Citat:
Ursprungligen postat av
Mooon
Jag var oklar, sorry. Jag utvecklade hur det brukar kommenteras.
Hur vet du att det just är feminister som vill att män ska sluta prata känslor med kvinnor? För det första så verkar det som om du och många med dig drar likhetstecken mellan allt vad kvinnor gör (som ni ogillar) tolkas som feministiskt. För det andra, så brukar just de som definierar sig som feminister vilja bryta upp normerna i samhället och låta män få vara känsliga, pussa på barn och gilla tulpaner.
Anledningen till att kvinnor lever längre och klarar kriser bättre än män, sägs från sjukvården vara att kvinnor har fler nära vänner och därför ett bättre socialt skyddsnät, äter bättre (mer grönt och mindre kött), är mer sällan missbrukare av diverse substanser, rör på sig mer och går till sjukvården om de är sjuka. Det är troligen också en förklaring till varför kvinnor dör mindre i suicid.
För att flertalet feministiska NGO:s sprider sådana kampanjer. Feminister vill gärna att män ska gå ifrån sin könsroll, tillåtas vara ”omanliga”, plocka tulpaner osv. – på feministiska premisser. Det handlar ju om olika sätt att frisera de delar av manligheten som man upplever som störande. Män är ju liksom människor, vi hatar, älskar, föraktar, saknar och allt annat, vi har ett brett känslospektrum och jag kan inte tänka mig något mer själsligt stympande än att sitta och diskutera efter feministisk manual, så talar inte jag med mitt inre.
Skälen du radar upp har ju till stor del sin grund i det jag och många andra i tråden har lyft, nämligen att kvinnor ses som mer skyddsvärda av samhället. Skulle de inte göra det så skulle faktorerna du radar upp inte finnas där från första början. Med andra ord kan du söka hur jävla mycket hjälp du vill, det spelar ändå ingen roll om det inte finns några händer som tar i mot.