2018-04-03, 20:33
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nä, gosse lille, man behöver alls inte uttala sig med nån försiktighet vad herr Madsens skuld
beträffar ty den är helt enkelt obestridlig. Begrip detta nån gång.
Finns inget minsta lilla utrymme för nån olyckshändelse.
Och någon alternativ gärningsman finns icke tillstädes för att uttrycka sig lite ålderdomligt.
Det finns bara Peter Madsen med sin uttalade önskan om att sätta en mordplan i verket
därinne i ubåten vilket alltså skedde och för vilket det existerar en överväldigande bevisning.

Den onde dansken har sett friheten för sista gången. Han kommer aldrig ut mera!
Man kommer att hantera honom precis som norrmännen hanterar Anders Behring Breivik,
om den saken är jag helt säker.

"Försätts på fri fot"...vilken verklighet lever min herre i egentligen?
Eller var det menat som ett försenat aprilskämt måhända?

Galne Peter blir som sagt sittandes inlåst. Sen gifter han sig snart med fagra Deirdre och
så tillverkar de sonen Werner i besöksrummet.
Och Werner växer upp och blir en bra, normal och empatisk människa till skillnad
från sin avskydde far.
Så blir det ska du se.
Ja det dräller av okunniga "olycksfallsförnekare" i tråden.

Det är dock min övertygelse att den tysta majoriteten (som inte skriver i tråden) är på min sida.

Skulle PM mot alla odds visat sig ha något med detta att göra annat än som olycka och begravning finns det som jag bedömer det goda möjligheter att han frikänns ändå pga så kallat konverterat gärningsmannaskap. De tre märkliga kvinnorna som korresponderade med honom ser jag som dom skyldiga i sådant fall.
Citat:
s.k. konverterat gärningsmannaskap, vilket innebar att den som på grund av sin ställning till brottet framstod såsom närmast att svara för detta kunde bli att döma som gärningsman, även om han inte deltagit i själva utförandet.

https://lagen.nu/dom/nja/2006s535
Men vi får se. Jag vill inte föregripa vad som kan bli bedömningen i högsta instans i Danmark.
Citera
2018-04-03, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är också viktigt att notera att det "andra" vittnet inte alls var "tekniskt bevandrat", han var en teoretiker som endast gjort matematiska beräkningar vid sitt skrivbord.

Han påstår helt utifrån det blå, att sot på ett filter sköljs bort av vatten. Kära (nåja...) forum"vänner", gå till närmsta dieselbil, kamin eller vad som helst och ta lite sot på handen eller tröjärmen. Håll den sedan under rinnande vatten, och se hur allt sot bara försvinner, eller hur. Puckon hela bunten. Hur någon som dagens vittne från "Teknisk institut" kan sitta och säga en sådan sak i vittnesbåset helt oemotsagd är helt absurt, och att åklagaren inte ifrågasätter det.

Om inte filtret på luftintaget till motorn var sprillans nytt, lär det ha varit en diverse smuts i det, av diverse slag, inte minst fett som gör att sotpartiklar och annat definitivt blir kvar. Därför var även det första vittnets utsaga om att de torkat av filtret med en vit trasa och den förblev vit högst anmärkningsvärd. Jag skulle vilja se foton på det filtret, och den trasan före och efter.

Ja, den tekniska delen är en riktig fars, värst är väl att man inte blir förgiftad av dieselavgaser, låt vara att de kan kännas otrevliga, lukta illa osv. men innehåller 18 % syre ,mot luftens knappa 21, och 1% CO, vilket inte räcker till för att hindra syret att transporteras ut i blodet.

Hur många har förstått att man i princip andas endast dieselavgaser och leva på det!?
Citera
2018-04-03, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men sluta nu. Han dök ju flera gånger, så tryckluftflaskorna har också fyllts på och tömts flera gånger efter K:s död. Eller i alla fall minst en gång. En av de första sakerna man gör när man kommer till ytan efter ett dyk, är väl att fylla på luftflaskorna igen..?
Så, det finns inget spår av avgaserna på filtren.. Det finns inga spår av de temperaturförändringar som skulle krävas på varken KW eller PM.. det finns framförallt inga spår av avgaser i KW:s lungor. Kan det vara så, att PM,
Efter att först ljugit om att han släppt av KW levande, tills bevis för motsatsen dök upp,
Efter att ljugit om att begravit KW hel, tills bevis för motsatsen dök upp
Efter att ljugit om att hon dog av att få en metallucka i huvudet, tills bevis för motsatsen dök upp
Också ljugit om att hon dog av dessa avgaser, som inte lämnar några spår alls efter sig?

