2018-04-01, 07:41
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Fungerar det så? Jag har själv aldrig svarat Yougov. Tycker mig ha förstått på andra att det kan ta månader eller år innan man får frågor om politik. Sedan kan det vara 5-10 gånger med långa frågeformulär innan man får frågan om politik igen.

Nej det fungera inte så att man kan rega sig och sedan påverka direkt med sin åsikt. Det är vad en del propagandister påstår men stämmer inte alls. Man får säga vad man tycker direkt en första gång men det används inte utan de vill bara försäkra sig om att de har en stabil panel. Sedan tar det ett år till nästa politiska fråga och där mellan får man tusen andra frågor.

De låter någon som säger AFS, men som tidigare sagt SD eller något annat parti, få vara med i den månadens statistik. Förändringar i sympatier är vad alla institut letar efter, inte nya rekryter till panelen som stormar in och tycker något helt nytt.

Försiktigheten gör att de kan underskatta plötsliga strömningar i opinionen för MED eller AFS men också att de långsiktigt kan underskatta Sd. Det gäller både YouGov och Sentio. De andra är helt bort i tok särskilt Sifo och Novus.
2018-04-01, 10:06
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HairyCojones
Du menar att det är mycket större chans att en kvinna med utländsk bakgrund uppger för Sifo att hon röstar SD än att en etniskt svensk kvinna uppger det?
Så är det naturligtvis. Tyvärr minns jag inte de exakta siffrorna.
2018-04-01, 13:34
Medlem
8711s avatar
Det tråkiga med början av månaden är att det är Demoskop som är den första mätningen. Eftersom det var en ökning på 3,2 procentenheter förra månaden så kan man med hög sannolikhet tro att det slår tillbaka lite den här månaden. Så i just den mätningen är det väntad med en lägre siffra än i mars på grund av detta, men allt man kan behålla av ökningen på 3,2 procentenheter är bra. Även om exempelvis hälften skulle tas bort, så är det över två månader en ökning på 1,6 procentenheter.

Men skulle den finna siffran i Demoskop stå sig hyggligt så vore det minst sagt kul och glädjande, men alla vi Sverigedemokrater bör nog vänta oss att den stora ökningen jämnar ut sig lite så att säga. Men kan Sverigedemokraterna hamna på en ny högre nivå än innan i Demoskop på säg 17% så är det ju ganska bra med den stora förväntade underskattningen som dessa mätningar innebär.
2018-04-01, 13:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Så fungerar det väl inte riktigt. Folk tenderar att stanna kvar mentalt i sitt ungdoms samhälle hela livet, vilket betyder att deras åsikter betraktas som mer och mer konservativa i takt med att samhället utvecklas.

Det är ingen tillfällighet att Mp för några år sedan gick ut och ville sänka åldern för rösträtt. Dom vet att dom lever på unga och naiva människor.
2018-04-02, 00:47
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är ingen tillfällighet att Mp för några år sedan gick ut och ville sänka åldern för rösträtt. Dom vet att dom lever på unga och naiva människor.

Det är intressant att se i Yougovs åldersuppdelning som man kan se i deras mätningar som publiceras på deras hemsida. Vissa partier har mest unga väljare och vissa partier har mest äldre väljare.

Över tid ser det ut som om Sverigedemokraterna har en ganska jämn fördelning mellan väljarna i olika åldersgrupper. Den yngre gruppen är lite lägre för alla eftersom den röstar på flera partier och lite mer på mindre partier åt vänster. Men i stort är stödet för Sverigedemokraterna ganska jämnt i alla åldersgrupper, med en liten topp i den mellersta åldersgruppen.

Både bland unga och bland äldre finns det betydligt mer att ta av för Sverigedemokraterna som jag ser det. Man bör definitivt rikta sig mot både yngre men kanske framförallt äldre som är en mycket stor väljargrupp med makt och som Sverigedemokraterna har en väldigt väl utbyggd äldre och pensionspolitik riktad emot som måste visas upp för alla dessa väljare. Med sådant som kraftigt höjda garantipensioner och bostadstillägg, bättre äldrevård, fler platser för äldre och särskilda äldrevårdcentraler, bättre mat i och satsning på maten i äldreomsorgen och hemtjänsten, fler och bättre boendealternativ för äldre med satsningar på serviceboenden, borttagen skatteklyfta mellan lön och pension med mycket mera.

