2018-04-02, 16:18
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Håller inte riktigt med de som tror att Demoskop kommer att "sänka" SD i aprilmätningen. Om man tittar tillbaka bara några få månader och ser på Demoskops fem senaste mätningar för SD så visar de:

November: 18,1%
December: 18,3%
Januari: 17,9%
Februari: 15,4%
Mars: 18,6%

Mätningen för februari är egentligen den enda som sticker ut ordentligt för dessa mätningar. Vad sänkning till 15,4% berodde på vete fan... Att jag sedan är övertygad om att Demoskop underskattar SD ganska ordentligt även med sina 17,9-18,6% är en annan sak. Med stor sannolikhet kan man nog lägga på 4-5% på Demoskop just nu för att närma sig de reella siffrorna. Här ligger nog Yougov och Sentio betydligt närmare med sina 22-23%

Du skriver att Demo hade 18,6% i mars och det är högre än på flera månader, alltså är det tid att sänka nu. Ännu är det för tidigt att krympa perceptionsgapet. Det kommer efter sommaren.

Jag har skrivit tidigare att instituten höjer i mindre steg än de sänker. Det kan bara finnas en förklaring. En liten höjning får ingen uppmärksamhet en större sänkning har ett betydande propagandavärde. Demoskop följde inte riktigt den regeln den här gången men undantag förekommer.

Visst skulle följande rubrik sitta fint i PK media, "Sd rasar!"
Senast redigerad av Returpapper 2018-04-02 kl. 16:24.
2018-04-02, 18:23
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
En fråga Crispy? Vi är ju båda tämligen överens om att konspirationsteorierna kan läggas åt sidan när det gäller opinionsinstitutens arbete och vi är också fullständigt överens om hur mycket felaktig fakta som produceras i just den här tråden.

Naturligtvis är det inte möjligt, att det kan föreligga de aktuella differenser mellan seriösa och våra väl kända skojarinstitut, som enbart kan förklaras med inkompetens och omfattande svarsbortfall - när det gäller SD!!!

Borde knappast kräva högre insikter i ämnet statistik, som dock mångai Tråden har, för att inse fakta.

Även om de gamla universiteten numera får konkurrera med många skojaruniversitet och skojarinstitut.

Den enda rimliga och naturliga förklaringen är naturligtvis förekomsten av korruption och agendor
2018-04-02, 19:10
Medlem
Jag anknyter till vad Smoothman skrev och jag håller med om att hoppet 15,4% till 18,6% inte känns korrekt. Det gäller alltså Demoskop.

Det känns absolut som om SD går framåt men jag misstänker att Demoskop går tillbaka till decembersiffran som var goda 18,3% man kan ju inte gärna skjutsa upp SD ännu till trovärdiga 18,9%.

Då avviker man för mycket från etablissemangets våta drömsiffra....17,0%...Denna vetenskap har för mig blivit mycket svår. Först skall jag själv rätt uppskatta läget för SD (20,4%) men samtidigt skall man försöka känna efter hur OI förväntas lägga sig.

Helt klart blir man skallskadad av detta. Jag förväntar mig en uppgång i Inizio, den känns i nuläget säker, jag tror dom själva inser att detta går inte längre.

På grund av manipulationer och schackrande med vilka Institut som skall räknas in lurar man befolkningen ett tag till. Ja det har hänt mycket, valarbetet är igång och det mesta gynnar just nu SD.
2018-04-02, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Naturligtvis är det inte möjligt, att det kan föreligga de aktuella differenser mellan seriösa och våra väl kända skojarinstitut, som enbart kan förklaras med inkompetens och omfattande svarsbortfall - när det gäller SD!!!

Borde knappast kräva högre insikter i ämnet statistik, som dock mångai Tråden har, för att inse fakta.

Även om de gamla universiteten numera får konkurrera med många skojaruniversitet och skojarinstitut.

Den enda rimliga och naturliga förklaringen är naturligtvis förekomsten av korruption och agendor

Hade jag velat höra på osammanhängande dravel så hade jag frågat dig istället men se nu gjorde jag inte det. Min fråga var till Crispy och rörde specifikt vilka institut han tror SD är närmast idag och om hantror att Bradleyeffekten inte är lika stark längre
2018-04-02, 21:46
Medlem
Dr_Kronas avatar
Undrar om dagens nyhet att SD tycker att S har bättre invandringspolitik än vissa delar av alliansen kommer att röra om i grytan.

Han hotar ju tom att rösta fram S framför alliansen.
Det kan kanske få alliansen att braka ihop för gott.

https://www.expressen.se/nyheter/akesson-s-ar-valdigt-mycket-battre-an-loof/
2018-04-03, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Undrar om dagens nyhet att SD tycker att S har bättre invandringspolitik än vissa delar av alliansen kommer att röra om i grytan.

