2018-03-24, 23:02
Medlem
Cosmouses avatar
Hej! Har en fråga.

Åkte fast den 26 november förra året för innehav av narkotika (kokain, 0.4 gram).
Behövde ej lämna urinprov utan släpptes samma kväll.

Nu förra veckan damp det ner det ''klassiska'' brevet från Transportstyrelsen att dom skickat vidare min utredning till socialnämnden för vidare utredning. Jag kommer även att bli kallad för samtal om mina alkohol och drogvanor.

Jag har aldrig åkt dit tidigare och har därför inget i mitt belastningsregister.

Om jag sköter samtalet bra, hur stora är oddsen på att dom vill att jag ska lämna urinprov? Utåt sätt så tror jag ingen skulle chansa på att jag röker på lite då och då.

Sen hur lång tid brukar det ta från och med socialtjänsten har gjort klart sin utredning och skickat in till Transportstyrelsen till att dom gjort sitt beslut klart om jag får behålla det eller eventuellt påföljder?
Citera
2018-03-28, 10:17
Medlem
Har haft mitt körkort återkallat några månader pga misstänkt drograttfylla och ringa narkotikabrott. För några dagar sen var det rättegång där jag friades. Hur funkar det nu, får jag köra bil från och med då jag blev friad? Får jag tillbaka mitt körkort automatiskt av Transportstyrelsen eller måste jag vänta på något beslut från dom innan? Eller behöver jag kontakta dom själv? Tacksam för svar!
Citera
2018-03-30, 11:37
Medlem
Jag är ingen expert, men skulle avråda från att börja köra innan transportstyrelsen sagt OK.
Det minsta du enligt mig bör göra om du ändå överväger det är att invänta att domen får laga kraft. (Dvs att överklagandetiden går ut) det borde stå i domen vilket datum det är.
Citera
2018-03-30, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flamingo66
Har haft mitt körkort återkallat några månader pga misstänkt drograttfylla och ringa narkotikabrott. För några dagar sen var det rättegång där jag friades. Hur funkar det nu, får jag köra bil från och med då jag blev friad? Får jag tillbaka mitt körkort automatiskt av Transportstyrelsen eller måste jag vänta på något beslut från dom innan? Eller behöver jag kontakta dom själv? Tacksam för svar!

Du måste vänta tills du får ett beslut från transportstyrelsen att dom upphävt återkallelsen, sen ibland måste du även tillverka ett nytt körkort och först då får du köra.
Så vänta med att köra!! Annars kommer du åka på en olovlig körning om du blir tagen av polisen.
Citera
2018-03-30, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Hej! Har en fråga.

Åkte fast den 26 november förra året för innehav av narkotika (kokain, 0.4 gram).

Nu förra veckan damp det ner det ''klassiska'' brevet från Transportstyrelsen att dom skickat vidare min utredning till socialnämnden för vidare utredning. Jag kommer även att bli kallad för samtal om mina alkohol och drogvanor.

Jag har aldrig åkt dit tidigare och har därför inget i mitt belastningsregister.

Om jag sköter samtalet bra, hur stora är oddsen på att dom vill att jag ska lämna urinprov? Utåt sätt så tror jag ingen skulle chansa på att jag röker på lite då och då.

Sen hur lång tid brukar det ta från och med socialtjänsten har gjort klart sin utredning och skickat in till Transportstyrelsen till att dom gjort sitt beslut klart om jag får behålla det eller eventuellt påföljder?

Om du sköter samtalet bra så är oddsen MYCKET små att du behöver lämna prover! Oftast behövs bara prover om det framkommer att du har ett problem med droger/alkohol.

När transportstyrelsen har mottagit socialtjänstens yttrande (och det är ett bra yttrande) så tar det Max 1-2 veckor innan du får ett beslut i brevlådan.
Citera
2018-04-01, 20:28
Medlem
Cykrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
När anser du att samhället ska gå in och ta körkortet från någon? 10 LOB? 20 LOB?
Varför dra in det alls ? LOB är inget brott och går helt på polismans bedömning, enligt mig är det ett jävla påhitt låt folk vara. Om man är för full och stör så kan polisen plocka en med lagstöd istället.

Sedan går det inte att överklaga vilket gör LOB ännu mer idiotiskt enligt mig.

"Ett omhändertagande enligt LOB ses i regel som faktiskt handlande vilket betyder att det inte finns något besluta att överklaga. Det går alltså inte att överklaga en så kallad LOB."

http://www.lawline.se/answers/overklaga-omhandertagande-enligt-lob
Citera
2018-04-02, 11:26
Medlem
Cosmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Chailatte-
Om du sköter samtalet bra så är oddsen MYCKET små att du behöver lämna prover! Oftast behövs bara prover om det framkommer att du har ett problem med droger/alkohol.

När transportstyrelsen har mottagit socialtjänstens yttrande (och det är ett bra yttrande) så tar det Max 1-2 veckor innan du får ett beslut i brevlådan.

Tack för svaret! Lugnade mig något. Tänkte för säkerhetsskull så håller jag mig ren till jag blivit kallad till samtal. Onödigt att ta dumma risker.

Sista frågan (kanske varierar från gång till gång) men jag har fortfarande inte blivit kallad och fick ju som sagt brevet 03/15. Hur lång tid tar det normalt sett innan man blir kallad? Kanske tar lite längre tid nu pga påsk och så vidare.
Citera
2018-04-03, 13:26
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Hej! Har en fråga.

Tog de lappen från dig ?
Och om de gjorde det. På vilka grunder ? Eller är det du skall in och få reda på ?
Citera
2018-04-03, 19:55
Medlem
Cosmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Tog de lappen från dig ?
Och om de gjorde det. På vilka grunder ? Eller är det du skall in och få reda på ?

Förstår inte vad du menar med lappen?
Citera
2018-04-03, 20:26
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Förstår inte vad du menar med lappen?
Lappen = körkortet
Citera
2018-04-03, 20:39
Medlem
Cosmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Lappen = körkortet

Aha...

Nä då, dom tog aldrig mitt kort. Jag har nu i efterhand fått hem ett brev att jag kommer bli kallad till ett möte för utvärdering om jag får behålla det eller ej.

Jag körde inte bil när jag blev tagen utan när jag var på en klubb.
Citera
2018-04-04, 11:44
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Aha...

Nä då, dom tog aldrig mitt kort. Jag har nu i efterhand fått hem ett brev att jag kommer bli kallad till ett möte för utvärdering om jag får behålla det eller ej.

Jag körde inte bil när jag blev tagen utan när jag var på en klubb.

Kan det verkligen vara tillåtet ?
Är väl ungefär samma sak som att jag blir tagen för offentlig fylla. Skulle jag då riskera körkortet. Är ju sjukt i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in