2018-02-25, 07:29
Medlem
tnems avatar
Körkortet kan bli återkallat om du gör många förseelser.

Att kör oförsäkrat är en extra förseelse och tillsammans med några fortkörningar så kan det gör att du förlorar körkortet.
Citera
2018-02-25, 08:19
Bannlyst
30km över gränsen så ryker körkortet. Polisen får inte göra en egen bedömning.
Citera
2018-02-25, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2
Nej,du blir inte av med körkortet ifall du kör en oförsäkrad bil. Däremot så får du en hel del trubbel ifall du orsakar en trafikolycka. När det gäller hastighetsöverträdelser så är hastighetskameror lika mycket värda som polisens verktyg. Skillnaden är när du fångas av en kamera så måste det,enkelt förklarat,finnas bevis för att det var just du som satt bakom ratten. När och om du blir av med "lappen" så finns det regler för hur länge du blir med den. Men det är en annan fråga du aldrig ställde i den här tråden.

Vad kan hända menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Körkortet kan bli återkallat om du gör många förseelser.

Att kör oförsäkrat är en extra förseelse och tillsammans med några fortkörningar så kan det gör att du förlorar körkortet.

Men mer konkret, vad krävs?

Citat:
Ursprungligen postat av Kurt.Eklund
30km över gränsen så ryker körkortet. Polisen får inte göra en egen bedömning.

Absolut, hastighetsgränser och övriga regler som ger återkallning har jag koll på.
Citera
2018-02-25, 09:24
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC

Transportstyrelsen är lite flummig på den punkten.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/korkortet-aterkallat-av-transportstyrelsen/

Men trafikförsäkring kostar bara någon hundralapp i månaden, har du inte råd med det så har du inte råd med bil.
Citera
2018-02-25, 10:11
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2018-02-25, 10:11
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Frågan om ditt körkort ska återkallas grundas på en helhetsbedömning. Det finns inget "one size fits all"-svar.
Citera
2018-02-25, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Transportstyrelsen är lite flummig på den punkten.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/korkortet-aterkallat-av-transportstyrelsen/

Men trafikförsäkring kostar bara någon hundralapp i månaden, har du inte råd med det så har du inte råd med bil.

Klart jag har råd, men jag vägrar att betala av princip. Jag har redan skulder, så låt skiten ticka på..
Citera
2018-02-25, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Frågan om ditt körkort ska återkallas grundas på en helhetsbedömning. Det finns inget "one size fits all"-svar.

Det är så jävligt alltså, okej!
Citera
2018-02-25, 12:38
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Klart jag har råd, men jag vägrar att betala av princip. Jag har redan skulder, så låt skiten ticka på..

Hah

Ja, det kommer ju i alla fall inte direkt att hjälpa ditt case.
Citera
2018-02-25, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Hah

Ja, det kommer ju i alla fall inte direkt att hjälpa ditt case.

Vilket case?
Citera
2018-02-25, 16:10
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Vilket case?

De frågor du tar upp här (FB) Körkortsåterkallelse o. dyl. (sammanslagen tråd /Mod)

Dina frågor är så specifika att det låter som om det handlar om ett öppet case och där din lämplighet att ha körkort kan komma att ifrågasättas.
Citera
2018-02-25, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De frågor du tar upp här (FB) Körkortsåterkallelse o. dyl. (sammanslagen tråd /Mod)

Dina frågor är så specifika att det låter som om det handlar om ett öppet case och där din lämplighet att ha körkort kan komma att ifrågasättas.

Nej det är inget öppet case, jag har aldrig fast för någonting. Däremot funderar jag på vad som skulle kunna hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in