2018-04-04, 01:23
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack, har väntat på att nån sexualbrottsforskare ska kommentera honom. Tyvärr låst artikel, så det var bra att du citerade.
Ja, okänt offer är det väl i stort sett övervägande och baseras på tre viktiga faktorer:
tillgänglighet och sårbarhet är avgörande - sista faktorn som är önskvärdhet är mer svår att få grepp om, dvs det mer specifika sett till urval.
Det kan likaväl ha blivit bingo och full pott när han såg Kim (fetischer osv), men det ser ut som om han jagade dess innan likaväl.

Citat:
Och ändå verkar det vara en tillfällighet att det blev just hon.

– Ja, ja, det är bortom allt tvivel, säger Gustaf Centervall.

Niklas Långström, professor och analytiker inom rättspsykiatri vid Rättsmedicinalverket, säger samma sak. Han är inte insatt i detaljerna i Madsenfallet men utgår från forskningslitteraturen. Den som bland annat säger att den här typen av sexuellt färgat dödligt våld som Madsen är åtalad för oftast begås mot ett okänt offer eller mot någon som man känner väldigt ytligt.

Lite till från samma artikel.
Jo, jag har lyssnat på Långström på morgontv har jag för mig men då var han inte riktigt insatt utan talade generellt tyckte jag.

Från Långström samma artikel.
Citat:
Sexuellt sadistiska ritualer kräver avskildhet och en miljö som kan kontrolleras. Ubåten var Peter Madsens värld, hans eget universum. Där han, om åklagaren har rätt, kunde härska över liv och död, vilket ofta är en stark sexuell kick för de här männen.

Vet inte om jag anser samma med miljön direkt, men i detta fallet är det väl Madsens miljö medan andra fall absolut inte är någon avskild miljö direkt som varit fullt kontrollerbar. Utöver det så är väl Långström den med bred kunskap på området sexualsadister.
Citera
2018-04-04, 01:33
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Vart står "i bilen, på väg till "olycksplatsen"?

"- Den første dag, hvor det meddeles, at han er savnet, får jeg at vide, at jeg skal smide alt, jeg har i hænderne, og tage ind til Holmen. Jeg spørger ind til, hvor stor den er, og jeg får at vide, det er en privat undervandsbåd, siger vidnet."

"Vidnet fortalte til politiet i Dragør, at hun mente, ubåden måtte være sænket med vilje.

Det var lige efter, at Peter Madsen var sejlet i land, og først fastholdt han, at der var tale om en teknisk fejl. Senere har han forklaret, at han sænkede ubåden med vilje." live tv2.dk
Det du läser är vad den journalisten hör och hinner skriva eller sammanfattar. Vi har läst olika liverapporteringar och jag tänker inte leta fram citat. Det jag läste framgick att hennes funderingar att båten sänkts, kom i bilen på väg till hamnen. Och det du citerar motsäger ju inte det på något vis.
Jag tror jag skrev "olycksplatsen" för att jag inte hittade någon bra översättning - hon sa inte brottsplats eller mordplats....
Det finns inget att hänga upp sig på. Det var bara en stark reaktion från mig att: aj fan, där fanns en onödig svaghet och jag hade önskat att hon hållit inne med vad hon tänkte i bilen, när hon inte ens fått fråga om det.
När jag läser/lyssnar är jag väldigt känslig för vad som kan vara plus o minus på ena eller andra sidan.
Citera
2018-04-04, 01:35
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Snubblade över lite information som bevisar en annan sak jag enträget hävdat, att avgaserna upptar större volym än luften motorn suger, dvs, om motorn tar luft från ubåten, och åter skickar in avgaserna i ubåten, såsom PM hävdar, så uppstår ett övertryck, snarare än ett undertryck.

Information ur databladet för ubåtens motor

Exhaust Gas Volume [m³/hr] 390.6 / 490.9
Combustion Air Requirement [m³/hr] 160.2 / 213.3

Värdena angivna vid 1500 / 1800 rpm.

Det man kan konstatera är att den avgivna avgasvolymen är ungefär 2,5 gånger så stor som den konsumerade luftvolymen. Ubåten skulle alltså ganska snabbt bygga upp ett övertryck i det scenario som PM angivit.

I det fall att avgasröret varit öppet både in emot ubåt och ut emot utsidan, så skulle i vart fall inget undertryck byggas upp inne i ubåten.

Så man kan då undra hur nissen från Teknisk Institut kommit fram till att PM's siffror stämmer, i de olika scenarierna, där det påstås att ett undertryck byggs upp i samtliga 3 scenarier.
Intressant att läsa men det blir då underligt att Tekniska-Institutet-nissen ansåg att PM:s siffror stämde. Jag hade verkligen en underlig känsla när han svarade så, minst två gånger.
Som tur var tillkom ju det med värmeökningen som lille PM "glömt".

