2018-04-03, 21:12
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och varför skulle det INTE ha kunnat vara sant, som M sa i Dragör hamn, att han inte HUNNIT stänga luckan..? För att han i så fall kunde ha åkt med ner i djupet själv..? Nu vet vi ju att M ljög, men att transan redan på väg dit, utan att veta något alls, var så säker... Nä. Det tyder på att hon var ute efter M. Att hon såg ett fantastiskt tillfälle att hämnas ett sexuellt avvisande eller annan upplevd oförrätt.
Tror inte PM någonsin avvisat någon sexuellt.
Citera
2018-04-03, 21:14
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Och när han var påväg med sin guldfilt och blev intervjuad svarade han:

- det var ju tur att jag inte stängde luckan. Annars hade jag följt med ner...

Jaha, men du sänkte ju den medvetet?

Ja, och han hade ju inte alls följt med ner om han stängt luckan, faktum är, att han hade ju inte ens behövt dra åt låsningen, det hade räckt att smälla igen luckan, och det hade han ju hunnit. Tätningen hade tryckförhållandena tagit hand om. Luckan hade varit bom stängd och tät en bit ner under vattnet, till följd av undertrycket som uppstår inne i ubåten.
Citera
2018-04-03, 21:14
Avslutad
Hur blir hanns tillvaro i förvaring?
Dom har det i Norge också, är inte Breivik på just förvaring?
Jag skulle nog vilja påstå att han är en högst kompetent rymling, med många farliga strängar på sin lyra.
Hanns kunskapsregister är som gjort för grova brott, rån, inbrott osv
Det blir en utmaning för Danskt rättssystem att hålla honom innanför lås och bom.
Kanske tar han sitt liv, speciellt nu när den kvinnliga ubåtsexperten Ditte Dyreborg visade var skåpet skulle stå.
Citera
2018-04-03, 21:17
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jag ser inte varför detta är intressant, när M redan har erkänt sänkningen. Självklart gjorde han då allt som behövdes för att underlätta en snabb sänkning.

Du vidgår i alla fall att motorn var igång. Försvararen ifrågasätter detta, så jag utgår ifrån att PM förnekar detsamma, det om någon är väl i så fall meningslöst.

Intressant är det eftersom det beslår PM med ännu en lögn. Snart sagt allting han säger är lögner, hans trovärdighet sänks, om möjligt, än mer.
Citera
2018-04-03, 21:23
Avslutad
Intressant läsning om straffet förvaring i Danmark:

https://www.expressen.se/kvallsposten/har-sitter-danmarks-mest-hatade-man/
Citera
2018-04-03, 21:23
Medlem
Citat:
20 mars. Men det står inte mer än det jag skrev. Du får starta ett medlemskap där och skicka honom ett mess, eller kontakta honom på hans webbsida om Euronaut, eller på hans crews Youtubekanal ("Deep Blue Sea").

Tack, ville bara se om han specificerat mer än du gjorde - han har ackreditering för besiktning av civila ubåtar genom ett internationellt klassificeringssällskap, man skulle kunna kalla honom legitimerad besiktningsman. Och alltså inte specifikt för "hemmabyggen" utan för icke-militära ubåtar. Vidare skriver han följande angående fallet i samma inlägg: "Ist also das Ventil technisch okay und 100% Frischluft in den Gasbehälter - ist die aktuelle Story bereits wiederlegt." - Är ventilen i ett tekniskt okej tillstånd och gasbehållarna innehåller 100% frisk luft så är PMs förklaring redan motbevisad.

De hittade inget fel på ventilen och ingen kolmonoxid eller koldioxid i luftbehållarna. Hur ställer du dig till det?

Och förresten, du har fortfarande inte bemött mitt svar angående din idé om att ubåtsexperten skulle ha dragit till med liknelsen med en lådbilsubåt för att "trycka till" PM...
Senast redigerad av morboso 2018-04-03 kl. 21:28.
Citera
2018-04-03, 21:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Ditte svarade att det inte gjorde någon skillnad att de testa i oktober en månad senare. Och det för att luften inte ändrar sig där nere.

Du har inte förstått frågeställningen.

Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jaha, var hon "säker" nu helt plötsligt?

Kan du nu inte ens skilja på att tänka en tanke, och att vara säker på något?
Säg mig, kan du mer om ubåtar än Ditte Dyreborg? Vet du exakt vilken information hon hade fått om "förlisningen" i bilen på väg dit?

Skulle inte tro det. Jag kan bara konstatera, att jag verkar kunna en hel del mer än dig när det kommer till dessa saker, och givet det som framkom i rätten idag fanns det goda grunder för de tankar som uppkom i Dittes huvud. Den stora frågan är snarare motsatsen, som du har att förklara, varför skulle hon ha anledning att ha en förutfattad mening om detta? Hennes erfarenhet av PM och hans ubåtar var ju att de var osäkra, så hon hade ju snarare all anledning att ha den motsatta förutfattade meningen, att den förlist just av en olycka till följd av den känt dåliga säkerheten. Så, du kan väl förklara, varför skulle hon tänka motsatsen utan anledning?