Vi vet ju redan att han ljuger om tidslinjen - han har huggit henne i underlivet när hon levde, och framförallt har han inte huggit henne sju timmar efter hennes död. Man kan nästan tro att han har huggit henne på ett sätt som stämmer överens med de sms han skickat till tjejer och de tortyrporrfilmer han tittat på kontinuerligt. Det skulle ju också förklara varför han inte ringer efter hjälp när en tjej tuppar av i hans ubåt utan istället vildsint hugger henne (så att det dessutom går lite för honom i hans kalsonger, vilket det finns spår för...).
Citera
2018-04-03, 20:41
Medlem
Citat:
Du jag tvättar mig i saltvatten ofta varje sommar, samma saltvatten som PM's filter ska ha blivit "magiskt" rent i. Så det kanske är du som själv ska testa din "hypotes" istället.
vad skulle min hypotes vara menar du?
Citera
2018-04-03, 20:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nja, en sanning med modifikation, tror jag. Hon hade ju redan fått vetskap om hur ubåten gick ned, och insåg redan då att det lär ha varit en medveten sänkning, då en ubåt annars inte "går under" på det viset, alltså exakt likadant som den normalt dyker. Men, det beror så klart också på varför den går under. Men, hade den gått under genom "normal dykning", dvs att den tar in vatten i dyktankarna, och inget annat. Så hade ju PM faktiskt kunnat rädda den i den meningen att det enda han hade behövt göra var att stänga luckan när han övergav ubåten. Då hade den gått till botten som ett helt vanligt dyk, men utan besättning. En bärgning av ubåten, som vi såg kunde göras mycket snabbt och relativt enkelt, hade då räddat den hel och hållen. Men tänka sig, PM stängde inte luckan ....

I vilket fall så fanns det fog för Dittes tankar. Däremot fanns väl i det läget tvärtom ingen anledning att misstänka en medveten sänkning, alltså ingen anledning till några sådana förutfattade meningar på andra grunder. Ditte hade istället en saklig grund för sin misstanke redan i det tidiga skedet, när många andra trodde att det faktiskt var en olycka. Det finns ju till och med en del nötter som fortfarande tror det

...och varför skulle det INTE ha kunnat vara sant, som M sa i Dragör hamn, att han inte HUNNIT stänga luckan..? För att han i så fall kunde ha åkt med ner i djupet själv..? Nu vet vi ju att M ljög, men att transan redan på väg dit, utan att veta något alls, var så säker... Nä. Det tyder på att hon var ute efter M. Att hon såg ett fantastiskt tillfälle att hämnas ett sexuellt avvisande eller annan upplevd oförrätt.
Citera
2018-04-03, 20:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Nja, en sanning med modifikation, tror jag. Hon hade ju redan fått vetskap om hur ubåten gick ned, och insåg redan då att det lär ha varit en medveten sänkning, då en ubåt annars inte "går under" på det viset, alltså exakt likadant som den normalt dyker. Men, det beror så klart också på varför den går under. Men, hade den gått under genom "normal dykning", dvs att den tar in vatten i dyktankarna, och inget annat. Så hade ju PM faktiskt kunnat rädda den i den meningen att det enda han hade behövt göra var att stänga luckan när han övergav ubåten. Då hade den gått till botten som ett helt vanligt dyk, men utan besättning. En bärgning av ubåten, som vi såg kunde göras mycket snabbt och relativt enkelt, hade då räddat den hel och hållen. Men tänka sig, PM stängde inte luckan ....

I vilket fall så fanns det fog för Dittes tankar. Däremot fanns väl i det läget tvärtom ingen anledning att misstänka en medveten sänkning, alltså ingen anledning till några sådana förutfattade meningar på andra grunder. Ditte hade istället en saklig grund för sin misstanke redan i det tidiga skedet, när många andra trodde att det faktiskt var en olycka. Det finns ju till och med en del nötter som fortfarande tror det

Och när han var påväg med sin guldfilt och blev intervjuad svarade han:

- det var ju tur att jag inte stängde luckan. Annars hade jag följt med ner...

Jaha, men du sänkte ju den medvetet?
Citera
2018-04-03, 20:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
En annan sak som inte tycktes utredas ordentligt i rätten var huvudströmbrytaren till elmotorn, som tydligen hade brunnit/smält ihop fullständigt, sannolikt till följd av saltvattnet i samband med att den var påslagen och motorn drog en faslig massa ström den vägen när den dränktes. Huvudströmbrytaren överbelastas då och den brinner upp. Detta är en konsekvens av det faktum att den är tillslagen, just precis det de trätte om i rätten.

Hade huvudströmbrytaren varit avslagen, hade den aldrig kunnat brinna/smälta ihop. Detta är också lustigt att inte den "tekniskt bevandrade" tomten från Teknisk institut påpekade. Men som sagt, han var nog mest en matematisk teoretiker, och inte så mycket "teknisk bevandrad" egentligen.

