2018-04-02, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Enligt tysken - som borde veta det här lika bra som någon rättsläkare - så skulle värmeeffekten i maskinrummet på den stunden K var där, inte ha hunnit bli högre än den av två värmefläktar. Hela det här målet känns faktiskt väldigt rättsosäkert...

Här är tyskens inlägg och min översättning igen:

"Upphettningsskador och brännskador av tredje graden på ett lik... Visst...

Strömgeneratorn med en effekt på 16 hk och cirka 70 hk från huvudmotorn - med låt oss säga 5-6 hk vid tomgång.

Höftformeln vid dieseldrift: 1/3 av energin går till vridmomentet, 1/3 till kylvattnet och 1/3 försvinner med avgaserna.

Ett överslag ger att avgasenergin uppgår till 22 hk alltså motsvarande 16 Kw/h. Enligt utsagan var M utestängd i 5-15 minuter. Låt oss ta den längsta tiden: 15 minuter. Alltså går värmeenergin från 4 KWh in i båten - då alla avgaser går in där. Lika mycket som två elektriska värmefläktar.

Låt oss säga att temperaturen gick upp mycket högt i maskinrummet, till 40-50 grader. (Vattentemperaturen utanför var ju 16,8 grader enligt sonarbilden, och huvudcylindern i maskinrummet var inte isolerad.) Låt oss säga att det i resten av båten var ungefär 30 grader.

Jag påstår inte att detta är hundra procent korrekt, det är en grov uppskattning. Den som är intresserad av att betrakta ämnet närmare, bör göra det.

Jag har ingen aning om vad de röker därborta..."

Ja, ignoransen breder ut sig bland "expertvittnen", fascinerande. Den enda förklaring jag kan komma på är att de inte vill gå in på sakliga detaljer och nöjer sig med osakliga avfärdanden av PMs helt omöjliga förklaring.
Citera
2018-04-02, 08:54
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Extrabladet.dk kive:

- Du tror, at hun har slukket motoren. Kan man godt det, hvis man ikke ved, hvordan?
- Nej, men jeg har råbt det til hende, at der er en fjedrearm som man kan bruge, siger Peter Madsen.
- Det er ganske forfærdeligt, siger Peter Madsen, der siger, at det lød som et normalt motorstop og ikke som om, at motorerne stoppede af sig selv.
Om det är undertryck och luckan inte kan öppnas så löser man väl inte det med att stänga av motorn?
Stänger man motorn så gör det att mer undertryck inte bildas men hur försvinner det som redan fanns?

Är jag helt ute och cyklar när jag anser att det behövs tillförsel av luft för att undertrycket ska försvinna?
Citera
2018-04-02, 08:57
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, ignoransen breder ut sig bland "expertvittnen", fascinerande. Den enda förklaring jag kan komma på är att de inte vill gå in på sakliga detaljer och nöjer sig med osakliga avfärdanden av PMs helt omöjliga förklaring.

Om nu 'åklagarens expertvittnen' fabulerar, varför försöker inte PM kalla egna experter? Dom försökte ju få dit någon psykiatriker och någon som skulle vittna om hur kolmonoxidförgiftning funkar. Men den här delen lämnar dom WO på, trots 'osakliga avfärdanden'?
Citera
2018-04-02, 09:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Enligt ÅK är det ett planerat mord. Jag skulle mer vilja kalla det för ett överlagt impulsmord med vissa förberedelser.
Det var KiM som tog kontakt med PM 10/8 och därifrån tog mordfantasierna fart. Men in i det sista var PM inte säker på att Ubåtsturen skulle bli av. Jag tror han överlade i Ubåtstornet om vad han skulle göra under dyket.
Juridiskt sett är det aningen överlagt/planerat eller impuls så nån semiversion lär inte ÅK försöka bevisa. Fortsättningsvis har det med påföljd att göra.

Att mordplanerna skulle abrupt ha aktiverats i hangaren är det minst troliga sett till en sexualsadist.
Själva fantasierna ses som preplanering av brott, även hans hårddisk har med detta att göra som så väl sammanfaller med mordets karaktär.
Han förbereder via att ta med verktyg osv. och det är väl ingenting som indikerar impulsbrott sett till mordet och val av BP?

Avsiktsuppsåt (direkt uppsåt) är ett av tre uppsåt inom juridik/straffrätt med innebörden att det var meningen. Ett mål, beslut, en avsikt att döda.
Mordet indikerar instrumentellt våld (rationellt, kallblodigt, målmedvetet, i syfte att uppnå någonting, planerat) till skillnad från reaktivt (emotionellt, ilska, impuls/affekt/utlöst vrede - provocerad, kränkt, blivit förargad).
Målmedvetet och väldigt förslaget ser PM till att Kim hamnar i ubåten vilket är det samma som att planera.

