Citat:
Tack, har väntat på att nån sexualbrottsforskare ska kommentera honom. Tyvärr låst artikel, så det var bra att du citerade.
Ja, okänt offer är det väl i stort sett övervägande och baseras på tre viktiga faktorer:
tillgänglighet och sårbarhet är avgörande - sista faktorn som är önskvärdhet är mer svår att få grepp om, dvs det mer specifika sett till urval.
Det kan likaväl ha blivit bingo och full pott när han såg Kim (fetischer osv), men det ser ut som om han jagade dess innan likaväl.
Ja, okänt offer är det väl i stort sett övervägande och baseras på tre viktiga faktorer:
tillgänglighet och sårbarhet är avgörande - sista faktorn som är önskvärdhet är mer svår att få grepp om, dvs det mer specifika sett till urval.
Det kan likaväl ha blivit bingo och full pott när han såg Kim (fetischer osv), men det ser ut som om han jagade dess innan likaväl.
Citat:
Och ändå verkar det vara en tillfällighet att det blev just hon.
– Ja, ja, det är bortom allt tvivel, säger Gustaf Centervall.
Niklas Långström, professor och analytiker inom rättspsykiatri vid Rättsmedicinalverket, säger samma sak. Han är inte insatt i detaljerna i Madsenfallet men utgår från forskningslitteraturen. Den som bland annat säger att den här typen av sexuellt färgat dödligt våld som Madsen är åtalad för oftast begås mot ett okänt offer eller mot någon som man känner väldigt ytligt.
– Ja, ja, det är bortom allt tvivel, säger Gustaf Centervall.
Niklas Långström, professor och analytiker inom rättspsykiatri vid Rättsmedicinalverket, säger samma sak. Han är inte insatt i detaljerna i Madsenfallet men utgår från forskningslitteraturen. Den som bland annat säger att den här typen av sexuellt färgat dödligt våld som Madsen är åtalad för oftast begås mot ett okänt offer eller mot någon som man känner väldigt ytligt.
Lite till från samma artikel.
Jo, jag har lyssnat på Långström på morgontv har jag för mig men då var han inte riktigt insatt utan talade generellt tyckte jag.
Från Långström samma artikel.
Citat:
Sexuellt sadistiska ritualer kräver avskildhet och en miljö som kan kontrolleras. Ubåten var Peter Madsens värld, hans eget universum. Där han, om åklagaren har rätt, kunde härska över liv och död, vilket ofta är en stark sexuell kick för de här männen.
Vet inte om jag anser samma med miljön direkt, men i detta fallet är det väl Madsens miljö medan andra fall absolut inte är någon avskild miljö direkt som varit fullt kontrollerbar. Utöver det så är väl Långström den med bred kunskap på området sexualsadister.