Vi har alltså i praktiken två bevis för att elmotorn var satt i full fart framåt, dels reglaget, och dels den uppbrunna huvudbrytaren.

Jag ser inte varför detta är intressant, när M redan har erkänt sänkningen. Självklart gjorde han då allt som behövdes för att underlätta en snabb sänkning.
Citera
2018-04-03, 20:56
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
...och varför skulle det INTE ha kunnat vara sant, som M sa i Dragör hamn, att han inte HUNNIT stänga luckan..? För att han i så fall kunde ha åkt med ner i djupet själv..? Nu vet vi ju att M ljög, men att transan redan på väg dit, utan att veta något alls, var så säker... Nä. Det tyder på att hon var ute efter M. Att hon såg ett fantastiskt tillfälle att hämnas ett sexuellt avvisande eller annan upplevd oförrätt.

Jadå lilla stumpan, det är säkert som du säger, "transan" fick ett avvisande utav Madsen när han fick reda på att det inte var en hon, utan en hen, och nu hämnas "transan" i rätten!

Att Kim Wall är mördad tyder på att Madsen blev avvisad och hämnades genom att tortera henne sexuellt och sedan mörda henne.

Vilket är mest osannolikt med tanke på vad vi faktiskt VET idag? Jävla pulver...
Citera
2018-04-03, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
En patologisk lögnare håller också fast vid lögner eftersom de till slut själva tror på lögnerna, lögnerna har oftast ett korn av sanning i sig

Det har han gjort genomgående i alla utsagor. Jag noterade det rätt snabbt sedan blev jag observant på att försöka leta rätt på kornet.
Citera
2018-04-03, 21:04
Medlem
trngws avatar
Citat:
Nu var det ju i och för sig ett stort tryck på vattnet, när det rusade in... det var inte bara som att hålla en tröjärm under en vattenkran. Och saltvattnet fick vara kvar där och verka i många timmar också.

Ditt andra stycke - som låter mycket rimligt - tyder ju på att transan ljuger..? Man undrar ju om hon var ensam när hon gjorde den undersökningen..?

Nej, det var inget stort tryck på vattnet när det rusade in, faktum är att trycket på vattnet var nära noll, dessutom, samtidigt som vattnet ska in i ubåten, ska luften ut, det blir samma effekt som när en flaska trycks ner under vattnet, den fylls på så sakteliga allteftersom luft och vatten byter plats genom "flaskhalsen". motorrummet ligger dessutom inte rakt under luckan och filtret sitter dessutom skyddat under en filterkåpa, det vattenfylls så sakteliga allteftersom vattennivån inne i ubåten så sakteliga stiger. Det är en stor volym som ska fyllas med vatten, så även om det forsar in genom luckan, mellan luftbubblorna som ska ut, så stiger nivån inne i ubåten relativt beskedligt.

Jag kan dock hålla med om att Ditte föreföll lite väl "fientlig", men man får ta hänsyn till att hon ifrågasattes ganska kraftigt av försvaret också. Och ja, uttalandet om att en vit trasa som används för att torka av ett luftfilter till en diesel i en båt, inte blir det minsta smutsig, är verkligen anmärkningsvärt.
Senast redigerad av trngw 2018-04-03 kl. 21:20.
Citera
2018-04-03, 21:05
Medlem
Citat:
Det VET jag inte. Jag är ingen kemist. Men Ditte borde ha fått den frågan från Betina, för det är en självklar följdfråga.
Ditte svarade att det inte gjorde någon skillnad att de testa i oktober en månad senare. Och det för att luften inte ändrar sig där nere.
Citera
2018-04-03, 21:10
Medlem
trngws avatar
Citat:

Jaha, var hon "säker" nu helt plötsligt?

Kan du nu inte ens skilja på att tänka en tanke, och att vara säker på något?
Säg mig, kan du mer om ubåtar än Ditte Dyreborg? Vet du exakt vilken information hon hade fått om "förlisningen" i bilen på väg dit?

Skulle inte tro det. Jag kan bara konstatera, att jag verkar kunna en hel del mer än dig när det kommer till dessa saker, och givet det som framkom i rätten idag fanns det goda grunder för de tankar som uppkom i Dittes huvud. Den stora frågan är snarare motsatsen, som du har att förklara, varför skulle hon ha anledning att ha en förutfattad mening om detta? Hennes erfarenhet av PM och hans ubåtar var ju att de var osäkra, så hon hade ju snarare all anledning att ha den motsatta förutfattade meningen, att den förlist just av en olycka till följd av den känt dåliga säkerheten. Så, du kan väl förklara, varför skulle hon tänka motsatsen utan anledning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in