Det hastar att packa mördarkitet med tillspetsad (SIC! förberedd) skruvmejsel när hon väl ringer för intervju.
Oavsett om han stressar, hafsar och rör runt så står det inte i ett motsatsförhållande till begreppet planering.
Att han inbillar sig ha den perfekta planen är en annan femma. Att han misslyckas beror säkert på att han överskattar sin egen kapacitet sett till personlighetsstörning.
Han är grandios och i fantasierna som rullat i åratal troligen inbillar han sig väl att det är a walk in the park.
Det är även jäkligt obehagligt om inte hennes kropp återfunnits.

Hade han inte lyckats få med sig Kim hade han garanterat fortsatt tills nån annan tjej hamnat i hans klor:
Han planerar att mörda, han har siktet inställt.
Citera
2018-04-02, 09:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallbrandt
Möjligt.
Men det är skillnad på " Hvis der er vacuum i ubåden, så kunne jeg forestille mig, at man ikke kan få det op, siger vidnet." och " Angående den fastsugna luckan så säger han att det stämmer att den kan fastna så vid undertryck, att den inte går att öppna utifrån" som du skrev.

Du får det att låta lite som att han säger att vakuum är något vanligt på ubåtar och något som som uppstår titt som tätt i Nautilus och att luckan då kan fastna... Han säger " Om det är vakuum, så kan jag föreställa mig, att det är svårt få upp luckan".
Senn använder du ordet ' undertryck', där han säger ' Vakuum'. Det är också en stor skillnad.

Senn säger vittnet, som du hävdar är en blygsam med sin expertis, att det går att få upp luckan inifrån ubåten vid vakuum, vilket jag inte riktigt fattar. Varför skulle det vara lättare? Det torde väll vara precis lika tungt, att få upp luckan från båda håll?

Jag påstod aldrig att JF sa att det är vanligt att undertryck uppstår på ubåtar. Men han bekräftar ju att det kan hända och att det i så fall kan vara omöjligt att öppna luckan utifrån.

Alltså, begreppet "vakuum" betyder ju ett mycket lågt tryck i förhållande till atmosfärstrycket, ett så lågt tryck att det nästan inte går att uppnå i verkligheten. Alltså ett extremt undertryck. Så lågt tryck var det naturligtvis inte i ubåten. JF använder ordet vakuum slarvigt, men det är ingen tvekan om att han menar "undertryck" i största allmänhet.

Ja, jag reagerade också på det där att det skulle gå att öppna luckan inifrån "utan problem". Borde vara lika svårt det! Om det inte finns någon mekanism på insidan som gör det lättare. Vi inväntar ubåtsexperterna i tråden, tycker jag! Som sagt, JF sa ju själv att han inte har utbildning inom teknologi, så det kan vara så att han inte känner till det här. Eller att han "spelar dum", fortfarande för att hjälpa M men ändå skydda sig själv mot anklagelser för mened.
Citera
2018-04-02, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Om nu 'åklagarens expertvittnen' fabulerar, varför försöker inte PM kalla egna experter? Dom försökte ju få dit någon psykiatriker och någon som skulle vittna om hur kolmonoxidförgiftning funkar. Men den här delen lämnar dom WO på, trots 'osakliga avfärdanden'?
PM har ju själv lanserat ett fullkomligt omöjligt händelse förlopp, han kan mycket lite eller ingenting själv om dieselavgaser och skillnaden mot t.ex. bensin dito, uppenbarligen. Dom håller på att dribbla runt något som omöjligen kan ha hänt, avflera orsaker. Jag tycker det var svagt av åklagaren, att inte kunna mosa PMs fabler om avgaser med sakliga argument, det är ganska lätt för den som kan lite fysik, teknik och kemi. Nu blir det väl inte mer med gasningsspåret, kanske, så det spelar väl ingen roll för fortsättningen eller utgången av målet.
Citera
2018-04-02, 09:40
Medlem
Citat:
Enligt tysken - som borde veta det här lika bra som någon rättsläkare - så skulle värmeeffekten i maskinrummet på den stunden K var där, inte ha hunnit bli högre än den av två värmefläktar. Hela det här målet känns faktiskt väldigt rättsosäkert...

Här är tyskens inlägg och min översättning igen:

"Upphettningsskador och brännskador av tredje graden på ett lik... Visst...

Strömgeneratorn med en effekt på 16 hk och cirka 70 hk från huvudmotorn - med låt oss säga 5-6 hk vid tomgång.

