2013-01-09, 21:00
Medlem
hahaha okej, har precis uppgraderat bilen med ett fett ljudsystem så nån stereo går inte att jämföra med :P har hört att man kan förlora körkortet för minsta lilla (förutom parkeringsböter) när man har det på prövotid det var därför jag gjorde denna tråden
Citera
2013-01-09, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napster99
hahaha okej, har precis uppgraderat bilen med ett fett ljudsystem så nån stereo går inte att jämföra med :P har hört att man kan förlora körkortet för minsta lilla (förutom parkeringsböter) när man har det på prövotid det var därför jag gjorde denna tråden

Akta batteriet bara, annars kommer du behöva putta den bra mycket längre än en bit om polisen kommer :P
Citera
2013-01-09, 21:03
Medlem
haha det är en ny servad mercedes GLK så det är nog lugnt, förhoppningsvis
Citera
2013-01-09, 21:04
Medlem
namgrebs avatar
Tråd infogad.

/MOD
Citera
2013-01-09, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napster99

Det heter inte parkeringsböter. Felparkering är inget brott, och det är därför det inte ger någon påföljd. Och det är därför en bilägare kan bli skyldig att betala trots att det kan ha varit någon annan som gjorde överträdelsen.

Det heter felparkeringsavgift.
Citera
2013-01-09, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cellmate
Mina erfarenheter av detta är att om du haft körkort i mindre än 2 år så ryker det om du visar positivt på thc.

Sen om man har haft körkort i mer än 2 år så måste man lämna urinprov, i vissa fall får man tillbaka körkortet men oftast lär du ta om det efter du lämnat några rena prover.

Har dock varit med om folk som har skyllt på passiv rökning och klarar sig från böter och indraget körkort.
Då hade polisen endast tagit blodprov och det visade väldigt små mängder.

Så du menar att du bara åkt på ett ringa narkotikabrott och inte kört bil?, ja menar man borde ju ändå få kunna bevisa sin nykterhet med prover och intyg från läkarare
Citera
2013-01-13, 17:20
Medlem
Olovlig körning

Denna fråga har säkerligen ställts innan men jag hittade tyvärr inget som besvarade min fråga.
Det jag undrar är: Om man blir stoppad av polisen körandes en tung motorcyckel (A-obegränsad) men endast har A-begränsad behörighet, gäller då samma regler som att man inte har ett A körkort överhuvudtaget? och vad säger reglerna om denna händelse, är det böter?, indraget körkort?
Citera
2013-01-13, 17:27
Bannlyst
Saxat från garaget
njäe..troligen inte iallfall inte första gången
fast det är gränsfalll
enligt länsstyrelsens praxisar så brukar denna sortens olovliga körning endast ge en varning
samma ska att köra motorcykel fast man bara har B kort
( Postat 2009 )
Citera
2013-01-13, 17:37
Medlem
Ok..tack för snabbt svar.

Det är ju så att jag har "oturen" att fylla år på vintern, blev 21 förra året, och kunde i somras endast ta A-begränsad och får nu vänta tills jag är 22 för att köra med full effekt. Eftersom dom nu ändrar reglerna så skulle det inte gå snabbare om jag väntade till att ta kortet för A-obegränsad i år då man måste vara 24 år istället för 21.
Sedan jag köpte hojen, mitten av juli, så har jag kört utan strypning men har nu bestämt att det är mer värt att köpa en strypning och köra lagligt än att bli stoppad och få betala böter och (om man har otur) bli av med kortet.
Citera
2013-01-13, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonaska80
Ok..tack för snabbt svar.

Det är ju så att jag har "oturen" att fylla år på vintern, blev 21 förra året, och kunde i somras endast ta A-begränsad och får nu vänta tills jag är 22 för att köra med full effekt. Eftersom dom nu ändrar reglerna så skulle det inte gå snabbare om jag väntade till att ta kortet för A-obegränsad i år då man måste vara 24 år istället för 21.
Sedan jag köpte hojen, mitten av juli, så har jag kört utan strypning men har nu bestämt att det är mer värt att köpa en strypning och köra lagligt än att bli stoppad och få betala böter och (om man har otur) bli av med kortet.

Jag "övningskörde" själv innan jag tog mitt A-kort, kör man som folk och på "rätt" vägar så är risken jävligt liten att åka dit, du har ju dessutom bevisat att du klarar av förarprov och teori så jag ser dig inte som större fara en någon annan "random" med full behörighet.

Hoppas nu att det blir en härlig hojsommar!
Citera
2013-01-13, 21:21
Medlem
Det som är tråkigt är om någon skulle börja lipa vid eventuell olycka, ponera att du kör på någon. Fruktansvärt trist att inte få ut försäkringspengar. Dyrt med rullstolar har jag hört.

Jag sitter i en liknande situation, jag är 20, fast jag kör en mellanklass som är ostrypt på mitt tunga kort. YOLO.
Citera
2013-01-13, 23:44
Medlem
smutsig-medborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Jag är väldigt säker på att du får ett handläggningsnummer hos transportstyrelsen som du kan ange när du ringer för att höra hur långt dom har kommit med ditt ärende.

Tack för detta.

För dom det intresserar avskrev trafikverket mitt ärende!

Citat:
Ursprungligen postat av smutsig-medborgare
Drygt ett år efter att jag blivit arresterad för ringa narkotikabrott blev jag, på initiativ av Transportstyrelsen, kallad till Socialstyrelsen för en utredning om jag är lämplig för att ha körkort. Jag gav ett städat uttryck och mötet gick bra. Min handledare sa iallafall att hon inte kommer att föreslå vidare påföljder.

Jag vet att det inte är upp till Socialstyrelsen att bestämma om jag är lämplig för körkort eller inte. Jag är medveten om att oavsett vad SOC föreslår så är det mer eller mindre ett lotteri när det kommer till Transportstyrelsen.

Men jag har fortfarande några funderingar:

* Från det att Socialstyrelsen skickat vidare sin bedömning, hur lång tid kan det ta innan Transportstyrelsen hör av sig till mig?

* Om dom anser att jag fortfarande är lämplig för körkort, kommer dom ändå att höra av sig?

* Hur kommer det gå till om dom anser att jag inte är lämplig? Får jag en bokad tid hos en läkare inom en kort tid, eller hur funkar det?

Må väl!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in