Klart det finns många pensionärer som tycker detta är mycket bra och skulle rösta på Sverigedemokraterna med informationen i handen och kanske ännu fler utan det politiskt korrekta etablissemangets och medias hetsjakt och skrämselpropaganda mot Sverigedemokraterna. Om Sverigedemokraterna kunde besöka alla äldreboenden och äldre som bor hemma vore det en strålande valkampanj, men det är väldigt många det och förmodligen svårt. Men flera riktade valutskick både nationellt och lokalt vore definitivt möjligt och på sin plats.
2018-04-02, 08:23
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det är intressant att se i Yougovs åldersuppdelning som man kan se i deras mätningar som publiceras på deras hemsida. Vissa partier har mest unga väljare och vissa partier har mest äldre väljare.

Över tid ser det ut som om Sverigedemokraterna har en ganska jämn fördelning mellan väljarna i olika åldersgrupper. Den yngre gruppen är lite lägre för alla eftersom den röstar på flera partier och lite mer på mindre partier åt vänster. Men i stort är stödet för Sverigedemokraterna ganska jämnt i alla åldersgrupper, med en liten topp i den mellersta åldersgruppen.

Både bland unga och bland äldre finns det betydligt mer att ta av för Sverigedemokraterna som jag ser det. Man bör definitivt rikta sig mot både yngre men kanske framförallt äldre som är en mycket stor väljargrupp med makt och som Sverigedemokraterna har en väldigt väl utbyggd äldre och pensionspolitik riktad emot som måste visas upp för alla dessa väljare. Med sådant som kraftigt höjda garantipensioner och bostadstillägg, bättre äldrevård, fler platser för äldre och särskilda äldrevårdcentraler, bättre mat i och satsning på maten i äldreomsorgen och hemtjänsten, fler och bättre boendealternativ för äldre med satsningar på serviceboenden, borttagen skatteklyfta mellan lön och pension med mycket mera.

Klart det finns många pensionärer som tycker detta är mycket bra och skulle rösta på Sverigedemokraterna med informationen i handen och kanske ännu fler utan det politiskt korrekta etablissemangets och medias hetsjakt och skrämselpropaganda mot Sverigedemokraterna. Om Sverigedemokraterna kunde besöka alla äldreboenden och äldre som bor hemma vore det en strålande valkampanj, men det är väldigt många det och förmodligen svårt. Men flera riktade valutskick både nationellt och lokalt vore definitivt möjligt och på sin plats.

Nu är det inte särskilt många som bor på äldreboenden betydligt fler vill bo så men det är bara till för dementa.
Äldre ska påverkas i sina hyresbostäder, villor eller BRF innan de fyllt 80 för då cementeras deras hjärnor. Ska man dela in dem så bor moderaterna i villor sossarna i BRF, vänsterpartisterna i hyreslägenheter. Sd har sina sympatisörer spridda i dessa grupper. Följer man valstatistiken så ser man att Sd har minst sympatier i villor och högst i BRF.

När det gäller Demoskop så sänker de Sd, det är helt förutsägbart. Eller så sänker de drastiskt för att kunna göra ett stort propagandanummer av det.
2018-04-02, 08:33
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Både ja och nej.
Ofta får du politiska frågor som nyreggad.
Sen när du är inne i rullorna så kan det dröja ordentligt. Jag var med hos Yougov i nästan två år. Sista året svarade jag på ca 30 undersökningar. 2 var politik med i.

Jo precis. man vill kolla var du ligger politiskt vid registreringen ,men även andra frågor social status,boende livssitutation etc. sedan checkas dom här frågorna av då och då ,men politiska frågor ytterst sällan och oftast som delfråga i någon längre undersökning.
2018-04-02, 13:00
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
När det gäller Demoskop så sänker de Sd, det är helt förutsägbart. Eller så sänker de drastiskt för att kunna göra ett stort propagandanummer av det.

Även om det bara är en enskild mätning så är det kul om man fortsätter ha en hög siffra. Allt Sverigedemokraterna kan få behålla av dom 3,2 procentenheterna som ökningen bestod av förra månaden är bra. Valet närmar sig med snart bara 5 månader kvar och Demoskop kan nog inte sänka allt för mycket även om det blir en sådan, vilket även jag tror.

18,6% blir 17,6% eller liknande med ett par tiondelar upp eller ned. Då har man ändå lyckats behålla en ökning på 2,2 procentenheter över 2 månaders tid i mätningen vilket fortfarande är bra och med underskattning inom intervallet som jag tror blir Sverigedemokraternas valresultat, 21-23%
Senast redigerad av 8711 2018-04-02 kl. 13:02.
2018-04-02, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jaså, det är "förutsägbart"? Och denna förutsägelse är baserad på historiska data då?

Sanningen är att under sista månaderna inför förra riksdagsvalet låg Demoskop konsekvent i topp 3 på SD, tätt bakom Sentio och United Minds. I augusti låg de faktiskt högre än Sentio (12,2 mot Sentio 11,8 och UM 11,1). Deras septembermätningar snittade på 11,0, vilket också var topp 3. Samma månad som Demoskop gav dem 12,2 låg YouGov på 9,3, en liten återhämtning från föregående månaders märkliga 8,2 och 8,4 som placerade YG i botten, under Novus.

Jag har ibland undrat varför de mest skamlösa bland propagandisterna här så desperat försöker begrava Demoskops hyfsade insats 2014 och samtidigt revidera historien till att YouGov och Sentio var gudar på samma tron. Men svaret på gåtan är inte särskilt komplicerat. Det stavas "28,8". För att stärka trovärdigheten i den och andra skyhöga noteringar hos YouGov senaste åren skrivs historien retroaktivt om till att Demoskop var ett dåligt skämt 2014 medan YG var grymma. För tänk så olustigt om nån faktiskt skulle komma ihåg att Demoskop var bland de bästa 2014, då skulle de ju kanske börja tro att Demoskop ligger helt OK även nu, och det får ju absolut inte hända.
2018-04-02, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jaså, det är "förutsägbart"? Och denna förutsägelse är baserad på historiska data då?

Sanningen är att under sista månaderna inför förra riksdagsvalet låg Demoskop konsekvent i topp 3 på SD, tätt bakom Sentio och United Minds. I augusti låg de faktiskt högre än Sentio (12,2 mot Sentio 11,8 och UM 11,1). Deras septembermätningar snittade på 11,0, vilket också var topp 3. Samma månad som Demoskop gav dem 12,2 låg YouGov på 9,3, en liten återhämtning från föregående månaders märkliga 8,2 och 8,4 som placerade YG i botten, under Novus.

Jag har ibland undrat varför de mest skamlösa bland propagandisterna här så desperat försöker begrava Demoskops hyfsade insats 2014 och samtidigt revidera historien till att YouGov och Sentio var gudar på samma tron. Men svaret på gåtan är inte särskilt komplicerat. Det stavas "28,8". För att stärka trovärdigheten i den och andra skyhöga noteringar hos YouGov senaste åren skrivs historien retroaktivt om till att Demoskop var ett dåligt skämt 2014 medan YG var grymma. För tänk så olustigt om nån faktiskt skulle komma ihåg att Demoskop var bland de bästa 2014, då skulle de ju kanske börja tro att Demoskop ligger helt OK även nu, och det får ju absolut inte hända.

Fortsätt gärna hålla god ton då du har mycket vettigt att säga, demoskop låg väl även bättre på sjuklövern där Sentio var relativt off på S om jag inte minns tokigt.

Viss avvikelse måste man ju räkna med tycker jag och små partier bör vara svårare att mäta än större då skevhet i urvalet direkt smäller i felaktiga staplar, även om statistisk teori med slumpmässigt urval skall ge bra värden är det ju en teori som i den bästa av världar fungerar. Nu lever vi ju tyvärr i Sverige där allt för mycket är dumt/bakvänt/lögn.

Rätt ska dock alltid vara rätt och jag är (troligen likt dig)dödsless på att höra Sentio var bäst bl.a. bl.a. bl.a. när sanningen är att ingen vet något alls. Såpass mycket har ändrats att kartan vi navigerade efter i Småland numer passar bättre i Jämtland.

