Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-30, 20:56
  #1
Medlem
8bitrages avatar
Hej,

Funderar på att köpa en ATV men tvekar mellan väg och traktor b-registrerad.

Ska användas till:

- Ploga vintertid, uppfart och kanske byns skridskobana.
- Användas för att förflytta sly/små träd och gamla högar med sådant från en del av tomten föregående ägare låtit växa upp okontrollerat under 10 års tid och endast då och då röjt, men låtit allt röjt legat kvar där det fällts.
- Äventyr efter skogsvägar och familjeutflykter, även längre turer på 10 mil är aktuella

Fördelar med väg/mc-reg:
- ospärrad topphastighet

Nackdelar:
- strypt till 20hk



Fördelar med traktoreggad:
- får köra med plogen på allmänna vägar
- kanske mer OK att köra i terräng på egen mark?
- kanske billigare försäkring?
- ostrypt så fulla 40hk

Nackdelar:
- begränsad till 50km/t, spärrad vid 60


Som jag ser det är det bästa kanske en vägreggad och ta bort strypningen?

Utflykter på 5-10 mil blir väldigt långsamma i max 50.

Hur har/skulle ni göra?
Citera
2018-04-02, 23:09
  #2
Medlem
sealstrypers avatar
En fyrhjuling med grovt däckmönster är inte rolig i högre farter , det vet jag av egen erfarenhet .
Min nuvarande fyrhjuling är mc-reggad men då jag byter blir nästa en traktorregad .

Billigare försäkring , mindre krångel och dessutom känns 50km/h tillräckligt fort på en "arbetsmaskin".
Citera
2018-04-03, 18:18
  #3
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Utflykter på 5-10 mil blir väldigt långsamma i max 50.
Vet inte om jag skulle ge mig på turer på 5-10 mil alls på en ATV. En ATV är ett ganska bra terrängfordon som kan köras på väg vid behov, inte ett bra vägfordon som även går köra i terräng. Dom är inte behagliga att tuffa runt med på vägarna, men det är praktiskt att man KAN göra det om man måste ta sig en bit för att ta sig t.ex. till en arbetsplats där ATVn behövs.
Citera
2018-04-03, 21:16
  #4
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Vet inte om jag skulle ge mig på turer på 5-10 mil alls på en ATV. En ATV är ett ganska bra terrängfordon som kan köras på väg vid behov, inte ett bra vägfordon som även går köra i terräng. Dom är inte behagliga att tuffa runt med på vägarna, men det är praktiskt att man KAN göra det om man måste ta sig en bit för att ta sig t.ex. till en arbetsplats där ATVn behövs.

Jag har 5-10 mil skogs och grusvägar typ utan problem häromkring samt gamla basvägar som regelbundet används av ATV:er
Citera
2018-04-03, 22:29
  #5
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Jag har 5-10 mil skogs och grusvägar typ utan problem häromkring samt gamla basvägar som regelbundet används av ATV:er

Ska man färdas en bit är det betydligt roligare med en TT600 än en ATV .

Ska man nöjesåka ATV utan att vara fakir eller masoschist behövs något i stil med denna :

https://www.yamahamotorsports.com/sp...els/raptor-700

Att sätta en plog på den är ungefär lika effektivt som en Ferrari med drag......
Citera
2018-04-03, 23:04
  #6
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Ska man färdas en bit är det betydligt roligare med en TT600 än en ATV .

Ska man nöjesåka ATV utan att vara fakir eller masoschist behövs något i stil med denna :

https://www.yamahamotorsports.com/sp...els/raptor-700

Att sätta en plog på den är ungefär lika effektivt som en Ferrari med drag......

Det roliga är att jag haft en quad förut och, nja, det där är inte körglädje för mig.
Citera
2018-06-14, 01:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
En fyrhjuling med grovt däckmönster är inte rolig i högre farter , det vet jag av egen erfarenhet .
Min nuvarande fyrhjuling är mc-reggad men då jag byter blir nästa en traktorregad .

Billigare försäkring , mindre krångel och dessutom känns 50km/h tillräckligt fort på en "arbetsmaskin".

