2018-02-16, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
I Danmark så är både sossar och liberaler långt hårdare och mer rättframma i retoriken än SD är idag och det duger inte! Folk kommer inte att rösta på SD för att de är det värdekonservativa alternativet.

Verkligen. Han från Venstre som intervjuades i aktuellt igår framförde mer radikala (vettiga) förslag och åsikter än vad SD mäktar med för tillfället. Skulle vilja säga att han gjorde en fantastisk insats.
2018-02-16, 17:03
Medlem
Sifo 5-15 februari

SD 16,2 (oför)

S 27,3 (-0,5)
V 7,2 (-0,5)
MP 4,6 (+0,5)

39,1

M 23,8 (-0,6)
C 10,5 (+1,7)
L 5,0 (-0.1)
KD 2,8 (-0.1)

42,1

Övr 2,8 (-0.4)
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-02-16 kl. 17:14.
2018-02-16, 17:40
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sifo 5-15 februari

SD 16,2 (oför)

Bör korrigerat motsvara ungefär 21 procent.

Inget dåligt resultat med hänsyn till, att valrörelsen knappast börjat!
2018-02-16, 18:23
Medlem
TronaldDump666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Misstänker tyvärr en tillbakagång i Sentio med, dvs om Sentio nu följer övriga opinionsinstituts mönster för denna månaden

I Yougov ligger SD så lågt nu att jag är tveksam till om de ytterligare backar.
Är inte Sentio kända för att just inte följa opinionstrender och istället vara något av en opinionsmässig bergodalbana?
2018-02-16, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Verkligen. Han från Venstre som intervjuades i aktuellt igår framförde mer radikala (vettiga) förslag och åsikter än vad SD mäktar med för tillfället. Skulle vilja säga att han gjorde en fantastisk insats.
Ja det var helt fantastiskt i jämförelse, en dansk folkpartist. I Danmark gödslar väl de med politiker av den kalibern, i Sverige, och i SD.. Ängsligt, ängsligt. Precis vad dansken sa. Kan inte SD leasa honom eller någon liknande dansk, vilket opinionslyft det skulle bli. Tror jag.
2018-02-16, 19:34
Medlem
svenabs avatar
Med tanke på de stora skillnader som varit, map. SD, mellan olika OI sedan valet. Är det inte så att OI "jämkar ihop sig" för att det inte skall verka löjligt?
Skillnader på 12 pe är nu bara skillnader på 5 pe.
Är det en tillfällighet att de olika undersökningarna närmar sig varandra, map. SD?
Jag tror inte det.

De webbaserade Sentio och Yougov har blivit starkt ifrågasatta ända sedan de slutade att redovisa deras resultat på SvT. Kanske de känner sig pressade att jämka mer, än de OI som MSM säger sig lita på.

Jag tror fortfarande att det finns en chans att SD blir största parti i valet, men inte i någon opinionsmätning fram tills dess.
2018-02-16, 20:48
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Bör korrigerat motsvara ungefär 21 procent.

Inget dåligt resultat med hänsyn till, att valrörelsen knappast börjat!

Kring 21% låter inte helt osannolikt då man tar hänsyn till Sifos procentuella underskattning av SD tidigare (ca 30% underskattning; 16,2 x 1,30 = 21%). Intressant att Yougov, Sentio, Demoskop, Novus, Skop och nu också Sifo alla ligger hyfsat samlat kring 21-24% - när man tar hänsyn till den underskattning som funnits för SD tidigare.
2018-02-16, 21:30
Medlem
Övertygad om över 20% i valet. Det är så otroligt många i det här landet som är trötta på allt skit som kommer med invandringen. Det är ett väääldigt stort mörkertal som kommer att rösta på SD. Många pratar inte om det, men det kommer att hända. Liberalerna och vänstern är skitnervösa.

Varför tror ni vänstern och liberalerna vägrar att lägga röstsedlarna icke synliga i vallokalerna? Man har lyckats att stigmatisera en röst på SD så till den milda grad att folk inte vill visa vad dom röstar på. Nu kommer det däremot att hända.
Senast redigerad av dykaren- 2018-02-16 kl. 21:35.
2018-02-16, 23:14
Medlem
catforwardpowers avatar
Jag har fått mail och telefonsamtal från flera olika opinionsinstitut, räknat från de två senaste åren. Det som jag har noterat är att jag fått ej fått återkommande samtal från Sifo som ringt mig två gånger och Novus som ringt mig en gång på telefon. Jag valde ej att svara första gången när Sifo ringde men svarade SD andra gången, säkert ett år sen nu, har inte sett eller hört röken från dem sedan dess. Brukade kunna få mail från Novus om olika frågeformulär som inte behöver handla om politik men ända sedan jag svarade SD när de ringde har de slutat skicka mail.

