Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-02, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jo det ska ha varit en stor blond karl. Har tyvärr aldrig sett någon bild på Christer Granqvist. Han som var Hans Holmers mycket uppskattade dyrk in i SÄPO.

CG handlande under MOP är iögonfallande . Cruisar på Östermalm med anonyma bekanta och ser hög polisaktivitet på stan . Ringer 0020 från en lägenhet i samma stadsdel och åker sedan till SÄPOs SBC som frivillig.

Där tas han emot med öppna arnar av Alf Karlsson och Contra Stig Johansson. CG blir sambandsman och ombesörjer alla ingående och utgående samtal till SÄPOs SBC. Raskt marscherat av en volontär.

Den påstått lomhörde Tore Winberg lämnar ifrån sig radioexpeditörskapet utan något större knot vad det verkar. CG pratar under natten bl a med ÖB Lennart Ljung.

Under sitt år i PU har CG Holmers största förtroende och utför någon typ av hemligt uppdrag i Köpenhamn i december 1986. När sedan HH åker ur PU sker samma sak med CG.

Senare dyker han upp på satellitroteln. Han verkar aldrig återkommit till terroristroteln där han före MOP varit en av tre kommissarier.

Oj oj oj, det tätnar till. Christer Granqvist(frivillig, ledig, går in i tjänst efter mordet och skulle kunna vara en övervakare), Contrastig (känd för att tidigare har spanat mot OP) och Alf Carlsson i Säpos sambandscentral.

Ulf Helin frivillig i Stockholmspolisens sambandscentral (normalt i södermalmspiketen 1230 som strax före mordet finns i området långt från sin ordinarie plats, dold i en port, med en person som påstår parkera om sin bil.) Samma poliser som tar upp förföljandet av GM.

Vad vi vill veta är alltså var Stangersjö var och ev tjänstgjorde, var rookien Sonny som enligt egen uppgift började på kriminaltekniska 1986 befann sig. En av de första teknikerna på plats som förstörde mordplatsen med sopning och oförmåga att finna kulorna. Dessutom är i det sammanhanget uppgifterna kring CGÖ, DF och hans vän (påstått på lokal 5 minuters promenad från Mordplatsen numera)

I det ljuset kanske man kan förstå anstängningarna att vilseleda och haverera Aners och Krantz polisspår.
Citera
2018-04-02, 10:58
Medlem
Stämmer dessa uppgifter ?

"• Ingvar Grundborg driver vapenfirman Strateg Protector tillsammans med C-G Östling. Han är militär och lärde känna Östling innan denne avbröt sin militära bana för att bli polis. Grundborg är telefonavlyssningsexpert med en säkerhetsanställning hos Televerket. Östling/Grundborg hyrde en lägenhet oktober 1985 – mars 1986 (uppsagd strax efter mordet) längst ner vid David Bagares Gata, precis där ett vittne såg den sista skymten av den flyende mördaren.

Försvann denne upp i Strateg Protectors lokaler?

• Per Arvidsson är den siste (?) som besöker Östling i dennes bostad vid 20.00-tiden mordkvällen. Arvidsson är anställd vid Försvarets Materielverk och delar Östlings intresse för vapen. Som FMV:s vapenhandlare har Arvidsson gett Östlings firma Strateg Protector stora order efter mordet. Är det de sista detaljerna för kvällen aktiviteter som gås igenom?

Inkallades även av Stockholmspolisen för att på söndagen efter mordet identifiera mordkulorna!

Sonny Björk är den kriminalpolis som av Holmér kontrakteras som vapenexpert i Palmeutredningen. Det är han som skall granska mordkulorna. Mordkulor som den rutinerade brottsplatsundersökaren Moberg inom Stockholmspolisens mordkommission inte fann trots att han ”dammsög” rubbet inom den alltför begränsade mordplatsen. "

http://proletaren.se/inrikes/hittar-vi-palmes-mordare-i-stockholms-forsvarsskytteforening
Citera
2018-04-02, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jobbigt liv, först rymma ur fängelset sedan åka till Stockholm och skaffa ett mordvapen.
Döda OP, åka till Skelleftehamn och posta ett brev
Tror du verkligen på detta själv eller har du ett alldeles för långtråkigt liv?

Nu behövde han inte rymma från ngt fängelse eftersom han satt på Säter o fick gå som han ville.
Svarten for runt lite här o där o det kan tex ha varit en kompis som postade brevet.
S var såklart i Stockholm i ngt annat ärende än att mörda just Palme. Han såg Palme av en slump. Planerat kan det inte va vad jag tänker.
Senast redigerad av Cianneli 2018-04-02 kl. 11:09.
Citera
2018-04-02, 11:26
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Nu behövde han inte rymma från ngt fängelse eftersom han satt på Säter o fick gå som han ville.
Svarten for runt lite här o där o det kan tex ha varit en kompis som postade brevet.
S var såklart i Stockholm i ngt annat ärende än att mörda just Palme. Han såg Palme av en slump. Planerat kan det inte va vad jag tänker.
Jag förstår inte hur du gör kopplingen att den som skrivit breven måste vara den som mördat OP.
Citera
2018-04-02, 11:29
Medlem
Citat:

Som nämnt tidigare var det först senare efter Palmemordet som Svarten fick en lägenhet på Säter och senare kunde komma och gå dagtid. Vid denna tid fick han sin obevakade premission först i maj 86 för att fira med sin mamma och avvek direkt för att begå brott.