Du verkar vara en riktig hejare på det här och borde istället varit på plats som expertvittne istället för denne lite halvmesige snubbe så hade förmodligen mosningen av Madsen blivit ännu värre.

Undrar om Madsen ligger och tänker på hur krossad han blev i dag? Eller, så förstår han inte riktigt vilket dåligt läge han hamnat i utan ser sig som Vinnar-Madsen när det är över.
Citera
2018-04-04, 01:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Lite till från samma artikel.
Jo, jag har lyssnat på Långström på morgontv har jag för mig men då var han inte riktigt insatt utan talade generellt tyckte jag.
Från Långström samma artikel.
Vet inte om jag anser samma med miljön direkt, men i detta fallet är det väl Madsens miljö medan andra fall absolut inte är någon avskild miljö direkt som varit fullt kontrollerbar. Utöver det så är väl Långström den med bred kunskap på området sexualsadister.
Tack igen. Det här har jag tangerat sett till den psykologiska tortyren - ju mer tid de har ostört, ju mer prolongerat förlopp.
De är som sagt individer så det beror ju helt på tändningsmönster sett till fantasin och likaväl den egna planeringsförmågan samt utbud gällande plats. PM har tänkt sig sin ubåt vilket ger en extremt otrevlig, ostörd miljö.
Ofta finns en komponent där själva bortrövandet, en slags kidnappning verkar finnas med. Alltså inte ordagrant instoppad i en bil med våld men bortförd till en ostörd plats. Läste igår igen om David Parker Ray samt Leonard Ray/Charles Ng där ett liknande fenomen förekommer. Flertal inreder typ en Van. Rader's ultimata dröm var att inreda en silo som tortyrkammare.
Citera
2018-04-04, 01:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Det du läser är vad den journalisten hör och hinner skriva eller sammanfattar. Vi har läst olika liverapporteringar och jag tänker inte leta fram citat. Det jag läste framgick att hennes funderingar att båten sänkts, kom i bilen på väg till hamnen. Och det du citerar motsäger ju inte det på något vis.
Jag tror jag skrev "olycksplatsen" för att jag inte hittade någon bra översättning - hon sa inte brottsplats eller mordplats....
Det finns inget att hänga upp sig på. Det var bara en stark reaktion från mig att: aj fan, där fanns en onödig svaghet och jag hade önskat att hon hållit inne med vad hon tänkte i bilen, när hon inte ens fått fråga om det.
När jag läser/lyssnar är jag väldigt känslig för vad som kan vara plus o minus på ena eller andra sidan.
Jag har läst andra live likaväl och jag är väldigt känslig för att trådsanningar inte skapas. Ser att Merwinna redan hakat på tankar vid en bilresa och förfasar sig om förutfattade meningar.

Ge mig citat isf - du svarade på det jag citerade och jag kan då inte läsa ut att hon satt i nån bil och spekulerade på väg dit. Hon är kallad och gör sitt jobb snarare.
Här har du från de andra jag läst:

"Vi får en melding om, at den er fundet i Køge Bugt, og den er uddykket. Og så får vi lige pludselig en besked om, at den er sunket, og jeg siger, at det jo er en undervandsbåd. Den synker altså ikke bare", siger Ditte Dyreborg.
Dyreborg tager derefter ud i Dragør Havn, hvor Peter Madsen kommer ind.
Hun bliver derefter bedt om at komme med på politistationen til afhøring om sin rolle den dag."
live seoghör

"Ditte Dyreborg får at vide, at ubåden er set og kort derefter at den er sunket. Men hun kan ikke få det til at give mening, at det skulle være sket så hurtigt.
"En ubåd synker ikke bare sådan," forklarer hun. Hun mener, at man har mange muligheder for at undgå, at en ubåd sådan synker.
"Da siger jeg, at ubåden ikke sådan kan synke. Jeg siger allerede til politiet i Dragør, at jeg formoder at det er en bevidst handling."
Ditte Dyreborg kører direkte til Station City, hvor hun skal afgive forklaring." live dr
Senast redigerad av develi 2018-04-04 kl. 01:53.
Citera
2018-04-04, 02:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Från Långström samma artikel:
"Sexuellt sadistiska ritualer kräver avskildhet och en miljö som kan kontrolleras. Ubåten var Peter Madsens värld, hans eget universum. Där han, om åklagaren har rätt, kunde härska över liv och död, vilket ofta är en stark sexuell kick för de här männen".
Märkligt sammanträffande i sig angående ordval "ritualer", för några timmar sen skrev jag följande:

Innan avfärd har han nån märklig procedur för sig (förutom att packa mördarkit och kanske fixa med spännremmar).
Han pratar med ubåten om att ta ett djupt andetag innan avfärd.