Höftformeln vid dieseldrift: 1/3 av energin går till vridmomentet, 1/3 till kylvattnet och 1/3 försvinner med avgaserna.

Ett överslag ger att avgasenergin uppgår till 22 hk alltså motsvarande 16 Kw/h. Enligt utsagan var M utestängd i 5-15 minuter. Låt oss ta den längsta tiden: 15 minuter. Alltså går värmeenergin från 4 KWh in i båten - då alla avgaser går in där. Lika mycket som två elektriska värmefläktar.

Låt oss säga att temperaturen gick upp mycket högt i maskinrummet, till 40-50 grader. (Vattentemperaturen utanför var ju 16,8 grader enligt sonarbilden, och huvudcylindern i maskinrummet var inte isolerad.) Låt oss säga att det i resten av båten var ungefär 30 grader.

Jag påstår inte att detta är hundra procent korrekt, det är en grov uppskattning. Den som är intresserad av att betrakta ämnet närmare, bör göra det.

Jag har ingen aning om vad de röker därborta..."

Två värmefläktar för att på 15 minuter få in 4kwh? 16kw/h säger han ju pumpas in i ubåten, genom avgaserna. Efterssom att detta då bara sker i 15 minuter så delar han på fyra, men det spelar ingen roll, 16kw/h är den effekt som pumpas in, under 15 minuter. Han behöver alltså fyra såna här:https://www.egrillen.se/gasolvarmare-42-kw-3-effekter?fee=20&fep=785&gclid=EAIaIQobChMIl9qizIqb 2gIVT4myCh2jTAosEAQYASABEgKNH_D_BwE som är igång i ubåten samtidigt (i femton minuter). Omöjligt att det bara ska stiga några få grader (till 30 grader) hos KW då. Har du kontrollerat de här siffrorna något nu när du skickat upp de i tråden ett tiotal gånger?
Citera
2018-04-02, 09:47
Medlem
Citat:
Jo om han ÄR skyldig till de värsta anklagelserna, så ska han förstås dömas för dem. Men det bästa för ALLA - inklusive KW och hennes anhöriga - vore ju om det faktiskt varit en olycka. Om det var så, så ska M inte dömas för något han inte gjort, bara för att det ligger i tiden att sätta åt en vit, nordisk, medelålders o.s.v. man. Och då kommer han snart ut, eftersom han redan suttit av mer än tiden för griftefridsbrott (häktningstiden dras ju av från fängelsetiden). Eventuellt kan det bli fråga om några månader för brotten mot sjölagarna, men det hör till ovanligheterna (i alla fall i Sverige) att en tidigare ostraffad får fängelse för sjösäkerhetsbrott där faktiskt ingen kommit till skada, utan bara "kunnat" komma till skada i händelse av ytterligare olyckliga omständigheter. (Rätta mig om jag har fel.) Dessutom verkar den svenske sjömannen som vittnade i alla fall inte ha varit särskilt orolig...

[...]

Fast han har ju bevisligen stuckit Kim i underlivet när hon fortfarande levde. Det faller väl under åtalspunkten "særligt farligt seksuelt overgreb" som enligt straffeloven kan ge fängelse i upp till 12 år https://danskelove.dk/straffeloven/216 så om du står för din åsikt att han ska dömas om han är skyldig så får du revidera din förhoppning om att han kommer ut efter rättegången pga häktningstiden...
Citera
2018-04-02, 09:48
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Jag påstod aldrig att JF sa att det är vanligt att undertryck uppstår på ubåtar. Men han bekräftar ju att det kan hända och att det i så fall kan vara omöjligt att öppna luckan utifrån.

Alltså, begreppet "vakuum" betyder ju ett mycket lågt tryck i förhållande till atmosfärstrycket, ett så lågt tryck att det nästan inte går att uppnå i verkligheten. Alltså ett extremt undertryck. Så lågt tryck var det naturligtvis inte i ubåten. JF använder ordet vakuum slarvigt, men det är ingen tvekan om att han menar "undertryck" i största allmänhet.

Ja, jag reagerade också på det där att det skulle gå att öppna luckan inifrån "utan problem". Borde vara lika svårt det! Om det inte finns någon mekanism på insidan som gör det lättare. Vi inväntar ubåtsexperterna i tråden, tycker jag! Som sagt, JF sa ju själv att han inte har utbildning inom teknologi, så det kan vara så att han inte känner till det här. Eller att han "spelar dum", fortfarande för att hjälpa M men ändå skydda sig själv mot anklagelser för mened.

Du tror inte att JF vet vad 'vacuum' är? Han säger ju att luckan kan vara omöjlig att öppna utifrån om det är vacuum. Då kan vi väl inte bara hitta på att han menar 'lite undertryck' istället?

