2018-04-04, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det är inte riktigt så. Gud har lagt världens grund genom Jesus, så han är alltings upphov, men han har inte designat människan. Människan är född av naturen och evolutionen, född av kött och blod, och är till sin natur avvikande från Guds rättfärdighet och helighet. Människan vill följa sin köttsliga natur och sina begär och fara efter det som finns i världen och på så vis göra det som är ont i Guds ögon. Hela världen är därför i den ondes våld.

Men den som tror på Jesus, omvänder sig och dagligen tar sitt kors och följer honom, och låter döpa sig, den människan blir född på nytt av vatten och ande och blir en ny skapelse och blir ett Guds barn och blir en medlem i Guds familj. De som lever efter världen och inte lyder Jesus är Satans barn och de är av världen och de är inte skapade av Gud. Världen och det som finns i världen kommer förgås men de som gör Guds vilja kommer bestå i evighet.

Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Ja fast teodiceproblemet förklarar hur en skapare av människan inte kan vara god, allsmäktig och allvetande samtidigt. Om guds vilja sker på jorden, som du skrev, skiter hen antigen i oss eller är en psykopat.
Jag skrev inte att Guds vilja sker på Jorden, jag skrev att hela världen är i den ondes våld. Vad gäller allsmäktig beror på vad man lägger i det ordet. Är det mäktigare än allt annat man menar så är det sant, är det makt över liv och död så är det sant. Sedan är det en tidsfråga innan allt ont ska förgås. När tiden är inne och alla Guds barn är samlade, då ska Gud komma tillsammans med alla sina heliga och då är det domedag.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2018-04-04 kl. 09:09.
Citera
2018-04-04, 09:04
Medlem
jipeesss avatar
problemet är att teodiceproblemet inte är ett problem, eftersom de 3 grundsatserna är korrekta
Citera
2018-04-04, 11:54
Medlem
Citat:
Vem har skapat oss enligt teister, jo gud. Om hen har skapat oss så har hen antigen skapat oss vetande att vi kommer att synda, vilket vore väldigt konstigt, eller så är hen inte allvetande. Annars har gud inte kunnat skapa oss bättre vilket gör hen till icke allsmäktig. Teodiceproblemet kvarstår och det hjälper inte alls att säga att människan har fallit i synd.
Använd inte ordet hen för helvete! Gud har skapat oss med fri vilja, vilket bland annat innebär att kunna välja mellan att lyda Guds regler eller revoltera. Alternativet till att inte ha fri vilja vore att vara helt determinerad, utan någon egen vilja och att vara som djuren. Men Gud valde att skapa en varelse som är lik Honom själv. Varför skulle Han inte få göra det? Och varför skulle han inte få lov att straffa dem som syndar? Vi har fått ansvaret över våra egna liv i gåva av Gud, att då skylla våra egna misstag på Gud är i sig en synd.
Citera
2018-04-04, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Använd inte ordet hen för helvete! Gud har skapat oss med fri vilja, vilket bland annat innebär att kunna välja mellan att lyda Guds regler eller revoltera. Alternativet till att inte ha fri vilja vore att vara helt determinerad, utan någon egen vilja och att vara som djuren. Men Gud valde att skapa en varelse som är lik Honom själv. Varför skulle Han inte få göra det? Och varför skulle han inte få lov att straffa dem som syndar? Vi har fått ansvaret över våra egna liv i gåva av Gud, att då skylla våra egna misstag på Gud är i sig en synd.
Varför är det antingen fri vilja eller ingen egen vilja som är de enda två alternativen?
Jag kan tänka mig att vi har en massa valmöjligheter, även om vi inte har helt fri vilja.
Är ett djurs liv förutbestämt?
Citera
2018-04-04, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför är det antingen fri vilja eller ingen egen vilja som är de enda två alternativen? Jag kan tänka mig att vi har en massa valmöjligheter, även om vi inte har helt fri vilja.
"Fri vilja" är ett abstrakt begrepp som innefattar väldigt många saker. Vi måste nog ha en språkteori först innan det går att diskutera detta eftersom det finns för många referenser till datamaskiner, robotar och industri. Fri vilja är inte ett mekaniskt begrepp och det är inte ett binärt begrepp. Jag skulle vilja definiera begreppet som en kategori som innehåller en rad attribut: bland annat förmåga till reflektion, förnuft, samvete, framsynthet, känslighet, inlevelse, klokskap och så vidare.
Citera
2018-04-04, 12:43
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
"Fri vilja" är ett abstrakt begrepp som innefattar väldigt många saker. Vi måste nog ha en språkteori först innan det går att diskutera detta eftersom det finns för många referenser till datamaskiner, robotar och industri. Fri vilja är inte ett mekaniskt begrepp och det är inte ett binärt begrepp. Jag skulle vilja definiera begreppet som en kategori som innehåller en rad attribut: bland annat förmåga till reflektion, förnuft, samvete, framsynthet, känslighet, inlevelse, klokskap och så vidare.

mänsklig vilja är alltid relativ,
aldrig absolut
Citera
2018-04-04, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
mänsklig vilja är alltid relativ, aldrig absolut
Vad menar du med absolut och relativ?

Använder du ordet "absolut" i adjektiv eller adverbial betydelse?
Senast redigerad av Heliarchos 2018-04-04 kl. 12:49.
Citera
2018-04-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag skrev inte att Guds vilja sker på Jorden, jag skrev att hela världen är i den ondes våld. Vad gäller allsmäktig beror på vad man lägger i det ordet. Är det mäktigare än allt annat man menar så är det sant, är det makt över liv och död så är det sant. Sedan är det en tidsfråga innan allt ont ska förgås. När tiden är inne och alla Guds barn är samlade, då ska Gud komma tillsammans med alla sina heliga och då är det domedag.
Låter ju inte så mäktigt om världen är i den ondes våld. Kanske bara är en halvgud
Citera
2018-04-04, 12:55
Medlem
Citat:
Tänker använda hen då jag inte vill köna denna påstådda gud. Om nu gud skulle finnas tror jag inte hen har ett kön.
Om vi har fri vilja veta vet inte gud vad vi kommer göra och därför är hen inte allvetande. Skulle han ha skapat oss med vetenskapen vad vi kommer göra har vi inte fri vilja då vi är skapta för att göra precis det vi kommer att göra. Teodiceproblemet kvarstår
Citera
2018-04-04, 13:04
Medlem
Citat:
Om vi har fri vilja veta vet inte gud vad vi kommer göra och därför är hen inte allvetande. Skulle han ha skapat oss med vetenskapen vad vi kommer göra har vi inte fri vilja då vi är skapta för att göra precis det vi kommer att göra. Teodiceproblemet kvarstår
Det finns ingen konflikt mellan fri vilja och att veta vad någon kommer att göra.
Citera
2018-04-04, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
För en människa så ter sig djurens liv rätt så förutbestämda. Men djuren själva uppfattar antagligen inte saken på det sättet.
Citera
2018-04-04, 13:19
Medlem
Citat:
Det finns ingen konflikt mellan fri vilja och att veta vad någon kommer att göra.
Så klart det gör om gud har skapat oss.

Om gud har skapat oss och vet vad vi kommer göra har vi aldrig haft någon annan möjlighet än den gud visste vi skulle välja. Allt vi gör, fel och rätt, är redan förutbestämt av gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in