Citat:
Ja, ignoransen breder ut sig bland "expertvittnen", fascinerande. Den enda förklaring jag kan komma på är att de inte vill gå in på sakliga detaljer och nöjer sig med osakliga avfärdanden av PMs helt omöjliga förklaring.
Enligt tysken - som borde veta det här lika bra som någon rättsläkare - så skulle värmeeffekten i maskinrummet på den stunden K var där, inte ha hunnit bli högre än den av två värmefläktar. Hela det här målet känns faktiskt väldigt rättsosäkert...
Här är tyskens inlägg och min översättning igen:
"Upphettningsskador och brännskador av tredje graden på ett lik... Visst...
Strömgeneratorn med en effekt på 16 hk och cirka 70 hk från huvudmotorn - med låt oss säga 5-6 hk vid tomgång.
Höftformeln vid dieseldrift: 1/3 av energin går till vridmomentet, 1/3 till kylvattnet och 1/3 försvinner med avgaserna.
Ett överslag ger att avgasenergin uppgår till 22 hk alltså motsvarande 16 Kw/h. Enligt utsagan var M utestängd i 5-15 minuter. Låt oss ta den längsta tiden: 15 minuter. Alltså går värmeenergin från 4 KWh in i båten - då alla avgaser går in där. Lika mycket som två elektriska värmefläktar.
Låt oss säga att temperaturen gick upp mycket högt i maskinrummet, till 40-50 grader. (Vattentemperaturen utanför var ju 16,8 grader enligt sonarbilden, och huvudcylindern i maskinrummet var inte isolerad.) Låt oss säga att det i resten av båten var ungefär 30 grader.
Jag påstår inte att detta är hundra procent korrekt, det är en grov uppskattning. Den som är intresserad av att betrakta ämnet närmare, bör göra det.
Jag har ingen aning om vad de röker därborta..."
Här är tyskens inlägg och min översättning igen:
"Upphettningsskador och brännskador av tredje graden på ett lik... Visst...
Strömgeneratorn med en effekt på 16 hk och cirka 70 hk från huvudmotorn - med låt oss säga 5-6 hk vid tomgång.
Höftformeln vid dieseldrift: 1/3 av energin går till vridmomentet, 1/3 till kylvattnet och 1/3 försvinner med avgaserna.
Ett överslag ger att avgasenergin uppgår till 22 hk alltså motsvarande 16 Kw/h. Enligt utsagan var M utestängd i 5-15 minuter. Låt oss ta den längsta tiden: 15 minuter. Alltså går värmeenergin från 4 KWh in i båten - då alla avgaser går in där. Lika mycket som två elektriska värmefläktar.
Låt oss säga att temperaturen gick upp mycket högt i maskinrummet, till 40-50 grader. (Vattentemperaturen utanför var ju 16,8 grader enligt sonarbilden, och huvudcylindern i maskinrummet var inte isolerad.) Låt oss säga att det i resten av båten var ungefär 30 grader.
Jag påstår inte att detta är hundra procent korrekt, det är en grov uppskattning. Den som är intresserad av att betrakta ämnet närmare, bör göra det.
Jag har ingen aning om vad de röker därborta..."
Hitzeschäden und Verbrennungen dritten Grades an einen Körper.. Alles klar..
16 PS Stromgenerator auf Leistung und ca. 70 PS Haupmaschine
- mit sagen wir 5-6 PS im Leerlauf.
Faustformel für Dieselantriebe:
1/3 ist Drehmoment, 1/3 Energie im Kühlwasser, 1/3 Energie steckt im Abgas.
Abgas Energie im Überschlag also entprechend 22 PS bzw 16 Kw/h.
Aussage war 5-15 Minuten ausgesperrt. Nehmen wir die längere Zeit: 15 Minuten.
Also geht die Wärmenergie von 4 KWh in das Boot - wenn alles Abgas da rein geht.
Soviel wie zwei elektrische Heizlüfter.
Sagen wir wenn es sehr hoch kommt 40-50 Grad im Maschineraum
(Außenwassertemperatur war ja 16,8 Grad laut Sonarbild und der Maschineraumhauptzylinder NICHT isoliert). Sagen wir im Rest des Bootes um 30 Grad.
Nagelt mich nicht fest - das sind grobe Schätzungen.
Wer Bock hat es genauer zu betrachten soll es tun.
Keine Ahnung was die da rauchen.
16 PS Stromgenerator auf Leistung und ca. 70 PS Haupmaschine
- mit sagen wir 5-6 PS im Leerlauf.
Faustformel für Dieselantriebe:
1/3 ist Drehmoment, 1/3 Energie im Kühlwasser, 1/3 Energie steckt im Abgas.
Abgas Energie im Überschlag also entprechend 22 PS bzw 16 Kw/h.
Aussage war 5-15 Minuten ausgesperrt. Nehmen wir die längere Zeit: 15 Minuten.
Also geht die Wärmenergie von 4 KWh in das Boot - wenn alles Abgas da rein geht.
Soviel wie zwei elektrische Heizlüfter.
Sagen wir wenn es sehr hoch kommt 40-50 Grad im Maschineraum
(Außenwassertemperatur war ja 16,8 Grad laut Sonarbild und der Maschineraumhauptzylinder NICHT isoliert). Sagen wir im Rest des Bootes um 30 Grad.
Nagelt mich nicht fest - das sind grobe Schätzungen.
Wer Bock hat es genauer zu betrachten soll es tun.
Keine Ahnung was die da rauchen.