Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-04-03, 21:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag får här be att få vidarebefordra uppgifter från en helt anonym person i min krets av uppgiftslämnare:

Citat:
Efter önskemål från Flashback blev jag ombedd att åka till Tingstäde och titta på hur det ser ut på plats med kultur och teaterklustret som byggts upp bla med hjälp av Akilov. Jag hade tänkt mig en övergiven gammal skolbyggnad med halvfärdiga renoveringsarbeten men hade för säkerhets skull tagit med mig en medhjälpare så ingen granne skulle uppfatta mig som en skurk som "rekade".

När man anländer till byggnaderna såg man redan från länsvägen två bilar parkerade utanför huvudbyggnaden, den fd skolbyggnaden. Sedan svängde vi av huvudvägen och åkte in på den helt naturliga platsen att ställa bilen för utomstående besökare som ligger ned mot träsket. När vi sedan kom tillbaka gick en person långsamt promenerande och pratade i mobil utanför fastigheten. Vi var väntade men jag tror denna person blev perplex över vårt uppträdande. Personen skulle möta pressen, Flashback-pressen men den såg inte ut som den föreställt sig och uppträdde inte heller så.

När jag gick fram till personen och frågade om den visste något om Gazeligården. (Enkelt för vem som helst att identifiera denna person men jag väljer här att inte nämna namn för den är inte offentligperson till skillnad från de flesta inblandade.) Jag svarade också på dennes frågor om vem jag var och i vilket syfte jag var där. Personen visste att jag hade lång väg dit och det tyder på att jag var väntad.

Detta fick jag höra:

Personen är ägare till fastigheten. Den har visserligen kompanjoner. Alla renoveringsarbeten utförs av personen själv utom de som på grund av rädsla för höjder lejs ut. Takmålning och fasadmålning har lejts ut till en byggfirma som sänt faktura vilken personen betalat. Långt efter renoveringsarbetena vet personen att det spridits rykten på hatsiter om att Akilov varit en av de som arbetat där - den vet inte själv.

Personen sa att den var rädd för den hatstorm som drivs upp på sociala medier och att den i slutändan kunde drabba denne och dennes barn som använder fastigheten som sommarstuga och att de befann sig där nu. Först långt in i samtalet nämnde personen sin egna relation till de offentliga personerna.

SÄPO, seriösa medier, polisen eller andra myndigheter hade inte visat något som helst intresse.

Den nämnde även att rykten sprids om dem som till exempel att de hade något att göra med ansökningarna för ganska många år sedan till Leader Gotland. (Sant)

Personen använde mycken möda och tid till att förklara vilken vacker inställning dennes samarbetspartners hade både i politiska och mänskliga frågor. Den ene advokat som hjälper våldsutsatta kvinnor och den andre en tapper svensk soldat som gjort svensk värnplikt. Mer ids jag inte delge er.

Mina slutsatser av detta samtal som hölls i en värdig ton av båda parter är: De är mycket rädda för att folk eller ännu värre officiella mediekanaler rotar i detta. Med myndigheter; SÄPO - skattemyndigheter känner de sig trygga och det kan faktiskt hända att det var med polis personen samtalade när jag kom.

Jag har verkligen ansträngt mig för att återge rätt och riktigt.
Citera
2018-04-04, 07:06
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag får här be att få vidarebefordra uppgifter från en helt anonym person i min krets av uppgiftslämnare:
Och dina slutsatser Enoch?
Jag läser texten nu, men den kan vara skriven 1 april.
Skribenten hade väntat sig en halvfärdig byggarbetsplats, men möttes av... vadå. Något saknas.
Personen på plats, var det Richard Damm? Någon ur klanen bör det vara eftersom de är oroliga.
Personen anger att de byggt det mesta själva. Hur ryms Akilovs 80 tusen i den ekvationen?
Senast redigerad av Mr.Sweden 2018-04-04 kl. 07:11.
Citera
2018-04-04, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Jag läser texten nu, men den kan vara skriven 1 april.
Skribenten hade väntat sig en halvfärdig byggarbetsplats, men möttes av... vadå. Något saknas.
Personen på plats, var det Richard Damm? Någon ur klanen bör det vara eftersom de är oroliga.
Personen anger att de byggt det mesta själva. Hur ryms Akilovs 80 tusen i den ekvationen?