Jag har aldrig påstått att jag kan något speciellt om ubåtar; det jag kan har jag lärt mig från dig, Cellplast, Skunkjobb (som också hatar mig av någon anledning), Dr Svenne, Whyback, "Tysken" och några till. Fast jag HAR ganska lätt för att lära mig nya saker... Grejen är, att Ditte redan hade bilden klar för sig på väg till Dragörs hamn, innan M hade kommit iland och berättat för dansk TV att han inte hunnit stänga luckorna. Ditte kunde alltså inte veta att N sjunkit med öppna luckor, vid det tillfälle då hon redan bestämt sig för att M sänkt henne medvetet.

Ditte berättade ju i rätten något tråkigt om, att M hade bjudit ut henne till hangaren, då han trott att hon var en kvinna, när hon kommenterat på en Facebooksida som handlade om raketbränsle. Men att Ditte då hade upplyst M om att hon bytt kön, och att de dessutom haft att göra med varandra tidigare på den tiden då hon varit en man, och dessutom den man som underkänt Freya... Du tror inte att en hetlevrad man som M har svarat något rejält hetsigt och sårande på det..? Det enda rätta hade varit, att kalla in ett expertvittne som aldrig hört talas om M och hans N förut...

En annan tanke: det danska försvaret har ju inte haft några ubåtar på länge, så hur uppfräschade kan Dittes kunskaper vara egentligen..?

Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Tror inte PM någonsin avvisat någon sexuellt.

Hmm... Såg du livesändningen från natten då Nautilus bärgades, tömdes på vatten och undersöktes..? Den första som gick ner - den feta tanten som alla som följde livesändningen skojade om ("it is not over till the fat lady sings", "hur ska hon ens komma igenom tornet utan att fastna") - var Ditte... Jag tror att t.o.m. en så sexfixerad man som Madsen drar gränsen där..!

Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nej, det var inget stort tryck på vattnet när det rusade in, faktum är att trycket på vattnet var nära noll, dessutom, samtidigt som vattnet ska in i ubåten, ska luften ut, det blir samma effekt som när en flaska trycks ner under vattnet, den fylls på så sakteliga allteftersom luft och vatten byter plats genom "flaskhalsen". motorrummet ligger dessutom inte rakt under luckan och filtret sitter dessutom skyddat under en filterkåpa, det vattenfylls så sakteliga allteftersom vattennivån inne i ubåten så sakteliga stiger. Det är en stor volym som ska fyllas med vatten, så även om det forsar in genom lyckan, mellan luftbubblorna som ska ut, så stiger nivån inne i ubåten relativt beskedligt.

Jag kan dock hålla med om att Ditte föreföll lite väl "åklagar-vänlig", och ja, uttalandet om att en vit trasa som används för att torka av ett luftfilter till en diesel i en båt, inte blir det minsta smutsig, är verkligen anmärkningsvärt.

OK.

Det är skandal!
Citera
2018-04-03, 21:34
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Intressant läsning om straffet förvaring i Danmark:

https://www.expressen.se/kvallsposten/har-sitter-danmarks-mest-hatade-man/
Hmm...låter komplicerat att få grepp om vad som gäller. Jag förstår inte riktigt vad som avgör hur länge de sitter. Men det blir väl ett bra gäng för Madsen att försöka diskutera teknik med...
Citera
2018-04-03, 21:36
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag menar det som PM själv sagt. Inte verkligheten.
Ok. Då är jag med.
Citera
2018-04-03, 21:36
Medlem
Mooskys avatar
I full uniform dök den ledande danska flottans ubåtsexpert Ditte Dyreborg upp.

Citat:
”Ditte Dyreborg bjöd på en fullkomlig sågning av Madsens förklaring”
https://www.youtube.com/watch?v=YW9VXUrCe6g
Citera
2018-04-03, 21:42
Medlem
Citat:
Jag ser inte varför detta är intressant, när M redan har erkänt sänkningen. Självklart gjorde han då allt som behövdes för att underlätta en snabb sänkning.

Varför sänkte han Nautilus? Det var ju på intet sätt nödvändigt? Han kunde väl seglat till närmsta hamn?
Citera
2018-04-03, 21:44
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Det är ett av åklagarens bevismaterial att det fanns en torkad bloddroppe som hade stänkts från Kim Walls kropp på Madsens näsa. Rättsläkaren menar att KWs blodcirkulation var igång när blodet stänks på PMs näsborre d.v.s. att hon var fortfarande vid liv.
Fast det där med bloddroppen på näsan bevisar ingenting om cirkulationen i kroppen han styckade, han kan ha torkat sig i ansiktet med nedblodade händer från styckningen och kvar blev en liten mängd blod som koagulerat i en por, därför sköljdes den inte bort i vattnet.

Styckning har han tillstått. Att "olyckan" inte finns tycker jag ubåtsexperten idag kunde intyga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in