Tror att dessa ord - om de läses av "gamla sossar" - kan ge SD en skjuts i kommande mätningar.
Vi vet sedan tidigare att SD är så gott som lika stora som S i många fackförbund däribland LO.
vänstern o vänsterpress (läs MSM) har alltid skrämt sossen med ord som högerspöke och borgarpack. Parti för "de rika" etc etc. Nör nu SD visar öppet att de har många "sympatier" för S-politik så tror jag flera tvivlare är beredda att ta steget. En sann "gammal" vänsterpartist borde också rösta SD istället för V. Ingen "hårt arbetande kommunist" tilltalas av massbidragen till massinvandrarna.
Börjar mer o mer tro på att vi får se närmare 30% i mätningarna fram till valet.
2018-04-04, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
En fråga Crispy? Vi är ju båda tämligen överens om att konspirationsteorierna kan läggas åt sidan när det gäller opinionsinstitutens arbete och vi är också fullständigt överens om hur mycket felaktig fakta som produceras i just den här tråden. Jag delar dock fortfarande trådens huvudfåras linje som tror att Sentio och Yougov bäst speglar SD:s stöd. Jag är faktiskt väldigt övertygad om det. Enligt mig så följer Bradleyffekten den sista väljaren som senast uppgav SD efterhand som det sociala stigmat släpper. SD:s nästa 10%:s block potentiella väljare genererar samma Bradleyeffekt som det förra 10%:s blocket gjorde enligt mitt sätt att se på saken. Att Kalle på bygget numera fullständigt struntar i rasistanklagelser är inte samma sak som att den kvinnliga chefen på kontoret gör det. På sistone har jag fått intrycket av att du inte är så säker på att Sentio och Yougov ligger närmast SD:s siffror. Är det korrekt uppfattat och om så, varför tror du inte det?
När, förvisso tror jag också det lutar åt att det verkliga SD-stödet ligger i övre kanten av fältet, där man hittar Sentio och (så här långt) YouGov. Dock försöker jag alltid ha som policy att hålla förväntningarna på nivån att allt som komma skall är en säck med skit. Efter att ha väntat 16 år på Star Wars episod 1 och blivit belönad med att bli dränkt i Jar-Jars diarré kalibrerade jag om instrumenten för gott.

Vidare ska man alltid akta sig för fällan att ta för givet att allt är likadant som sist. Samtliga "old school"-institut har ju faktiskt ändrat sina metoder under mandatperioden, som dessutom hade en kort period av våldsam tillväxt för SD ganska exakt i mitten (skiftet 2015/2016). Att bena ut vad som är faktiskt ökning vs effekt av metodförändringar, möjliga glidningar i Bradley etc är inte det enklaste. Om t ex en metod ändras utan att det gör skillnad, är det för att den är kass eller för att förändringen sögs upp av en nedgång i opinionen?

För några år sedan i samband med att jag snubblade över Nate Silver första gången läste jag någon amerikansk artikel som gick på djupet med hur OU egentligen fungerar, och en sak som framgick där var att OI med endast webbpanel har en dirty secret - att de är beroende av telefon-OI som kompass/riktmärke/index/ankare. Alltså, de kan mäta förändringar helt okej, men bara i relation till en karta som de kalkerat av från traditionella OI. Om detta stämmer så innebär det ju att metodförändringar hos traditionella OI resulterar i att hela spannet förskjuts i förhållande till det verkliga väljarstödet, som då i själva verket kan ligga närmare mitten av spannet än överkanten.

Här är en översikt med instituten indelade i tre grupper. Indexgruppen är Sentio+YouGov. Grupp A är "traditionella OI som längs vägen börjat joxa med webbpaneler" (Sifo+Ipsos+Demoskop). Grupp B är "OI som tappat en väldans massa styrfart på SD av kända och okända anledningar" (Novus+Inizio). Skop, SCB och avsomnade UM sket jag helt enkelt i.

Kolumn 1: Kvartal
Kolumn 2: Sifo+Ipsos+Demoskop uttryckt i % av Sentio+YouGov
Kolumn 3: Novus+Inizio uttryckt i % av Sentio+YouGov

K3-2014 85% 80%* (*=inkluderar endast Novus pga Inizio startar följande kvartal)

(VAL 2014)

K4-2014 75% 78%
(I december introducerar Novus sin nya metod som initialt ger ett SD-lyft på ca 4 pe följande kvartal. Noteras bör också att glappet genast ökar i grupp A jämfört med innan valet. Detta eftersom denna grupp ligger kvar strax över valresultatet medan Sentio+YG tar ett megahopp på 4+ pe typ dagen efter valet.)