Jag satte mig just ned för att redigera om texten och lägga ut den själv. Det var alltså jag som åkte dit och det kändes som besök var väntat och att han ville ge sin story till Flashback - möjligtvis var han desförinnan rädd eller låtsats vara rädd och jag gissar att han pratade med polis eller någon vän inne i huset när han gick och vankade utanför fastigheten. Jag kan tro att han lade ned telefonen påslagen när jag gick fram till honom och vi började prata. Skall erkänna att jag inte direkt kopplade vem han var. Ett ganska långt samtal följde och varken han eller jag har något att skämmas för i vårt uppträdande men han kanske trasslat in sig ytterligare med de nya uppgifterna han vill ge.

Ville inte lägga ut Richard Damms namn och vara anonym själv, vi är väl inte officiella personer någon dera, s¨det kändes fel att kalla honom vid namn.

Uppgiften jag fick av honom var att tak och fasader målats om av en firma vilken fakturerats och betalats av honom/företaget. Övriga reparationer hade skötts av honom. Han angav också ett vettigt skäl för att ommålning taken och fasaderna lejts ut. 85.000 för tak och fasader låter inte som ett överpris men det är ju lite svårt att säga för jag vet till exempel inte hur rostigt taket var eller om till exempel ställningar tillhandahölls av firman.

Han sa ju inledningsvis att han mycket väl visste att rykten hade spridits på hatsiter att Akilov arbetat där men att han själv inte visste. Det var möjligt att han arbetat där men det kunde han inte veta.
Senast redigerad av hannes.muller 2018-04-04 kl. 07:41.
Citera
2018-04-04, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

En sak som jag reagerade extra över i den återgivna berättelsen, var stycket som rörde myndighets-Sverige. Detta citat, där jag har fetat slutet

"Med myndigheter; SÄPO - skattemyndigheter känner de sig trygga och det kan faktiskt hända att det var med polis personen samtalade när jag kom."

Vad i all sin dar får berättaren att uttala dig som h*n gör? Det samtalet som pågick och som observerades av "din" berättare, kunde ju lika gärna varit ett samtal till faster Greta i Mjölby gällande receptet på en påsk-sockerkaka.
Misstror inte dig 'Enoch.Thulin', det vill jag understryka.

Edit: Ser att det är 'hannes.muller' som tar på sig ansvaret för texten. Då går min fråga vidare till hannes: Vad fick dig att göra just den spekulationen jag fetade i citatet?
Edit 2: Var det för att du är igenkänd av Rickard Damm? Har du haft kontroverser med honom tidigare och som skulle gjort att han är så försiktig (paranoid?), så att han ringer Polisen? Då lär han i så fall ha ett direktnummer till nån inom Polisen, för 112 är inte tänkt för såna samtal och 11414 ger långa kötider.
Senast redigerad av Carinah78 2018-04-04 kl. 07:53.
Citera
2018-04-04, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
En sak som jag reagerade extra över i den återgivna berättelsen, var stycket som rörde myndighets-Sverige. Detta citat, där jag har fetat slutet

"Med myndigheter; SÄPO - skattemyndigheter känner de sig trygga och det kan faktiskt hända att det var med polis personen samtalade när jag kom."

Vad i all sin dar får berättaren att uttala dig som h*n gör? Det samtalet som pågick och som observerades av "din" berättare, kunde ju lika gärna varit ett samtal till faster Greta i Mjölby gällande receptet på en påsk-sockerkaka.
Misstror inte dig 'Enoch.Thulin', det vill jag understryka.