Du kommer med sådana fullständigt orimliga och muterande resonemang att man häpnar. Svarten hade inga elaborerade planer någonsin. Han var en person som när som helst kunde brista ut i brott utan eftertanke och förmåga att se konsekvenserna för andra eller sig själv men du försöker skriva en helt annan bild och bygga ett luftslott av tolkningar fritt i rymden. Vi förstår nog alla att Nässen inte kommer att prata om eller avser Svarten. Han talar om sin "vän" Sigge och den Knarkspanare som skulle varit vid mordplatsen och som mycket väl kan vara grunden till iakttagelsen där AA pekats ut.
Citera
2018-04-02, 11:29
Medlem
Det ska bli intressant att få veta vad det var som gjorde att PU äntligen kunde sätta dit Svarten!
Vad hittades i hans dator o mobil?
Vad stod i hans testamente?
Vilka började prata efter hans död? (MördarMartin K kanske som satt m honom på Säter)
Kom vapnet fram?
Vad sa alibit?
Vilka av alla anonyma brev härrörs till S?
Citera
2018-04-02, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Som nämnt tidigare var det först senare efter Palmemordet som Svarten fick en lägenhet på Säter och senare kunde komma och gå dagtid. Vid denna tid fick han sin obevakade premission först i maj 86 för att fira med sin mamma och avvek direkt för att begå brott.

Du kommer med sådana fullständigt orimliga och muterande resonemang att man häpnar. Svarten hade inga elaborerade planer någonsin. Han var en person som när som helst kunde brista ut i brott utan eftertanke och förmåga att se konsekvenserna för andra eller sig själv men du försöker skriva en helt annan bild och bygga ett luftslott av tolkningar fritt i rymden. Vi förstår nog alla att Nässen inte kommer att prata om eller avser Svarten. Han talar om sin "vän" Sigge och den Knarkspanare som skulle varit vid mordplatsen och som mycket väl kan vara grunden till iakttagelsen där AA pekats ut.

Trist att du inte är mer påläst om Säter. Du har inte läst vad som står i Aftonbladet 5 juni -86.
Nu visste jag detta innan jag såg det i tidningen ang att S fick göra som han ville på Säter men eftersom du/ni vill ha konkreta fakta o har tillgång till tidningar så läs.
Citera
2018-04-02, 11:42
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Det ska bli intressant att få veta vad det var som gjorde att PU äntligen kunde sätta dit Svarten!
Vad hittades i hans dator o mobil?
Vad stod i hans testamente?
Vilka började prata efter hans död? (MördarMartin K kanske som satt m honom på Säter)
Kom vapnet fram?
Vad sa alibit?
Vilka av alla anonyma brev härrörs till S?
Eftersom du vet att Svarten är GM borde du ha redan veta svaret på de där frågorna.
Citera
2018-04-02, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag förstår inte hur du gör kopplingen att den som skrivit breven måste vara den som mördat OP.

För det var så att jag först ringde PU o sa att S antagligen är mördaren pga saker han sa till mig. Veckan efter såg jag breven på nätet.
Citera
2018-04-02, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Eftersom du vet att Svarten är GM borde du ha redan veta svaret på de där frågorna.

Jag vet inga speciella detaljer om vad andra sagt o gjort tex.
Senast redigerad av Cianneli 2018-04-02 kl. 11:58.
Citera
2018-04-02, 11:44
Medlem
Citat:
Trist att du inte är mer påläst om Säter. Du har inte läst vad som står i Aftonbladet 5 juni -86.
Nu visste jag detta innan jag såg det i tidningen ang att S fick göra som han ville på Säter men eftersom du/ni vill ha konkreta fakta o har tillgång till tidningar så läs.

Du läser tidningarna vi minns händelsen väl. Svarten beviljades permission för att fira med sin mor och avvek omedelbart genast följt av en brottsturne. Februari 1986 satt han inlåst på Säter.

Utdrag ur hans historik:
Under detta straff gjorde han flera misslyckade rymningsförsök.[11] 1981 försökte Svartenbrandt rymma genom att hugga en vakt med en skarpslipad tandborste. Två år senare 1983 försökte hans fru frita honom från Hallanstalten vilket misslyckades och resultatet blev tio månaders påbackning på straffet. Samma år flyttades han till Säters fasta paviljong i Dalarna. I maj 1986, under en permission för att besöka sin mor, rymde han. Han stal en bil och begav sig till Uppsala där han rånade ett postkontor. Efter gripandet dömdes Svartenbrandt till ytterligare 7,5 års internering.[2] Svartenbrandt var kvar på regionenheten vid Säters sjukhus där han fick en egen lägenhet och möjlighet att röra sig fritt.[11]
End of story! I Februari 1986 satt han inlåst på fasta paviljongen. Först senare på säter slapp han detta och fick lägenhet på området och friheter (som han sedermera missbrukade).
Senast redigerad av boboslacke 2018-04-02 kl. 11:50.
Citera
2018-04-02, 11:51
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
För det var så att jag först ringde PU o sa att S antagligen är mördaren pga saker han sa till mig. Veckan efter såg jag breven på nätet.
Det är alltså en association som ligger till grund för dina bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in