" Peter Madsen forklarede, at han tog fem minutter for sig selv på ubåden, inden Kim Wall kunne komme ned i den.
– Havde du noget, som du skulle forberede?
– Jeg plejede at sige, at Nautilus skulle tage en dyb indånding, inden den skulle ud og sejle, siger Peter Madsen."
Citera
2018-04-04, 02:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
"Vuxendagis" var en bra benämning på där han befunnit sig. Fjuniga, teknikintresserade nördar som gratispraktiserat hos honom, som sett upp till honom för alla hans fantasiska idéer, kunskaper, projekt osv. Som den psykopat och narscissist han är låter han ju alla förstå hur jävla grandios han är.
Han är MÄSTAREN, allas inspirationskälla. Givetvis vill han bara arbeta och umgås med dessa som göder han ego, som ger egot den näring det kräver. Och så alla dessa konstiga, skadade kvinnor som han gör sig till en magnet för. Hujedamig, ett sånt "barn" han var!

T.o.m så har han av vänner beskrivits som "ett barn" för han reagerar trotsigt och argt när något går honom emot. Kastar verktyg omkring sig osv.
En jätteäcklig jättebäbis som levt isolerat i ett vuxendagis i en grupp av människor där alla sett upp till honom. Det är slut med det nu. Nu får han leva isolerat i förvaring och alla ser ner på honom. Förutom den supermanipulerade Deirdre.

Är faktiskt inte så ovanligt att sexualsadistiska mördare har en ganska sen debut.
Nerijus som mördade Lisa Holm var 35 år. Och med tanke på Madsens bäbisfasoner så blir det ju nästan som att han får en psykologisk ålder som är lite lägre än hans egentliga ålder.

Jo det går igen, de är väldigt stort steg i fel riktning och ingen har velat se men känt.
Det är egendomligt, vi låter oss luras för vi vill att verkligheten ska vara annorlunda.
Manipulatören äger visionen så som diktaturer ledares ansikten.
Monster
Citera
2018-04-04, 02:20
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Två gånger 80liter, 200 Bar.

Det tvivlar jag på!

Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Vet du kanske också vad han hade för kompressor ombord?

Den enda kompressor jag sett i ubåten är en standard tvåstegs industrikompressor (max 10-15 bar). I detta fallet är det en slaktad Lt150 från Biltema som PM installerat (10 bar), ni kan se betäckningen på stativet i en av bilderna nedan.

Kompressorn drivs av en dieselgenerator på 24 Volt och 5 kW. Kompressoreffekten (Lt150) är på 4 kW.

Bild från ubåten:

https://www.cdn.tv2.no/images?imageId=9296575&x=0&y=0&cropw=100&croph=86. 44&width=970&height=462&compression=75

https://www.cdn.tv2.no/images?imageId=9296592&x=7.78&y=0&cropw=60.73&crop h=100&width=970&height=674&compression=75

Likadan kompressor (Lt150):

https://psauction.se/item/view/414442/kompressor-biltema-lt150-med-slangvinda-och-verktyg

En 200 bars kompressor är byggd på ett annat sätt, se bild:

https://tiimg.tistatic.com/fp/1/663/200bar-breathing-air-compressor-867.jpg
Senast redigerad av Max3x 2018-04-04 kl. 02:34.
Citera
2018-04-04, 02:24
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Det bästa tecknet på att spikarna slås ner i PM:s kista är att du bara blir fulare och fulare i dina utfall. Rekommenderar rejäla doser lugnande den 25:e, annars lär du spräcka stora kroppspulsådern.
En av dagens "spikar":
"Om människor utsätts för starkt undertryck kan man se skador på exempelvis trumhinnor. Också koldioxid skapas vid det scenario som Peter Madsen beskrivit. Det borde ha funnits mätbara halter i luftreservoaren på ubåten, menar vittnet."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/rattegangen-mot-mordmisstankte-peter-madsen-fortsatter

Kim hade inga som helst skador på sina trumhinnor! Nej, alls icke! Bra tryck på den
spiken minsann.

Matchen mellan Rättvisan-PlåtburksPeter står nu 98-0
Två poäng till så är det över...de lär bärgas de närmaste dagarna.

Gällande "utfall": Jo, men visst, det är precis som det brukar vara på forumet; ju närmare man kommer slutet på en rättegång och den obevekliga utgången (fällande dom så det bara
sjunger om det) så desto aggressivare framtoning hos de mordåtalades anhängare kan
ofrånkomligen registreras. Det är vildsinta utfall åt alla möjliga och omöjliga håll, desperation
och frustration, ilska och bitterhet i en salig röra. Allt som oftast i såna stunder gapas det
obehärskat om "rättsskandal" och "korruption" och det ska minsann ske resning när väl nån
grävande murvel tagit sig an fallet med flera tokiga utspel.
Det är sig alltså likt och det börjar bli lite tradigt med den där skiten nu.