Edit: Ser att det är 'hannes.muller' som tar på sig ansvaret för texten. Då går min fråga vidare till hannes: Vad fick dig att göra just den spekulationen jag fetade i citatet?

Han hade plötsligt kommit ut på vägen och gick och vakade fram och tillbaka pratandes i en telefon. Det var knappast en tillfällighet och antagligen hade han observerat vår bil när vi svängde ned på den naturliga parkeringsplatsen. Visst kan det ha varit med moster Greta han samtalade men mina gissningar är mer troliga. Han var hela tiden mycket samtals- och informationsvillig men han kan ju faktiskt förberett sig för en otrevlig situation eller för att kunna vara otrevlig själv. Mitt och mitt ressällskaps uppträdande var avväpnande.

Jag tror de känner att myndigheter som polisen osv står på deras sida - så menade jag.
Citera
2018-04-04, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Han hade plötsligt kommit ut på vägen och gick och vakade fram och tillbaka pratandes i en telefon. Det var knappast en tillfällighet och antagligen hade han observerat vår bil när vi svängde ned på den naturliga parkeringsplatsen. Visst kan det ha varit med moster Greta han samtalade men mina gissningar är mer troliga. Han var hela tiden mycket samtals- och informationsvillig men han kan ju faktiskt förberett sig för en otrevlig situation eller för att kunna vara otrevlig själv. Mitt och mitt ressällskaps uppträdande var avväpnande.

Jag tror de känner att myndigheter som polisen osv står på deras sida - så menade jag.

Ok.
Tack för ett trevligt klargörande!
Ville inte ifrågasätta sanningshalten, utan var bara nyfiken på omständigheterna vid mötet med telefonören.
Citera
2018-04-04, 08:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Inga slutsatser, jag bara vidarepostade vad jag fått. Postaren var rädd för att träda fram med eget namn, men verkar nu ha ångrat sig. Jag har knappt haft tid att läsa igenom detaljerna själv.
Citera
2018-04-04, 10:05
Medlem
Finns det bild på hur huset ser ut i dag?
Citera
2018-04-04, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamladufria
Finns det bild på hur huset ser ut i dag?

Ja för sakens skull gick jag efter samtalet och tog lite bilder. Fasader och plåttak ser nymålade ut och det stod ett par bilar utanför. Välordnat och "bebott". Bilderna är ganska ointressanta i mina ögon och regnumren med. Att lägga ut dem känns helt onödigt. Jag sa till honom att jag tänkte skriva så gott jag kunde om vad han sa till mig och det reagerade han inte på något sätt negativt på.
Citera
2018-04-04, 11:32
Medlem
Citat:
Ja för sakens skull gick jag efter samtalet och tog lite bilder. Fasader och plåttak ser nymålade ut och det stod ett par bilar utanför. Välordnat och "bebott". Bilderna är ganska ointressanta i mina ögon och regnumren med. Att lägga ut dem känns helt onödigt. Jag sa till honom att jag tänkte skriva så gott jag kunde om vad han sa till mig och det reagerade han inte på något sätt negativt på.

Du frågade inte händelsevis om han visste om svåger Özz Nujen är nervös inför UG:s intervju den 13e med honom?
Det är ju trots allt för att det finns en hel del frågetecken i Nujen-Akilov-affären som JJ/UG har bett att få prata med honom. Den här gången har nog syster advokaten Debbie Nujen gått igenom vad lillebror Özz inte bör säga under intervjun.
Sanningen, menar jag..
Citera
2018-04-04, 11:40
Medlem
Citat:

Ok, så skolan som skulle bli teater blev ett boende.
Citera
2018-04-04, 11:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamladufria
Ok, så skolan som skulle bli teater blev ett boende.
Vilket självklart varit meningen hela tiden. Det där med "teater" är ju bara ett sätt att kunna betala sitt semesterboende med oskattade pengar ur sina företag.

Om man utnyttjar detta privat skall man förmånsbeskattas. Undrar om dom har gjort några sådana inbetalningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in