2018-01-22, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le-Hericon
Vad fick du i dokument av polisen i fråga?
Fick ett papper som han skrivit om plats och vad som hade hänt ur hans vinkel dvs att jag ska ha kört mot rött .
Han har skrivit under men det har inte jag gjort , när jag vägrade skriva på sa han att han måste då hålla förhör med mig istället , detta blev dock väldigt kort då jag enbart nekade att jag kört mot rött sen fråga han om vi kunde fortsätta förhöret utan försvarare närvarande och jag svarade då nej.

Blir detta förhandlingar i tingsrätt pga av detta tro ? Det är ju ord mot ord ?

Han sa också att det är transportstyrelsen som beslutar om de ska återkalla körtkortet eller inte .
Just nu är det ju inte återkallat
Citera
2018-01-22, 11:27
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2018-01-22, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Eftersom nu TS nekar till rödljuskörningen, ska inte saken då först och främst avgöras i tingsrätt och först därefter kan transportstyrelsen ta ställning till eventuell körkortsåterkallelse och spärrtid? Eller är jag ute och cyklar här?

Ja det var lite så jag tänkte också . Och då borde jag väl få köra under tiden tänker jag ? ;P

Ringde transportstyrelsen som sa att det inte är återkallat , ringde sen också 11414 och fick prata med den som har hand om ärendet och han "trodde" att jag kan köra bil .
Blir dock lite osäker
Citera
2018-01-22, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anna90
Ja det var lite så jag tänkte också . Och då borde jag väl få köra under tiden tänker jag ? ;P

Ringde transportstyrelsen som sa att det inte är återkallat , ringde sen också 11414 och fick prata med den som har hand om ärendet och han "trodde" att jag kan köra bil .
Blir dock lite osäker

Polisen är säkra på att de såg dig köra mot rött och det kommer i princip vara en "slam dunk" i tingsrätten då Polisers vittnesmål väger mycket tungt.

Citat:
7 § Ett körkort skall omhändertas

1. om körkortshavaren vid förande av ett motordrivet fordon eller en spårvagn har visat tydliga tecken på påverkan av alkohol eller annat ämne,
2. om det på sannolika skäl kan antas att körkortet kommer att återkallas enligt 3 § 1 eller 4,
3. om körkortshavaren till följd av sjukdom, skada eller dylikt saknar förutsättningar att köra ett körkortspliktigt fordon på ett trafiksäkert sätt, eller
4. om körkortet är ogiltigt enligt 3 kap. 13 § eller 6 kap. 2 §.
Om körkortet skall omhändertas på grund av brott som avses i 3 § 4 får körkortshavaren medges rätt att under 48 timmar närmast efter omhändertagandet köra det slag av fordon som körkortet berättigar honom till.

Ditt körkort kommer sannolikt att återkallas - därför kan Polisen ta körkortet direkt och körkortet är ogiltigt.
Citera
2018-01-22, 11:34
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Eftersom nu TS nekar till rödljuskörningen, ska inte saken då först och främst avgöras i tingsrätt och först därefter kan transportstyrelsen ta ställning till eventuell körkortsåterkallelse och spärrtid? Eller är jag ute och cyklar här?
Ja, du är ute och cyklar. Om det på sannolika skäl kan antas att körkortet kommer att återkallas slutligt ska det återkallas tills vidare i avvaktan på ett slutligt avgörande av återkallelsefrågan.
Citat:
Ditt körkort är omhändertaget av polisen. Enligt 3 kap. 13 § första stycket 2 körkortslagen (1998:488) gäller inte ett omhändertaget körkort.
Citera
2018-01-22, 11:40
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Fick ett papper som han skrivit om plats och vad som hade hänt ur hans vinkel dvs att jag ska ha kört mot rött .
Han har skrivit under men det har inte jag gjort , när jag vägrade skriva på sa han att han måste då hålla förhör med mig istället , detta blev dock väldigt kort då jag enbart nekade att jag kört mot rött sen fråga han om vi kunde fortsätta förhöret utan försvarare närvarande och jag svarade då nej.