Min gissning är hursom att hans vittnesmål inte får så jättestor impact.
Citera
2018-04-02, 09:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boolwi
Jag är också fascinerad av honom. Jag är även fascinerad av Robert Pickton och andra mordiska as. Men jag antar att du blandar ihop det med att hon skulle vara intresserad av att ligga med honom?

Tja - fascination mellan män och kvinnor brukar ju ta sig det uttrycket, om det alls är möjligt. Eller - har du andra erfarenheter..? Det VAR konstigt att hon sprang iväg ensam så där till en främmande man, utan någon riskbedömning alls, och jag tror inte att man gör det om man är normalbegåvad om det inte är andra krafter i görningen. Jag förstår inte varför man ska helgonförklara K bara för att hon är död..?

Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Vad jag vet är han inte dömd för det du lägger honom till last? Och han har bara erkänt det som media kallar styckning men som kanske var hans ärliga syn på en stilfull kristen begravning till sjöss efter (vad många anser) olyckan som tog hennes liv.

Vi får se vad högsta instans kommer fram till när ärendet vandrat dit.

Fram till dess han blir dömd är din hypotes bara en bland många.

Jag vädjar samtidigt till alla att inte gå ut för hårt mot en misstänkt gärningsman. Vi vet alla hur B*nny Sv*nsson tog drevet i Australien och jag tror inte någon här vill se samma händelseutveckling för PM.

Håller med här. Benny Svensson är ett annat skräckexempel på PK-drev mot ett lovligt byte: en vit, nordisk, medelålders, heterosexuell, framgångsrik man. Då gäller inte de s.k. pressetiska regler som gäller, när det är åtta afghaner som har våldtagit en svensk kvinna i grupp t.ex.. Sedan, när han (BS) väl var död, och allt var för sent, så kom det fram att sexanklagelserna var falska, eller i alla fall inte gick att belägga...

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Möjligen från rättsmedicinaren som därtill konstaterade att andningsorgan inte visa några tecken på inandning av dödliga avgaser.

Nä. Rättsläkaren sa ju att det varken gick att belägga eller vederlägga gasinandning, p.g.a. att kroppen legat så länge i vatten. Hon sa att spår av giftiga gaser kunde ha försvunnit i och med kroppens nedbrytning.

Citat:
Ursprungligen postat av Man-o-Hast
Är danskarna lika givmilda med att dela ut FUPar som vi i kungliga Sverige? Finns det någonstans där man kan ladda ner den?

Nej, det går tyvärr inte att få ut. Jag har dock tagit reda på detta om protokoll från rättssalen nu, som jag har frågat efter, för att jag är så förbannat trött på tidningarnas taffliga referat. Det finns alltså en protokollförare på plats i rättssalen, och han eller hon förväntas kunna skriva ner varje ord som sägs. Detta protokoll blir inte offentlig handling, men journalister kan söka "aktinsikt" i det. Känns inte alls rättssäkert, och särskilt inte när allmänheten har så lite som fyra platser i rättssalen...
Citera
2018-04-02, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
PM har ju själv lanserat ett fullkomligt omöjligt händelse förlopp, han kan mycket lite eller ingenting själv om dieselavgaser och skillnaden mot t.ex. bensin dito, uppenbarligen. Dom håller på att dribbla runt något som omöjligen kan ha hänt, avflera orsaker. Jag tycker det var svagt av åklagaren, att inte kunna mosa PMs fabler om avgaser med sakliga argument, det är ganska lätt för den som kan lite fysik, teknik och kemi. Nu blir det väl inte mer med gasningsspåret, kanske, så det spelar väl ingen roll för fortsättningen eller utgången av målet.

Det vore superintressant att läsa om hur åklagaren hade kunnat mosa fablerna om avgaser, eller snarare hur du hade mosat PMs fabler! Kan du inte skriva ett inlägg om det? Om du redan gjort det ber jag om ursäkt och undrar om du skulle kunna hänvisa mig till det inlägget?
Citera
2018-04-02, 09:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Du tror inte att JF vet vad 'vacuum' är? Han säger ju att luckan kan vara omöjlig att öppna utifrån om det är vacuum. Då kan vi väl inte bara hitta på att han menar 'lite undertryck' istället?

Min gissning är hursom att hans vittnesmål inte får så jättestor impact.

"vacuum" är ett idealiskt tillstånd i teoretisk fysik, som inte kan finnas i verkligheten. Men vissa använder ordet slarvigt som synonym till "undertryck". Luckan blir omöjlig att öppna långt innan undertrycket når vacuum-nivå.

Men du får läsa på. Jag kände inte heller till de här sakerna för bara ett halvår sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in