Citat:
Ursprungligen postat av
Ockhamsrazor
En fråga Crispy? Vi är ju båda tämligen överens om att konspirationsteorierna kan läggas åt sidan när det gäller opinionsinstitutens arbete och vi är också fullständigt överens om hur mycket felaktig fakta som produceras i just den här tråden. Jag delar dock fortfarande trådens huvudfåras linje som tror att Sentio och Yougov bäst speglar SD:s stöd. Jag är faktiskt väldigt övertygad om det. Enligt mig så följer Bradleyffekten den sista väljaren som senast uppgav SD efterhand som det sociala stigmat släpper. SD:s nästa 10%:s block potentiella väljare genererar samma Bradleyeffekt som det förra 10%:s blocket gjorde enligt mitt sätt att se på saken. Att Kalle på bygget numera fullständigt struntar i rasistanklagelser är inte samma sak som att den kvinnliga chefen på kontoret gör det. På sistone har jag fått intrycket av att du inte är så säker på att Sentio och Yougov ligger närmast SD:s siffror. Är det korrekt uppfattat och om så, varför tror du inte det?
När, förvisso tror jag också det lutar åt att det verkliga SD-stödet ligger i övre kanten av fältet, där man hittar Sentio och (så här långt) YouGov. Dock försöker jag alltid ha som policy att hålla förväntningarna på nivån att allt som komma skall är en säck med skit. Efter att ha väntat 16 år på Star Wars episod 1 och blivit belönad med att bli dränkt i Jar-Jars diarré kalibrerade jag om instrumenten för gott.
Vidare ska man alltid akta sig för fällan att ta för givet att allt är likadant som sist. Samtliga "old school"-institut har ju faktiskt ändrat sina metoder under mandatperioden, som dessutom hade en kort period av våldsam tillväxt för SD ganska exakt i mitten (skiftet 2015/2016). Att bena ut vad som är faktiskt ökning vs effekt av metodförändringar, möjliga glidningar i Bradley etc är inte det enklaste. Om t ex en metod ändras utan att det gör skillnad, är det för att den är kass eller för att förändringen sögs upp av en nedgång i opinionen?
För några år sedan i samband med att jag snubblade över Nate Silver första gången läste jag någon amerikansk artikel som gick på djupet med hur OU egentligen fungerar, och en sak som framgick där var att OI med endast webbpanel har en dirty secret - att de är beroende av telefon-OI som kompass/riktmärke/index/ankare. Alltså, de kan mäta förändringar helt okej, men bara i relation till en karta som de kalkerat av från traditionella OI. Om detta stämmer så innebär det ju att metodförändringar hos traditionella OI resulterar i att hela spannet förskjuts i förhållande till det verkliga väljarstödet, som då i själva verket kan ligga närmare mitten av spannet än överkanten.
Här är en översikt med instituten indelade i tre grupper. Indexgruppen är Sentio+YouGov. Grupp A är "traditionella OI som längs vägen börjat joxa med webbpaneler" (Sifo+Ipsos+Demoskop). Grupp B är "OI som tappat en väldans massa styrfart på SD av kända och okända anledningar" (Novus+Inizio). Skop, SCB och avsomnade UM sket jag helt enkelt i.
Kolumn 1: Kvartal
Kolumn 2: Sifo+Ipsos+Demoskop uttryckt i % av Sentio+YouGov
Kolumn 3: Novus+Inizio uttryckt i % av Sentio+YouGov
K3-2014 85% 80%* (*=inkluderar endast Novus pga Inizio startar följande kvartal)
(VAL 2014)
K4-2014 75% 78%
(I december introducerar Novus sin nya metod som initialt ger ett SD-lyft på ca 4 pe följande kvartal. Noteras bör också att glappet genast ökar i grupp A jämfört med innan valet. Detta eftersom denna grupp ligger kvar strax över valresultatet medan Sentio+YG tar ett megahopp på 4+ pe typ dagen efter valet.)
K1-2015 78% 88%
K2-2015 75% 86%
K3-2015 72% 82%
K4-2015 75% 86%
K1-2016 67% 79%
K2-2016 70% 80%
(Ipsos börjar med webbpanel under denna period och ger den 50% inflytande)
K3-2016 70% 73%
K4-2016 72% 82%
K1-2017 69% 82%
K2-2017 72% 81%
(Sifo börjar med webbpanel under denna period och ger den 10% inflytande)
K3-2017 73% 79%
K4-2017 74% 76%
(Demoskop börjar med webbpanel under denna period och ger den 37,5% inflytande)
K1-2018 75% 75%
Alltså är vi nu tillbaka på nästan exakt samma glapp mellan Sentio+YG och övriga som rådde K4-14, första kvartalet efter valet, ett glapp som i sin tur växte direkt efter valet. Om du frågar en foliehatt vet du hur förklaringen låter, men om du frågar mig så är jag osäker på vilken den optimala rakbladsförklaringen är. Den kan vara att Sentio+YG för en gångs skull ligger för högt. Den kan också vara att metoder kommer och går men mörkertalet består. Fan vet. En annan tendens verkar vara att det där med SCB:s status som alla mätningars moder verkar ha ett visst inflytande över OI. När SCB klämde i med 19,9 för SD så blev Sifo och Ipsos omedelbart modigare redan följande månad, likt två hovdamer som blixtsnabbt hakar på senaste modetrenden som drottningen sätter. Om SCB är index för traditionella OI och dessa i sin tur är index för webbpaneler så ändras ju hela kartan varje gång Sören Holmberg eller Ekegren Oscarsson släpper en smygare...