Egentligen tycker jag också att ska man jämföra så bör man dividera med mars månadssnitt istället för septembers om man ska jämföra, årstiderna är ju iaf densamma nu som 2014.

Dvs medel då mars 2014 var 9,9% utfall 12,9%. Medel nu 18,6% utfall bör då bli 24,2% grovt förenklat då vissa institut inte är desamma som då.

Sammanfattat: över 20% givetvis, över 25% (tyvärr)mindre sannolikt med MARS mätningar applicerat på historiska
2018-04-02, 14:52
Medlem
Smoothmans avatar
Håller inte riktigt med de som tror att Demoskop kommer att "sänka" SD i aprilmätningen. Om man tittar tillbaka bara några få månader och ser på Demoskops fem senaste mätningar för SD så visar de:

November: 18,1%
December: 18,3%
Januari: 17,9%
Februari: 15,4%
Mars: 18,6%

Mätningen för februari är egentligen den enda som sticker ut ordentligt för dessa mätningar. Vad sänkning till 15,4% berodde på vete fan... Att jag sedan är övertygad om att Demoskop underskattar SD ganska ordentligt även med sina 17,9-18,6% är en annan sak. Med stor sannolikhet kan man nog lägga på 4-5% på Demoskop just nu för att närma sig de reella siffrorna. Här ligger nog Yougov och Sentio betydligt närmare med sina 22-23%.

Under sensommaren och hösten (2017) pendlade Demoskop betydligt mer upp och ned. Misstänker att Demoskop kan komma att bli betydligt mindre svajiga framöver och åtminstone plana ut. Personligen skulle jag inte bli förvånad om Demoskop t o m höjer SD några tiondelar till runt 19% för april månad, det har varit väldigt mycket tjöt om böneutrop, heta diskussioner i tidningar, Aktuellt etc om detta, överfallsvåldtäkter tycks också öka igen senaste tiden, inte minst i Stockholmsområdet. Löfvens bakslag från lagrådet om de ensamkommande är också ett misslyckande... Informationsbroschyren "Till dig som är gift med ett barn" är också något som definitivt inte missgynnar SD i dessa tider. Överhuvudtaget har det varit mycket mer tjafs i medierna om den misslyckade integrationen, politikernas tillkortakommanden o s v, detta gör att jag inte tror Demoskop kommer att dra ned SD. Möjligen, möjligen ligger de kvar kring 18,5%.

Innan kritikerna, de självutnämnda åklagarna och besserwisser-domarna i denna tråd börjar hugga som skallerormar nu, vill jag understryka att detta är min högst personliga åsikt som baseras på ren magkänsla och det allmänna nyhetsflödet i landet och på sociala medier. Medelvärdet för SD på status.st kan mycket väl öka med runt 0,5%-0,7% för april. Det är mycket i medierna nu om migration, integration, moskébyggen, böneutrop, otrygghet, organiserad kriminalitet, överfallsvåldtäkter och annat som gynnar SD. Detta kommer att visa sig i mätningarna framöver.
2018-04-02, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

En fråga Crispy? Vi är ju båda tämligen överens om att konspirationsteorierna kan läggas åt sidan när det gäller opinionsinstitutens arbete och vi är också fullständigt överens om hur mycket felaktig fakta som produceras i just den här tråden. Jag delar dock fortfarande trådens huvudfåras linje som tror att Sentio och Yougov bäst speglar SD:s stöd. Jag är faktiskt väldigt övertygad om det. Enligt mig så följer Bradleyffekten den sista väljaren som senast uppgav SD efterhand som det sociala stigmat släpper. SD:s nästa 10%:s block potentiella väljare genererar samma Bradleyeffekt som det förra 10%:s blocket gjorde enligt mitt sätt att se på saken. Att Kalle på bygget numera fullständigt struntar i rasistanklagelser är inte samma sak som att den kvinnliga chefen på kontoret gör det. På sistone har jag fått intrycket av att du inte är så säker på att Sentio och Yougov ligger närmast SD:s siffror. Är det korrekt uppfattat och om så, varför tror du inte det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in