Har en Can Am Outlander 1000 och kan säga att skillnaden är försumbar mellan att åka fort med grovt mönstrade däck och gatdäck. Jag köpte nämligen vanliga gatdäck till min Can Am. Satte på dom och förväntade mig underverk på asfalt men icke... enda skillnaden var att det var sämre fäste med gatdäcken, drog jag på lite från stillastående så var det betydligt sämre fäste med gatdäcken kontra dom andra däcken.
Kan nämnas att jag har inga problem alls att ligga i över 100 km/h över längre sträckor (några kilometer) med mina grovt mönstrade däck.
__________________
Senast redigerad av ChuckMorris 2018-06-14 kl. 01:43.
Citera
2018-06-24, 17:18
  #8
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckMorris
Har en Can Am Outlander 1000 och kan säga att skillnaden är försumbar mellan att åka fort med grovt mönstrade däck och gatdäck. Jag köpte nämligen vanliga gatdäck till min Can Am. Satte på dom och förväntade mig underverk på asfalt men icke... enda skillnaden var att det var sämre fäste med gatdäcken, drog jag på lite från stillastående så var det betydligt sämre fäste med gatdäcken kontra dom andra däcken.
Kan nämnas att jag har inga problem alls att ligga i över 100 km/h över längre sträckor (några kilometer) med mina grovt mönstrade däck.
Hade en Can Am Outlander 800 och håller med dig. Den går fint på asfalt även med de grövre däcken samtidigt som vägdäcken inte tar sig fram i terrängen.
Att köra fort och lite längre med terrängdäcken är inga som helst problem på asfalt.
En stor skillnad dock att terrängdäcken slits fortare än vägdäcken på asfalt.
Citera
2018-07-03, 11:28
  #9
Medlem
Lichkings avatar
Kikat runt en del på ATV och stött på CF Moto och läst både det ena och det andra, Så även med de lite mer etablerade märkena. Så överväger faktiskt att köpa en ny CF Moto C Force 520 EFI EPS med 3 års garanti osv.. Någon som har 2017/18 modell och kan ge någon kommentar om maskinen?
Hur är den på vintertid, plogning?
Citera
2018-07-13, 17:27
  #10
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichking
Kikat runt en del på ATV och stött på CF Moto och läst både det ena och det andra, Så även med de lite mer etablerade märkena. Så överväger faktiskt att köpa en ny CF Moto C Force 520 EFI EPS med 3 års garanti osv.. Någon som har 2017/18 modell och kan ge någon kommentar om maskinen?
Hur är den på vintertid, plogning?
Nej. Ojämn kvalitet och andrahandsvärde noll. Lätta på fattigvården och köp en av ett riktigt märke, ny eller begagnad. Har själv haft en kawa och tre Can-Am. Skulle jag köpa nytt blir det utan tvekan Yamaha.

Edit. Alla polare som blivit lurade att köpa kinapuffar har köpt en riktig maskin efter några års muttrande.
__________________
Senast redigerad av idiamindada 2018-07-13 kl. 17:35.
Citera
2020-05-18, 08:03
  #11
Medlem
Hej!
Jag väljer att bumpa den här tråden istället för att skapa en ny med samma ämne.
Jag är ute efter en fyrhjuling/ATV att ha hemma på gården. Syftena är att kunna ha en vagn bakom för att köra exempelvis jord, grus etc på och att kunna ta sig ut på en skogsbilväg på en fika eller för att jaga. Men främst för att kunna köra grejer på istället för att gå med en skottkärra fram och tillbaks tio gånger.

Jag har en budget på max 20 000 kronor eller där omkring och skulle behöva veta till exempel vad den här är kapabel till: https://www.p-lindberg.se/atv/atv-mo...E&gclsrc=aw.ds
Jag tolkar det som att vagnen har en maxlast på 350 kilo. Kommer verkligen den ATV:n att orka dra kärran då? Eller är den starkare än vad jag tror?
Ni som förstår er på saker bättre än mig, tror ni att den här ATV:n kan göra mig nöjd? Eller är jag dumsnål?
Citera
2020-05-20, 12:05
  #12
Medlem
Jag hade satsat på en rejälare atv. Awd är ett måste så fort man ska dra något bakom. Annars riskerar man att slira sig gråhårig
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback