännu - så kan M av naturliga skäl ha velat undgå ansvar för den olyckan. För att den annars kunde ha räckt för att myndigheterna skulle dra in alla hans tillstånd för ubåtslek, verkstadspraktikanter och raketuppskjutningar och allting...

Citat:
Ditte menade från början att ubåten sänkts medvetet, givet den information hon fått.

Teknisk bevisning visar sedan att ubåten sänkts medvetet.

Det kanske inte är utan anledning som Ditte kallas expert i ämnet...

Att hon sedan visar sin expertis på detta utmärkta sätt, tar sedan belackarna som ett tecken på att hon inte skulle vara trovärdig.

Det är väl likadant med GW, får vi anta, varje gång han dragit en slutsats om ett brott, som sedan visat sig stämma, så har han haft en olämplig förutfattad mening...

Håhåjaja

Ja, om GW skulle gå ut och tvärsäkert påstå att en misstänkt är skyldig till ett brott alldeles i början av en utredning - och det senare kom fram att GW vid någon tidpunkt legat i personlig vendetta med den misstänkte, så skulle nog fler än jag hojta till...

Citat:

Du menar, hur mycket kan en person som jobbat som chief på en militär ubåt i 20 år veta om en ubåt byggd efter pre andra världskriget teknologier? Tja, ungefär hur mycket som helst. Ditte var utbildad maskinist såväl civilt som militärt. Få människor kan lika mycket om dylika motorer som Ditte, det kan jag lova dig. Och jag vet vad jag talar om, det kan jag också lova dig, för jag har nämligen en liknande utbildning i bagaget.

Du menar, att om du säger en massa förnedrande saker om Ditte, så blir hon mindre värd?
Det enda det säger något om, är dig. Men allt det visste de flesta av oss redan.

Och som sagt - Nej, tvärtom, PM var säkert mycket begeistrad över Ditte.

Jaha? Du vet alltså att det förhåller sig så? Hur kan du veta det?
Nu är du där igen och påstår en massa saker som du inte vet ett skit om. Bara för att jag ifrågasätter något, så drar du genast slutsatsen att det inte kan vara på något annat vis. Lika vilsen som vanligt!

Kunskap är dock färskvara. Man glömmer fort, även om man arbetat med något i 20 år. Pratade just om detta med en läkare jag känner. Han har varit pensionär bara i drygt ett år, men nu fick han ett jättelukrativt erbjudande ifrån ett personaluthyrningsföretag. Han är gravt frestad att anta erbjudandet, men säger att han inte vet om han törs eftersom han tappat så mycket under den här tiden. Och då jobbade han ändå som läkare i hela sitt yrkesverksamma liv... Tycker fortfarande att de borde ha tagit in en expert från något land som fortfarande har stridsubåtar (Sverige t.ex.). Då hade man ju också fått ner risken att M och experten haft kontroverser tidigare. Ubåtsvärlden i Danmark är mycket liten...

Det var inte bara jag som sa det. Det var många som kommenterade att kvinnan som med stor möda fick klättra upp till tornet och bli först ner i Nautilus efter bärgningen, var påfallande tjock, otymplig och klumpig.

Fast så mycket förstår väl till och med jag, att det måste fastnat NÅGONTING i ett filter till en motor, om det inte är helt nybytt... d.v.s. när någon annan påpekat det, annars hade jag nog inte tänkt på det. Men du som har professionella creds, borde ju kontakta Betina med det där, då det får större tyngd om du gör det. Jag tror nämligen att transan förfalskar bevis med flit.
Senast redigerad av Merwinna 2018-04-04 kl. 19:17.
Citera
2018-04-04, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Så du tror att polisen redan hade information som gjorde dom misstänkssamma?

Föreställ dig att samma sak hade hänt i Sverige. Ingen kropp en olycka med en ubåt, Madsens förklaring att han släppte av henne tidigare. Hade detta lett till att personen grips och sedan häktas av domstol?! Nej det tror jag inte utan att i Sverige hade åklagaren eller polisen släppt Madsen efter några timmar och hade man dragit det för domstol så hade han antagligen inte blivit häktad.

Jag vet ingenting om rättsväsendet i DK men fan vad snabbt och skarpt agerat i detta fallet!!!!

(Kommer förresten ihåg en sak för många år sedan. Att man får längre straff i Danmark om man ljuger under förundersökningen och så är det ju inte alls i Sverige)

Har också funderat på vad polisen egentligen misstänkte när dom hämtade PM när han kom iland. Eller brukar dansk polis alltid bära skyddsväst? Ingen aning! Dom hade skyddsvästar på filmen där dom hämtade PM.
Citera
2018-04-04, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Har alltid undrat om det som sägs ske i Mexico i, Ciudad de Juares där unga kvinnor rövas bort, mördas och stympas är sant eftersom det verkar vara organiserat. Men här med PM filmer så har vi ju svaret och klientelet.

Kusligt att tänka att det finns massor av likasinnade överallt i hela världen. Ungefär som det finns pedos överallt på hela jordklotet..

Skulle vara intressant att diagnostisera Madsen kompisgäng.

