2018-04-02, 15:29
Medlem
prolapse89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Vad har PSA-provet med suicid att göra? Och var utläser du det i rapporten från WHO? eller kokar du soppa på spik? Och är det feminister som hindrar män att tala om att de är ledsna och mår dåligt? eller har feministerna synpunkter på att de beskyller kvinnor för deras självmordstankar? Nu sitter du ju bara och orerar. Så många frågor.

Suicidtalen minskar, dels för att fler personer medicinerar och för att gudskelov stigmat minskar, sakta men det gör det.. Att fler män än kvinnor tar sitt liv beror på flertalet faktorer, inklusive vapentillgång, socialt skyddsnät, att de från bandomen får höra att det är kärringaktigt att be om hjälp, färre nära relationer, motstånd mot medicinering, större missbruk. Att nå män som mår så här måste alltså ske på fler fronter.

Finns det bra siffror man kan använda sig av när det gäller medicineringen? Vilka psykiska åkommor är det medicineringen botar, som inte gjordes förr och som lett till att mindre sådana patienter tar sina liv?

Det är väldigt mycket bortförklaringar, det handlar ju om att vi inte tillskriver män samma värde. Vapenskåp, imaginära hockeylag och snus i taket till trots så är män fortfarande bara förbrukningsvara. Jag kan inte se hur ett annat samhälle skulle se ut i och för sig. Samhället som vi känner det skulle ju vara tvunget att förändras i grunden om vi skulle uppvärdera dessa män.
Citera
2018-04-02, 15:29
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Och varför tror du att det är något unikt för män?
Det tror jag ju inte, men vill vi komma nånstans ska vi kanske rikta oss åtminstone på den stora gruppen. Männen är 3,5ggr fler, kommer du ihåg?
Citera
2018-04-02, 15:32
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Vad har PSA-provet med suicid att göra? Och var utläser du det i rapporten från WHO? eller kokar du soppa på spik? Och är det feminister som hindrar män att tala om att de är ledsna och mår dåligt? eller har feministerna synpunkter på att de beskyller kvinnor för deras självmordstankar? Nu sitter du ju bara och orerar. Så många frågor.

Suicidtalen minskar, dels för att fler personer medicinerar och för att gudskelov stigmat minskar, sakta men det gör det.. Att fler män än kvinnor tar sitt liv beror på flertalet faktorer, inklusive vapentillgång, socialt skyddsnät, att de från bandomen får höra att det är kärringaktigt att be om hjälp, färre nära relationer, motstånd mot medicinering, större missbruk. Att nå män som mår så här måste alltså ske på fler fronter.
De länder som har flest suicid, har inte mest tillgång till vapen. Så det är en felaktig kombination.
Pojkar lär sig redan i dagis att hjälpen är till för i första hand tjejer och det följer dem genom restan av deras liv.
Senast redigerad av Pansarvecket 2018-04-02 kl. 15:34.
Citera
2018-04-02, 15:35
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prolapse89
Finns det bra siffror man kan använda sig av när det gäller medicineringen? Vilka psykiska åkommor är det medicineringen botar, som inte gjordes förr och som lett till att mindre sådana patienter tar sina liv?

Det är väldigt mycket bortförklaringar, det handlar ju om att vi inte tillskriver män samma värde. Vapenskåp, imaginära hockeylag och snus i taket till trots så är män fortfarande bara förbrukningsvara. Jag kan inte se hur ett annat samhälle skulle se ut i och för sig. Samhället som vi känner det skulle ju vara tvunget att förändras i grunden om vi skulle uppvärdera dessa män.
Det är främst depressioner. De flesta som tar sina liv eller gör försök har en obehandlad depression.

Jag håller inte med dig om det. Kvinnor gör fler försök och kommunicerar annorlunda. Män tar till metoder som att skjuta sig och hänga sig vilket i högre grad är direkt letalt än tex en överdos. Män missbrukar mer, de är ensammare. Flera faktorer tillsammans. Man brukar tala om riskfaktorer, tex missbruk, ärftlighet, bli av med jobbet etc och skyddande faktorer: socialt skyddsnät tex.
Citera
2018-04-02, 15:39
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
De länder som har flest suicid, har inte mest tillgång till vapen. Så det är en felaktig kombination.
Pojkar lär sig redan i dagis att hjälpen är till för i första hand tjejer och det följer dem genom restan av deras liv.
Som jag säger flera gånger är det FLERA faktorer i kombination. Finns även andra slutgiltiga metoder än just vapen. Länder där religionen har starkare fäste exempelvis och suicid anses som en synd kommer det påverka statistiken.
Citera
2018-04-02, 15:50
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Som jag säger flera gånger är det FLERA faktorer i kombination. Finns även andra slutgiltiga metoder än just vapen. Länder där religionen har starkare fäste exempelvis och suicid anses som en synd kommer det påverka statistiken.
Vi är helt överens om att det är flera faktorer som inverkar.
Det enda jag vill föra in här är att ett systematiskt hat och motarbete bör vara med på den långa lista vi får, utöver det egna beslutet att de inte längre vill delta i det här livet.
Citera
2018-04-02, 15:55
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Vi är helt överens om att det är flera faktorer som inverkar.
Det enda jag vill föra in här är att ett systematiskt hat och motarbete bör vara med på den långa lista vi får, utöver det egna beslutet att de inte längre vill delta i det här livet.
Det blir ju lite märkligt då män över hela linjen ”lyckas” suicidera i majoriteten av länder även de med patriarkal styrning, och där än mer än här
Citera
2018-04-02, 15:58
Medlem
Mooons avatar
Jag var oklar, sorry. Jag utvecklade hur det brukar kommenteras.

Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
jag motarbetar väl inte att män ska söka hjälp ??
läs en gång till vad jag skrivit här !!
förklarar bara varför det är som det är med detta , så fler får upp ögonen för problemet
det är både män och kvinnor som hånar män som söker hjälp
det är tabu .
och vad feminism har med saken att göra har jag ingen aning om ?
så läs en gång till så kan vi diskutera om du funderar över någon i detta ämne . .

Hur vet du att det just är feminister som vill att män ska sluta prata känslor med kvinnor? För det första så verkar det som om du och många med dig drar likhetstecken mellan allt vad kvinnor gör (som ni ogillar) tolkas som feministiskt. För det andra, så brukar just de som definierar sig som feminister vilja bryta upp normerna i samhället och låta män få vara känsliga, pussa på barn och gilla tulpaner.

Anledningen till att kvinnor lever längre och klarar kriser bättre än män, sägs från sjukvården vara att kvinnor har fler nära vänner och därför ett bättre socialt skyddsnät, äter bättre (mer grönt och mindre kött), är mer sällan missbrukare av diverse substanser, rör på sig mer och går till sjukvården om de är sjuka. Det är troligen också en förklaring till varför kvinnor dör mindre i suicid.

Citat:
Trams. För den man som inte problematiserar sig själv utifrån en feministisk matris finns ingen ”hjälp” att få. Att ens tro att det rör sig om något slags föreställt hockeylag som sitter i något omklädnings rum och bara : ”öhh, asså bah, sjukt töntigt asså!” Ja, jag vet inte riktigt vad man ska säga om det annat än att det är dumt, men nödvändigt för att slippa konfrontera en ganska mörk sida av våra könsroller, antar jag.

De som vill ”få män att söka hjälp” är ofta feminister från olika NGO:s, de vill att män ska sluta prata känslor med kvinnor. De vill att män ska sluta slå kvinnor(inget fel med det), de vill att män ska sluta kolla på porr, de vill att framgångsrika män ska sluta ha preferenser. De vill inte att män ska sluta ”må dåligt” för att det tynger och skadar enskilda män, de exploaterar, spottar på och använder mäns psykiska hälsa som ett slagträ i debatten. Jag antar att känslan kan liknas vid den härliga omslutande känslan som vissa muslimska kvinnor måste känna när de sionistiska drängarna tar en paus från ”hora”, ”muslimfitta” etc. och istället går över till att ”kämpa för deras frihet”.

Sen håller jag såklart med om det andra skriver i tråden; jag tror inte att feminismen är den avgörande faktorn hos folk som väljer att avsluta sina liv. Jag skriver om den feministiska och i viss mån kvinnliga synen på det hela.
Citera
2018-04-02, 15:58
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Det blir ju lite märkligt då män över hela linjen ”lyckas” suicidera i majoriteten av länder även de med patriarkal styrning, och där än mer än här
Har du en teori om länder med patriarkal styrning, så diskuterar jag gärna detta med dig.
Skulle det vara de länder där islamisterna tagit över och nu utövar förtryck mot hela befolkningen och särskilt de "feltroende" i Allahs namn?
Citera
2018-04-02, 16:06
Medlem
prolapse89s avatar
Citat:
Det är främst depressioner. De flesta som tar sina liv eller gör försök har en obehandlad depression.

Jag håller inte med dig om det. Kvinnor gör fler försök och kommunicerar annorlunda. Män tar till metoder som att skjuta sig och hänga sig vilket i högre grad är direkt letalt än tex en överdos. Män missbrukar mer, de är ensammare. Flera faktorer tillsammans. Man brukar tala om riskfaktorer, tex missbruk, ärftlighet, bli av med jobbet etc och skyddande faktorer: socialt skyddsnät tex.

Men var finns det bra siffror på det. ”Obehandlad depression” känns också jävligt lätt att bara slänga ur sig. Men nog om det! Jag är fullt medveten om riskfaktorerna osv, det jag menar är ju att det handlar om att vi som samhälle värderar dessa män lägre än kvinnor, lägger ingen värdering i det.
Citera
2018-04-02, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Jag tycker det verkar som en vettigare lösning att kvinnan tar lite ansvar istället för att mörda ett foster. Men ja när "förebilder" som Kissie använder abort som preventivmedel och skryter om det lär inte ansvaret komma i första taget....

Intressant inställning...

Kvinna blir gravid HON ska "ta ansvar" och föda barnet istället för att "mörda" det.

Man skapar en graviditet, HAN behöver inte alls ta ansvar utan ska ha rätt göra juridisk abort på ett levande barn.
Citera
2018-04-02, 16:19
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Men var finns det bra siffror på det. ”Obehandlad depression” känns också jävligt lätt att bara slänga ur sig. Men nog om det! Jag är fullt medveten om riskfaktorerna osv, det jag menar är ju att det handlar om att vi som samhälle värderar dessa män lägre än kvinnor, lägger ingen värdering i det.
Folkhälsomyndigheten och socialstyreksen bland annat. Nej det är inte ”lätt att slänga ur sig” utan det baserar sig på flera decenniers mätningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in