Blir detta förhandlingar i tingsrätt pga av detta tro ? Det är ju ord mot ord ?

Han sa också att det är transportstyrelsen som beslutar om de ska återkalla körtkortet eller inte .
Just nu är det ju inte återkallat

OM det nu blir rättegång, så väger polismans ord tyngre än ditt, så om du har något vittne till den påstådda händelsen - är det läge att hitta den personen.

Om polisen har tagit ditt körkort; får du inte framföra ett fordon.
Citera
2018-01-22, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Ja, du är ute och cyklar. Om det på sannolika skäl kan antas att körkortet kommer att återkallas slutligt ska det återkallas tills vidare i avvaktan på ett slutligt avgörande av återkallelsefrågan.

Ditt körkort är omhändertaget av polisen. Enligt 3 kap. 13 § första stycket 2 körkortslagen (1998:488) gäller inte ett omhändertaget körkort.

Tack, det var intressant info.
Citera
2018-02-05, 21:29
Medlem
Cykrils avatar
Mitt körkort blev indraget pga LOB, fem olika tillfällen under en två års period.

Det hjälpte inte att jag överklagade tre gånger med hjälp av chefer på min dåvarande arbetsplats som var inom vägarbete.

Självklart skrev jag/cheferna att jag inte kunde ha kvar jobbet om inte jag kunde köra firmans bilar osv, VDn av företaget försökte efter sista avslaget att få till en specialare att jag endast fick köra under tjänst men inget hjälpte.

Bättre att man blir arbetslös, ibland älskar jag verkligen Sveriges byråkrati
Citera
2018-02-19, 13:05
Medlem
Petflaskas avatar
Dömd för två ring NB. Hur tror ni det går med körkortet?
Citera
2018-02-19, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykril
Mitt körkort blev indraget pga LOB, fem olika tillfällen under en två års period.

Det hjälpte inte att jag överklagade tre gånger med hjälp av chefer på min dåvarande arbetsplats som var inom vägarbete.

Självklart skrev jag/cheferna att jag inte kunde ha kvar jobbet om inte jag kunde köra firmans bilar osv, VDn av företaget försökte efter sista avslaget att få till en specialare att jag endast fick köra under tjänst men inget hjälpte.

Bättre att man blir arbetslös, ibland älskar jag verkligen Sveriges byråkrati

När anser du att samhället ska gå in och ta körkortet från någon? 10 LOB? 20 LOB?
Citera
2018-02-25, 03:22
Medlem
Hur olaglig kan jag vara utan att förlora körkortet?

Citat:
Ett körkort återkallat av oss
Transportstyrelsen kan besluta att återkalla ditt körkort därför att:

Du har gjort dig skyldig till upprepade trafikförseelser, till exempel mindre fortkörningar.

Du har gjort dig skyldig till exempelvis fortkörning, kört mot rött, vårdslöshet i trafik eller annan viktig trafikregel.

Du har gjort dig skyldig till ett allvarligt brott som inte behöver vara ett trafikbrott eller ha samband med bilkörning, till exempel grov misshandel eller narkotikabrott.

Min bil är oförsäkrad, kan det räkans som vårdslöshet i trafik, eller om jag åker fast göra så jag förlorar körkortet?

Hur många gånger kan jag åka fast för fortkörningen innan lappen ryker? Är det skillnad på fart kamera och riktig kontroll?
Citera
2018-02-25, 03:58
Medlem
jah_man2s avatar
Nej,du blir inte av med körkortet ifall du kör en oförsäkrad bil. Däremot så får du en hel del trubbel ifall du orsakar en trafikolycka. När det gäller hastighetsöverträdelser så är hastighetskameror lika mycket värda som polisens verktyg. Skillnaden är när du fångas av en kamera så måste det,enkelt förklarat,finnas bevis för att det var just du som satt bakom ratten. När och om du blir av med "lappen" så finns det regler för hur länge du blir med den. Men det är en annan fråga du aldrig ställde i den här tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in