Hoppas vid Gud att polisen håller dem under uppsikt hädanefter.
Citera
2018-04-04, 19:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Blodstänk kommer från en levande person. Andra blodspår kan komma från en död. Tycker du det är oviktigt? Jag tycker det är oerhört viktigt.
Det här är den "tråkiga" delen att inte ha FUP eftersom overallen som ÅK diskuterar sett till blodstänk borde vara presenterad via krim.teknisk undersökning. Jag hade förväntat mig nåt vittne från motsvarande NFC, krimtekniker. Sett till BP så förstörde vattnet det som gått att analysera (stänkvinkel).
Citera
2018-04-04, 19:21
Medlem
Citat:
Vilket i såfall indikerar att styckningen skedde i nära anslutning till mordet. Hade han väntat i timmar med att stycka så hade det ju inte stänkt blod. Men han kan också ha torkat av svetten i ansiktet av det hårda "arbetet" med styckningen och därför fått blod på näsan. Fast inte för att jag tror att det spelar så stor roll för utgången i rättegången.
Kan ju vara att stänker kommer av att han hugger och sticker henne. Medans hon lever. Själva styckningen kan han ha väntat med. Av nån anledning tror jag han gjorde så. Utförde dådet med paus mellan olika "nya" procedurer.
Citera
2018-04-04, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Märkligt att han inte använde handskar (plast). Men det kanske skulle ha känts ungefär som vissa män hävdar att kondomer gör - förstör/dämpar njutningen?

Ja, det ter sig lite märkligt att han inte använde handskar. Jag kan tänka mig ett par (rimliga) förklaringar på detta:
a) din förklaring
b) han har ingen erfarenhet av större mängder färskt blod och vet därför inte hur svårt det kan vara att bli av med
c) han hade inte räknat med att bli misstänkt för något, och att en ubåtsbyggare är lite skitig är väl helt normalt, så varför skulle han behöva bry sig om hur hans naglar och nagelband ser ut

En kombination kan även vara möjligt - a) som huvudförklaring och c) som rättfärdigar beslutet att köra på a)
Citera
2018-04-04, 19:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, om GW skulle gå ut och tvärsäkert påstå att en misstänkt är skyldig till ett brott alldeles i början av en utredning - och det senare kom fram att GW vid någon tidpunkt legat i personlig vendetta med den misstänkte, så skulle nog fler än jag hojta till...
Vem ligger i "personlig vendetta" med PM?
Att PM ser världen som ett konstant krig så fort nån inte slickar hans grandiosa arsle som personlighetsstörd är en sak - verkligheten är nån annan.
Citera
2018-04-04, 19:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Ja, det ter sig lite märkligt att han inte använde handskar. Jag kan tänka mig ett par (rimliga) förklaringar på detta:
a) din förklaring
b) han har ingen erfarenhet av större mängder färskt blod och vet därför inte hur svårt det kan vara att bli av med
c) han hade inte räknat med att bli misstänkt för något, och att en ubåtsbyggare är lite skitig är väl helt normalt, så varför skulle han behöva bry sig om hur hans naglar och nagelband ser ut

En kombination kan även vara möjligt - a) som huvudförklaring och c) som rättfärdigar beslutet att köra på a)
Vet man att han inte använde handskar som sen dumpats?
Citera
2018-04-04, 19:27
Medlem
valleros avatar
Citat:
Blodstänk kommer från en levande person. Andra blodspår kan komma från en död. Tycker du det är oviktigt? Jag tycker det är oerhört viktigt.
Det må du göra, men blodstänk kommer inte spela in i rättegångens utfall. Stänk kan likaväl komma från styckningen, de behöver inte alls komma från blodtryck (levande person). Det som är viktigt är att skador bevisligen har tillfogats kroppen innan eller i direkt samband med döden. Det är det som huvudsakligen kommer fälla honom för mord.
Citera
2018-04-04, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Nej såklart inte. Men jag får den känslan att det är så han gjort det. Att han omvandlar verkliga händelser och ändrar. Som att hon ropat på hjälp-instängd. Men i själva verket skreK av annan anledning. Tror han är sån att han skulle njuta av att stå o titta på månljuset och sma sin fru och samtidigt lyssna på skriken. Bara ett alternativt scenario.

Jag tror också att han lindar in sanningar i det han faktiskt berättar. Tänkte tidigare på att det är så himla konstigt att han berättade att han gick och lade sig, men var noga med att understryka att han stängde dörren till rummet där Kims kropp låg. Detta får mig att tänka att han någonstans förstår att "vanliga människor" (och han vill ju framstå som en sådan) aldrig skulle kunna somna bredvid ett lik i en ubåt. Så för att normalisera situationen "stängde han dörren"... När han i själva verket gick och lade sig i närheten av hennes kropp, kanske till och med bredvid den, på grund av sin dödsfascination... (obs teoretiskt scenario)
Citera
2018-04-04, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vet man att han inte använde handskar som sen dumpats?

Nej, det vet man inte. Vi bara drar den slutsatsen utifrån skickets hans naglar var i vid landsstigningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in