Sedan tycker jag för övrigt att det får fan vara nog nu: här har man bemött och krossat det
hjärtlösa odjurets usla hittepåhistorier så det räcker till minsann. En story till ska
man inte behöva tolerera faktiskt. Styckmördaren ska täppas till truten på och därmed basta.
Han har fått vad han ska ha av rättssäkerhet.

Det har faktiskt varit klart sen dag 1 att ett mord har utspelat sig ombord på plåtburken.
Och det fanns bara två personer där. Offret och den som måste vara hennes baneman.
Och nu är det på hög tid att den skyldige får sitt straff och sätts på anstalt och sen får
alla eventuella beundrare skriva så mycket de vill till charmtrollet och besöka honom med för
den delen om de vill.
Själv ser jag helst att han kommer att omges med mesta möjliga tystnad och att han inte
anses värd att ägna uppmärksamhet åt nånting mera. Väl bakom lås och bom alltså.
Senast redigerad av Grandioso 2018-04-04 kl. 02:50.
Citera
2018-04-04, 02:34
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Jag har läst andra live likaväl och jag är väldigt känslig för att trådsanningar inte skapas. Ser att Merwinna redan hakat på tankar vid en bilresa och förfasar sig om förutfattade meningar.

Ge mig citat isf - du svarade på det jag citerade och jag kan då inte läsa ut att hon satt i nån bil och spekulerade på väg dit. Hon är kallad och gör sitt jobb snarare.
Här har du från de andra jag läst:

"Vi får en melding om, at den er fundet i Køge Bugt, og den er uddykket. Og så får vi lige pludselig en besked om, at den er sunket, og jeg siger, at det jo er en undervandsbåd. Den synker altså ikke bare", siger Ditte Dyreborg.
Dyreborg tager derefter ud i Dragør Havn, hvor Peter Madsen kommer ind.
Hun bliver derefter bedt om at komme med på politistationen til afhøring om sin rolle den dag."
live seoghör

"Ditte Dyreborg får at vide, at ubåden er set og kort derefter at den er sunket. Men hun kan ikke få det til at give mening, at det skulle være sket så hurtigt.
"En ubåd synker ikke bare sådan," forklarer hun. Hun mener, at man har mange muligheder for at undgå, at en ubåd sådan synker.
"Da siger jeg, at ubåden ikke sådan kan synke. Jeg siger allerede til politiet i Dragør, at jeg formoder at det er en bevidst handling."
Ditte Dyreborg kører direkte til Station City, hvor hun skal afgive forklaring." live dr
Nej jag sätter punkt. Jag såg att M..ina förvrängde det jag skrev. Fan att folk inte kan läsa neutralt. Jag matar inte troll.
Citera
2018-04-04, 03:30
Medlem
develis avatar
DD tror inte på att Kim kunde höras bakom stängd lucka och motorn igång, men PM vidfasthåller att han hörde henne ropa:

"Ubådsekspert og orlogskaptajn ved Søværnet, Ditte Dyreborg, har tidligere i dag sagt, at hun ikke tror på, at Peter Madsen kunne høre Kim Wall råbe fra ubåden, mens han var på dækket, og motorerne kørte.
Peter Madsen er imidlertid uenig.
"Jeg kunne høre hende kalde", gentager han." live dr

De kommer upp i ytläge efter 23.05 och han har med inlevelse beskrivit att det är mycket förfärligt att höra hennes rop i nöd:

"Jeg løber op i tårnet og prøver den luge, men det kan jeg ikke. Jeg kan høre, at Kim kalder dernede fra. Det er ikke rart."
"– Jeg har hørt hende kalde dernede fra. Det er meget forfærdeligt at høre, at hun er nød, og jeg ikke kan komme ned til hende, siger ubådsbyggeren."

Plockar man bort fablerna med den fastlåsta luckan och om Kim är fastbunden nere i mässen så lär han höra hennes förfärliga ropande uppe i tornet.
Hans sms som skickas i samma veva passar bättre in på sexualsadistisk njutning.

"- "Jag är på lite äventyr med Nautilus. Har det bra. Seglar vindstilla i månsken (..)"
Senast redigerad av develi 2018-04-04 kl. 03:41.
Citera
2018-04-04, 03:48
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Två gånger 80liter, 200 Bar.

Är nog från filmen nedan du fått uppgifterna. Tankarna som PM nämner är ett nödsystem. Inget som används i normalfall.

https://vimeo.com/199309495
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in