Jag vill inte vara onödigt konspiratoriskt lagd, jag vet inte varför Sifo över huvud taget ringde två gånger för? Det finns tio miljoner människor i Sverige, de ringer tillbaks inom loppet av ett halvår. Vad hände hänt om jag svarade SD första gången, hade de återkommit då? Om jag svarat att jag röstade på MP, hade de kommit tillbaks då. Vad jag tror mest är att jag tror att instituten kartlägger vilka som säger vad. Sen om allt har med SD och dess sympatisörer att göra, det vet jag inte.
2018-02-16, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Jag har fått mail och telefonsamtal från flera olika opinionsinstitut, räknat från de två senaste åren. Det som jag har noterat är att jag fått ej fått återkommande samtal från Sifo som ringt mig två gånger och Novus som ringt mig en gång på telefon. Jag valde ej att svara första gången när Sifo ringde men svarade SD andra gången, säkert ett år sen nu, har inte sett eller hört röken från dem sedan dess. Brukade kunna få mail från Novus om olika frågeformulär som inte behöver handla om politik men ända sedan jag svarade SD när de ringde har de slutat skicka mail.

Jag vill inte vara onödigt konspiratoriskt lagd, jag vet inte varför Sifo över huvud taget ringde två gånger för? Det finns tio miljoner människor i Sverige, de ringer tillbaks inom loppet av ett halvår. Vad hände hänt om jag svarade SD första gången, hade de återkommit då? Om jag svarat att jag röstade på MP, hade de kommit tillbaks då. Vad jag tror mest är att jag tror att instituten kartlägger vilka som säger vad. Sen om allt har med SD och dess sympatisörer att göra, det vet jag inte.

Inget opinionsinstitut tjänar några pengar på sina OM.
Man sysslar med detta enbart i egen marknadsföring, och har sett löjligt billiga priser medieföretagen betalar, 5-10 tusen kronor.
När det gäller sin kärnverksamhet har SIFO nästan enbart offentliga beställare eller organisationer typ facket i sina undersökningar.
Alltså knappast inga marknadsundersökningar för vanliga konkurrensutsatta företag!
2018-02-17, 10:23
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dykaren-
Övertygad om över 20% i valet. Det är så otroligt många i det här landet som är trötta på allt skit som kommer med invandringen. Det är ett väääldigt stort mörkertal som kommer att rösta på SD. Många pratar inte om det, men det kommer att hända. Liberalerna och vänstern är skitnervösa.

Varför tror ni vänstern och liberalerna vägrar att lägga röstsedlarna icke synliga i vallokalerna? Man har lyckats att stigmatisera en röst på SD så till den milda grad att folk inte vill visa vad dom röstar på. Nu kommer det däremot att hända.

(Min fetning)

Delar din uppfattning helt. Det är min erfarenhet också.

Har under lång tid och ganska ofta tagit upp just detta med mörkertalet eller den mörka materian för SD i denna tråd eftersom jag är övertygad om att just denna faktor kommer att orsaka en politisk jordbävning i valet den 9 september.

Tröttheten, frustrationen och den rena ilskan över nuvarande samhällsutveckling kommer att visa sig vid valurnan i år på ett sätt vi kanske aldrig skådat tidigare. Många väljer att hålla käft nu men kommer mycket tydligt att visa vad de tycker bakom valskynket på valdagen. All fokus i media nu ligger uteslutande på de olika siffror som opinionsinstituten visar: 15,4% 15,6%, 16,2%, 20,5%, 22,2%... Men att helt negligera mörkertalet för SD i 2018-års riksdagsval - och låtsas som att det knappt existerar - kommer att bli en dyrköpt läxa för såväl opinionsinstituten som massmedierna. På morgonen den 10 september kommer många att klia sig i huvudet och fråga vad tusan som just hände...?
2018-02-17, 10:46
Medlem
dacks avatar
Det var ju ett jävla tjat om det eventuella mörkertalet ibland folk som skulle kunna tänka sig att rösta på SD vid kommande val ni kan väl inte vara så blåsta att ni tror att det skulle sitta upp till 1 1/2 miljon röstberättigade vilket skulle behövas för att SD skulle få något att säga till om i svensk politik hemma i garderoberna och smyga om sin politiska tillhörighet och det 6 månader innan valet.
Snacka om att försöka gripa efter halmstrån.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in