K1-2015 78% 88%
K2-2015 75% 86%
K3-2015 72% 82%
K4-2015 75% 86%
K1-2016 67% 79%
K2-2016 70% 80%
(Ipsos börjar med webbpanel under denna period och ger den 50% inflytande)

K3-2016 70% 73%
K4-2016 72% 82%
K1-2017 69% 82%
K2-2017 72% 81%
(Sifo börjar med webbpanel under denna period och ger den 10% inflytande)

K3-2017 73% 79%
K4-2017 74% 76%
(Demoskop börjar med webbpanel under denna period och ger den 37,5% inflytande)

K1-2018 75% 75%

Alltså är vi nu tillbaka på nästan exakt samma glapp mellan Sentio+YG och övriga som rådde K4-14, första kvartalet efter valet, ett glapp som i sin tur växte direkt efter valet. Om du frågar en foliehatt vet du hur förklaringen låter, men om du frågar mig så är jag osäker på vilken den optimala rakbladsförklaringen är. Den kan vara att Sentio+YG för en gångs skull ligger för högt. Den kan också vara att metoder kommer och går men mörkertalet består. Fan vet. En annan tendens verkar vara att det där med SCB:s status som alla mätningars moder verkar ha ett visst inflytande över OI. När SCB klämde i med 19,9 för SD så blev Sifo och Ipsos omedelbart modigare redan följande månad, likt två hovdamer som blixtsnabbt hakar på senaste modetrenden som drottningen sätter. Om SCB är index för traditionella OI och dessa i sin tur är index för webbpaneler så ändras ju hela kartan varje gång Sören Holmberg eller Ekegren Oscarsson släpper en smygare...
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-04-04 kl. 10:41.
2018-04-04, 12:31
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Tror att dessa ord - om de läses av "gamla sossar" - kan ge SD en skjuts i kommande mätningar.
Vi vet sedan tidigare att SD är så gott som lika stora som S i många fackförbund däribland LO.
vänstern o vänsterpress (läs MSM) har alltid skrämt sossen med ord som högerspöke och borgarpack. Parti för "de rika" etc etc. Nör nu SD visar öppet att de har många "sympatier" för S-politik så tror jag flera tvivlare är beredda att ta steget. En sann "gammal" vänsterpartist borde också rösta SD istället för V. Ingen "hårt arbetande kommunist" tilltalas av massbidragen till massinvandrarna.
Börjar mer o mer tro på att vi får se närmare 30% i mätningarna fram till valet.
Bara för EU politiken borde många från Vänstern attraheras av SD,men nu vet vi att sunt förnuft inte är kommunisters starka sida.
men däremot att säga vad alla Sverigedemokrater redan vet ,nämligen att S och SD har mycket gemensamt,Att SD står ungefär där S stod under sin topp Innan Palme skulle frälsa hela världen kommer definitivt att ge fler väljare.
2018-04-04, 12:35
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona

Rör ju dock mest att han tar avstånd från Centern. En regering som tar stöd från Centern kommer aldrig att stödjas av SD. Jimmie jämför nu centern och MP med varandra som två lika hopplösa och samhällsfarliga partier.
2018-04-04, 14:59
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nils.flygel
Med tanke på hur överrepresenterade invandrarkvinnor är i statistiken över våldtäktsoffer är det inte svårt att förstå varför.
De har nog en betydligt mer positiv syn på den svenska mannen än de nånsin skulle våga erkänna.

Var har jag kommit är inte det här sverigedemokraterna i opinionsundersökningar? Demoskop lögnen borde vara på ingång snart, till helgen eller efter, någon som vet?
2018-04-04, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Var har jag kommit är inte det här sverigedemokraterna i opinionsundersökningar? Demoskop lögnen borde vara på ingång snart, till helgen eller efter, någon som vet?
På fredag, men varför vill du veta det om du ändå anser att mätningen ifråga är en lögn? Underligt självskadebeteende.
2018-04-04, 16:24
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
På fredag, men varför vill du veta det om du ändå anser att mätningen ifråga är en lögn? Underligt självskadebeteende.
Det här vet du redan, men jag skriver det ändå.

Förmodligen resonerar han som mig, dvs att Demoskop förvisso viktar SD på en alldeles för låg nivå, men att trenden är den som är det mest intressant att följa. Det är därför det är mycket intressant att följa institut som Inzio, Sifo och Ipsos även om dem med allra största sannolikhet viktar SD för lågt.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-04-04 kl. 16:41.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in