Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Jaså, det är "förutsägbart"? Och denna förutsägelse är baserad på historiska data då?
Sanningen är att under sista månaderna inför förra riksdagsvalet låg Demoskop konsekvent i topp 3 på SD, tätt bakom Sentio och United Minds. I augusti låg de faktiskt högre än Sentio (12,2 mot Sentio 11,8 och UM 11,1). Deras septembermätningar snittade på 11,0, vilket också var topp 3. Samma månad som Demoskop gav dem 12,2 låg YouGov på 9,3, en liten återhämtning från föregående månaders märkliga 8,2 och 8,4 som placerade YG i botten, under Novus.
Jag har ibland undrat varför de mest skamlösa bland propagandisterna här så desperat försöker begrava Demoskops hyfsade insats 2014 och samtidigt revidera historien till att YouGov och Sentio var gudar på samma tron. Men svaret på gåtan är inte särskilt komplicerat. Det stavas "28,8". För att stärka trovärdigheten i den och andra skyhöga noteringar hos YouGov senaste åren skrivs historien retroaktivt om till att Demoskop var ett dåligt skämt 2014 medan YG var grymma. För tänk så olustigt om nån faktiskt skulle komma ihåg att Demoskop var bland de bästa 2014, då skulle de ju kanske börja tro att Demoskop ligger helt OK även nu, och det får ju absolut inte hända.
Fortsätt gärna hålla god ton då du har mycket vettigt att säga, demoskop låg väl även bättre på sjuklövern där Sentio var relativt off på S om jag inte minns tokigt.
Viss avvikelse måste man ju räkna med tycker jag och små partier bör vara svårare att mäta än större då skevhet i urvalet direkt smäller i felaktiga staplar, även om statistisk teori med slumpmässigt urval skall ge bra värden är det ju en teori som i den bästa av världar fungerar. Nu lever vi ju tyvärr i Sverige där allt för mycket är dumt/bakvänt/lögn.
Rätt ska dock alltid vara rätt och jag är (troligen likt dig)dödsless på att höra Sentio var bäst bl.a. bl.a. bl.a. när sanningen är att ingen vet något alls. Såpass mycket har ändrats att kartan vi navigerade efter i Småland numer passar bättre i Jämtland.
Egentligen tycker jag också att ska man jämföra så bör man dividera med mars månadssnitt istället för septembers om man ska jämföra, årstiderna är ju iaf densamma nu som 2014.
Dvs medel då mars 2014 var 9,9% utfall 12,9%. Medel nu 18,6% utfall bör då bli 24,2% grovt förenklat då vissa institut inte är desamma som då.
Sammanfattat: över 20% givetvis, över 25% (tyvärr)mindre sannolikt med MARS mätningar applicerat på historiska